یکی از پررنگ ترین نقش های طراحی در طول تاریخ، کمک به گذراندن بحران ها و همچنین
گسترش ایده های نو آورانه برای بهبود کیفیت زندگی بوده است؛ همان گونه که پس از پابان پاندمی ویروس کووید 19 امید به بهبود شرایط داریم. در ادامه، به پروژه هایی خواهیم
پرداخت که در این زمینه موفق عمل کرده اند؛ و در همین راستا با اثر جان هاکسورت، حکاک
بریتانیایی قرن 19امی که برای همکاری با کمپین ضد برده داری خلق گشته بود، آغاز میکنیم.
هاکسورت، به منظور اثبات شنیع بودن تجارت برده داری به عموم مردم، در سال 1823
یک حکاکی با جزئیات، از فضای داخلی کشتی برده داری فرانسوی Vigilante که برده
های آن در سال قبل در سواحل آفریقا توسط ارتش دریایی بریتانیا به اسارت گرفته شده
بودند، طراحی نمود تا شرایط مخوف انتقال این "محموله های دریایی" یا
درواقع حدود 350 برده ی آفریقایی به آمریکای شمالی را به تصویر بکشاند. برده ها به
صورت فشرده در بخش نگهداری بار کشتی با دست و پای بسته و فضای بسیار اندک نگهداری
میشدند، در حالی که کابین بزرگ کاپیتان، فضایی به اندازه ی ده ها زن نشسته را اشغال
کرده بود. به تصویر کشیدن وحشیگری بیرحمانه ی تجارت برده به کمک شیوه ی بی طرف و بدون غرض ورزیِ ترسیمات معماری توسط هاکسورت، منجر به بروز خشم و اعتراض عمومی علیه برده داری و هموار
کردن مسیر به سمت براندازی این تجارت گشت.