ادغام دید و نور
کتاب افراطی "جایی که امروز با فردا مواجه می شود" نوشته شده توسط اسکارزگارد، طراح و موسس کلکسیون و آرشیو طراحی جنرال موتور، خواننده را به یک مثال بی همتا از مدل طراحی میانه ی قرن بیستم می برد.
ایرو سارینن فرم های مجسمه مانند را با سطوح درخشان برای مجتمع مرکزی جنرال موتور که در سال 1956 در میشیگان گشوده شد، ادغام کرد. گنبد تاثیرگذار و پله های معلق الیافی ترکیب شده با آلومینیوم، شیشه و آجر های لعاب دار به جنرال موتور یک روشنایی خاص برای ماموریت تحرکشان بخشید. جزئیات تکنیکی مانند تهویه هوا و نور به زیبایی جاگذاری شده اند تا روی ارائه فرم و متریال تمرکز کنند. تاثیرات خاص مرکز جنرال موتور بدون همکاری با ریچارد کلی،طراح نور مشهور دور از تصور بود. سهر اردوگان و سندی آیزن اشتات از بیوگرافی این طراح نور با عنوان "ساختار نور" یاد می کنند. بر اساس یادداشت های کلی، که در سال 1974 نوشت، او در کل مجموعه مرکز فنی جنرال موتور دست داشت. کلی بیش تر از همه به گنبد و پله های جنرال موتور می بالید و در دفترش عکس هایی از آن ها داشت. سقف های روشن برای کار یا نمایش یک نماد برگزیده برای روشنایی مدرنیستی شد.
از ابر های منفرد تا یک دایره نور
ریچارد کلی با عناصر سقف های درخشان روی پاسخ های پیشرفته تر و ماهرانه تر در طی زمان آزمایش کرد.او با یک سری از ابر های درخشان برای کلوپ استورک در سال 1941 در نیویورک شروع کرد. در مهمانخانه ی راکفلر نیویورک، طراحی شده توسط فیلیپ جانسون، کلی برای اولین بار یک شبکه از چراغ های فرو رفته با یک توری گنبد شده در زیرش در سال 1949 معرفی کرد. نتیجه یک نور پراکنده و مطلوب برای بازدیدکنندگان بود. برای ارائه ی مجسمه هایی مانند آسمان ابر دار، کلی یک سقف بزرگ درخشان را از دیواری به دیوار دیگر و با یک پرده ی از پشت روشن شده در گالری کنودلر نیویورک در سال 1955 خلق کرد. این پارچه موقت جانشینش را در طراحی فنی در جنرال موتور برای دفاتری با پلان باز پیدا می کند که اتمسفر یک آسمان ابری آرام را تولید می کند.
ساخت پروتوتایپ برای کامل کردن پاسخ های طراحی
مدل های معماری در مقیاس های متفاوت تا مدل هایی در اندازه های طبیعی بخشی از سازه های آزمایشی جنرال موتور بودند- مشابه آزمایش هایی سخت برای ارتقا ماشین. سارینن با یک شبکه ی پنج فوتی سخت برای طراحی بازی کرد ولی با تفاوت هایی در طراحی از یکنواختی اجتناب کرد. تنوع در عین یگانگی ماموریت سارینن در آنجا بود. گرمایش، تهویه هوا در کنار پنل های پلاستیکی برای پخش کردن نور به عنوان یک سیستم یکپارچه حرفه ای در نظر گرفته شده بودند. تکنولوژی شامل یک سری از لامپ های فلائورسنت می شد که پشت پنل های پراکنده نصب شده بودند.این مکانیزم برای باز کردن پنل ها برای تعویض لامپ ها ضروری بود.
یک سقف روشن برای ترسیم
با ظهور دفاتر بزرگ با نقشه باز یکی از چالش های طراحی تلاش برای طبیعی بودن برای جبران نبود نور طبیعی حاصل از دور بودن پنجره ها بود. یکی از ویژگی های بارز محیط بیرون روشن بودن آسمان در تضاد با تیرگی زمین است. در حالی که در بعضی از دفاتر از خطوط فلوئورسنت برای جلوگیری از خیرگی استفاده می کردند سارینن و تیمش برای یک فضای تمیز با حداکثر فضای درخشان برای سقف استودیوی ترسیم جنرال موتور تلاش کردند. کارکنان از این روشنایی پراکنده سود بردند به خصوص برای ترسیم به خاطر این که این نور سایه ایجاد نمی کرد. علاوه بر این، این نور روشنایی، ارتفاع و درخشش را مانند نور طبیعی جلوه می داد. عدم وجود تضاد وابسته به سقف درخشان بعد ها نقد های شدیدی را برانگیخت. زمانی که به طور کلی برای دفاتر استفاده شد، مانند در اسکات که در سال 1970 بیان کرد: "در میان تمام سیستم های روشن کننده ی سقف ها که امروز موجودند، سقف درخشان چیز مهمی در یکنواختی بصری است."
شبیه سازی آسمان ابر دار برای نمایش خودرو ها
احساس یک آسمان ابری با یک گنبد برای سالن نمایش ملموس تر است، زیرا از یک سقف صاف مانند یک دفتر طراحی تشکیل نشده است. سقف منحنی سفید ساخته شده از فولاد سوراخ دار از پایه گنبد روشن می شود تا یکنواختی بالایی را بدست آورد. چراغ ها از دید بازدیدکنندگان پنهان بودند تا به تصویری دست یابد که سلطه دارد و نه تکنولوژی پشت آن. در نتیجه مهندسان جنرال موتور می توانستند بدون هیچ حواس پرتی، کامل روی ارزیابی منحنی های بازتابنده ی ماشین هایشان تمرکز کنند.
گنبد درخشان می تواند الگو گرفته از طراحی نور کلی برای آپارتمان ویلیام الف.بردن طراحی شده توسط
فیلیپ جانسون باشد. نسخه داخلی مارس 1955 این نورپردازی را تحسین کرد: "نور یک حضور بدون جهت است که روی پرده ها و دیوار ها می درخشد و به اتاق یک روشنایی آسمانی می دهد." کلی این محیط مسکونی را به یک فضای مهندسی در جنرال موتور منتقل کرد؛ جایی که تکنولوژی با یک اتمسفر هیجان انگیز ترکیب می شود.
سارینن و تیمش در این ماموریت موفق به ترکیب زیبایی، محیط انسانی و بیان مناسب معماری شدند. نور از بالا-نور مستقیم برای روشن کردن استودیو های بزرگ یا نور غیر مستقیم در گنبد- منجر به ایجاد فضا هایی راحت، آرام و خاص می شد. جزئیات دقیق و ظریف ظاهری را بوجود آورد که در آن سطوح تمیز برای نشان دادن تکنولوژی روشنایی هستند. مرکز فنی جنرال موتور با درخشندگی اش از بالا به مثال بسیار بارزی متعلق است که مدرنیسم سقف های درخشان را می پذیرد تا بر روشنایی تاکید کند. از دیگر پروژه های مرتبط می توان به تولید کنندگان تراست هانوفر توسط اسکیدمور، اووینگز و مریل در نیویورک، دفتر مرکزی جان دیر توسط سارینن در مولاین، اشاره کرد. تاثیر سارینن با شبیه سازی آسمان ابری هنوز در معماری معاصر در سطح جهانی محسوس است. گنبد نمادین مرجعی مهم بود در زمانی که فاستر و همکارانش دوباره اپل استور ها را با سقف های درخشان طراحی کردند. از نظر اسکارزگارد، اهمیت سارینن در غلبه بر تکنولوژی معاصر از طریق همکاری و نوآوری، نیروی محرکه دانشگاه های مهم آمریکایی بود.