معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
معماری برآمده از یک انقلاب: نگاهی به بحران سیاسی جاری در لبنان
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1398/10/17
مـنـــــــبـع : https://www.re-thinkingthefuture.com/fresh-perspectives/a372-architecture-of-a-revolution-a-look-at-
تعداد بازدید : 1556

در عصر ناآرامی های مدنی، معماران و سرمایه گذاران نظاره گرند که چگونه پروژه های آنها به بستگاه های جدید سرزنده ای بدل گشته و به عموم مردم به مثابه معماران بافت جدید شهری واگذار شده اند.


شاید یکی از رایج ترین تصورات اشتباه در مورد معماری -و در مقیاس بزرگ تر، برنامه ریزی شهری- دیرپایی استاتیک آنها از نظر اهداف مورد نظرشان باشد. ما شهرها و ساختارها را تابع تصمیماتی بلند مدت می بینیم که برای اطمینان از وضعیت نهایی شان؛ با دقت برنامه ریزی شده اند. قطعی، تغییرناپذیر و غیر قابل انعطاف.
کم پیش می آید که متوجه تحولات بسیار کند و تدریجی تحمیل شده بر چنین پروژه هایی از طریق گذر زمان شویم. بر همین اساس؛ شاید یکی از جالب ترین دوران حیات یک معمار، مانند خود من، انقلاب لبنان باشد، این رویداد؛ درک مرا از مناظر شهری که از زمان کودکی به آن عادت کرده بودم، دوباره شکل بخشید.

انقلاب لبنان یک شوک بزرگ فرهنگی -و در مورد معماران، یک شوک حرفه ای- است. همه لندمارک هایی که با آنها بزرگ شده ایم طی تحولاتی تقریباً سریع تر از همه آنچه در طول30 سال گذشته شاهد بوده ایم؛ ناگهان دگرگون شده اند. این فکر که یک پروژهء با دقت برنامه ریزی شده یا یک شهر ساختارمند می تواند تمام پیش بینی ها و کار معمار را -به معنای واقعی کلمه  درطول 48 ساعت- بطور کامل نادیده بگیرد؛ حیرت آور و جالب توجه است. چنین شرایطی این استنباط را با خود بهمراه داشت که ما بطور محض یک تکنسین هستیم.  اینکه مردم؛ معماران و عوامل تعیین کننده فضا، تجربه، ویژگی ها و کیفیت ها هستند. من یک "انقلاب" را دیده ام، چیزیکه غیر از یک مفهوم مستبدانه و خودسرانه نیست، بطور دقیق؛ در جهت طراحی  مجدد کل شهر. انقلاب لبنان به جنبش معماری خاص خود بدل گشت و این پرسش برای من مطرح شد كه معماری برآمده از یك انقلاب چیست؟

 

معماری برآمده از یک انقلاب، بازپس گیری فضاهای عمومی است

شاید یک بخش جالب از دوران کودکی من به گوش دادن داستانهای مربوط به بازارهای سنتی در فضاهای مرکز شهر بیروت طی دهه 60 بازگردد، شاهکاری که نسل من هرگز آنرا تجربه نکرد، و پس از یک جنگ داخلی بلافاصله درگیر  خصوصی سازی و تجاری سازی مفرط  در قلب بیروت شد. داستان سرایی های مربوط به یک مکان خاص در بسیاری از مناطق جهان وجود دارد و مسئله عجیب وغریبی نیست، جاییکه جوهره بافت شهری یک شهر به آرامی تغییر کرده، مطمئناً؛ درگیر جریان خصوصی سازی شده، تا آنجا که هاله فرهنگی در دریایی از آسمان خراش های زرق و برق دار و خودنما، محافظان امنیتی و قهوه گران قیمت؛ محو گشته است. برای نمونه؛ میدان شهدای افسانه ای -اکنون به سختی  می توان گفت "یک میدان"- که در میان بزرگراه ها، پارکینگ ها و دفاتر تجاری احاطه شده است. (عکس 14،12،11،1)

برهمین اساس؛ این میدان برای یک معمار یکی از زیباترین مکانهاست تا شاهد باشد دو میلیون نفر در حال بازآفرینی آن چشم انداز شهری هستند که پیشینیان ما در این حوزه، چندین دهه پیش برای آن تلاش می کردند. من خود دیدم سواحلی که از راه های غیرقانونی؛ خصوصی شده بودند، زمانیکه به مثابه فضایی برای عموم مردم برروی آنها باز شدند، صدها نفر را بسمت خود کشاندند تا چاشت خود را به آنجا ببرند و در پیاده روهای "خلیج زیتونای" در یک اقدام  فرهنگی اعتراضی تحصن کنند. بازار سنتی، که نقل آن را فقط از طریق داستان بزرگان شنیده ایم، در امتداد خیابان های بسته مرکز شهر دوباره برقرار شد. مردم از همه طبقات و فرقه ها؛ سایبان هایی برپا داشتند، دست به دست هم دادند، بحث و فعالیت های اجتماعی را آغاز نمودند و رویای شهری یک لند مارک ملی را که یک بار خصوصی شده بود بازآفرینی کردند. نیمکت و تخت هایی به پلِ "حلقه" -که در ار بی‌ ان‌ بی به مثابه یک مکان اسکان رایگان در فضای باز ذکر شده بود- آورده شدند تا معترضین در آنجا استراحت کنند. انقلاب به پلی بدل گشت که ما را به گذشته پیوند داد و بافت شهری ما، بهتر از هر معماری، تاکنون توانسته اینکار را  با موفقیت مدیریت کند.

هیچ برنامه ریزی برای این تحول زودآیندِ در ظاهر ارگانیک و در عین حال مخاطره آمیز وجود نداشت؛ مردم به سادگی از طبقه بندی عملکردها اطلاع داشتند. آنها می دانستند که میدان "شهدا" برای تفریح و سرگرمی، و میدان "ریاض الصلح" برای اعتراضات جدی است. می دانستند که بازارها را چگونه می توان تنظیم نمود و چگونه می توان زمینه های بحث را از هم تفکیک کرد. معمار و برنامه ریز شهری؛ آنتوان عطالله، با برنامه های به روز شده سایت خود در مرکز شهر، در زمان انقلاب، این وضعیت را به بهترین شکل ممکن منعکس کرد و بافت شهری بازآفرینی شده و تحت نظارت شهروندان این شهر را نشان داد. (عکس 2)

 

معماری برآمده از یک انقلاب، احیای  لندمارک های ملی است

فضاهای بیرونی تنها فضاهای بازپس گیری شده توسط مردم نبودند؛ آنان اطمینان یافتند که می توانند لندمارک های ملی  جنگ زده را که یک بار توسط مالکان تهدید به تخریب شده بودند؛ احیا  نمایند. آنها می توانند ادعا كنند كه معماری به گونه ای جذاب تبدیل شده تا بتواند یك ساختار  متروک و ویران ساخته شده از بتن خام  را با عملکردهای كاملاً جدید و ساختارشکن احیا نماید.

شاید معمار لبنانی، جوزف فیلیپ کَرَم نتوانسته باشد سرنوشت ساختمان پسا انقلابی "تخم مرغ" را پیش بینی کند، ساختمان "سیتی سنتر بیروت" – معروف به " تخم مرغ" - به مثابه یک داستان تراژیک از اولین سینمای لبنان است که طی جنگ داخلی بی سابقه ای ویران شد. با این وجود؛ چنین شرایطی او را نیز حتی بیشتر شوکه  کرد وقتی می دید این ویرانه دوباره به مکانی برای معترضین، مرکز بحث و سخنرانی که از صندلی های قدیمی سینما استفاده می شود، و یک کلوپ شبانه موزیک تکنو پوشیده از نئون در طبقه فوقانی آن، همه؛ در عین احترام به جایگاه آن به مثابه یک سینما، و میزبانی اکران فیلم رایگان در میان ویرانه های آن بدل گشته است. (عکس 4،5،3)

این وضعیت؛ بستر ماهیت تکاملی ساختمانهای ما را فراهم می آورد، که هرگز نمی توان کاربری های مردم از آنها را پیش بینی نمو. ما پوسته/کالبد را ایجاد می کنیم - در این نمونه؛ پوسته تخم مرغی شکل- با این وجود؛ معمار آخرین شخصی ست که فعالیت های به واقع̊ موجود در ساختمان را تعیین می نماید.

دیگر لندمارک های بازپس گرفته شده طی انقلاب لبنان عبارتند از: "گراند تئاتر" الهام گرفته از عثمانی (عکس13،6) ؛ و مجسمه نمادین شهدا. (عکس 7)

 

معماری برآمده از یک انقلاب، واجد تخیلی ست که هیچ محدودیتی نمی شناسد

سالهاست که به ما به مثابه معمار  آموزش داده می شود که چگونه فرم تابع عملکرد است، اما به ندرت گفته می شود که تخیل حد و مرز نمی شناسد، یا آنکه معماری همان چیزی ست که ما بدان معنای بودن می دهیم. مشاهده کارهای ما (یا حتی کارهای طبیعت) از دریچه چشمان نا-معماران امری لازم است، زیرا نا-معماران هیچ نوع محدودیت قراردادی را نمی شناسند.

یک انقلاب به شما امکان می دهد فضا را آنگونه  که یک نامعمار می بیند، مشاهده کنید، و در حالیکه ما چنین فضاهایی را می سازیم، جامعه به سرزنده و پرجنب و جوش بودن آنها کمک می کند. یک مثال؛ شهر بزرگ طرابلس است – زمانی؛ دلمشغولی و پیشنهاد شهر آینده اسکار نیمایر بود. "میدان النور" طرابلس  در تجسم مجدد آن پر جنب و جوش و سرزنده شد. یک نمونه؛ تبدیل آن  به بزرگترین مهمانی رقص کشور بصورت آنلاین. و مورد دیگر اینکه؛ برپایی بازار، حیات تازه ای به آن بخشید. در حالیکه مجسمه مرکزی به قطب نمایی بدل شد که محورهای جدید حرکتی را خلق نمود؛ و توان یاب ها از فضاهایی که می توانستند در آن مستقر وپذیرفته شوند؛ استقبال کردند. (عکس 8)

از دیگر سو؛ پل سواره رو "جَل̊ اِلدیب" امکان تجمع اعتراضی در دو طبقه را با استفاده  سطح بالای آن به عنوان نقطه دید بصری و مکانی برای مستندسازی فراهم نمود. (عکس 10 و 9)  سرانجام؛ اعتراضات  بر روی آبها گسترانده شد و تجمعات با قایق منجر به توسعه طبیعی سواحل عمومی شدند.

 

معماری برآمده از یک انقلاب، فراگیر است

یکی از دلگرم کننده ترین شاهکارهای انقلاب  که هر معمار و برنامه ریز شهری باید بدان افتخار کنند، این است که مرزهای مقرر میان اجتماعات تا حد غیرقابل برگشتی شکسته شد، ثروتمندان را به زاغه ها و فقرا را به برج های معاصر، زنان را به سمت تریبون سکوها و صحنه ها، و مردان را به سمت گالری های هنری سوق داد. مدارس و خانه های بازنشستگی دست در دست درکنار هم ایستادگی  کردند و کلیساها و مساجد به طور یکسان تا میزان بی سابقه ای پر شدند.

ما غالباً در پروژه های خود؛ اجتماعاتی را در نظر می گیریم که بصورت مستقیم و انحصاری در چارچوب از پیش تعریف شده پروژه قرار می گیرند، اما فقط یک معمار کوته نظر می تواند نسبت به اجتماعات احتمالی پروژه بی تفاوت باشد که از راههای جدیدی امکان استفاده از فضا را می یابند.

 

معماری برآمده از یک انقلاب، دارای پتانسیل قضاوت صریح در مورد اشتباهات معماران است

و در اینجا، بحث بر سر مسئولیت پذیری معماری است. پرسشی که اغلب برای معمار مطرح می شود این است که چه کسی را برای اشتباهات خود مسئول می دانید؟ برای ملاحظات غلط تان؟ سرمایه گذار یا اشغال کننده فضا؟ یا آنهاییکه در تنظیم سیاست های دولت دخیل بوده اند؟

این انقلاب به من نشان داد كه عموم مردم به همان اندازه كه ممكن است نظریات انتزاعی از موجودیت داشته باشند، دارای نظریات بسیار قوی در مورد معماری هستند. چرا دیگر آنارشیستها تصمیم می گیرند پروژه های 500 میلیون دلاری را بطور علنی تخریب کنند، در حالیکه با شادی یک لندمارک تقریباً نابود شده را اشغال می نمایند؟ چرا دسترسی به فضاها و ساختمان های مرمت شده و باکیفیت صرفاً برای پذیرش گزینه های کمتر مناسب و در عین حال سانتی مانتال تر، رد می شود؟

شاید انقلاب یکی از اولین نمونه های مسئوليت پذیری معمارانه را که تا به حال دیده ام؛ نشان دهد. مردم نسبت به جنایات صورت گرفته در  بافت شهری بما اعتراض کردند. آنها  به تخریب لندمارک های فرهنگی و تاریخی رها شده پرداختند -و یا حتی بر فراز ویرانی های از دست رفته بسیار باارزش ایستادند - برای ایجاد فضای مناسب جهت سرمایه گذاری های تحت پوشش نماهای پست مدرن که سعی در مبارزه با یکدیگر برای جلب توجه دارند.  آنها به  آن معماری که موافق خصوصی کردن فضاهای عمومی ست اعتراض کردند. آن نوع  معماری که به لندمارک های ما بی احترامی کرده و جوهره ما را نادیده گرفته است. آن نوع معماری که تنوع زیستی ما را نابود کرده است. مناظر ساحلی ما را محو کرده و سواحل عمومی ما را تحت سلطه خود درآورده است. انقلاب این پیام را مخابره کرد که قطب نمای اخلاقی یک معمار توسط مردم از نزدیک رصد می شود.

در حالیکه می توان  پروژه "تراس های بیروت" از هرتزوگ و دمورن را یک پروژه عالی در خلاء در نظر گرفت، این پروژه بدلیل رسمیت دادن به شهری کردن بیش از حد و انحصاری کردن مناطقی که زمانی تحت مالکیت عمومی بود، در کمیسیونی متشکل از سرمایه گذارانی که به  زمین های عمومی چنگ اندازی کردند، با نارضایتی و مخالفت شدید روبرو شد. (عکس 15،16)

معماری انقلاب؛  آنگونه معماری ست که از آزمون مسئولیت پذیری سربلند بیرون  آید.

 

معماری برآمده از یک انقلاب؛ اتصال  فاصله ها و گسست همجواری ها ست

اجتماعات رقیب که تقریباً کاملاً از مقیاس کلان شهری جدا افتاده بودند، موفق شده اند از فضا عبور کرده و موانع را درهم بشکنند، و مردم خود را، از بالاترین نقطه شمالی کشور تا پایین ترین نقطه جنوبی به سراسر کشور متصل سازند. یک زنجیره انسانی با بیش از 100000 نفر، کل ساحل را پوشش داده بود. طرح های حمل و نقلی شاهد بوده که جوامع و مناطق پرچگال در اقدامات منسجم و همبسته به سمت سرزمین های جدید کشف نشده حرکت می کنند. اتوبوس ها معترضین را در امتداد خط ساحلی (با پیام های اتحاد و همبستگی از طرابلس به نباتیه) حمل می کردند، در حالی که همزمان، سایر مسیرها نیز برای تعیین مناطق خاص صرفاً برای دسترسی عمومی و غیر تبعیض آمیز پیاده مسدود شده بودند.

و تنها معترضین، کاتالیزور چنین تغییری نیستند؛ جاییکه نیروهای امنیت داخلی انسدادهای امنیتی ایجاد و دسترسی به مناطق خاص را محدود کرده و بیشتر مسیرهای ارتباطی که قبلاً از آن استفاده کرده ایم را دستخوش تغییر می سازند. بنابراین؛ نه تنها بافت شهری خود شهرها، بلکه توزیع کلان شهری کل کشور نیز تغییر کرد. و بطور حتم جالب ترین جنبه چنین تغییر ارگانیکی، از منظر برنامه ریزی شهری، ماهیت سرزنده و پویای آن خواهد بود، که بسته به نیازهای در حال تحول، از روزی  به روز دیگر تغییر و تحول می یابد. این روند شهرهایی را خلق نموده؛ همچنانکه میزبان داستان یک انقلاب اند؛ زیست پذیرند و نفس می کشند.

 

معماری برآمده از یک انقلاب، واجد نماهای پر جنب و جوش و سرزنده تر است

بتن کثیف بی روح در نمای بروتالیستی رها شده در "تخم مرغ" بیروت، در جریان انقلاب، رنگی بخود گرفت.(عکس 17) بناهای مدرنیستی اولیه طرابلس، با پیام های میهن پرستانه پوشیده شده بودند، همانطور که در میدان النور طرابلس مشاهده می شود. (عکس 18) هنر و معماری در یک نهاد بهم پیوسته که پالت بی رنگ و مرده شهر را بازآفرینی کرده اند؛ ادغام شده اند.

 

معماری برآمده از یک انقلاب، تا حدودی پایدار  است

و در پایان برای تکمیل این دیدگاه، به پایداری تولید شده توسط کاربر اشاره می کنم. در این شرایط مردم توانستند بدون بودجه یا تجربه و تخصص؛ ابتکارات چشمگیر پایدار محوری را پیگیری و ایجاد نمایند. از طرح های ابتکاری بازیافت تا افزودن پوشش گیاهی به خیابانها و ساختمانها به طور یکسان، مطالعات کامل در مورد ظرفیتهای سربار ساختمانهای در معرض خطر که اجازه تنظیم خود به خود توسط معترضان را از سهمیه بازدید کنندگان در این سازه ها داده اند. این ابتکارات نوعی مراقبت از مفهوم پایداری را نشان می دهند که نا-معماران با ما به اشتراک می گذارند.

این تجربه می تواند اگر نه بیشتر، به اندازه سایر دوره های تئوری و عملی که در دانشگاه داشته ام، ارزشمند باشد. زیرا به من کمک کرد تا بخشی پر جنب و جوش و سرزنده تر از زندگی مان را نسبت به آنچه قبلاً باور داشتم و با آن روبرو شده بودم؛ مشاهده کنم. معماری انقلاب یکی از آن تغییرات و پیچیدگی و چرخش های غیر مترقبه ای ست که در مقابل برنامه ریزی بسیار پیچیده ای که ما قصد انجام آن را داریم قرار می گیرد. این طرز تفکر که هنوز ما معماران سازنده جوامع مبتنی بر ایده های خود هستیم؛ مخرب است. ما؛ به مثابه معمار؛ می بایست بطور جدی، به خواسته های مردم گوش فرا دهیم.

عکس1 . میدان شهدا . عکاس: لوای کابلان


عکس 2 . نقشه شهری انقلاب . آنتوان عطالله


عکس 3 . پشت بام "تخم مرغ" . عکاس: دونیا رافائل


عکس 4 . "تخم مرغ" از دور . عکاس: لوای کابلان


عکاس 5 . سخنرانی در تخم مرغ . عکاس: عمر درویش


عکس 6 . احیاء گراند تئاتر . عکاس: لوای کابلان


عکس 7 . مجسمه شهدا . عکاس: لوای کابلان


عکس 8 . بازار میدان النور طرابلس. تبدیل این میدان با مجسمه مرکزی نمادین خود ، به یک بازار عمومی + تبدیل نما ها به نمادهایی از روح میهن پرستانه . عکاس: کلوئه دومَت


عکس 9 . پل سواره رو "جَل̊ اِلدیب"


عکس 10 . پل سواره رو "جَل̊ اِلدیب"


عکس 11 . میدان شهدا + مرکز شهر . عکاس: لوای کابلان


عکس 12 . میدان شهدا . عکاس: رامی ریزک


عکس 13 . فضای داخلی گراند تئاتر . عکاس:جاد غُرَیب


عکس 14 . مجسمه شهدا . عکاس: لوای کابلان


عکس 15 . "تراس های بیروت" از هرتزوگ و دمورن . عکاس: ایوان بان


عکس 16 . "تراس های بیروت" از هرتزوگ و دمورن . عکاس: ایوان بان


عکس 17 . پشت بام "تخم مرغ"  . عکاس: لیانا گابرئیل


عکاس 18 . طراحی مجدد یک نما در طرابلس . عکاس: عمر ایمادی


عکس 19 . تحصن کنار خلیج زیتونای . عکاس: تیم "من لبنانی هستم"


بیروت . معماری یک انقلاب


پل سواره رو "جَل̊ اِلدیب"


طرابلس . معماری یک انقلاب


شهر "Zouk Mosbeh" . معماری یک انقلاب


شهر"Dbayeh" . معماری یک انقلاب





حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

تراشه های کانسپچوال ـ رم کولهاس و روش پارانویدِ انتقادیِ سالوادور دالی؛ پارودیِ نظریه انتقادی
بازتعریف مفهوم هویت در کنش های متقابل انسان و فضاهای شهری در وضعیت پسامدرن
طرحی مشترک از فاستر و هیترویک؛ بازسازی محله ی قدیمی شانگهای
رم کولهاس، مدرنیته ها و پارادیم های حفاظت
کریستین کِرز و طراحی پارکینگ در مُحرقِ بحرین؛ خوانش پارکینگ در قامت میدانِ اجتماعی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group