معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
هنر گفت و گو - دوموس و ماکسیمیلیانو فوکساس
اتووود سرویس خبر:   تارا پیش قراول
1398/07/23
مـنـــــــبـع : https://www.domusweb.it/en/architecture/2019/09/20/massimiliano-fuksas-from-kants-pure-reason-to-ai-
تعداد بازدید : 1368

همکاری میان استدیوی فوکساس و ال‌جی، بخش درجه یک این برند، فرصت بسیار مناسبی برای گفت و گویی مابین معرفت شناسی، معماری و هنر میباشد. در نقطه ای انکار ناپذیر، به وجود ما دیگر نیازی نخواهد بود، اما تا فرارسیدن آن، میتوانیم چیزهای زیادی را فراگیریم.

برای ماکسیمیلیانو فوکساس، همه چیز با یک اسکیس سریع آغاز شد. او با صدای آهسته، در گوشه ای بسیار سرد از ساختمان بزرگی که تا چند ساعت آینده، میزبان IFA، نمایشگاه بازرگانی در برلین که بهترین لوازم برقی (و نوآوری های بسیار و موارد زیاد دیگری) از سراسر جهان در آن حضور دارند خواهد بود، به من میگوید: "تمام کسانی که مرا میشناسند، از این نکته آگاهند که من مستقیما در حالت اتوماتیک قرار میگیرم: کسی پروژه ای را برای من ارائه میکند، و من به سرعت شروع به طراحی میکنم." فردا، روز ارائه ی اینفینیتی، اینستالیشن جدید طراحی شده توسط استدیوی فوکساس برای غرفه ی برند ال‌جی در نمایشگاه است. درون مایه ای برپایه ی کالیدوسکوپ، بر چشمگیری لوازم باکیفیت این برند کره ای می افزاید؛ پدیده ای که فوکساس معمار، صادقانه اقرار میکند که پیش از این پروژه چیز زیادی در رابطه با آن نمیدانست. به هر صورت، این برند کره ای به گونه ای نقش مهمی را در گذشته ی نه چندان دور فوکساس ایفا کرده است.

در شیوه ی نگرش فوکساس به حرفه اش، تغییراتی بوجود آمده است. وی اینگونه توضیح میدهد: "هنگامی که من طراحی میکنم، معمولا شخصی کنار من حضور دارد تا طراحی هایم را به مدل سه بعدی روی صفحه نمایش های بزرگ تبدیل کند. وقتی ال‌جی از من درخواست کار کرد، فهمیدم که صفحه نمایش 100 اینچی موجود در استدیو متعلق به این کمپانی است. آن هایی که من در پاریس و سیِنا دارم نیز همینطور. در نهایت، دریافتیم که ما توسط صفحه نمایش های ال‌جی محاصره شده ایم." او با لبخندی این توضیحات را در حالی میدهد که ما گوشه ای در میان ماشین لباسشویی و تلوزیون ها نشسته ایم. هوا به قدری سرد است که گویی در نقطه ای خارج از مکان و زمان حضور داریم: دستگاه تهویه ی هوا با آخرین توان در حال کار کردن است – فوکساس شالی به دور گردن و ژاکت بر تن دارد – و تنها صدایی که به گوش میرسد، نوای تحریف شده ی موسیقی کارتون مانندی است که از نمایشگاه در حال ساخت طبقه ی پایین برمیخیزد، که اثر غیر قابل انکاری از خود برجای میگذارد، به مثابه ی تابش زمینه ی کیهانی، در هنگام ضبط این مصاحبه.

کار کردن با ال‌جی چگونه آغاز شد؟ آیا درخواست دقیقی از جانب آن ها صورت گرفته بود؟

من فقط شروع به طراحی میکنم. چیزی را در میابم، اما هرگز محصول نهایی یا چیزی که از من درخواست شده نیست. دوریانا میگوید انگار که من (بدون قصد بی احترامی به جامعه ی اوتیسم) رفتار های اوتیسمی از خود نشان میدهم. اگر من یک اثر هنری فوق العاده ببینم، فقط روی جزئیاتی که توجهم را جلب کند تمرکز میکنم، تنها جزئیاتی که بتوانم از آن استفاده کنم.

و همه چیز با اسکیس های اولیه آغاز میشود.

طراحی، نحوه ی واکنش من است. من آن طراحی را (به طرحی از پروژه ی اینفینیتی روی دیوار اشاره میکند) در همان روزی که با کمپانی ال‌جی برای اولین بار گفت و گو کردم به وجود آوردم. اگر از من طرحی درخواست کنید، من آن را خلق میکنم، و من نمیدانم که آیا آن زشت یا زیباست. من برای این کار زاده شده ام.

برای بی درنگی؟

نقاشی، نویسندگی، همه مثل هم اند. من هیچ وقت چیزی را از پیش آماده نمیکنم؛ هرگز نمیخواهم سوال ها را قبل از شروع مصاحبه بدانم. من چیزهایی که بدون درنگ و بدیهی صورت میگیرند را دوست دارم.

این نگرش از کجا نشات میگیرد؟

از نقاشی. اگر از رنگ ها به شیوه ی خاصی استفاده کنید، دیگر نیازی به بازنگری آن ها نیست. اما اگر واقعا میخواهید که دوباره به آن ها فکر کنید، باید از قبل بدانید که میخواهید از چه رنگ هایی استفاده کنید. این نگرش، ایده ی بدیهی و رک و راست بودن هرچیزی، از طراحی 3 بعدی تا فوتوشاپ را ارائه میکند. شما باید مثل یک نقاش عمل کنید، اما در مقابل آن، سخت کار کرده و طراحی ها را خراب میکنید.

کالیدوسکوپ (kaleidoscope) یکی از تم های اصلی اینفینیتی میباشد.

این چیزی است که من اخیرا مشغول به کار درباره اش هستم. کالیدوسکوپ یک ابژه ی غیرواقعی است: در واقع آن جا نیست، وجود ندارد، تنها بازی با نور است. این زیباترین و ناپایدار ترین مفهوم ممکن است، ابطال فرم.

و سپس، به صورت کاملا ناگهانی، ماسیمیلیانو فوکساس میگوید: "من این را خیلی دوست دارم!" و به دستگاه تهویه ی هوای جدید ال‌جی، شاید استثنایی ترین طراحی موجود در غرفه، با قامت بلند و ظریف، با بادزنی متشکل از دایره های متحد المرکز، اشاره میکند.

 چرا؟

این دستگاه میتواند یک توتم باشد. و خود به خود حرکت میکند. اگر روشنش کنید، حرکات شما را دنبال میکند. وسیله ی خارق العاده ای است! با شما صحبت نیز میکند، حتی با شما ارتباط برقرار میکند.

آیا شما تکنولوژی را منبع الهام خود میدانید؟

نه، من خود منبع الهام تکنولوژی هستم. جدی میگویم. حتی چیز بدتری هم خواهم گفت: من زمانی یک نقاشی فوق العاده خلق کردم: ابتدا در آن طبیعت دیده میشد، سپس طبیعت به چیز دیگری تبدیل شد. هنگامی که از من پرسیده شد که آیا طبیعت الهام بخش من بوده است، گفتم من الهام بخش طبیعت بوده ام.

آیا این درباره ی معماری نیز صدق میکند؟

معماری منبع الهام برای طبیعت است.

این مثل یک پارادوکس به نظر میرسد.

شاید پارادوکس باشد، اما در نهایت، این نحوه ی فعل و انفعالاتی است که ما در مواجهه با ابژه ها داریم. همانطور که کانت توضیح میدهد، سیستمِ آگاهی یک پروسه است، که شامل تبدیل یک پدیده به چیزی که متعلق به ما و چیزی که میشناسیم میشود. به همین دلیل است که به منظور درک طبیعت، من باید آن را به معماری تبدیل کنم، یا نقاشی کنم، تا بتوانم لمسش کنم. به همین علت میگویم که طبیعت از من الهام میگیرد.

پس، آیا خلق کردن، عملی ناشی از آگاهی است؟

من معمار نیستم؛ من یک موجود عجیبم. به نظرم هرکسی میتواند یک معمار باشد، اگر دو یا سه هفته کنار من بگذرانید، یک معمار می شوید (او میخندد). موارد کمی برای یاد گیری وجود دارد. من به این موضوع متقاعد شده ام؛ و این را از روی خودستایی نمیگویم. به هر حال، من به شما آموزش نمیدهم که چگونه معمار شوید، من به شما کار دیگری را می آموزم. این که مردم را همان گونه که هستند ببینید. همان گونه که هستیم. ما اینگونه کار میکنیم. من نمیتوانم به شما معماری را آموزش دهم، شما یا آن را وجودتان دارید یا ندارید.

ماکسیمیلیانو فوکساس در میان صفی از سازندگان دستگاه های کمپانی ال‌جی قرار دارد. آن ها را چگونه توصیف میکنید؟

جالب اینجاست که آن ها شبیه طراحی به نظر نمیرسند، بلکه کاملا در جهت مخالف آن قرار دارند. هیچ چیزی از نظر من بلااستفاده نیست (میخندد). من به سبب دستگاه های تهویه ی هوا و یخچال ها با آن ها به خوبی کنار می آمدم، آن ها چیزهای عجیب و نامعقولی هستند. من را به یاد E.T یا فیلم های علمی تخیلی کوبریک می اندازند. من پروژه ای به نام مونولیت، در وین در این رابطه انجام دادم (او مشخصا در حال اشاره به مونولیت سیاه در فیلم 2001: ادیسه ی فضایی میباشد) که در واقع، در آن، دو مونولیت وجود دارند که فاصله ی بین آن ها، ایجاد تنش میکند. در فیلم 2001، من همیشه مجذوب انتزاع سفر کردن بودم. و در پایان، هنگامی که پیر شدن نقش اصلی را میبینید. سپس یک شیشه به پایین می افتد، پس جاذبه برگشته است. اما در عوض در تمام طول فیلم، تنها سطح شیبدار وجود داشت، و افقیت از میان رفته بود. تقریبا تمام معماری من از همینجا نشات میگیرد، از هیچکاک برای تدوینگری و از کوبریک برای تغییر متوالی ژانرها.

 آیا از این همکاری رضایت دارید؟

نتیجه بسیار فوتوژنیک است، و من اهمیت فوتوژنیک بودن را هنگامی که فرودگاه شنزن را افتتاح کردیم دریافتم. مردم می آمدند، همه تلفن همراه در دست داشتند، و هر تلفن همراه به وسیله ای برای عکس گرفتن تبدیل شده بود. این موضوع به خوبی پیش رفت، زیرا همه انجامش میدادند. این به این معنی است که احساساتی قوی وجود داشت. من هنوز هم عکس های زیادی از آن فرودگاه توسط افرادی که به دیدن آن میروند، میبینم.

در واقع، بسیار "اینستاگرام پسند" ...

من در مسیر درست قرار دارم، میبینید؟ من در حال یادگیری هستم (میخندد). اینجا من میتوانستم بیشتر بدرخشم. میخواستم نوری را که از بیرون و درون حجم در حال رخنه کردن است، به نمایش بگذارم. شاید دفعه ی بعد این کار را انجام دهم، هر کاری نیاز به تجربه دارد. همان گونه اسکار وایلد گفته است، من با قلب خود تصمیم میگیرم، هیچ امیدی به فردی که یاد گرفتن را کنار میگذارد و آموزش دادن را آغاز میکند، نیست. (نقل قول اصلی: "هر کسی که از یاد گرفتن عاجز است، به آموزش دادن روی آورده است"، یادداشت نویسنده). همیشه چیزی برای یاد گرفتن وجود دارد.

 آیا حاضرید این کار را دوباره انجام دهید؟

بیشتر از آن. من حاضر به خلق ساختمانی در شهر هستم که تماما از بیرون و درون از صفحه های نمایش ساخته شده باشد. من به او گفتم، چرا صفحه نمایش های کوچکتری نسازیم تا به همدیگر متصل شوند. و سپس به هر اندازه که بخواهیم، از آن میسازیم. ما میتوانیم بخشی از خانه یا شهرمان را با استفاده از تصاویر جز به جز، دوباره ترسیم کنیم. چمن، درخت، یک سطح صاف. پنجره ای رو به جهان. این کاری است که من به آن علاقه دارم. اما هنگامی که به زیبایی صفحه های نمایش نگریستم، آن را کشف کردم. ما امروزه صفحه نمایش های خارق العاده ای داریم و این تنها آغاز راه است. به آن صفحه نمایش تا شو نگاه کنید. (به تلوزیون جمع شونده ی ال‌جی در پشت من اشاره میکند). ما تا نصف راه رسیدن به هدفمان را طی کرده ایم.

ما چه چیزی را کم داریم؟

ما چیزهای بسیاری را کم داریم، اما دو چیز به صورت دقیق. هوش مصنوعی و 5G. بدون 5G ماشین ها قادر به کار نیستند. این همان جنگ بزرگ است.

در رابطه با هوش مصنوعی بیشتر توضیح میدهید؟

ما باید قدم بعدی را برداریم. برای مثال، آن شی (او به دستگاه تهویه ی هوای "توتم" اشاره میکند)، باید بفهمد که من احساس سرما میکنم. هوش مصنوعی میتواند به ماشین ها کمک کند تا انسان ها را بهتر درک کنند. در غیر این صورت ما نمیتوانیم یکدیگر را درک کنیم. ماشین، ماشین است. اما هوش مصنوعی به آن کمک میکند تا نیازهای ما را درک کند.

هوش مصنوعی کمی ترسناک نیست؟

من نمیترسم. برای من، هنر و تکنولوژی یکسان هستند: تجلی نژاد بشری.

 اما اگر هوش مصنوعی یک معمار باشد چطور؟

من عاشق این ایده هستم. من معتقدم که هرکسی میتواند یک معمار بزرگ باشد. اگر شما معمار بزرگی شدید، حتما مرا مطلع کنید! (او میخندد، سپس جدی تر میشود) من  طول سال گذشته در حال آزمایش اتوماتای سلولی بوده ام. ما قسمتی از پروژه را اینگونه انجام دادیم. خلاقیت همیشه وجود دارد، اما الان، بیشتر بحث دادن پارامتر ها و تعیین حدود مطرح است. و هرچقدر که بهتر باشید، چیزی که خلق میکنید رشد بیشتر خواهد کرد، شما را درک میکند و عکس العمل نشان میدهد، و میتواند تبدیل به چیزی خارق العاده شود. من مطمئنم: هر کسی میتواند یک هنرمند بزرگ باشد.

و نقش ما در این میان چیست؟

به زودی دیگر نیازی به وجود ما نخواهد بود. اما میتوانیم چیزهای زیادی را یاد بگیریم. در این میان، این بخشی از یک پروسه است. (او با حرکتی شدید به غرفه اشاره میکند). به همین علت ما این پروژه را با لذت فراوان پیش بردیم. 









حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

ساختمان الحاقیه کارخانه واچرون کنستانتین از برنارد چومی
نیروگاه برق بی ای آی؛ صنعتی سازی شمایل گون توماس هیترویک
دیپ پرپلِ فوکسِس؛ سرپناهی از هوا و شبکه
آسانسور مناسب آسمانخراش های در حال رشد ؛ تحولي در تكنولوژي ساخت
آیا قارچ اسپرسو طعم قهوه می دهد؟
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group