معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1435
معماری مجازی   - 23
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1427
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1073
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 992
معماری کوچک مقیاس   - 21
سازه های شهری   - 921
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 905
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 848
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 829
معماری و گیم   - 18
نظریه شهری   - 769
معماری و ادبیات   - 17
نگاه نو به سكونت   - 768
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 761
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری و سیاست   - 694
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
کلان سازه   - 639
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری مدرن   - 605
معماری بایومورفیک   - 15
معماری پایدار   - 555
شهرهای در حرکت   - 14
منتقدان معماری   - 527
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 508
معماری و هوش مصنوعی   - 14
روح مکان   - 493
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 493
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 480
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری تندیس گون   - 474
معماری جنگلی   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 471
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 471
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری شمایل گون   - 434
بی ینال ونیز   - 10
آینده گرایی   - 413
درس گفتارهای اتووود   - 9
باز زنده سازی   - 412
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
هنر مدرنیستی   - 400
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 391
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 361
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 343
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماریِ توسعه   - 339
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 332
معماری بیابانی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 322
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 315
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 285
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 273
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 267
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 260
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 258
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 238
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 230
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 230
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 207
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 206
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
طراحی مُد   - 7
عکاسی   - 196
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ـ سینما   - 192
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر انتزاعی   - 189
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
گرافیک   - 169
طراحی و پناهجویان   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 163
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 147
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
طراحی مبلمان   - 139
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ژاپن   - 131
معماری خوانی   - 6
ترسیمات معماری   - 126
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 118
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 115
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 91
معماری مصر   - 5
معماری مذهبی   - 87
فرهنگ نفت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری فاشیستی   - 82
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اکسپو   - 79
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
اقتصادِ فضا   - 78
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 77
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 66
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 66
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 66
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 4
فیلوکیتکت   - 62
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
ویرانه ها   - 61
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 55
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
زاغه نشینی   - 51
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
پداگوژی   - 50
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 48
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری فضای داخلی   - 48
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 46
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و رسانه   - 44
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 42
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
باهاوس   - 41
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 36
پداگوژی انتقادی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
جهان علمیْ تخیلی   - 31
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و روانشناسی   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری و نقاشی   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 23

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 42
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 56
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 26
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 146
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 30
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 8
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 54
پییر ویتوریو آئورلی   - 11
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 29
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 6
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 6
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 31
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 191
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 16

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -799
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -392
گالری   -87
فرهنگی   -335
هتل   -76
پاویون   -267
ورزشی   -65
موزه   -255
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -163
ویلا   -8
تفریحی   -161
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -137
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -105
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
همه ما سایبورگ هستیم: مکنزی وارک و مانیفست سایبورگِ دونا هاراوی . قسمت سوم
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1398/07/22
مـنـــــــبـع : www.versobooks.com/blogs/2254-blog-post-for-cyborgs-mckenzie-wark-on-donna-haraway-s-manifesto-for-c
تعداد بازدید : 670

هاراوی به مقاله ای از ژورنال Mamalian Genome اشاره می کند که محتویات کروموزوم های یک موش را به خوانندگان خود نشان می داد، "تحت عنوان موش کامل."  (MW98) کد به لایه اصلی پروتکل های انباشته ای بدل می گردد که یک سازمان توسط آن مدیریت می شود. در ژنتیک، کد به نگرش بخشی تبدیل می شود که از طریق آن می توان یک کل را بطور تقلیل پذیری درک کرد. اگرچه همانطور که خواهیم دید برخی علوم مبتنی بر کد نیز وجود دارند که برآن اساس چنین تقلیل پذیری به آسانی انجام نمی پذیرد.

فتیشیسم کالایی زمانی رخ می دهد که روابط بین افراد؛ خصوصیات ارتباطی میان چیزها را به خود اختصاص می دهد. کار جمعی چیزی ست که در ورای کالا وجود دارد. اما شاید جدا کردن کار و چیزها ساده نباشد. هاراوی می خواهد مفهوم فتیش را کمی گسترش دهد. "جالب است که،  فتیش ها -که خودشان" جزء جایگزین"هستند، یعنی استعاره هایی از یک نوع خاص- "خطا"یی خاص ایجاد می کنند. فتیش ها ماهیت استعاره ای سازنده خود و جهان را مبهم می سازند." (MW136) یک فتیش؛ طبیعی سازی بسیاری از چیزهایی است که "طبیعت" نیاز به زیر سوال بردن آن را دارد، امکان دارد این روند مانند ایدئولوژی مولد امر خاصی در نظر گرفته شود؛ گرچه ممکن است محدود کننده باشد: "جنبه های شگفت آور خلاقانه ای برای فتیشیسم کالا وجود دارند (HLL92)".

تکنولوژی ژن در فتیشیسم کالایی نقش دارد، اما شاید در" مواجهه دیگری از ابژه سازی؛ سرزندگی مادی، احتمالی، انسانی و غیر انسانی را به سوی نقشه های  خود حیات انتقال می دهد و سپس نقشه ای را که موجودات آن ابژه شده اند، برای دنیای خود محور و غیر کلامی اشتباه می گیرد." (MW135) تغییر جهت دیدگاه هاراوی نسبت به فتیش، آن را مجدداً بگونه ای دیگر پیشنهاد می دهد.        

او به جای فتیش کالایی، در مورد فتیش بدنی سؤال می پرسد .چگونه بدن ها به مثابه  چیزهای خودمختار در برابر زمینه ای از نابدن های نامرئی ظاهر می شوند؟ در فتیشیسم کالایی، جهان ظاهری اشیاء تحت هدایت  مجموعه قوانین ارزش مبادله ای؛ روابط اجتماعی در بین مردم و تولید ارزش مصرفی را تحت الشعاع قرار می دهد. در فتیشیسم بدنی؛ جهان ظاهری بدنها  تحت هدایت مجموعه قوانین ژن، درهم تنیدگی هر دو فرآیند های انسانی و غیر انسانی مولد حیات را تحت الشعاع قرار می دهد.

در فتیشیسم بدنی، ژن به مثابه نوعی شیء-خود یا شاید کد-خود؛ به منبع ارزش تبدیل می شود. "بنابراین، فتیشیست، خود ژن را در تمام ژل ها، لکه ها، و خروجی های چاپی  در آزمایشگاه می بیند و فرایندهای طبیعی-تکنیکال تولید ژن و ژنوم را به مثابه  ابژه های مورد توافق در دنیای واقعی فراموش می نماید." (MW146)

امر انتزاعی؛ جایگزین امر غیر انتزاعی می شود. نقشه به قلمرو بدل می گردد. فتیشیست های ژن فراموش می کنند که ژن و  نقشه های ژن روشهای محصور کردن عموم بدن -بدن سازی- به روشهای خاصی اند که از جمله  در موارد دیگر، غالباً در اواخر هزاره دوم فتیشیسم کالایی را در برنامه زیست شناسی قرار می دهند. " (MW148)

درست همانطور که فتیش کالا منجر به تبادل همه چیزها می گردد، فتیش بدنی نیز باعث می شود کل حیات به چیزی بدل گردد که از طریق مالکیت کد های آن، می بایست کالا یی شود. " ژنومیک به روشهای خاصی جهانی می شود.  موجود نوعی از نظر مادی و معنایی در پرکتیس های نگاشت ژن تولید می شود، همانگونه که گونه های خاص فضا و بشریت ثمره ضمائم مادی و معنایی اولیه بوده اند." (MW163) مالکیت خصوصی؛ میان کالاها و نیروی کار شکاف ایجاد می کند و مالکیت معنوی میان ژن و ارگانیسم ایجاد کننده آن.

آنچه در مواد  پژوهشی  زیست شناسی نیدهام وجود داشت، به طور فزاینده ای کالایی می گردد.  "جهش"ِ شکل مالکیت خصوصی به "مالکیت معنوی" که کاملاً کنترل شده است، منجر به دسترسی طبقات کاملاً جدیدی از چیزها برای کالایی سازی می گردد. "مانند استیگماتای جنسیت و نژاد ، که حاکی از عدم تقارن است، و به طور منظم بازتولید فرایندی را ممکن می سازد که به برخی  از انسانها حقوقی می دهد. کپی رایت ، حق ثبت اختراع و علائم تجاری، فرایندهای ویژه ، نامتقارن ، سفت و سخت هستند- که باید دائماً در حقوق و تجارت و همچنین در علوم مورد تجدیدنظر قرار گیرند." (MW7)  مالکیت معنوی نوعی قدرت طبقاتی ایجاد می نماید.

حق ثبت اختراع تعریف می کند که چه چیزی ماهیت طبیعی  دارد و چه چیزی ندارد. چیز مصنوعی را که از طبیعت ساخته شود؛ نمی توان ثبت کرد. برای اینکه این اتفاق بیفتد، امرطبیعی باید با کاری فراتر از امر طبیعی آمیخته شود.  ثبت اختراع، محل مبارزه بر سر این است که چه چیزی سوژه و چه چیزی ابژه است.  نمونه مشهور هاراوی ، نوعی موش تراریخته آزمایشگاهی"OncoMouse  DuPont" ، اولین پستاندار ثبت شده می باشد که به طور خاص برای مطالعه سرطان پستان ساخته شده است. (و اکنون خود یک "محصول" منسوخ است و و دیگر تولید نمی شود.)

انواع موجودات زنده اکنون در یک تکنو-طبیعت عجیب و غریبی با فرض حمایت از حیات انسان یا کمینه آن بخش هایی از آن که قابل کالایی شدن است، ادغام شده اند. نه تنها موش بلکه سگها و انواع موجودات دیگر "مصاحبان" ما در تکنو-علم هستند. به جای خانواده لیبرال-اومانیست، با  نوع دیگری مواجهیم: "اکنون که حیات به مثابه یک سیستم قابل مدیریت وجود دارد؛ خانواده  تکنو علمی یک واحد هسته ای سایبورگ است." (MW152)

در دنیای موش تراریخت چه نوع فعالیت انتقادی امکان پذیر است؟ آیا موشهای آزمایشگاهی متعلق به طبقه کارگر هستند؟ آیا مرغ هایی که در قفس های طبقاتی مرغداری قرار دارند باید متحد شوند؟ آیا شخص حق دارد در مازاد تولید شده بواسطه سلول های خود حتی در شرایطی که آن سلول ها در بدنش نیستند، سهمی داشته باشد؟ پرونده هنریتا لکس، کارگر تنباکوی آمریکایی آفریقایی تبار را که در اثر سرطان دهانه رحم درگذشت، در نظر بگیرید. سلولهای گرفته شده از بدن او، بدون اطلاع و رضایتش، مدتها پس از مرگ وی از انواع واکسن فلج اطفال گرفته تا درمانهای ایدز و نگاشت ژنها، در کلیه تحقیقات مورد استفاده قرار گرفتند. این سلولها نه تنها برای تحقیق مفید بودند بلکه برای تجارت پزشکی نیز سودآوری داشتند در حالی که فرزندانش حتی نمی توانستند بیمه درمانی داشته باشند .چگونه می توان ماموریت های  مولکولی چنین داستانی را تصور کرد؟

نقشی که هاراوی آن را به مثابه نقطه اعتدال ماموریت مطرح کرده؛ سایبورگ است، در "مانیفست سایبورگ". "سایبورگ مانند هر تکنولوژِی مهم ، بطور همزمان یک اسطوره و ابزار است ..." (PV139) سایبورگ؛ نقطه نظری درباره کار نیست، گویا کار مستقل از آپاراتوس هایی که با آن درگیر است وجود داشت. سایبورگ نقطه نظری در رابطه زنان نیست، گویی می توان از آن به مثابه یک نقطه نظر سوبژکتیو جهانی سخن گفت که  قبل از روابط اجتماعی و تکنولوژی که درگیر آن شده؛ وجود داشته است.

سایبورگها بیش از آنکه هویت، هیبرید های انسانی و سایر ارگانیسم ها، سیستم های اطلاعاتی، کار ارگونومیک، تولید و تمایلات باشند، مجموعه ای متشکل از وابستگی ها هستند. سایبورگها در معنای دوگانه برای نشان دادن و هشدار دادن نسبت به جهان های ممکن؛ انواعی از هیولا هایند یا بعبارت بهتر بازنمایی ها. "ما به مثابه هیولا، آیا می توانیم مرتبه دیگری از معنی را نشان دهیم؟ سایبورگ ها برای بقای کره خاکی." (SCW4)

بجای "ترفند-خدا" (اشاره به نمایشگاه The God-Trick) به نظر می رسد که اگر کسی به آستانه ورود به امر مطلق دسترسی داشته باشد، سایبورگ نوعی اسطوره طعنه آمیز است، ضد داستانی بدعت آمیز برای انسان همانطور که از قبل بوده است. "کفرگویی، فرد را از اکثریت اخلاقی درونی محافظت می کند، در حالی که هنوز هم بر لزوم اجتماع اصرار دارد." (SC149) سایبورگ مانند منتقدی مارکسیست-فمینیست در داخل مرکزدانشگاهی تحقیقاتی؛ همواره امری خودی ست و بیگانه از تکنو-علم، که به هر حال تقریباً برای همه ما نیز اینگونه است. "فکر می کنم راهکار  این باشد که ارثیه ی آلوده خودم را بردارم- سایبورگ یکی از آنهاست - و سعی کنم دوباره روی آن کار انجام دهم." (HLL103)

سایبورگ چهره ای منزه نیست ."البته مشکل اصلی سایبورگها این است که آنها فرزندان نامشروع میلیتاریسم و سرمایه داری مردسالارانه هستند و نه به مثابه سوسیالیسم دولتی. اما فرزندان نامشروع غالباً نسبت به ریشه هایشان بسیار وفادار نیستند. گذشته از همه اینها؛ پدران شان ریشه در حیات ندارند بی ذات هستند."  (SCW152) سایبورگ بنوعی یتیم است، حتی اگر به تعبیر نگران کننده تر، والدگری از بین نرود و فراموش نشود اما هرگز کاملاً وجود ندارد، حتی اگر "سایبورگ ... مادری نداشته باشد، اما از زهدانی حیات یافته است."  (SCW129) سایبورگ؛ نوعِ معاصری از شخصیت مفهومی است.

هاراوی: "بسیاری از افراد در وضعیت فراموشی دیسیپلین عشق و خشم، "مانیفست" را به مثابه  حیوانات تکنولوژیکی، ربات زن نما ، سرخپوشان خوانده اند."  (HR3) مطمئناً این ناشی از تداوم کشش ایدئولوژیک نقش طبیعیت و عدم توانایی در فکر کردن و احساس کردن از طریق نیروهای نوظهور تولید مانند هر چیز دیگری غیر از محصول مسموم تکنو-علم است.

هاراوی: "از انسان تک ساحتی (هربرت مارکوزه (1964)... منابع تحلیلی که توسط ترقی گرایان ایجاد شده اند بر تسلط لازم بر تکنیک ها پافشاری کرده و ما را به یک بدن ارگانیک خیالی در راستای ادغام مقاومت مان فراخوانده اند... اما امکان دارد کمی تغییر جهت واضح و دور از ذهن از نقطه نظر رایج ما را قادر سازد که برای معانی و سایر اشکال قدرت و لذت در جوامعِ میانجی تکنولوژیکی به رقابت بپردازیم."  (SCW154) شاید بتوان شبکه ای از عوامل انسانی و غیر انسانی، بیشتر یک چشم مرکب قابل بازتولید مکانیکی و دیجیتالی تا نقطه نظری تک ساحتی از کار ترسیم نمود.

شاید این نقطه نظر گسترده تر از نقطه نظر مربوط به کار باشد و تولید پیشرفته را از بازتولید جدا نسازد. برا ین اساس همچنین می تواند شامل چیزی کمی متمایز از هر دو باشد، نوعی فعالیت که نه  تولید می کند و نه بازتولید، اما ابزار دیگری برای انجام یکی یا هیچکدام، یا هر دو پیشنهاد می دهد. آیا حتی می تواند شامل طبقه هکرها به مثابه یک نقطه نظر متمایز که کاملاً تقلیل پذیر به نیروی کار نیست؛ باشد؟ ممکن است این وضعیت از اینجا با مفهوم سازماندهی، به جای تولید، به  مثابه یک سطح "بنیادی" تحلیلی آغاز شود ، اما نیم نگاهی هم به کارکردگرایی غیرقابل بحث داشته باشد.

هیچ نیروی کششی راستینی برای تلاش درجهت پایه گذاری دیدی انتقادی از طبیعت در مقابل فرهنگ، یا انسان در مقابل ماشین وجود ندارد، و نه هیچ گونه قدرت تاثیرگذاری در بازی و نمایش مقابل کار. در عصری که از هر نوع کوششی که مردم برای ایجاد واشتراک گذاری اطلاعات بطور داوطلبانه انجام می دهند، می توان پول بدست آورد؛ کار خود یک مقوله ناپایدار است. هاراوی: "ما با حرکتی از یک جامعه ارگانیک و صنعتی به سوی یک سیستم اطلاعاتی چند ریختی -از همه نوع کار گرفته تا هر نوع بازی و نمایش، یک بازی کشنده؛ زندگی می کنیم." (SCW161)

منابع:

PV Donna Haraway, Primate Visions (Routledge 1990)

MW Donna Haraway, [email protected]_Millennium (Routledge 1997)

HLL Thyrza Goodeve, How Like a Leaf: An Interview with Donna Haraway (Routledge, 1999)

HR The Haraway Reader (Routledge, 2003)

SCW Donna Haraway, Simians, Cyborgs and Women (Routledge 2013)

Originally published at Public Seminar

 

 

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تراشه های کانسپچوال ـ پراگرسیوهای دهه شصت و موقعیت گرایان؛ عبور از عقل باوری و معماری به مثابه مُد
مرکز حمل و نقل مسافری واستراس از معماران بیگ
نتایج طراح های نهایی ایستگاه اتوبوس در دهکده ای اتریشی
اتووود کلاسیک ـ فولی های پارک دِلاویلت ـ برنارد چومی
فرایند تکامل معماری مدرن هند . قسمت اول
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group