معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1598
معماری مجازی   - 24
منظر شهری   - 1507
جشن نامه اتووود   - 21
نظریه معماری   - 1103
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
طراحي داخلي   - 1063
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
سازه های شهری   - 962
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تکنولوژی ساخت   - 941
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
معماری حوزه عمومی   - 893
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 870
معماری ـ موسیقی   - 18
نگاه نو به سكونت   - 844
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 809
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 802
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 768
شهرهای در حرکت   - 15
کلان سازه   - 674
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 653
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
معماری پایدار   - 617
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
آرمان شهرگرایی   - 550
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 535
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 534
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
منتقدان معماری   - 534
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 532
بی ینال ونیز   - 10
آینده گرایی   - 525
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
طراحی صنعتی   - 522
معماری اروپا   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 504
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 9
معماری تندیس گون   - 487
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری شمایل گون   - 452
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
توسعه پایدار   - 450
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
باز زنده سازی   - 449
درس گفتارهای اتووود   - 9
هنر مدرنیستی   - 427
معماری خوانی   - 9
معماریِ توسعه   - 383
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری یادمانی   - 373
معماری تخت جمشید   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 358
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 356
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 351
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری پست مدرن   - 334
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 332
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 302
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 285
عبور از مرحله جنینی   - 7
گرمایش زمین   - 281
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری محلی   - 277
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 276
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 274
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 270
منبع شناسی اتووود   - 7
بنای محدود   - 255
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 255
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ـ سینما   - 255
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 251
فرهنگ نفت   - 7
زنان و معماری   - 234
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری های تک   - 232
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
عکاسی   - 228
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 216
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 202
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 201
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 192
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 185
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 162
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 162
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 156
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 155
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ژاپن   - 144
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
ترسیمات معماری   - 143
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 136
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
اقتصادِ فضا   - 125
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
بلندمرتبه ها   - 124
پداگوژی انتقادی   - 6
معماری و رسانه   - 118
مسابقه ویلا 1400   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 112
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری فضای داخلی   - 97
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 89
اکنی استودیو   - 5
معماری فاشیستی   - 87
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری مذهبی   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اکسپو   - 82
معماری مصر   - 5
فیلوکیتکت   - 75
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 75
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 74
بلوپرینت   - 4
ویرانه ها   - 73
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری چین   - 72
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری هند   - 67
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری پراجکتیو   - 64
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 60
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 59
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پداگوژی   - 57
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری دیجیتال   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
زاغه نشینی   - 54
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 50
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و روانشناسی   - 47
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 45
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
بحران آب   - 44
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 44
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 44
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری و نقاشی   - 43
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 43
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
هنر روسیه   - 40
اکسپوی دبی. 2020   - 2
معماری جنگلی   - 40
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
آنتروپوسین   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و ادبیات   - 39
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری کوچک مقیاس   - 39
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
طراحی مُد   - 32
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری و گیم   - 27
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری بیابانی   - 26
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 13
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 51
سوزان سانتاگ   - 10
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 17
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 69
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 13
لُکُربُزیه   - 150
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 31
هرزوگ دی مورن   - 31
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 4
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 10
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 115
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 34
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 6
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -841
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -443
گالری   -94
فرهنگی   -344
هتل   -79
پاویون   -279
ورزشی   -67
موزه   -262
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -238
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -173
ویلا   -23
مسکونی ـ تجاری   -170
مجموعه های مسکونی   -6
اموزشی   -143
زاغه نشینی   -5
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -2
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
هنر گفت و گو ـ پرومِتِژ با آلن بدیو، گذشته و آینده کمونیسم؛ کمونیسم به مثابه آلترناتیو سرمایه داری
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1396/11/06
مـنـــــــبـع : متن به زبان فرانسوی درwww.prometej.ba. متن به زبان انگلیسی در www.criticatac.ro
تعداد بازدید : 1608

دارکو وجیکا با آلن بدیو ، درباره گذشته و آینده کمونیسم گفتگو می کند.

وجیکا: شما برای تحقق ایده های کمونیسم انرژی زیادی صرف کرده اید. چه چیزی شما را به تعاملِ انقلابی نزدیک می کند و چرا؟

بدیو: پدرم یک سوسیالیست بود که در جریان مقاومت بر علیه  نازی ها شرکت داشت. مادرم بیشتر به  آنارشیسم متمایل بود. اولین معلم فلسفه ام؛ ژان پل سارتر، یکی از رهنوردان حزب کمونیست فرانسه محسوب می شد. وقتی نوجوان بودم، در الجزایر جنگ وحشیانه استعماری  رخ  داده بود و من بر علیه آن به پا خاستم. زمانی که سی سال داشتم، جنبش مه ۱۹۶۸ اتفاق افتاد، جنبشی عظیم  از سوی جوانان و کارگران.  به اختصار؛  این روال های آموزشی، من را در قالب یک  انقلابی و کمونیست به سوی سیاست هدایت کرد.

وجیکا: شما بشدت از پدیده انتخابات انتقاد کرده اید و آن را به مثابه بازی ای احمقانه دانسته اید. می توانید این استدلال را توضیح دهید؟ جایگزین آن چیست؟

بدیو: انتخابات تنها در صورتی کار می کند  که توافقی اساسی میان اکثریت و مخالفان در مورد سازمان جامعه وجود داشته باشد. هیچ کس تا به حال تغییری کامل را در جامعهء منتج از انتخابات ندیده است! و کاملا قابل فهم است: چگونه هر حزبی که از ایده محافظه کارانه جامعه حمایت می کند  می تواند  بسادگی  واژگونی تام  را فقط به عنوان یک نتیجه از رأی گیری بپذیرید؟ و در مقابل، اگر جامعه را از طریق یک انقلاب تغییر دهید، چگونه می توانید به شیوه ها و یا چیزهایی  که بود برگردید و با آرامش، قدرت را به مرتجعین بازگردانید؟ در کشورهای غربیِ ما، این قانون نسبتا ساده است: یک بار در قدرت می توانید برخی جزئیات کوچک را تغییر دهید، اما هیچ تغییری در مبانی سرمایه داری جامعه بوجود نمی آید. آیا می دانید هر کشور دموکراتیکی در واقع دموکراتیک نیست و بالاتر از آن؛ تحت سلطه یک سرمایه داری بسیار افراطی است؟  انتخابات فقط برای حفظ نظم حاکم است.

وجیکا: جامعه شناس اقتصادی آلمانی ولفگانگ استریک گفته است که تخیل سیاسی امروز با توجه به پویایی سرمایه داری از بین رفته و سرمایه داری بدون هیچ نوع سناریوی دیگری، جایگزین آن می شود. نظرتان چیست؟

بدیو: کاملا نادرست است. قلب سرمایه داری، شرایط مطلق موجودیت آن؛ مالکیت خصوصی بر سر تولید و مبادله است. این موجودیتی از یک الیگارشی بسیار کوچک است که سرمایه های شرکت های بزرگ چند ملیتی را کنترل می کند؛ این قدرتِ بیش از حد پول است که ارزش های غلط را به مثابه ارزش مبادلات خلق می کند، توسط بازار و نه توسط ارزش کالاها ثابت می دارد؛ اگر به همه آن بتازید، اگر سبک تولید را تغییر دهید براستی  بر دنیایی دیگر قدم می گذارید. قدرت مورد ادعای سرمایه داری، "پویایی" کاذب آن – عملا طی دوره های طولانی بحران و رکود ادامه می یابد - امروز تنها بازتابی از ضعف مخالفان آن است.

وجیکا: درفرضیه کمونیستی  شما معتقدید برخی لحظات شگرف برآمده از گرایش چپ گرا در قرن گذشته وجود داشت، ولیکن همچنین  کمونیسم قرن بیستم  تمام شده است و ما باید دوباره آن را  راه بیاندازیم. با توجه به این موضوع، می خواهم بپرسم از شکست های کمونیسم قرن بیستم چه می توان آموخت و چه چیزی باید پایه و اساس کمونیسم امروزین باشد؟

بدیو: ضعف کمونیسم قرن بیستم اساساً سیاسی بود. احزاب کمونیستِ متمرکز و نظام مند، ابزار خوبی برای تسخیر قدرت بودند، اما آنها ابزار خوبی برای سازماندهی جامعه کمونیستی نبوده اند .آنها بیش از حد به قدرت دولتی  وصل بودند و فراملی گرایی صحیح را توسعه نمی دادند. اکنون ما باید قدرت کمونیستی را حول سه محور سازمان دهیم: جنبش های توده ای، سازمان هایی که شعارها و خواست  های جنبش ها را به طور مداوم شکل می دهند، و آنچه که برای دولت های طولانی مدت  باقی خواهد ماند، چیزی ست که باید تحت نظارت دائمی جنبش ها و سازمان ها قرار گیرد. شکست بزرگ قرن بیستم، ادغام حزب با دولت بود، ایجاد حزب - دولتها، که به تدریج از توده ها جدا شدند. دیالکتیک سیاسی باید شامل سه اصطلاح باشد: (جنبش، سازمان ها، دولت ها) و نه دو اصطلاح ِ(توده ها و دولت) و یا حتی یک اصطلاحِ (حزب-دولت).

 

وجیکا: شما سرمایه داری را مرض بشریت نامیدید.  با این حال، سرمایه داری واقعیتی است برای بسیاری از مردم که آن را تنها سیستم قابل اجرا می دانند.  چگونه می توانیم کمونیسم را برای مردم مشغول شده  با فرهنگ مصرف گرایی جذاب کنیم؟

بدیو: هنگامی که تنها یک رژیم اجتماعی و مسلط باقی مانده است، وقتی که پیروزی عظیم خود را در برابر حریف کمونیست خود به دست آوَرَد، واضح است که حمایت گسترده از آن ایجاد خواهد شد. در قرن هفدهمِ فرانسه، اکثریت قریب به اتفاق فرانسوی ها فکر می کردند که سلطنت مطلقه تنها شکل سیاسی ممکن است. پس از یک قرن؛ این باوراز انقلاب های جمهوری خواه و گمارش بورژوازی سرمایه داری در قدرت جلوگیری نکرد. برای امروز هم همینطور است، چیزی که شما آن را "فرهنگ مصرف گرایی" می نامید، صرفاً ایدئولوژی غالب تحت دیکتاتوری "دموکراتیک" "بورژوازی"  است. بورژوازی در حقیقت سود خود را از  گردش  کالاها  به همان سرعتی که امکان دارد، بیرون می کشد. با این حال، در یک یا چند قرن، نگهداشت این ایدئولوژی در ذهن امروزین،  قطعا مانع از جایگزینی نظم کالایی فاسد  با کمونیسم باز معرفی شده نخواهد شد.

وجیکا: با سقوط سوسیالیسم واقعا موجود، بحث درباره کمونیسم به حاشیه رانده شده است. احزاب کمونیسم محور، ضعیف هستند و کمونیسم تنها در محافل فکری محدود مورد بحث قرار می گیرد. چگونه می توانیم مباحث مرتبط با کمونیسم را از حاشیه ها به مرکز توجه عمومی منتقل کنیم؟

بدیو: برای پاسخ به سوال شما برمی گردم به سال ۱۸۴۰ ، زمانی که مارکس و انگلس و چند نفر دیگر فعالیت خود را آغاز کردند و آثار خود را نوشتند. آنها در میان مردم تنی انگشت شماربودند، و اساسا هیچ نظریۀ عمومی به نفع آنها نبود. به سال ۱۸۴۸، "مانیفست حزب کمونیست" را نوشتند، زمانی که حزبی  وجود نداشت! این رویه از آن زمان به بعد به یک نوع نمونه تبدیل شده است. ما درست مثل آنها مجبوریم دوباره شروع کنیم، ابتدا و در درجه نخست با فعالیت ایدئولوژیکی شدید و فشرده ، تا نشان دهیم که امروز ما نه تنها یک، بلکه دو نحله داریم؛ سرمایه داری و کمونیست.و ما باید در سطح بین المللی در تمامی جنبش های مردمی مرتبط شرکت کنیم . آن ها را از دید اصول کمونیستی مورد تحلیل قرار دهیم که در حقیقت شامل چهار اصل می شود: جمع آوری ابزار تولید و مبادله، سلب مالکیت از  الیگارشی که آنها را به تصرف خود درآورده است؛ کاهش و فروداشت "تفاوت های بزرگ" که زندگی ما را عملاً تحت تاثیر قرار می دهد: بین کار دستی و فکری، بین شهر و کشور، بین وظایف مدیریتی و اجرایی ... ایجاد یک کارگر چند ریختی؛ ناپدید شدن تدریجی هویت های جمعی کاذب، نژادی، ملی، مذهبی و...، که زندگی عمومی را مسموم می کنند؛ از بین بردن تدریجی دولت به نفع خود مدیریتی مستقیم جامعه در قالب جلسات پیوسته تعیین شعارها، وظایف و اهداف.

وجیکا: بیست سال پیش تجزیه ای خونین با یوگسلاوی صورت پذیرفت. شما چگونه انحلال یوگسلاوی را توضیح می دهید و چگونه  قلمرو پسا-یوگسلاوی را از منظر امروزین در نظر می گیرید؟

بدیو: من درصدد از بین بردن دولت ها در جهت شعار مارکس هستم: "کارگران هیچ کشوری ندارند". کاملا فراملی گرایم. از این دیدگاه، به طور کلی مخالف تجزیه  دولت های موجود و حمایت از استقلال مصنوعی توسط شوونیسم یا سنت  هستم. ما باید ظلم و ستم های ملی را از طریق فعالیت های فراملی، و نه از پایین به وسیلۀ ملی گرایی های منطقه ای، از میان برداریم. به شدت از ناپدید شدن یوگسلاوی سابق متاسفم و هیچوقت بر این باور نیستم که وجود برخی ازچند ده  دولتها در جای خود پیشرفت محسوب می شود. مسلما، امپراطوری های مستعمراتی مجبور به فروپاشی بوده اند. در طول جنگ آزادسازی ملی الجزایر، من از الجزایری ها حمایت کردم. همچنین از اهالی ویتنام در برابرارتش آمریکا. اما این دوره عمدتاً ادامه دارد. امروز، فراملی گرایی  کمونیستی، در درجه نخست اهمیت قرار دارد.

 





حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تراشه های کانسپچوال ـ لیام یانگ و مقاومت دیجیتال برای تولید شهر منصفانه تر
طرحی مشترک از فاستر و هیترویک؛ بازسازی محله ی قدیمی شانگهای
اتووود کلاسیک ـ میدان و میدانچه سان مارکو ـ ونیز
تراشه های کانسپچوال ـ اقتصادِ سیاسیِ شهر و ظهور و سقوط معماریِ متابولیست ها در ژاپن
طراحی و بحران پناهندگان در هفت پرده به روایت آلیس راستورن . قسمت اول
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group