موجی از خلاقیت فضاهای سخت سفارت سابق چکسلواکی در استکهلم را برگرفته است. در منطقه ی اُستِرمالم؛ منطقه ای آرام مملو از دفاتر دیپلماتیک، هنرستان سلطنتی و پارک هومل گاردن، ساختمانی متعلق به دوران جنگ سرد در پلاک شماره 1+12 فلوراگاتن به دفتر مرکزی جدید اَکنی استودیو؛ برند معروف مد سوئدی تبدیل شده است.این ساختمان توسط یان بوچانِ چک از آتلیه بتا در دوره پرآشوب بین بهار پراگ، تهاجم شوروی و "نورمالیزاسیون" جمهوری سوسیالیستی طراحی شد. این قلعه که در سال 1972 افتتاح شد ـ تا زمان فروپاشی دیوار برلین ـ نوعی قلعه کافکایی نئوبروتالیستی در میان نماهای زیبای منطقهای بود که در پایان قرن نوزدهم اعیان نشین شده بودند. یکی از چالش های نگران کننده برای طراحی این مجموعه سبک شناسی پروژه در قیاس با تاریخنگاری اش است؛ برخی از ان به عنوان نئوبروتالیسم یاد می کنند، برخی دیگر از ان تحت عنوان "مدرنیسم اروپای شرقی"، طراحی این پروژه همزمان شده است با بازگشت مجدد به گرایش های کارکردگرایی که پیش از این هم رایج بوده و در سوئد شناخته شده است. فلوراگاتن 1+12 تقریبا در نماهای شمالی و جنوبی اش بدون هیچ نوع بازشویی است، تصویری از یک جامعه کوچک دیپلماتیکِ محصور؛ گویی دنیای دیگری بوده است و البته یک سینما برای نمایش هم داشته که گهگاه به روی عموم مردم اسکاندیناوی باز می شده است. اتاق پروژکتور زیرزمین اکنون به غذاخوری استودیو اَکنی تبدیل شده است، با آشپزخانه ای که توسط کافه نیتزا مدیریت می شود و میزهای گرد بزرگ با صندلی های دایره ای شکل که توسط پیر چاپو طراحی شده است تا در زمان استراحت بتوان از ان استفاده کرد. پلاک شماره 1+12 فلوراگاتن که در سال 1998 به دنبال جدایی بین جمهوری چک و اسلواکی فروخته شد، تحت هدایت مگنوس تنگبلد سوئدی، که مانند یان بوچان، در دانشگاه پراگ تدریس می کند، برای کاربردهای اداری بازسازی شد. پس از این مرحله، استودیو اَکنی کارهای مرمتی را بر روی عناصر اصلی انجام داد، وضعیت بتن بروتال را بهبود بخشید و دکوراسیون ثانویه ای که به پروژه الحاق شده بود را حذف کرد تا ساختمان به ریشه های حقیقی و اولیه اش بازگردد.تفسیر مناطق همگانی از ایده مدارس مد الهام گرفته شده و فضاهایی را فراهم می کند که در ان ها آزمایش گروهی به واسطه ی فعالیت های سرگرم کننده انجام می شود و خلاقیت آزاد و بدون موانع معماری در ان ها جریان می یابد. غذاخوری و کتابخانه در طبقه همکف همگی مناطقی هستند که برای معاشرت در نظر گرفته شده اند و البته جای پارک دوچرخه نیز وجود دارد. طبق سنت استودیو اَکنی، از مصالح محلی برای مبلمان داخلی استفاده شده است. بلوک های گرانیتی برای نشستن از اسمالند سوئد امده است و گورستان وایکینگ ها را تداعی می کند، ویژگی ای که جانی جوهانسون، مدیر نواوری اَکنی آرزوی آن را داشت و توسط مکس لمبِ طراح از کورنوال طراحی و تولید شد؛ که ترکیبی از "پیشاْتاریخ" و تکنیک های دیجیتال را تداعی می کند صفحه نمایش های پشتْ تاب نور پس زمینه با عکس هایی از گذشته به نوعی یادآور تاریخ طراحان شرکت است. بنوا لالوز فرانسوی تلاش زیادی برای نورپردازی مجموعه صرف کرده است. اثاثیه حمام از جنس آلومینیوم است و برای کسانی که از دویدن در پارک می آیند امکان دوش گرفتن وجود دارد که مطابق با فلسفه رفاهی است که به هماهنگی بین بدن و ذهن و تعادل بین زندگی خصوصی و کار اهمیت می دهد. سنت سوئدی برای استراحت با چای و کیک هم در آشپزخانه دفتر مرکزی رواج دارد که برای مقابله با سردترین بعد از ظهرها خیلی کمک کننده است. آپارتمان سفیر سابق، که بر طبقه بالای فلوراگاتان 12+1 مسلط است، یک اتاق جلسه راحت برای مجموعه ایجاد کرده است؛ نکته ی جالب در مورد ارجاعات آیکونیک طراحی این است که تمامی نمادهای مرتبط با سبک داس و چکش از مجموعه حذف شده اند و این برای این برند پست مدرن که به ارائه ی تفسیر تاریخی از عناصر نمادینی مانند شلوار جین یا ژاکت دوچرخهسواری شهره است قابل اعتناست. معماری فضاهای داخلی معماری و مد معماری اروپا طراحی داخلی معماری و رسانه پست مدرنیسم معماری بلوک شرق اکنی استودیو اقتصاد فضا بازسازی و نوسازی
-