ویلا مایرا کولاژی از متریالها ست در
میان بی شماری از تنه های درختان توس در چشم انداز فنلاندی که توسط آلوار آلتو در
1939 ساخته شده و موقعیتی قابل توجه است که یک گذار از معماری سنتی به معماری مدرن
را نشان می دهد این ویلا به عنوان یک خانه مسکونی و فضای خلوت و دنج روستایی برای
هری و مایرا گولیچسن ساخته شده است . به آلتو اجازه داده شده بود که سبکها و افکار
خود را زمانی که این محل سکونت عجیب و غریب را مطالعه می کند تجربه کند .
موضوع
ثابت تکنولوژی در حال پیشرفت و در حال تغییر همیشه در طراحی های آلتو وجود دارد .
تبدیل مصالح و تجاربی که توسط آنها خلق شده است پرچین ها و دیوارهای اطراف و در
میان ویلا را تشکیل می دهد .
در
شروع یک تپه کوچک از خاک فشرده ، یک دیوار تقریبا بافته شده از چوبهای بلند صعود
می کند. با یک نظم با قاعده ، چوبهای جهتدار و خطی کشیده و بلند می شوند تا با
دیوارهای چوبی که برای شکل دادن به سقف راهرو و فضای بیرونی ادامه پیدا می کند ،
ترکیب شوند.
این ایده مشابه شگرد تغییر تدریجی در سراسر خانه ادامه پیدا
می کند ،بطوریکه متریالها از یک سنگ به اسلب سنگی و به شیشه و فولاد ، در خانه-
باغ زمستانی ، تغییر می یابند . از در جلو به سمت داخل خانه ، جنسیت متریال کف
همچنین تغییر می کند بطوریکه به تدریج بومی تر و خودمانی تر می شود و از سنگ به
تایلهای سفالی و به تخته های چوبی تغییر می یابد .
نظر
به اینکه خانه در چنین محیط طبیعی جالب توجهی واقع شده است ، آلتو از این موضوع به
سود خود بهره برد و در طراحی ، مرزهای میان درون و بیرون را عمدا محو کرد .
حالت
عمودی ستونهای موجود در خانه و جهت ایجاد شده در راه پله ، تقلیدی از درختان توس
اطراف خانه است . آلتو بطور عمدی ،برای اجتناب از اصول معمارانه مصنوعی خانه ، هر
ستون را متفاوت ساخته است .
سالن پذیرایی اصلی
باز و بسته به نظر می رسد که یک تجربه مشابه قدم زدن در یک جنگل را بازتولید می
کند.
نور جنگل در میان پرده موجدار می درخشد، که
دیواری را میان پارتیشن کتابخانه و سقف شکل می دهد( برای پیروی کردن بیشتر از فضای
بیرونی ) . هر کسی بمجرد خروج از در جلویی ، غرق در ردیف ستونهایی می شود که بطور
مشخص توسط آلتو برای تاکید بر پیوستگی میان محیط درون و بیرون ویلا جانمایی شده
اند.
آلتو
یک پلان آزاد مدرن را با روح سبک سنتی توپا ، ترکیب کرده است که یک سالن پذیرایی خانه-مزرعه است که در آن
با تیر و دیرکهایی از سقف تا کف مرز فضاها و محدوده هایی که برای فعالیتهای مختلفی
خلق شده اند را نشان گذاری می کنند .فرم ال- شکل پلان همکف مشخصه معماران
اسکاندیناویست و همچنین در خانه دیگر طراحی شده توسط او ( مانکینیمی ) نیز که
اشاره ی دیگری به سبک سنتی است ، دیده می شود.
کنار هم نشینی این
فرمهای راست گوشه سفت و سخت که لبه ها و مرزهای فضاها و بافتها را نشان گذاری می
کند ،در تساوی با فرمهای مواجی که بعضی به عنوان آزادی انسان در نظر گرفته شده اند،
قابل توجه است . آلتو اظهار داشت : که " انحنا، زندگی، خطوط غیر قابل پیش
بینی که در ابعاد ناشناخته ریاضی اجرا می شود، برای من تجسم هر چیزی است که تقابلی
را با دنیای مدرن شکل می دهد میان مکانیسم خشن و زیبایی روحانی در زندگی. این فرم
آزاد در سرتاسر خانه یافت می شود ، از فرم استخر گرفته تا ایوانها و جزئیات کوچک
تر و دقیق تر مثل شومینه .