معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1476
معماری کوچک مقیاس   - 21
منظر شهری   - 1443
معماری و گیم   - 21
نظریه معماری   - 1089
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 1007
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
سازه های شهری   - 927
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 912
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
معماری حوزه عمومی   - 855
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 835
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 786
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 782
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 766
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 711
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 643
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 624
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری پایدار   - 566
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
منتقدان معماری   - 531
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
آرمان شهرگرایی   - 524
معماری جنگلی   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 501
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 12
روح مکان   - 500
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 487
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 481
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری تندیس گون   - 478
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 447
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری شمایل گون   - 438
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 421
طراحی مُد   - 9
هنر مدرنیستی   - 417
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
توسعه پایدار   - 399
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 362
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 351
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماریِ توسعه   - 341
معماری بیابانی   - 8
معماری سبز   - 337
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 8
طراحی نئولیبرال   - 324
معماری خوانی   - 8
معماری پست مدرن   - 324
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 292
طراحی و پناهجویان   - 7
تغییرات اقلیمی   - 283
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 267
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 267
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری محلی   - 264
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ارزان   - 259
معماری تخت جمشید   - 7
معماری محدود   - 255
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری تجربی   - 249
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 240
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 238
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 236
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 224
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 215
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 213
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 205
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 196
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 176
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 167
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 148
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 140
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 134
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 133
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری و فاجعه   - 124
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
معماری ایران   - 120
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 116
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 93
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری مذهبی   - 87
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
فرهنگ نفت   - 5
معماری فاشیستی   - 84
معماری مصر   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 83
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اکسپو   - 79
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
اقتصادِ فضا   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 72
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 71
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
فیلوکیتکت   - 69
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 67
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 66
اتووودْ آبزرور   - 4
ویرانه ها   - 64
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
مدارس معماری   - 56
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری پراجکتیو   - 55
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری فضای داخلی   - 55
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
زاغه نشینی   - 52
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و رسانه   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 49
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
پداگوژی انتقادی   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 2
باهاوس   - 41
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 2
جهان علمیْ تخیلی   - 40
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
هنر روسیه   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری و روانشناسی   - 38
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و نقاشی   - 34
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
بحران آب   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری و ادبیات   - 26
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری مجازی   - 23
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
آنتروپوسین   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان نوول   - 22
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژاک دریدا   - 18
آرشیگرام   - 7
ژاک لوگوف   - 4
آرکی زوم   - 6
ژیل دلوز   - 33
آلبرت پوپ   - 4
سائول باس   - 7
آلدو روسی   - 14
ساسکیا ساسن   - 9
آلوار آلتو   - 19
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی گائودی   - 28
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنتونیو نگری   - 5
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 9
اُ ام اِی   - 43
شاشونا زوبوف   - 2
اتوره سوتساس   - 7
شیگرو بان   - 33
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 15
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 46
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 8
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 6
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 57
لودویگ میس ون دروهه   - 27
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 11
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 148
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 57
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 6
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 13
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 13
حسن فتحی   - 6
کازو شینوهارا   - 2
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 30
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 106
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 31
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 5
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 194
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 20
یوهانی پالاسما   - 12
ژان بودریار   - 10

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -815
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -402
گالری   -87
فرهنگی   -336
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -256
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -234
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -165
ویلا   -9
تفریحی   -164
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی ـ روژیا فروهر
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1397/04/08
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 1035

برداشت ما همیشه از تخریب منفی‌ست و معمولا بدبینانه.

تخریب چطور می‌تواند فهم ما را از چیزی که ذات فضا و معماری‌‌ست گسترش دهد؟

زلزله چیز عجیبی‌است. موقع زلزله کوکر، زلزله بم، زلزله ورزقان و در زلزله اخیر کرمانشاه، حتی اگر تخریب پس از زلزله را تجربه نکرده باشیم با اتفاق زلزله مواجه شده‌ایم. با هر تکان می‌دانی اتفاق مهمی در حال وقوع است. لوستر مثل آونگی تاب می‌خورد و از آن خبر می‌دهد که بعد از زلزله همه چیز تغییر خواهد کرد. بی دلیل نیست که شروع آخر زمان بعد از کن فیکون زلزله‌الزلزال است. تنها مکان و فضا و متریال نیست که بهم می‌ریزد، حتی زمان هم دست خوش تغییر می‌شود؛ تعلیق حین زلزله و هنگام بهت تخریب، مقاطع خیلی سریع عملیات نجات و در پی آن بازه‌های طولانی و کشدار و شب.
در واقع ذات هر چیز با تخریبش رابطه اساسی دارد. رولان بارت مثال می‌آورد، ذات یک شلوار چیز اتو خورده‌ی، تا شده‌ای نیست که در طبقه یا ویترین یک فروشگاه گذاشته شده، ذات یک شلوار وقتی معلوم می‌شود که پسربچه شلوار کثیفش را وسط اتاق از تن می‌کَنَد و با یک قدم از شلوار مچاله فاصله می‌گیرد.  به عبارتی به واسطه تخریب زلزله، خانه و معماری از ماهیت اتو خورده، سرپا و داخلی جدا می‌شود و چیزی که از ذات آن نمایان می‌شود که پیش از تخریب از  آن بی‌خبر بودیم.
داستان فیلم زندگی و دیگر هیچ، عباس کیارستمی درست پس از زلزله کوکر می‌گذرد. ماجرای فیلمسازی‌ست که با پسرش راهی مناطق زلزله‌زده شده تا ببیند، بازیگران فیلم قبلی‌اش سلامتند یا بلایی سرشان آمده.
حسین از پله‌‌های خانه‌ای نیمه مخروب پایین می‌آید. تا قبل از این صحنه هرچه دیده‌ایم خاک و خل و خون و خرابه است. حسین اما کت شلوار و پیراهن سفید پوشیده، تر و تمیز است و آب‌ْشانه کرده. کفشهایش را دستمال می‌کشد و پا می‌کند. خلاصه متوجه می‌شویم که پنج روز پیش یعنی فردای روز زلزله ازدواج کرده. حسین تعریف می‌کند که چطور شب عروسی‌شان را زیر یک تکه "پالاستیک" گذرانده‌اند و برای شام عروسی گوجه کبابی خورده‌اند. شی‌ای که اینجا مبحث را می‌تواند پیش ببرد همان پالاستیک ا‌ست. خانه و ایده‌ی سکونت همان پایه‌ای‌ست که به کل ساختارهای معماری قابل توسعه‌ست.
در شرایطی که ساختارهای مانوس به‌هم ریخته‌اند، می‌بینیم که خانه زیر پالاستیک تداوم دارد. پس آن چیزی که به عنوان خانه می‌شناسیم فقط ساختار فیزیکی و متریالی ندارد بلکه در فقدان ساختار فیزیکی، در فقدان متعلقات و حتی فقدان خانواده این تداوم را می‌بینیم. یعنی زلزله در تخریب از طریق فقدان با مصالحی که به چشم نمی‌آیند خانه را بازسازی می‌کند.
در تیتراژ اول فیلم به استحکام سازه‌های بتونی اشاره می‌شود ولی هرآنچه می‌بینیم پلان پشت پلان، روستا بعد روستا فقط تخریب است. زلزله تیرها، ستون‌های چوبی، سقف‌ها و شیروانی‌ها را همه از هم باز کرده و نتیجه آن‌که میان خرابه‌ها، گشادی و فضای باز ظاهر می‌شود. در چنین بستر گشادی‌ست که ویژگی‌های غیر متریال خانه یا به عبارتی معماری برملا می‌شود. رمز قدرت خرابه‌ها ریشه در وضعیت نامرئی و غیر متریال آن‌ها دارد. البته که آوار و نخاله از جنس متریال است ولی به کاتیگوری و طبقه‌بندی متریال تعلق ندارد.  نخاله‌ها پسماند متریالند و چیزی که در پیش روی ماست بازی و گشایش است. مصالح  منقطع شده، ماده‌ي صلب و جامد تدوامش را از دست داده است. در پی این گسست متریال و گشادی طاهر شده،  پتانسیل هست.
در کتاب شهرهای نامرئی، ایتالو کالوینو درباره خرابه‌ها آرمیلا تخیل می‌کند: معلوم نیست که خرابه‌های شهر به خاطر تخریب است یا آنکه به‌ جا مانده از ساخت و ساز نیمه تمام. "توی این شهر دیوار نیست زمین نیست سقف نیست ولی در هر ساعت که میان لوله‌ها بنگری و یا سرت را بالا کنی، زن‌های جوان باریک کوچک قامتی می‌بینی که در وان‌‌ها آبتنی می‌کنند یا زیر دوشی پشت خم کرده‌اند؛ معلق". 
از دیگر بقایا یا پسماندهای تخریب خانه، روزمره بودن آن است. در فیلم فضای خانه در فعل یا عمل روزمرگی است که تداوم پیدا می‌کند. حسین جورابش را گم کرده، برای شام عروسی گوجه کباب کرده‌اند، حتی می‌شاشند. اول فیلم پسر بچه پشت یک نهال کوچک می‌شاشد.  فیلمساز برای رفع حاجت پشت درختی می‌رود و جایی دیگر از کنار پیرمردی می‌گذرند که سنگ توالتی را در جاده‌های پیچ در پیچ حمل می‌کند. آنچه از زندگی خانه باقی‌ست روزمره‌ست و آشناست. در "شهرهای نامرئی" جایی کوبلای خان از مارکو شکایت می‌کند که سفرا و فرستادگان من از فتوحات، از توسعه سرزمین‌ها، معادن، از پیشرفت مرزها  خبر می‌آورند اما تو برای من می‌گویی جایی پیرمردی روی پله جلوی خانه‌اش نشسته بود و غروب بود! مارکو در جواب می‌گوید : "آخر، الان غروب است، ما بر پله‌های قصر نشسته‌ایم و نسیم ملایمی هم می‌وزد".
معنی خانه در شرایط بحرانی عوض می‌شود یا اینکه چیزهایی درباره آن می‌فهمیم که تا قبل از زلزله، قبل از جنگ، قبل از بحران نمی‌دانستیم. ما در موقعیت متفاوت زاویه دیدمان تغییر می‌کند، مهم اینکه، می‌شود از این نگاه در معماری نه فقط خانه، حتی در معماری شهر استفاده کرد. فعل‌های روزمره‌ای که پشت کالبد فیزکی خانه ممکن‌اند به ناگاه بیرون می‌ریزند و تبدیل به یک نمایش بیرونی می‌شوند. این نمایش مولد امید است. این مولد، در گشایش به‌وجود آمده، قوی‌تر هم می‌شود، ابعاد جدیدی پیدا می‌کند، تکرار می‌شود به فعل‌های دیگر، فضاهای دیگر و آدم‌های دیگر وصل می‌شود. فعل‌های ساده وقتی دسته جمعی شوند قدرتشان چند برابر می‌شود. بعد از زلزله تهزان خیابان‌ها تا صبح پر بود؛ پیکنیک، بازی در پارک، معاشرت با همسایه و همشهری. آنچه در پی‌اش هستیم انکار ابعاد دیگر خانه یا راهکاری برای خانه‌های جدید نیست بلکه می‌خواهیم تصور کنیم که چطور می‌توان جنبه‌های آشکار شده را در معماری کردن در شکل دادن به فضاهای شهری و عمومی گنجاند.
رو به آخر فیلم کارگردان به مردی می‌رسد که برای تماشای مسابقات جام‌جهانی فوتبال سر تپه آنتن تلویزیون وصل می‌کند. جنب و جوشی درگرفته و همه در تدارکند. تماشاچیان یواش یواش جاگیر می‌شوند، روی تپه، زیر آسمان. فضای بیرون در برابرشان مثل یک سفره بزرگِ بزرگ پهن می‌شود. معماری یا همان پارادایم خانه دیگر یک فضای داخلی نیست. داخلی بودن دیگر ذاتی معماری نیست بلکه برعکس خانه بزرگ می شود و خود را می‌گستراند و ادامه پیدا می‌کند. زنی گهواره بچه‌ا‌ش را بین دو درخت بسته و چایی روی آتش دم می‌کشد. خانه در باز بودن، بر روی لنداسکیپ که حالا به خاطر تخریب برجسته‌تر شده، بازساخته می‌شود؛ زیر پالاستیک، زیر ستاره‌ها، زیر چادر. در فیلم هیچ صحنه داخلی نمی‌بینیم. فیلم و خانه از فضای داخلی تخلیه شده‌اند.  حالا یک بیرون‌تری هم به واسطه صفحه تلویزیون آشکار می‌شود. لنداسکیپ پهن شده گسترده‌تر می‌شود و به یک بیرونِ بیرون‌تر وصل می‌شود. تکنولوژی در راستای فضا، در راستای خانه‌ای که دیگر خارجی‌است عمل می‌کند و ابعاد تازه‌ای از تجربه‌ای که حاضر بوده را فراهم می‌کند.
بحران زلزله به ما امکاناتی می‌دهد که بعدا می‌توانیم به عنوان یک جعبه ابزار به آن رجوع کنیم. نه اینکه از زلزله استقبال کنیم بلکه از دیدی که به ما می‌دهد منتفع شویم. ساده‌ترین چیزی که معماری می‌تواند در موقعیت بحران‌های طبیعی، جنگ یا حتی فقط در اضطرار و استرس شهر  فراهم کند همان فضای بازِ بیرونی، همان ذات غیر مادی معماری است، جایی که در آن امر روزمره و زندگی و امید در ابعاد متنوع و جدیدی جاری‌ باشد؛ همان عبارت آشنای فضای عمومی‌. اینجا منظور از فضای عمومی نه منظر حقوقی‌ آن‌ است، یعنی: اهمیتی ندارد که این ملک شخصی نیست و یا اینکه فضایی دموکراتیک است و یا جایی‌ست برای تجمع. اینکه خیلی ساده فضا وجود دارد کافی‌ست. یک جای باز بیرونی، که ما را و شهر ما را به بقیه شهر حتی شهرها و آدما وصل کند. فضایی که روابط متعدد را ممکن می‌کند. آنگاه مقابل و متضاد چنین فضایی، چیزی مثل یک فضای خیلی خیلی کوچک، فرض کنید سلول زندان، قرار می‌گیرد و دلیلش تنگی و کوچکی نیست بلکه نبودِ روابط و ایزوله بودن است. اگرفضای عمومی را جایی توصیف کنیم که روابط متعدد را ممکن می‌کند، مقابل آن موقعیتی‌ست که تمام روابط ممکن شکسته شده‌اند؛ یعنی همان درد و رنج یک زندانی در انفرادی. یعنی نا‌امیدی.
بخش عمده‌ای از معماری تکرار است. تکرار طبقات، تکرار ساختمان‌ها، تکرار خیابان‌‌‌ها... فضاهای باز را دعوت‌کننده‌تر و دردست‌رس‌تر کنیم، فضاهای باز را تکرار کنیم. امید را تکرار کنیم.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تراشه های کانسپچوال ـ والتر بنیامین، فرشته تاریخ و سوگ پیشرفت
رابطه میان معماری و کیم کارداشیان چیست یا چگونه معمار به دکوراتور تقلیل پیدا کرد؟
والتر بنیامین و سیاست انقلابیِ چیزهای بدِ تازه با چاشنیِ تکانه های مسیحاباورانه به روایت تری ایگلتون
تراشه های کانسپچوال ـ والتر بنیامین، مخروبه ها و زایشِ رانه های منفیِ دیالکتیک تاریخ و خاطره
هربرت مارکوزه و امکان پداگوژی دمکراتیک به روایت ژانت آفاری
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group