معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
کودتایی که درباره آن صحبت نمی کنیم ـ شوشانا زوبوف ـ قسمت اول
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1400/08/17
مـنـــــــبـع : https://www.nytimes.com/2021/01/29/opinion/sunday/facebook-surveillance-society-technology.html
تعداد بازدید : 967

دو دهه پیش؛ دولت آمریکا درب ورود دموکراسی را بر روی شرکت های اینترنتی نوپای کالیفرنیایی گشود، آتشی گرم و پذیرا برای استقبال از شرکت ها روشن شد. در سالهای بعد، یک جامعه نظارتی در آن فضا بوجود آمد، یک بینش اجتماعی که بر حسب نیازهای متمایز اما متقابل آژانسهای اطلاعاتی عمومی و شرکتهای اینترنتی خصوصی متولد شد، هر دو؛ با رویای آگاهی کامل از اطلاعات، جادو شده بودند.  بیست سال بعد، آتش زبانه کشید و در 6 ژانویه، کاخ دموکراسی را سوزاند.

من دقیقاً 42 سال را صرف مطالعه ظهور عصر دیجیتال به مثابه یک نیروی اقتصادی کرده ام، که هدایتگر تحول تمدنی ما به سمت تمدن اطلاعاتی است. در دو دهه اخیر، پیامدهای این برادری سیاسی-اقتصادی غافلگیرکننده را مشاهده کرده ام، زیرا این شرکت های نوپا به امپراتوری های نظارتی بدل شدند و توسط معماری های جهانی نظارت، تحلیل، هدف گذاری و پیش بینی رفتاری قدرت یافتند، که من آن را سرمایه داری نظارتی نامیده ام. امپراتوری های نوین به استحکام قابلیت های نظارتی خود و بخاطر منافع نظارتی خود؛ کودتای شناختیِ (کودتای دانش محور/ epistemic coup) اساساً ضد دموکراتیکی را بوجود آوردند که با تمرکز و حجم بی سابقه ای از دانش اطلاعاتی درباره ما و قدرت غیر پاسخگویی که به چنین دانشی دست می یابد، مشخص شده است.

در تمدن اطلاعاتی، جوامع با پرسش هایی  در زمینه  دانش تعریف می شوند - چگونگی توزیع، اقتدار حاکم بر توزیع آن و قدرتی که از آن اقتدار محافظت می کند. چه کسی می داند؟ چه کسی تصمیم می گیرد که چه کسی بداند؟ چه کسی تصمیم می گیرد که چه کسی تصمیم بگیرد که چه کسی بداند؟ اگرچه ما سرمایه داران نظارتی  را هرگز برای حکمرانی انتخاب نکرده ایم؛ آنها اکنون پاسخ هر پرسش را در اختیار دارند.  این؛ ماهیت «کودتای شناختی» است. آنها ادعا می کنند که بدلیل حمایت از حقوق مالکیت فراتر از اطلاعات شخصی ما؛ اختیار این را دارند تا تصمیم  گیری کنند که چه کسی بداند و از آن اختیار و نفوذ توسط قدرت در راستای کنترل سیستم ها و زیرساخت های اطلاعاتی مهم دفاع می کنند.

ژرفنای هولناک کودتای سیاسی نافرجام دونالد ترامپ، سوار بر موج این کودتای در سایه است، که طی دو دهه گذشته توسط رسانه های ضداجتماعی که ما پیش تر به مثابه عوامل آزادی از آنها یاد می کردیم؛ تحت تعقیب قرار گرفت. رئیس جمهور بایدن در روز تحلیف گفت که "دموکراسی غلبه کرده است" و قول داد ارزش حقیقت را به جایگاه مشروع خود در جامعه دموکراتیک باز گرداند. با این وجود؛ تا زمانی که کودتای نظارتی سرمایه داری را شکست ندهیم، دموکراسی و حقیقت همچنان در بالاترین سطح تهدید قرار خواهند داشت.


کودتای شناختی طی چهار مرحله پیشروی می کند

اولین مورد؛ اختصاص حقوقِ شناختی - epistemic rights است که پایه و اساس تمام موارد بعدی در نظر گرفته می شود. سرمايه داري نظارتي از اين دلیل نشات مي گيرد كه شركت ها مي توانند داشته های مردم را به مثابه مواد خام رایگان براي استخراج داده هاي رفتاري كه بعداً آنرا مالكيت خصوصي خودشان اعلام مي كنند؛ مورد ادعای مالکیت قرار دهند.

مرحله دوم با افزایش شدید نابرابریِ شناختی - epistemic inequality مشخص می شود، به مثابه تفاوت بین آنچه می توانم بدانم و آنچه می توان در مورد من دانست.

مرحله سوم، که ما در حال حاضر در آن بسر می بریم، آشوبِ شناختی - epistemic chaos  ناشی از تقویت الگوریتمی سود محور، انتشار و هدف گذاری خرد اطلاعات تحریف شده است که بیشتر آن توسط طرح های هماهنگ اطلاعات غلط (دروغ پراکنی) تولید می شود. و تأثیرات آن در جهان واقعی احساس می شود، جایی که؛ آنها، واقعیت به اشتراک گذارده شده را مخدوش، گفتمان اجتماعی را مسموم، سیاست های دموکراتیک را فلج می کنند و گاهی اوقات؛ منجر به خشونت و مرگ می گردند.

در مرحله چهارم، سلطهءِ شناختی - epistemic dominance  نهادینه شده است، و حکمرانی دموکراتیک با حکمرانی محاسباتی از طریق سرمایه نظارت خصوصی بازتعریف می شود. ماشینها می دانند و سیستمها تصمیم می گیرند که توسط قدرت نامشروع و قدرت ضد دموکراتیک سرمایه نظارتی خصوصی هدایت و پشتیبانی شوند. هر مرحله بر روی آخرین مرحله بنا می شود. آشوبِ شناختی با تضعیف جامعه دموکراتیک، زمینه را برای سلطهء شناختی آماده می سازد- در شورشی که در کنگره ایالات متحده رخ داد بسیار مشهود بود.

ما در قرن دیجیتال، در سالهای شکل گیری تمدن اطلاعاتی زندگی می کنیم.  زمان ما؛ قابل مقایسه با دوران اولیه صنعتی شدن است، زمانیکه؛ مالکان تمام قدرت را در اختیار داشتند، امتیاز حقوق مالکیت آنها بیش از همه ملاحظات دیگر بود. حقیقت غیرقابل تحمل شرایط کنونی ما این است که آمریکا و دیگر لیبرال دموکراسی ها، تا اینجا، مالکیت و اداره همه چیزهای دیجیتالی را به اقتصاد سیاسی ناشی از سرمایه نظارتی خصوصی واگذار کرده اند، واگذاری ای که اکنون با دموکراسی بر سر حقوق و اصول اساسی که نظم اجتماعی ما را در این قرن مشخص خواهد کرد؛ رقابت تنگاتنگی دارد.

سال گذشته؛ فلاکت پندمی و خودکامگی ترامپستی با بزرگنمایی آثار کودتای شناختی، پتانسیل کشنده رسانه های ضداجتماعی را مدتها پیش از 6 ژانویه آشکار کرد. آیا افزایش شناخت این کودتای متفاوت و تهدیدات آن بر جوامع دموکراتیک، در نهایت، ما را وادار می سازد تا به حقیقت ناخوشایندی که طی دو دهه گذشته رواج یافته است، توجه و رسیدگی نماییم؟ ما ممکن است دموکراسی داشته باشیم، یا؛ جامعه نظارتی، اما نمی توانیم هر دو را با هم داشته باشیم. یک جامعه نظارتی دموکراتیک، محال وجودی و سیاسی است.  اشتباه نکنید: این مبارزه ای در برابر روح تمدن اطلاعاتی ما است.

به دهه سوم خوش آمدید.

 

استثناء نظارتی

فاجعه عمومی 11 سپتامبر، تمرکز واشنگتن را از بحث بر سر قانون حریم خصوصی فدرال منحرف و  به سمت آگاهی کامل از اطلاعات تغییر داد و شیوه های نوآورانه نظارتی سیلیکون ولی را به موضوعات مورد توجه بدل ساخت. همانطور که جک بالکین، استاد دانشکده حقوق ییل متوجه شد، جامعه اطلاعاتی باید "در راستای گرد آوری و تولید اطلاعات برای شرکت خود به شرکت های خصوصی تکیه کند"، تا بتواند به مناقشات محوری کنونی فراتر از محدودیت های قانونی، حقوقی یا نظارتی برسد. تا سال 2013، مدیر ارشد فناوری CIA ماموریت آژانس را "گرد آوری همه چیز و نگه داشتن آن برای همیشه" دانست و از شرکت های اینترنتی از جمله گوگل، فیس بوک، یوتیوب، توییتر و فیت بیت و شرکت های مخابراتی به مثابه ابزارهای امکان پذیری این ماموریت یاد کرد. ریشه های انقلابی سرمایه داری نظارتی در این دکترین سیاسی نانوشته استثناگرایی نظارتی، با دور زدن نظارت دموکراتیک، و اساساً اعطای مجوز به شرکت های اینترنتی جدید برای سرقت تجربیات انسانی و ارائه آن به مثابه داده های اختصاصی مستقر شده است.

سرمایه گذاران نوپا بدون هیچگونه حکم دموکراتیک، اطلاعات بی نهایت و قدرت غیرقابل توصیف و غیر پاسخگو را بدست آوردند. لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل، کنترل کاملی بر تولید، سازماندهی و ارائه اطلاعات در سطح جهان داشتند. مارک زاکربرگ، در فیس بوک، کنترل کاملی بر آنچه که به ابزار اصلی ارتباطات جهانی و مصرف اخبار بدل شده، و همچنین تمام اطلاعات مخفی در شبکه های آن را داشته است. تعداد اعضای گروه افزایش یافت و جمعیت فزاینده ای از کاربران جهانی از آنچه اتفاق افتاد، بی خبر بودند.

مجوز سرقت با هزینه ای همراه بود و مدیران را ملزم به حمایت مداوم از مقامات و نهادهای نظارتی و همچنین نادیده گرفتن مداوم یا کمینه پذیرش کاربران می کرد. این دکترین، در هر حال، یک دکترین سیاسی بود و دفاع از آن مستلزم آینده ای در جهت مانور سیاسی، مماشات ،مناقشه و سرمایه گذاری است.

گوگل از طریق یکی از مهم ترین دستگاه های لابی جهان پیشروی کرد. در سال 2018 تقریبا نیمی از سنا، از فیس بوک، گوگل و آمازون کمک گرفت و این شرکتها همچنان به این روند ادامه می دهند.

از همه مهمتر، استثناگرایی نظارتی به این معناست که ایالات متحده و بسیاری دیگر از دموکراسی های لیبرال نظارت بر دموکراسی را به مثابه اصل راهنمای نظم اجتماعی انتخاب کردند. با این استثناء قائل شدن، دولت های دموکراتیک توانایی شان را جهت حفظ اعتماد مردم خود از بین بردند و منطق نظارت را تشدید کردند.

 

اقتصاد و سیاست برآمده از آشوب شناختی

برای درک اقتصاد آشوب شناختی، مهم است بدانیم که عملیات سرمایه داری نظارتی، هیچ سهم رسمی نسبت به حقایق ندارد. از همه داده ها به مثابه هم ارز استقبال می شود، اگرچه همه آنها برابر نیستند. عملیات استخراج با نظم سیکلوپ وار ادامه می یابد و با حرص و ولع هر چیزی را که می بیند مصرف می کند و نسبت به معنا، حقایق و واقعیت بی تفاوت است.

اندرو باسورث، یکی از مدیران فیس بوک در یادداشتی که فاش شده است، این عدم توجه عمدی به حقیقت و معنا را شرح می دهد: "ما مردم را به هم وصل می کنیم.این وضعیت می تواند خوب باشد، اگر مردم  رفتار مثبتی از خود نشان دهند. شاید کسی عشق خود را بیابد. ...در صورتیکه؛ رفتار آنها منفی باشد، ممکن است این اتصال بدل به شر شود. ...شاید کسی در حمله تروریستی کشته شود. ...حقیقت زشت، این موضوع است. ...هر چیزی که بما امکان می دهد تعداد بیشتری از افراد را بیشتر به هم متصل کنیم، عملاً خوب است."

به عبارت دیگر، درخواست از استخراج کننده نظارتی برای رد محتوا مانند این است که از متصدی استخراج زغال سنگ بخواهید ظروف زغال سنگ را دور بریزد زیرا بسیار کثیف اند. به همین دلیل است که تعدیل محتوا آخرین راهکار است، عملیات روابط عمومی در روح پیام رسانی مسئولیت اجتماعی اکسان موبایل. در مورد فیس بوک، تجزیه و تحلیل داده ها یا بمنظور به حداقل رساندن خطر خروج کاربران یا اجتناب از تحریم های سیاسی انجام می شود. هر دوی آنها به جای کاهش جریان داده ها، به دنبال افزایش آنها هستند. ضرورت استخراج همراه است با بی تفاوتی رادیکال برای تولید سیستم هایی که مقیاس تعامل را بی وقفه افزایش می دهند اما اهمیتی نمی دهند که چه چیزی شما را درگیر خود می کند.

من در حال حاضر، در فیس بوک حضور دارم نه به این دلیل که تنها، عامل آشوبِ شناختی است، بلکه به این دلیل که بزرگترین شرکت رسانه های اجتماعی است و پیامدهای آن به بالاترین حد ممکن می رسند.

اقتصاد سرمایه داری نظارتی، سیکلوپ های استخراجی را بوجود آورد و فیس بوک را به یک مُبلغ و میدان کشتار حقیقت بدل ساخت. سپس آقای ترامپ که شخصیتی  فاقد احساس مسئولیت اخلاقی دارد، رئیس جمهور، و خواستار حق به دروغ / the right to lie  شد. اقتصاد ویرانگر با مماشات سیاسی ادغام گشت و همه چیز بی نهایت بدتر شد.

نکته کلیدی داستان این است که سیاست مماشات به چیزی بیش از امتناع از تقلیل، تعدیل یا حذف حقیقت زشت اقتصاد نظارتی نیاز داشت. ضرورت های اقتصادی سرمایه داری نظارتی، فیس بوک را به انبار باروت اجتماعی بدل کرد. آقای زاکربرگ فقط مجبور شد کنار بیاید و نقش ناظر را ایفا نماید.

تحقیقات داخلی ارائه شده طی سالهای 2016 و 2017 پیوندهای عِلّی بین مکانیسمهای هدفگیری الگوریتمی فیس بوک و آشوبِ شناختی را نشان داد. یکی از محققان نتیجه گرفت که الگوریتم ها، مسئول انتشار ویروسی محتوای تفرقه برانگیز هستند که به رشد گروه های افراطی آلمانی کمک کرده است. همچنین او دریافت که ابزارهای پیشنهادی 64 درصد از "پیوستن به گروه های افراطی" را تشکیل می دهند  -این پویایی شناسی منحصر به آلمان نیست.

رسوایی کمبریج آنالیتیکا در مارس 2018 توجه جهان را به شیوه ای جدید در فیس بوک جلب کرد و دریچه ای برای تغییرات جسورانه ارائه داد. عموم مردم درک کردند که تجارت تبلیغاتی سیاسی فیس بوک راهی ست در راستای رانت مجموعه ای از قابلیت های شرکت برای استفاده از اهداف خرد، دستکاری آنها و ایجاد آشوبِ شناختی و تغییر جهت کل دستگاه، از اهداف تجاری به سمت اهداف سیاسی.

این شرکت ابتکارات تعدیلی را آغاز نمود، وعده شفافیت بیشتر، سیستم قوی تری از حقیقت یاب های شخص ثالث و سیاست محدود کردن "حرکت های نامعتبر هماهنگ" را ارائه داد. اما؛ در تمام این موارد، آقای زاکربرگ این میدان را به خواسته های آقای ترامپ برای دسترسی بدون محدودیت به  شریان اطلاعات جهانی واگذار کرد.

زاکربرگ پیشنهادات درون سازمانی در جهت تغییرات عملیاتی که منجر به کاهش آشوب شناختی می شد را رد کرد. با وجود تحقیقات داخلی که نشان می دهد کاربران تمایل دارند اطلاعات نادرستی که توسط سیاستمداران به اشتراک گذاشته می شود را باور کنند، یک لیست سفید سیاسی بیش از 100،000 مقام و نامزد را شناسایی کرد که حساب آنها از بررسی حقیقت معاف بود. در سپتامبر 2019 این شرکت گفت که تبلیغات سیاسی مشمول بررسی حقیقت نخواهد شد.

زاکربرگ برای دلجویی از منتقدان خود در سال 2018 مأموریت ممیزی حقوق مدنی را به رهبری لورا مورفی، مدیر سابق دفتر قانونگذاری ACLU در واشنگتن انجام داد.  گزارشی که در سال 2020 منتشر شد، بطور خلاصه فریادی ست که بر آرزوهای بر باد رفته - "دلسرد" ، "ناامید" ، "عصبانی" ، "وحشت زده" ، "ترسناک" ، "دلخراش"- دلالت دارد.

این گزارش با شکسته شدن کامل ایمان عموم مردم آمریکا نسبت به غول های فن آوری مطابقت دارد. نیک کلگ، سخنگوی شرکت، در پاسخ به این پرسش که چگونه فیس بوک با تغییر جهت سیاسی به سمت دولت احتمالی بایدن سازگار می شود، پاسخ داد: "ما با محیطی که در آن کار می کنیم سازگار می شویم." و همینطور هم شد. در 7 ژانویه، یک روز پس از مشخص شدن کنترل سنا توسط دموکرات ها، فیس بوک اعلام کرد که حساب آقای ترامپ را بطور نامحدود مسدود خواهد کرد.

ما باید به این باور برسیم، که آثار مخرب آشوب شناختی، هزینه اجتناب ناپذیر حقوق گرامی داشت آزادی بیان است؟ خیر. همانطور که سطوح فاجعه بار دی اکسید کربن در جو زمین، پیامد سوزاندن سوخت های فسیلی است، آشوب شناختی نیز پیامد عملیات تجاری مبتنی بر سرمایه داری نظارتی است که با تعهدات سیاسی تشدید شده و توسط یک رویای 20 ساله برای کسب اطلاعات کامل به حرکت در آمده است که در نهایت به کابوس بدل شد. سپس طاعون به آمریکا آمد و جنایات رسانه های ضد اجتماعی را  به حریقی غیر قابل مهار بدل ساخت.

 

آشوبِ شناختی با یک میکروارگانیسم اسرارآمیز مواجه می شود

در اوایل فوریه سال 2020، سازمان بهداشت جهانی از "اینفودمی" کووید -19 خبر داد، و افسانه ها و شایعاتی در رسانه های اجتماعی منتشر شد. در ماه مارس، محققان دانشگاه سرطان تگزاس به این نتیجه رسیدند که اطلاعات غلط پزشکی مربوط به کروناویروس "با سرعت هشداردهنده ای در رسانه های اجتماعی در حال انتشار است"، که امنیت عمومی را به خطر می اندازد.

واشنگتن پست در اواخر ماه مارس گزارش داد که با نزدیک به 50 درصد محتوای خوراک خبری فیس بوک مربوط به کووید-19، تعداد بسیار کمی از «کاربران تأثیرگذار» عادات مطالعه و خوراک خبری تعداد زیادی از کاربران را هدایت می کنند. مطالعه‌ای که در ماه آوریل توسط موسسه رویترز منتشر شد، تأیید کرد که سیاستمداران در سطوح بالا، افراد مشهور و سایر شخصیت‌های برجسته عمومی 20 درصد از  اطلاعات نادرست در جامعه نمونه خود تولید کردند، اما 69 درصد از تعاملات رسانه‌های اجتماعی را در جامعه نمونه خود جذب نمودند.

مطالعه‌ای که در ماه مه توسط موسسه گفتگوی استراتژیک بریتانیا منتشر شد، یک گروه اصلی متشکل از 34 وب‌سایت راست افراطی را شناسایی کرد که اطلاعات نادرست مربوط به کووید را منتشر می‌کردند، یا؛ به مراکز شایعات بهداشتی مرتبط بودند که اکنون روی کووید-19 متمرکز شده‌اند. از ژانویه تا آوریل 2020، پست‌های عمومی فیسبوک که به این وب‌سایت‌ها پیوند می‌دادند 80 میلیون تعامل داشتند، در حالی که؛ پست‌هایی که به وب‌سایت W.H.O. پیوند دارند، 6.2 میلیون تعامل و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها 6.4 میلیون تعامل دریافت کردند.

یک مطالعه از سازمان غیرانتفاعی آوااز که در ماه اوت منتشر شد، نام 82 وب‌سایت را افشا کرد که اطلاعات نادرست کووید را منتشر می‌کردند که در آوریل به اوج نزدیک به نیم میلیارد بازدید در فیس‌بوک رسید. محتوای 10 وب سایت محبوب حدود 300 میلیون بازدید فیس بوک را به خود اختصاص داد، در حالی که این آمار 70 میلیون بازدید از 10 موسسه بهداشتی معتبر بود. تلاش‌های فیس‌بوک برای تعدیل محتوا با سیستم‌های ماشینی خودش که در راستای آشوب شناختی، مهندسی شده بودند، همخوانی نداشت.

در ماه اکتبر، گزارشی از مرکز ملی آمادگی در برابر بلایا در دانشگاه کلمبیا، تعداد مرگ و میرهای قابل اجتناب کووید 19  را تخمین زد. بیش از 217000 آمریکایی جان باختند. بطور غم انگیزی، تجزیه و تحلیل به این نتیجه رسید که حداقل 130000 نفر از این مرگ و میرها اجتناب پذیر بودند. از چهار دلیل کلیدی ذکر شده، جزئیات هر یک، از جمله «عدم استفاده از ماسک» و «فریب مردم»، منعکس کننده موج آشوبِ شناختی است که بر روی دختران و پسران آمریکا پیاده شده است.

این جهانی است که در آن یک میکرو ارگانیسم مرموزِ مرگبار پیشروی کرد. ما؛ برایی جستجوی اطلاعات به فیس بوک مراجعه کردیم، در عوض، راهبردهای نابودگر آشوبِ شناختیِ سود محور را یافتیم.

دکتر شوشانا زوبوف استاد بازنشسته دانشکده بازرگانی هاروارد و نویسنده کتاب «عصر سرمایه داری نظارتی» است.


ادامه دارد...



قسمت اول
قسمت دوم



تصویر بالا از رابرت بیتی


از این نویسنده:

فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی ـ شوشانا زوبوف ـ قسمت اول
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی ـ شوشانا زوبوف ـ قسمت دوم

سائول لوب / خبرگزاری فرانسه - گتی ایمجز


 جف چیو / آسوشیتدپرس




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی ـ شوشانا زوبوف ـ قسمت دوم
کودتایی که درباره آن صحبت نمی کنیم ـ شوشانا زوبوف ـ قسمت دوم
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی ـ شوشانا زوبوف ـ قسمت اول
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group