معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1543
معماری و گیم   - 23
منظر شهری   - 1460
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1094
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
طراحي داخلي   - 1033
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 933
طراحی مُد   - 21
تکنولوژی ساخت   - 924
معماری بیابانی   - 20
معماری حوزه عمومی   - 865
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
مرزهای معماری   - 846
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
نگاه نو به سكونت   - 805
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
نظریه شهری   - 787
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 776
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری و سیاست   - 741
معماری ـ موسیقی   - 17
کلان سازه   - 652
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری مدرن   - 638
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری پایدار   - 588
شهرهای در حرکت   - 15
منتقدان معماری   - 533
معماری بایومورفیک   - 15
آرمان شهرگرایی   - 531
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 519
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 515
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 505
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 500
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
آینده گرایی   - 484
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 483
بی ینال ونیز   - 10
معماری تندیس گون   - 483
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری شمایل گون   - 445
درس گفتارهای اتووود   - 9
باز زنده سازی   - 431
معماری خوانی   - 9
توسعه پایدار   - 425
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 420
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 364
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 356
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 350
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 345
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 332
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری پست مدرن   - 329
معماری تخت جمشید   - 8
تغییرات اقلیمی   - 309
منبع شناسی اتووود   - 7
اتووود کلاسیک   - 299
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 272
طراحی و پناهجویان   - 7
بدنه سازی شهری   - 269
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 269
فرهنگ نفت   - 7
معماری محلی   - 268
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 263
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 262
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 259
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 244
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 243
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 240
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 227
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 222
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 214
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 213
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 200
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 197
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 178
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 169
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 155
عبور از مرحله جنینی   - 7
مسکن روستایی   - 153
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
طراحی مبلمان   - 151
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 149
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 140
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 133
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ایران   - 123
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
بلندمرتبه ها   - 117
پداگوژی انتقادی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 98
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 6
اقتصادِ فضا   - 89
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
مدرنیته؛ از نو   - 85
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری فاشیستی   - 85
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 79
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری و رسانه   - 78
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
فیلوکیتکت   - 74
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 73
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
گفت و گو با مرگ   - 72
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 71
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری فضای داخلی   - 71
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 69
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
ویرانه ها   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 67
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری پراجکتیو   - 59
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
مدارس معماری   - 57
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
پداگوژی   - 55
بلوپرینت   - 4
زاغه نشینی   - 54
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری دیجیتال   - 52
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 51
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
باشگاه مشت زنی   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و روانشناسی   - 43
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
باهاوس   - 41
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 39
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و نقاشی   - 39
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
بحران آب   - 38
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و ادبیات   - 36
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 36
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
آنتروپوسین   - 31
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری مجازی   - 23
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 23
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری جنگلی   - 23
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 34
آلدو روسی   - 15
سائول باس   - 7
آلفرد هیچکاک   - 5
ساسکیا ساسن   - 9
آلوار آلتو   - 19
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی گائودی   - 28
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنتونیو نگری   - 6
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 9
اُ ام اِی   - 46
شاشونا زوبوف   - 2
اتوره سوتساس   - 7
شیگرو بان   - 33
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 8
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 61
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 149
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 108
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 32
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 19

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -829
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -424
گالری   -88
فرهنگی   -339
هتل   -78
پاویون   -270
ورزشی   -67
موزه   -258
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -235
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -166
ویلا   -12
تفریحی   -165
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -140
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
اتووود کلاسیک ـ ساختمان اِی تی اند تی ـ فیلیپ جانسون و جان بورگی ـ 1984
اتووود سرویس خبر:   جواد ماه صفت
1400/04/27
مـنـــــــبـع : https://www.dezeen.com/2015/08/28/postmodernism-architecture-att-building-sony-tower-philip-johnson-
تعداد بازدید : 213

آسمان خراش پست مدرن فیلیپ جانسون و جان بورگی، بنام برج اِی تی اند تی یا همان برج تلفن و تلگراف آمریكا، در ابتدا برای غول ارتباطات آمریکایی اِی تی اند تی طراحی شده بود که اولین ساختمان در نوع خودش بود. این ساختمان اکنون به برج سونی معروف است.

هنگامی که این بنا در سال 1984 افتتاح شد، کاملاً در تضاد با برج های فلزیْ شیشه ای بود که از دهه 1950 در مرکز منهتن به وجود آمده بودند. به عنوان اولین آسمان خراش پست مدرن، این ساختمان 37 طبقه، تزئینات را گسترش می داد، از روکش گرانیت و خط آسمانی خاص تا پایان سفت کاری های برنجی و مرمرین در فضای داخلی.

کارتر بی هورسلی، منتقد معماری در سیتی ریویروز نوشت:"انتشار این پروژه بر صفحه نخست نیویورک تایمز به دلیل اندازه یا تأثیر اقتصادی آن نبود، بلکه به دلیل نویدآوری آن برای دوره ای جدید در معماری بود." این اولین ساختمان زمان خود نبود که سبک خود را بر اساس کنایه تاریخی بنا نهاد، اما برجسته ترین و مشهورترین آن بود. از آنجا که جانسون و برگی در آن زمان محبوب ترین شرکت های معماری ملل بودند و به دلیل اینکه اِی تی اند تی یک شرکت جزئی نبود، طراحی اهمیت بیشتری پیدا می کرد."

در سال 1975، تلفن و تلگراف آمریكا که یكی از بزرگترین شركتهای جهان بود تصمیم گرفت دفتر جدید شركت خود را در نیویورك بسازد و سایت پروژه مساحتی حدود 3400 متر مربعی در خیابان مدیسون بین خیابان 55 و 56 شرقی را انتخاب کرد که در واقع چند بلوک دورتر از آسمان خراش سیگرام بود که در سال 1958 افتتاح شد.

اِی تی اند تی برجی می خواست که با قامت ساختمان برنزیْ شیشه ای سیگرام رقابت کند اما می خواست خانه جدید آن کاملا متفاوت باشد. هیئت رئیسه خواستار دفتر مرکزی شد که تنها یک جعبه شیشه ای نباشد، ساختمانی باشد که نشانه ای در دنیای معماری باشد.

این شرکت از 25 شرکت پیشرو طراحی ایالات متحده صلاحیت ها را اخذ کرد. در میان آنها معماران جانسن و بورگی هم بودند. استودیوی نیویورک آنها در سال 1967 تاسیس شد و اخیراً مورد توجه پروژه های شرکت ها قرار گرفته است، به ویژه کاخ پِنْزویل، یک جفت برج شیشه ای ذوزنقه ای که در سال 1975 در هوستون، تگزاس تکمیل شد.

در حالی که جانسون و بورگی در بسیاری از طرح ها همکاری داشتند، جانسون دارای شجره نامه قوی تری بود و به عنوان یکی از با نفوذترین معماران آمریکا شناخته می شد. وی اولین مدیر بخش معماری در موزه هنرهای مدرن نیویورک بود، منصبی که از 1932 تا 1934 و دوباره از 1946 تا 1954 برعهده داشت. وی در دانشگاه هاروارد زیر نظر مارسل بروئر و والتر گروپیوس معماری تحصیل کرد و بعداً به دفتر میس ون روهه پیوست، جایی که وی بر ساختمان سیگرام کار می کرد.

جانسون مدافع اولیه و نیرومند مدرنیسم در آمریکا بود. در نمایشگاه 1932 وی با همکاری مشترک در موما، اصطلاح سبک بین المللی را معرفی کرد. اما سلیقه او از دهه 1960 با رواج بیشتر برج های شیشه ای شروع به تغییر کرد.

منتقد، پائول گُلدْبرگر در سال 2005 می نویسد:"آنچه بیشتر او را مجذوب خود می کرد، ایده جدید بود و هنگامی که او به استقرار معماری مدرنیسم در ایالات متحده کمک کرد، به کارش ادامه داد و با تجربه کلاسسیسم تزئینی، استفاده مجدد از عناصر تاریخی را که به عنوان پست مدرنیسم شناخته می شوند، در آغوش گرفت."

ساختمان ای تی اند تی به جانسون این فرصت را داد تا علاقه خود به پست مدرنیسم را در سطح گسترده ای جلب کند. دفتر معماری شان در لیست نهایی کمیسیون قرار گرفت و در نهایت برنده شد. همانطور که داستان می گذرد، این دو معمار فقط دو عکس برای ارائه به کمیته انتخاب آورده بودند: یک عکس از ساختمان سیگرام و یک عکس از کاخ پِنْزویل. این یعنی ترکیب بی نظیر ذکاوت و اراده فیلیپ درکنار اشتیاق به شهرسازی و جذابیت بورگی.

در ایده پردازی این طرح، معماران با الهام از پرکتیس های مانند مککیم، مید اند وایت از معماری سبک بوزار الهام گرفتند. آنها همچنین نشانه هایی از آسمان خراش های تاریخی مانند ساختمان امپایر استیت و ساختمان کرایسلر به ویژه تاج های باشکوه آنها الهام گرفتند. برخلاف سقف های مسطح که برج های مدرنیست را تعریف می کرد، آنها می خواستند که آسمان خراش با کلاهکی خاص باشد که از فاصله دور قابل مشاهده باشد.

فیلیپ جانسون اینگونه نوشت:"ماهیت کارفرمایمان بسیار شگفت انگیز بود." رئیس این شرکت اینگونه به او سفارش کرده بود:"اکنون من فقط یک ساختمان نمی خواهم. ما می خواهیم نسل بعدی آسمان خراش سیگرام را عملی سازیم."

وقتی از طرح آنها در سال 1978 رونمایی شد، هیاهویی در جامعه معماری ایجاد شد. این طرح با عنوان "اعلامیه استقلال" از مدرنیسم، برج متقارنی را پوشانده است که از گرانیت صورتی بوده و تاج آن شبیه به یک سنتوری شکسته است. خط متمایز سقف که به چیپندال معروف بود، اشاره ای به کابینت های تاریخی توسط توماس چیپندال دارد.

قاعده برج همچنین خروج قابل توجهی از مدرنیسم را نشان می دهد. معماران باید فضای خرده فروشی و یک میدان عمومی را در طبقه همکف ساختمان ترکیب می کردند. برای تحقق این امر، جانسون برجی با رویکردی غیرمعمول، برج اداری را در بالای ستونهایی با ارتفاع 18 متر قرار دادند. در زیر، آنها یک ایوان سرپوشیده با میز و صندلی های کافه ای و یک بازارچه با الگو گرفتن از گالری معروف در میلان قرار دادند.

پوشش نهایی فضای داخلی شامل درهای آسانسور با روکش برنز، کف مرمر و ورق طلا در سقف بود. اسپیریت آف کامیونیکیشن، یک مجسمه طلاکاری شده 9100 کیلوگرمی به فرم بالای دفتر مرکزی قبلی این شرکت بود، در آتریوم این بنا قرار گرفت. در خارج، آنها قسمت زیرین نما را با پنجره های گرد بزرگ و طاق نمایی که به عنوان ورودی اصلی برج عمل می کرد، تزئین کردند.

این پروژه، مورد توجه جهان قرار گرفت. در ژانویه 1979، مجله تایم، جانسون را بر یکی از جلدهای خود نشان داد که ماکت یک ساختمان را نشان می دهد. منتقد رابرت هیوز، بعد بررسی پست مدرنیسم، جانسون را به عنوان رهبر آن مطرح کرد. در همان سال، جانسون اولین دریافت کننده جایزه پریتزکر بود که توسط خانواده پریتزکر در شیکاگو برای بزرگداشت با نفوذترین معماران جهان تاسیس شد.

ساخت ساختمان اِی تی اند تی در سال 1979 آغاز و در سال 1984 به پایان رسید. با یک سازه ساخته شده از فولاد، برج 198 متری با شیشه و 13000 تن گرانیت پوشانده شد. برای تقلید از ساخت و ساز سنگ تراشی سنتی، اتصالات کاذب با اتصالات واقعی ترکیب شدند. بر اساس گزارش ها، هر صفحه گرانیت به طور جداگانه بر روی اسکلت ساختمان چسبانده شد تا از "اثر دومینو" در صورت سقوط جلوگیری کند.

اِی تی اند تی ده ها سال ساختمان را اشغال کرد. با این وجود این شرکت در سال 2002 با مشکلات مالی مواجه شد و ساختمان را به شرکت سونی فروخت و آسمان خراش به برج سونی تغییر نام یافت. این شرکت با ایجاد تغییرات بحث برانگیز در آتریوم، بخشهایی از فضای عمومی را به نمایشگاههای خرده فروشی محصولات سونی تبدیل کرد.

هنگامی که سونی آن را به قیمت 1.1 میلیارد دلار به گروه چِتریت که توسعه دهنده املاک و مستغلات بود فروخت، بار دیگر صاحبان جدید، این ساختمان را تغییر دادند. این توسعه دهنده در حال تبدیل برج به هتل یا واحد های کوچکِ لوکس است.

این که آیا این یک ساختمان مهم در تاریخ معماری است یا خیر، قابل بحث است. هنوز هم گرچه عمدتا مورد استقبال عموم مردم قرار می گیرد اما اغلب توسط منتقدان معماری و مورخان این ساختمان کنار گذاشته می شود. ویلیام جی آر کورتیس، مورخ در کتاب خود از سال 1900، معماری مدرن، نوشت که جانسون "کاری بیش از اینکه برخی نقل قول های تاریخی را به یک فضای اداری استاندارد بچسباند" انجام داده است. کاهش آسمان خراش به تابلوی کارتونیْ مانند در منظره شهر بدون شک علامت فشار برای درمان معماری به وسیله بازاریابی بود.

برج ای تی اند تی که امروزه به برج سونی معروف است


نمای جنوبْ شرقی به ساختمان ازخیابان 56 ام


ورودی قوس دار ساختمان ای تی اند تی


نمایی از طبقه همکف ساختمان


نمایی از بنا بر روی آسمان خراشی در خیابان 52 ام


 فیلیپ جانسن بر جلد مجله ی تایم 




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

لوسی رای به روایت آلیس راستورن - قسمت هفتم
خانه شیشه ایی، سنت گفت و گو و عبور از مرزهای فراموشی و انزوا
فرش ايراني و آسمانخراش هاي غربي ؛ عناصر نوظهوري از بابك گلكار
فضای عمومی در بلگراد- پیچیدگیِ قوام یافته در بستر
مجموعه عکس لائورین گینیتو از مجموعه الب فیلارمونیک هرزوگ و دی مورن
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group