معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1716
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
منظر شهری   - 1596
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
طراحي داخلي   - 1168
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
نظریه معماری   - 1134
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
سازه های شهری   - 1084
معماری خاورمیانه   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1075
شهرهای در حرکت   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1067
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
مرزهای معماری   - 1054
معماری بایومورفیک   - 15
نگاه نو به سكونت   - 920
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
المان شهری   - 869
اینستالیشن های شهری   - 14
نظریه شهری   - 838
معماری و دشت   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و غذا   - 13
معماری مدرن   - 776
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری پایدار   - 751
معماری و جنگ   - 11
کلان سازه   - 734
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 677
معماری خوانی   - 10
آینده گرایی   - 670
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 637
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آرمان شهرگرایی   - 592
بی ینال ونیز   - 10
طراحی صنعتی   - 581
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری و انسان شناسی   - 10
توسعه پایدار   - 570
فمینیسم   - 10
منتقدان معماری   - 560
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری شمایل گون   - 557
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 525
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
باز زنده سازی   - 497
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 437
معماری تخت جمشید   - 8
معماری یادمانی   - 392
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 364
معماری آمریکای جنوبی   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 359
جنتریفیکیشن   - 7
معماری پست مدرن   - 352
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 334
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 326
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 297
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
عبور از مرحله جنینی   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
معماری مصر   - 7
معماری انتقادی   - 276
منبع شناسی اتووود   - 7
اقتصادِ فضا   - 275
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ـ سینما   - 273
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
زنان و معماری   - 253
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 253
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
عکاسی   - 244
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 218
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 204
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری فضای داخلی   - 189
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و رسانه   - 188
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 181
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 179
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 169
شهرسازی کوچک مقیاس   - 6
ترسیمات معماری   - 169
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
مسابقه ویلا 1400   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 111
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری آسیا   - 106
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 106
معماری پساصنعتی   - 5
معماری چین   - 100
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 100
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری اروپا   - 96
اکنی استودیو   - 5
معماری مذهبی   - 90
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری فاشیستی   - 89
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری جنگلی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 84
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
بلوپرینت   - 4
گفت و گو با مرگ   - 80
اتووودْ آبزرور   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
فیلوکیتکت   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 75
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری دیجیتال   - 73
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری هند   - 70
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
بحران آب   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 65
سایبورگ   - 4
معماری و نقاشی   - 61
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 60
متاورس   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 58
معماری مدارس   - 3
زاغه نشینی   - 57
مدرنیسم هیپی   - 3
آنتروپوسین   - 55
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
معماری و رنگ   - 55
سایبرنتیک   - 3
معماری و آب   - 54
سایبرفمینیسم   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری بیابانی   - 54
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری و ادبیات   - 54
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
هنر روسیه   - 45
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
باهاوس   - 44
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 42
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری و سلامت   - 37
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
فیلم های اتووود   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری آمریکا   - 33
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری مجازی   - 31
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی جزییات   - 26
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
معماری و کوه   - 25
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
نمایش های مد پرادا   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و کودک   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
مطالعات پسااستعماری   - 2
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
معماری و آسمان   - 21
ان اف تی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پردیس ویترا   - 18

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 38
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -879
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -385
ورزشی   -68
پاویون   -306
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -27
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
خانه های ژاپنی؛ یک بررسی همهْ شمول
اتووود سرویس خبر:   محمد گلشن
1399/11/05
مـنـــــــبـع : بخشی از کتاب مداخله ی ژاپنی در خانه ات
تعداد بازدید : 1170

شیوه نگریستن به چیزها را تغییر دهید. خانه های ژاپنی ایده هایی جسورانه و هیجان انگیز را برای افرادی که به تغییر مجدد خانه یا آپارتمان هایشان فکر می کنند ارائه می دهند. تشک تاتامی و درهای شوجی ـ که از عناصر اصلی طراحی داخلی ژاپنی هستند ـ را به کار ببرید و ببینید که به طرز زیبایی در خانه هایتان پاسخگو هستند. اندازه و شکل یک اتاق را به راحتی و با سلیقه خود، با صفحه های بامبو و پارتیشن های متحرک تغییر دهید. یک شاهْنشین ساده به سبک ژاپنی بسازید، آن را با چیزی خاص تزئین کنید و سپس به آن ببالید. چند روش نورپردازی ژاپنی را امتحان کنید ـ نور کم ، نرم و زیبا. حال و هوای خانه تان را ]با استفاده از عناصر طراحی ژاپنی[ تغییر دهید.

ساخت بنا

اگر به اشکال نوشتاری مصر باستان که برای نمایش دادن یک خانه و یا یک ورودی استفاده می شد نگاه کنیم، خواهیم دید که این حروف تصویری بیشتر بر روی دیوارها متمرکز شده است. شاید این نشان دهنده روشی باشد که ساختمانها در آنجا بنا شده اند ـ احداث بنا از پی. این اهمیت بر دیوارها، که بر تکامل معماری غرب نیز موثر بوده، احتمالاً برای تأمین فضای داخلی راحت در مقابله با آب و هوای سخت، ایجاد شده است.

اگر به نظام نوشتن زبان ژاپنی که برگرفته از حروف چینی است نگاه کنیم، خواهیم دید که حروف مورد استفاده برای نوشتن کلمه "خانه" و ساختمانهای دیگر، شبیه مرتفع ترین عنصر یک بنا، یعنی سقف هستند. این روند ساخت مسکن در ژاپن را نشان می دهد ـ که قبل از ساخت دیوارهای داخلی، یک قاب بیرونی چوبی ساخته و ابتدا آن را با سقف می پوشانند. این تأکید بر بام ممکن است نیاز به خانه هایی که پناهگاهی در مقابل باران و در عین حال امکان تهویه متقابل در تابستان گرم و مرطوب ژاپن را نیز فراهم می کنند، توسعه دهد. از این طریق می توانیم تفاوت مفهومی عمده ای بین نگرش غربی و ژاپنی نسبت به معماری پیدا کنیم.

تقسیم بندی فیزیکی فضاها در خانه های ژاپنی با قاب های چوبی به روشی مخصوص پس از نصب شدن سقف اتفاق می افتد، بر خلاف روش سنتی ساختمانی در غرب که با سنگ است. جایی که ابتدا دیوارهای جداکننده هر اتاق ساخته شده و بعد از آن سقف در جای خود قرار می گیرد، و در پایان کل واحدهای مکانی به صورت جداگانه و مجزا خلق می شوند و میانجی بین فضای داخلی و خارجی نیز متفاوت است. در ساخت توسط مصالح بنایی، یک دیوار صلب داخل و خارج را از هم جدا می کند و این از نظر ساختاری دارای اهمیت بسیار است، به طوری که فقط از چند بازشو می توان استفاده کرد. از طرف دیگر ساخت قاب چوبی در ژاپن نیازی به تکیه گاه (ستون) ندارد و با استفاده از پارتیشنهای متحرک، در هر زمان امکان باز کردن فضاهای داخلی و خارجی به یکدیگر امکان پذیر است. این سبک از استفاده از چوب اجازه می دهد تا یک سلسله مراتب گام مانند در فضاها به وجود آید. مجددا با ساخت دیوارهای ضخیم توسط مصالح بنایی، تا زمانی که جداسازی انجام می شود، تقریباً همه ی اتاق ها شبیه به یک دیگرند، اما با درهای کشویی پوشیده از کاغذ، مرحله جدا سازی اتاق ها با تعدادی از عناصر پارتیشن بندی افزایش می یابد. در عمیق ترین قسمت خانه ژاپنی، یعنی وسط آن، دیوار گچ کاری قرار دارد که در امتداد آن اتاق های خواب قرار گرفته است. آنسوی این فضاها، فضاهای آزادتر و کاربردی تر وجود دارند، که با درهای کشویی به هر تعداد اتاق که لازم باشد تقسیم می شوند و اطراف اینها راهرویی وسیع است که از بیرون توسط حائل (کرکره های) چوبی محدود شده است تا از خانه در مقابل باران و سرما محافظت کند. پیش آمدگی های لبه بام فراتر از این درها امتداد می یابند و فضایی حائل (مانند سپر) متناسب با آب و هوای بارانی ژاپن ایجاد می کنند.

اقلیم

معماری ژاپنی، مانند هر معماری دیگر، عمیقا تحت تأثیر محیط قرار دارد. علاوه بر چهار فصل اصلی، در اوایل تابستان یک فصل بارانی کوتاه و در اوایل پاییز گردباد و طوفان نیز وجود دارد. که چرخه ای شش فصله را ایجاد می کند. بهار و پاییز دلپذیر اند و زمستان البته سرد است. سه فصل باقیمانده ـ فصل بارانی ، تابستان و فصل گردباد و طوفان ـ گرم و مرطوب است و معماری ژاپنی برای این سه فصل است. فرض بر این است که اگر خانه ای ساخته شود تا سختی باران و رطوبت را بهبود بخشد، بدن انسان می تواند سختی تنها فصل باقی مانده را که مشکل ایجاد می کند تحمل کند، یعنی فصل زمستان.

فرهنگ استفاده از چوب و کاغذ

برای کنار آمدن با آب و هوای گرم و مرطوب ژاپن، از مصالحی با ظرفیت حرارتی کم مانند چوب، بهترین و بیشترین بهره را می برند و برای مقابله با زلزله های مداوم، از مصالحی مانند آجر یا سنگ استفاده نمی کنند. خوشبختانه، ژاپن دارای مواد اولیه (مواد خام) خوب به ویژه الوار (چوب) است، که مناسب اینگونه آب و هوا و ایده آل برای کشورهایی که مدام در معرض زلزله هستند می باشد. در نتیجه، فراوانی و تنوع چوب جلوه (درخشش)، رایحه و بافت آن - باعث شده است که ژاپنی ها استقبال چشمگیری از چوب داشته باشند.

همانطور که گفته شد، چوب، کاغذ، و سایر مصالح بومی به طرز گسترده ای در ساخت خانه های ژاپن استفاده می شوند. درهای کشویی شوجی ساخته شده از کاغذهای نرم، مات و مشبک های چوبی ظریف، درب های کشویی سنگین تر فوسوما پوشیده از کاغذ با طرح های ظریف یا جسورانه، صفحه های بامبو و نی، ستون چوبی زیبا در شاهنشین، آباژورهای کاغذی دوست داشتنی با پایه های چوبی و البته حمام ساخته شده از چوب معطر درخت سرو، همه آنها گواهی است بر عشق و علاقه ژاپنی ها در استفاده از مصالح چوب و کاغذ.

عدم تقارن

مفهوم زیبایی ژاپنی هیچ یک از تقارنی را که در ادراک های زیبایی پیش از مدرن غربی و سنتی چینی یافت می شود، در بر ندارد. در تقارن، چپ و راست، اندازه و حجم برای ایجاد چشم انداز و تعادل به صورت گروه ارکستر هماهنگ شده اند، اما در عدم تقارن، تعادل بین چپ و راست برای خلق یک زیبایی پویا تغییر می یابد.

علاقه مندان به گل آرایی ژاپنی ikebana احتمالاً اولین برخورد خود را با این فرم هنری با لذت به یاد خواهند آورد، زیرا باید با دقت خاصی، برای ساختن یک چیدمان مرتب از تعداد مساوی از گل های موجود، در یک محیط کاملاً گرد یا مربع استفاده کنند. اگرچه، دایره ها و مربع ها در طراحی ژاپنی وجود دارند، اما مثلث است که گل آرایی ژاپنی را مشخص می کند و سه دسته اصلی ـ بلند، متوسط و کوتاه ـ در یک منطقه سه گوشه در تنشی هیجان انگیز اما راحت، قرار می گیرند.

از دیدگاه معماری، معابد بودایی که در قرن هشتم و تحت تأثیر قدرت چینی ها در ژاپن ساخته شده بودند، از قبل با تغییر و تأکید بر قسمت های مختلف، تغییرات زیبایی شناسی متقارن را آغاز کرده بودند. معبد هوریوـ جی در نارا در غرب ژاپن مثال خوبی است، جایی که دو توده نابرابر، یکی بلند، و دیگری یک بتکده باریک و کوتاه و تالار طلایی عظیم، در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

توضیح علاقه ی زیاد ژاپنی ها به عدم تقارن کاریست دشوار، با این حال این نمی تواند با درک آنها از طبیعت بی ربط باشد. اگر همانطور که توسط یک انسان شناس ژاپنی مطرح شده، فرهنگ غرب از بیابان سرچشمه (الهام یا تاثیر) گرفته است ( زیرا طبیعت در اطراف آنها وجود نداشته) آنگاه شاید نگاه ساکنان بیابانی به جهان، وحدانیت را به وجود آورد و زیبایی را در تقارن کامل ببیند که به طور کلی ارتباط چندانی با طبیعت ندارد. و اگر برعکس، فرهنگ ژاپنی که دیده می شود از جهان بی نظم ( پرهرج و مرج) جنگل سرچشمه گرفته است، آنگاه شاید وحدت وجودی که در فرهنگ آن ها تکامل یافته است، منجر به قدردانی از هارمونی نامتعادل در تنش خلق شده توسط نیروهای پویا ایجاد شده، و در تضاد حل نشده قفل شده است.

تأثیر معماری ژاپنی بر معماری مدرن

درک ژاپنی از زیبایی را می توان در مفاهیم وابی (سکوت ساده) و سابی (سادگی زیبا) مشاهده کرد. برعکس شکوه و عظمت زرق و برق دار، اینها یک زیبایی ساده را نشان می دهند که در جستجوی چیزی نزدیک به طبیعت است تا خود طبیعت. به ویژه وابی، که به عنوان واکنشی در برابر فرهنگ قاره ای خیره کننده که در قرن شانزدهم از چین وارد شد، و تکامل یافت. وابی امروز زیبایی را در غیر مادی بودن، آزادی معنوی و هماهنگی با طبیعت کشف می کند و در عین حال، جنبه هایی از فلسفه "کمتر بیشتر است" را دارد، که لودویگ میس وان دره رو در جنبش معماری مدرن از آن دفاع کرد. آنچه مورد توجه میس و همچنین والتر گروپیوس و فرانك لوید رایت قرار گرفت ، مفهوم معماری ژاپن در محصور كردن یك ساختار ساده با غشای نازك، برای ایجاد ترکیبی که در آن احساس تنش در سادگی وجود دارد، بود. با این وجود، یک دوگانگی مهم وجود دارد: معماری مدرن، همراه با گسترش صنعت، به سمت یک هنر مصنوعی رفت. اما آنچه در قلب ادراک ژاپنی از زیبایی نهفته است، تمایل به تولید مثل طبیعت است، برای دستیابی به ادغام با طبیعت، حتی در معماری که یک موجود غیر طبیعی است.

متأسفانه به نظر می رسد، این میراث ارزشمند در حال ناپدید شدن است. زیرا کسانی که از شهر توکیو بازدید می کنند، به دلیل دیدن آسمان خراش هایی که برای آنها یادآور خط آسمان نیویورک و شیکاگو است، اغلب بهت زده و حتی نا امید می شوند. البته این تا حدودی به شهرنشینی مربوط می شود، اما ممکن است تنها به فاصله فزاینده بین انسان و طبیعت مربوط نشود، بلکه به طور متناقضی علارغم جمعیت متمرکز، به فاصله بین افراد (دور شدن و جدا شدن انسان ها از هم) ارتباط داشته باشد.

حروف چینی                                       اشکال نوشتاری مصری


در ساخت خانه های ژاپنی ابتدا یک قاب چوبی ساخته می شود و بعد سقف روی آن قرار می گیرد، سپس اضافه کردن دیوارها انجام می شود.


مقطع یک خانه ژاپنی


نیویورک                                     توکیو

مقایسه نمودار دما ، بارندگی و رطوبت توکیو و نیویورک.


عدم تقارن در آرایش گل های ژاپنی


جنگل سرو در تپه های شمالی کیوتو


بافت چوب بخش مهمی از زیبایی شناسی ژاپنی است.


خانه Warren Hickox ، ایلینویز، 1900،  اثر فرانک لوید رایت


  ویلا امپراتوریKatsuraکیوتو. قرن هفدهم




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

آشپزخانه؛ فیزیکِ غامضِ مصرف و مقاومت و شکل های تازه سیاست و اجتماع
اتووود کلاسیک ـ خانه ی زانَدو ـ روی مَسون
خانه ای در انبوه درختان؛ تفسیری از ویلا ساووا
مسکن اجتماعی در باراجا، اسپانیا- شخصیتی دوگانه در پیکر ساختمان
اتووود ـ ایران معاصر ـ آپارتمان شماره ی 1 ـ ای.بی.سی.تی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group