معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1497
معماری و گیم   - 21
منظر شهری   - 1449
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
نظریه معماری   - 1091
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 1022
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
سازه های شهری   - 930
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تکنولوژی ساخت   - 914
پردیس ویترا   - 18
معماری حوزه عمومی   - 855
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
مرزهای معماری   - 838
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 17
نگاه نو به سكونت   - 795
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 784
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
المان شهری   - 768
شهرهای در حرکت   - 15
معماری و سیاست   - 721
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 645
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 631
معماری جنگلی   - 15
معماری پایدار   - 570
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
منتقدان معماری   - 531
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
آرمان شهرگرایی   - 525
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 505
طراحی مُد   - 12
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 505
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 489
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 485
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری تندیس گون   - 479
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 477
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 454
معماری بیابانی   - 10
معماری شمایل گون   - 440
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
باز زنده سازی   - 423
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 418
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
توسعه پایدار   - 404
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری یادمانی   - 362
معماری خوانی   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 354
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 343
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 339
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 325
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری پست مدرن   - 325
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 296
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
تغییرات اقلیمی   - 289
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 269
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 268
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری محلی   - 265
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری ارزان   - 259
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 255
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 243
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 241
معماری تخت جمشید   - 7
معماری انتقادی   - 239
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری ـ سینما   - 231
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 224
طراحی و پناهجویان   - 7
زنان و معماری   - 217
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 212
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 206
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 197
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 176
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 167
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 149
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 146
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 135
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ژاپن   - 133
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و فاجعه   - 129
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 121
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
بلندمرتبه ها   - 116
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 94
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 6
معماری مذهبی   - 87
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 85
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 85
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اقتصادِ فضا   - 81
فرهنگ نفت   - 5
اکسپو   - 79
معماری مصر   - 5
فیلوکیتکت   - 73
اتووودْ آبزرور   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 73
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 71
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
گفت و گو با مرگ   - 69
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
معماری هند   - 67
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری چین   - 66
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
ویرانه ها   - 64
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری فضای داخلی   - 61
پداگوژی انتقادی   - 4
مدارس معماری   - 57
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری پراجکتیو   - 56
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری و رسانه   - 54
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پداگوژی   - 53
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
زاغه نشینی   - 53
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 49
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 45
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و روانشناسی   - 42
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
باهاوس   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
هنر روسیه   - 39
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری و نقاشی   - 35
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
بحران آب   - 29
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و ادبیات   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری مجازی   - 23
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 22
شهرْخوانی با اتووود   - 1
آنتروپوسین   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان نوول   - 22
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژاک دریدا   - 18
آرشیگرام   - 7
ژاک لوگوف   - 4
آرکی زوم   - 6
ژیل دلوز   - 34
آلبرت پوپ   - 4
سائول باس   - 7
آلدو روسی   - 14
ساسکیا ساسن   - 9
آلوار آلتو   - 19
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی گائودی   - 28
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنتونیو نگری   - 5
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 9
اُ ام اِی   - 43
شاشونا زوبوف   - 2
اتوره سوتساس   - 7
شیگرو بان   - 33
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 46
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 8
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 6
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 58
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 11
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 149
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 13
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 13
حسن فتحی   - 6
کازو شینوهارا   - 2
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 30
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 107
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 32
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 5
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 194
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 21
یوهانی پالاسما   - 12
ژان بودریار   - 10

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -822
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -408
گالری   -87
فرهنگی   -337
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -256
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -234
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -165
ویلا   -12
مسکونی ـ تجاری   -165
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -139
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی ـ شوشانا زوبوف ـ قسمت اول
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1398/09/20
مـنـــــــبـع : https://www.ft.com/content/7fafec06-1ea2-11e9-b126-46fc3ad87c65
تعداد بازدید : 995

در مه 2019؛ مارک زاکربرگ مورد حمله راجر مک نامی، مشاور سابق خود قرار گرفت. مک نامی که پیش تر نیز از مدیرعامل فیسبوک انتقاد کرده بود، زاکربرگ و شرکتش را به علت تجسس بی امان داده های کاربران با روش های غیرقانونی و مخرب رو به تزاید؛ مورد انتقاد شدید قرار داد.

او نوشت: "فیس بوک در راستای ارتقاء هوش مصنوعی و الگوریتم های خود؛ داده ها را از هر جایی که امکان داشت جمع آوری نمود. مدتهاست که فیس بوک به جاسوسی اطلاعات کلیه افراد می پردازد، از جمله کسانیکه کاربران آن نیستند." وی گفت که این عملیات ها در راستای دستکاری تعاملات کاربر با پرکتیس های تحت امر عاملانی که قانون را دور می زنند؛ با هدف  نفوذ در آگاهی ملی و حذف گفتمان سیاسی انجام شده اند.

تحلیل مک نامی یک خطای طبقه بندی خطرناک است. در حالیکه هم دولت روسیه و هم رابرت مرسرِ پلوتوکرات؛ صاحب بخشی از کمبریج آنالیتیکای درحال حاضر غیرقابل دفاع و اهداکننده کمک‌ مالی به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری دونالد ترامپ؛ آموخته اند که چگونه ماشین مخفی پیچیده ای را که فیس بوک ساخته در راستای اهداف خود بکار گیرند. آنها عناصر اصلی درون یک منطق اقتصادی جدید اند که من آنرا "سرمایه داری نظارتی" می نامم.

چنین پرکتیس هایی در گوگل ابداع شده، به فیس بوک رفته، سیلیکون ولی را درگیر نمودند و از آن پس در کلیه بخش های اقتصادی گسترش یافته اند. فرض اینکه چنین مسئله ای صرفاً یک پدیده فیس بوکی ست، اشتباه بزرگی خواهد بود. این فرض را کنار بگذارید و تغییر موضع دهید. سرمایه داری نظارتی نمی تواند بصورت مستقیم و آشکار در همه جا حضور داشته  باشد. در عوض؛ این خلاء را مستتر در بازیگران جدیدی، شامل شخصیت ها و نیک واژه های جدید و مد روز به سرعت پر خواهد کرد.

من مطالعه انتقال دیجیتالی را در 1978 با تمرکز بر روی محل کار آغازکردم. تا زمانیکه اولین کتابم؛ "عصر ماشین های هوشمند" در 1988 منتشر شد، فهمیدم که مسیر آینده دیجیتال مملو از تعارضات با افرادیست که به دانش جدید دسترسی دارند، کسانیکه اختیار تصمیم گیری و قدرت اجرای آن را دارند.

در حال حاضر؛ این معضلات پیچیده فراتر از مکانهای کاری ما مستقرند تا همه جنبه های زندگی مان را تحت تاثیر خود قرار دهند. تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطاتی؛ گسترده تر از نیروی برق اند و سه میلیارد نفر از هفت میلیارد نفر در جهان بدان دسترسی دارند. ریشه های آنها بواسطه ضروریات زندگی روزمره دوام می یابند و تقریباً در هر نوعی از مشارکت اجتماعی، میانجی گری می کنند.

خیلی زود برایم روشن شد که سرمایه داری نظارتی از بسیاری از هنجارها و پرکتیس های که تاریخ سرمایه داری، به ویژه تاریخ دموکراسی بازار را تعریف می کنند، فاصله گرفته است. چیزی تکان دهنده و بی سابقه ظاهر شده و پیامدهای آن  محیط اخلاقی و سیاسی جامعه قرن بیست و یکم و ارزشهای تمدن اطلاعاتی ما را شکل خواهد داد.

.....

سرمایه داری نظارتی در پی ترکیدن حباب دات_کام ابداع شد، هنگامیکه یک شرکت تازه کار بنام گوگل تصمیم گرفت با استفاده از دسترسی انحصاری خود به پرونده های عمدتاً نادیده گرفته شده، یعنی "خروجی های دیجیتالی" باقیمانده از جستجو و مرور آنلاین کاربران، سعی کند درآمد تبلیغ را ارتقا بخشد. داده ها برای الگوهای پیش بینی کننده که قادر به پردازش تبلیغات و کاربران هستند؛ مورد تجزیه تحلیل قرار می گیرند. گوگل توامان داده های رفتاری "مازاد" را مجدد مورد استفاده قرار داده و روش هایی را برای جستجوی تهاجمی منابع جدید از آن ایجاد می نماید.

با توجه به روایات متخصصین خود گوگل؛ روشهای جدید این شرکت، به دلیل توانایی آنها در دست یابی به داده هایی که کاربران انتخاب کرده بودند تا خصوصی بمانند و کسب اطلاعات شخصی گسترده ای که کاربران ارائه نکرده بودند، موفقیت های بدست آورده اند. این عملیات برای مطلع نشدن کاربر از دسترسی گوگل به داده ها و دور زدن آن و بنابراین از بین بردن هرگونه "اصطکاک" احتمالی طراحی شده بود. به عبارت دیگر؛ پیشرفت غیرمنتظره گوگل از همان آغاز یک جانبه بوده است: نظارت. روش های جدید از سال 2001 تا 2004 ابداع و به کار گرفته و بصورت محرمانه حفظ شدند. فقط هنگامیکه گوگل در 2004 عمومیت یافت، جهان متوجه شد که با قدرت این عملیات جدید، درآمد گوگل نزدیک به  3,590 درصد افزایش یافته است.

چنین تغییری در بکارگیری داده های رفتاری مازاد، یک نقطه عطف تاریخی بود. گوگل روش تغییر بازی را پیدا کرد. یک دارایی با هزینه صفر که می توانست از بهبودبخشی خدمات به سمت مبادله تجاری خالص  منحرف گردد. سرمایه داری نظارتی خیلی زود به سمت فیس بوک رفت و به الگوی پیش فرض انباشت سرمایه در سیلیکون ولی تبدیل شد، که توسط همه استارت آپ و اَپ ها پذیرفته شده است.

این جریان به مثابه یک ما به ازاء در راستای خدمات رایگان توجیه شد اما محدود به این زمینه نماند. هم اکنون در طیف گسترده ای از بخش ها از جمله بیمه، خرده فروشی، مراقبت های بهداشتی، مالی، سرگرمی، آموزش و ... حضور دارد.

شاید پررنگ ترین تصویر از این رخداد در زادگاه تولید انبوه باشد: شرکت فورد موتور. صد سال پیش؛ سرمایه داران پیشگامی مانند هنری فورد به این کار پرداختند و قرن جدیدی از مصرف انبوه را شکل دادند. فورد متوجه شد کشاورزان و مغازه داران نیز خواهان داشتن خودرو هستند، اما با قیمتی که بتوانند از عهده آن برآیند. در دنیای او؛ مشتریان و کارگران در یک چرخه تولید و فروش با یکدیگر در ارتباط بودند. جاییکه که کالاهای کم هزینه با دستمزدهای مصرفی-شایسته به روش روزی پنج دلار فورد، ادغام شدند.

در نوامبر 2018؛ جیم هاکت، مدیر عامل فورد موتور، به الگوی جدیدی برای تولید کنندگان خودرو اشاره نمود. او در مصاحبه ای گفت: "قضیه ای که مطرح می کنم  اینست که ما در آینده  به اندازه سایر رقبا [مانند تسلا] که شما و من در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، از وسایل نقلیه، یا کاربران آن یا شهرهای مورد استفاده آنها، اطلاعات زیادی خواهیم داشت... معتقدم: ما امروز 100 میلیون نفر داریم که در خودروهایی با مارک آبی رنگ بیضی شکل فورد نشسته اند. و این فرصتی برای کسب درآمد در برابر محصولات و کمپانی های جدید است؛ نمی دانم، باری بهر جهت، این 100 میلون نفر اکنون 120،000 یا 200،000 وسیله نقلیه دارند. می خواهید کدامیک از این داده ها را بکار گیرید؟

هنگامیکه مشتریان به مثابه منابع داده ای دوباره وارد شوند، تصور ادغام داده های در جریان منتج از اتومبیل در زمان واقعی با داده های تأمین مالی فورد در گام بعدی برای هکت آسان است. جاییکه ... او می گوید: "ما از قبل می دانیم . . . مردم  چه چیزی می سازند... می دانیم آنها در کجا کار می کنند؛ می دانیم که آیا آنها ازدواج کرده اند یا نه. می دانیم که آنها تا چه مدت در خانه خود زندگی می کردند." او نتیجه می گیرد: "و این همان اهرمی است که ما از طریق داده ها به آنجا رسیده ایم." همانطور که یکی از تحلیلگران عرصه صنعت بیان می کند، فورد "می تواند داده هایی را برای کسب درآمد ایجاد نماید. آنها برای انجام این کار به مهندسین، کارخانه ها یا نمایندگی ها نیازی ندارند. این تقریباً سود خالص است."

-----

این فضا؛ جایی ست که ما اکنون درآن زندگی می کنیم -دنیایی که تقریباً هر محصول یا خدمتی که با کلمه "هوشمند" یا "شخصی سازی شده" آغاز می شود، هر دستگاه یا وسیله نقلیه ای با قابلیت اینترنت، هر "دستیار دیجیتال" -هر کدام رابط زنجیره تأمین برای جریان یافتن بدون مانع داده های رفتاری  هستند.

مدتهاست که می توان فهمید سرمایه داری با مطالبه چیزهایی که در خارج از دینامیک بازار وجود دارند آنها را به کالاهای بازاری برای خرید و فروش بدل می سازد. سرمایه داری نظارتی این الگو را گسترش می دهد؛ با این منطق که تجربه شخصی انسانی به مثابه ماده خام رایگانی ست که  می تواند برای تولید و مبادله در پیش بینی های رفتاری مورد محاسبه قرار گیرد و بشیوه خاصی باب روز گردد.

در این منطق؛ سرمایه داری نظارتی  رفتار ما را به نفع مازاد مصادره می کند و تمامی معانی موجود در بدن، مغز و قلب ما را نادیده می انگارد. شما "محصول" نیستید بلکه بیشتر لاشه ای رها شده اید. محصولی که  از داده های مازاد کنده شده از زندگی تان  حاصل می گردد.

در این زنجیره های تأمین جدید ممکن است نشانه هایی از افرادی را بیابید که زندگی خود را؛ اشک های تان را، فک در هم فشرده تان هنگام عصبانیت، رازهایی که فرزندان تان با عروسک هایشان در میان می گذراند، مکالمه های صبحانه و عادت های خواب، مساحت اتاق نشیمن تان؛ گام هایتان را هنگام دویدن با کفش مخصوص، دودلی هنگام بررسی سویشرت های فروشگاه، و علامت ها و استیکرهایی که هنگام مشاهده یک پست فیس بوکی بیکباره در حالتی از معصومیت و امید قرار می دهید را؛ با آنها به اشتراک می گذارید. هیچ چیز از این امر مستثنی نیست؛ از بطری های ودکای "هوشمند" گرفته تا دماسنج های رکتال با قابلیت دسترسی به اینترنت، چراکه محصولات و خدمات از هر بخش برای کسب درآمد در سرمایه داری نظارتی به رقابت می پردازند.

این تکنولوژی ها؛ داده ها را از زندگی روزمره شما استخراج می کنند و به روشهایی طراحی شده اند تا شما را نسبت به این امر نا آگاه نگاه دارند. در ایالات متحده، دستگاه های تنفسی مورد استفاده افرادیکه از آپنه خواب رنج می برند؛ مخفیانه، داده ها را به بیمه کننده می دهند، و اغلب این امکان را برای شرکت فراهم می سازند تا از پرداخت بیمه خودداری کند. برخی از برنامه های تلفن همراه، محل اقامت شما را هر دو ثانیه  یکبار برای فروش به اشخاص ثالث ضبط می کنند.

در ژوئیه 2017؛ جاروبرقی رباتیک iRobot  -Roomba - هنگامی که مدیرعامل شرکت، کولین انجل، به رویترز در مورد استراتژی کسب و کار داده محور خود برای "خانه هوشمند" گفت، سرتیتر روزنامه ها  قرار گرفت. با اشاره به اینکه قیمت سهام آن پس از طرح پیشنهادی و قابلیت های جدید آن افزایش یافت.

در نقطه ای خاص؛ سرمایه داران نظارتی، اصلاح رفتاری را کشف نمودند: مداخلات بموقع میانجی گری دیجیتالی که مصرف کنندگان را در جهت نتایج مطلوب ترغیب نموده و فریب می دهند. همانطور که یکی از دانشمندان حوزه داده برای من توضیح داد: "ما می توانیم زمینه را پیرامون یک رفتار خاص مهندسی کنیم و برای تغییر از این طریق اعمال فشار نماییم. ما می آموزیم که چگونه موسیقی را بنویسیم، و سپس اجازه می دهیم موسیقی آنها را برقصاند. "

به عنوان مثال می توان به دسته های بازیکنان پوکمون گو برای خوردن، نوشیدن و خرید در پاتوق هایی چون رستوران ها، کافه ها و فست فود های قابل بهره برداری برای بازی در بازارهای آتی خود، یا سلب مالکیت بی رحمانه اطلاعات مازاد از پروفایل های فیس بوک برای "بینش های دقیق روانشناختی" اشاره کرد، که مطابق گزارش داخلی شرکت در سال 2017، به تبلیغ کنندگان این امکان را می داد تا لحظه دقیقی را که یک نوجوان به "تقویت اعتماد به نفس" احتیاج دارد و بنابراین، در برابر وضعیت مشخصی از نشانه های تبلیغاتی و نشانه ها آسیب پذیر است؛ نشان دهند.

سرمایه داران نظارتی عدم تقارن عمیقاً ضد دمکراتیک دانش، و قدرتی را که به دانش تعلق می گیرد، تولید می نمایند. آنها همه چیز را در مورد ما می دانند، در حالیکه عملیات آنها به گونه ای طراحی شده که برای ما ناشناخته و پنهان باشد. آنها آینده ما را پیش بینی می کنند و به رفتار ما شکل می دهند، اما به خاطر اهداف و منافع مالی دیگران. این قدرت شناخت و اصلاح رفتار انسانی بی سابقه است.

غالباً این سیستم را  با "توتالیتاریسم" اشتباه گرفته و از آن به  مثابه برادر بزرگ می ترسند؛ این گونه جدیدی از قدرت مدرن است که من آن را "ابزارگرایی" می نامم. قدرت ابزاری می تواند رفتار افراد، گروه ها و جمعیت ها را در خدمت سرمایه نظارتی شناسایی کرده و اصلاح نماید. رسوایی کمبریج آنالیتیکا نشان داد که چگونه با دانش کافی، چنین روش های قدرت ابزاری می توانند اهدافی سیاسی محور باشند. اما اشتباه نکنید، هر تاکتیکی که توسط کمبریج آنالیتیکا به کار رفته بخشی از عملیات "مرسوم" سرمایه داری نظارتی ناشی از اثراصلاح رفتاری بوده است.


قسمت اول
قسمت دوم



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

اتووود کلاسیک ـ برج رادیویی شوخوف ـ ولادیمیر شوخوف
معماری به مثابه ابزار سرمایه جهت مقابله با مأموریت اجتماعی خود . رینیر دِ گِراف . قسمت اول
معماران و چالش انتخاب معماری ـ فرشاد مهدی زاده ـ پل خواجو
طرح پیشنهادی پارکینگ هنگ کنگ ، معماران استودیو اینترفیس
رابطه انتقادی میان شهر، منظر و تهی بودگی؛ از آرون بتسکی تا رم کولهاس و آلبرت پوپ
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group