بیست و یکمین پاویون سرپنتین برای سال 2022 با نام
نمازخانه سیاه، طراحی شده توسط هنرمند ساکن شیکاگو، تیستر گیتس، افتتاح شده است و
تا اواسط اکتبر 2022 در معرض نمایش عموم قرار دارد، این پروژه با همراهی دفتر معماری
آجایا و با حمایت مالی گلدمنْ ساکس اجرا شده. این پروژه در سال 2021 برنامه ریزی
شد تا فهم تیستر گیتس از پیوند میان معماری و موسیقی را منعکس کند، طرح به ویژه بر
کاوش روی صداها و سرودهای رهبانی تأکید دارد. این پاویون به عنوان یک پلت فرم برای
برنامه زنده سرپنتاین در طول تابستان عمل می کند و فضای عمومی ای است برای تامل،
ارتباط و شادی.
نمازخانه سیاه قصد دارد فراتر از معماری رود تا
فضایی برای تجربیات عاطفی و معنوی مشترک ایجاد کند ان هم توسط موسیقی و هنرهای
مقدس. این فرم از گونهشناسی ای از معماری الهام میگیرد که مفاهیم و آثار هنرمند
را در بلندای فعالیت حرفه ای اش پایهگذاری کرده است؛ طرح ارجاعی ایست به کوره های
آجرپزی استوک ـ آن ـ ترنت در انگلستان، کوره های کندویی مانند در غرب ایالات
متحده، سن پیترو و تمپیتوهای رومی و سازه های ساختمانی سنتی آفریقا. تیستر گیتس خلسه
ی کلیسای کوچک روتکو در هیوستون تگزاس را نیز حین طراحی این پاویون مد نظر آورده،
مجموعه ای از نقاشی های جدیدش را نیز ویژه ی نمازخانه سیاه تولید کرده است.
پاویون مصمم به ایجاد فضایی است که دست و حساسیت
های هنرمند را منعکس کند، هفت پانل از ساختار داخلی آویزان شده اند. در این آثر، تیستر
گیتس به هنر پدرش به عنوان سقفساز نیز احترام میگذارد، ناقوس برنزی قرار گرفته
در کنار ورودی، که از کلیسای کاتولیک سنت لورنس باقی مانده است، از حضور رو به
کاهش فضاها برای اجتماعات و جمع های معنوی در جوامع شهری صحبت می کند؛ نصب این ناقوس
نشان دهنده دعوت به کنار هم قرار گرفتن و تفکر است.
خود تیستر گیتس در مورد نمازخانه سیاه می گوید:
"نام نمازخانه سیاه مهم است زیرا منعکس کننده بخش های نامرئی تلاش های هنری
من است. این نقشی را که موسیقی و هنرهای مقدس بر عملکرد من و کیفیت جمعی این
ابتکارات عاطفی و جمعی داشته اند، تصدیق می کند. نمازخانه سیاه همچنین نشان می دهد
که در همین زمان ها هم می تواند فضایی وجود داشته باشد که بتوان در آن از فشارهای
روز فاصله گرفت و زمانی را در سکوت سپری کرد. من همیشه می خواستم فضاهایی بسازم که
قدرت صدا و موسیقی را به عنوان یک مکانیسم شفابخش و نیروی عاطفی در نظر بگیرند و به
افراد اجازه دهد وارد فضای تعمل عمیق و مشارکت اجتماعی شوند."
تیستر گیتس که در سال 1973 متولد شد، آثاری را
خلق می کند که با تئوری فضایی، توسعه زمین، مجسمه سازی و پرفورمنس درگیر هستند. این
هنرمند به احیای فضاهایی که فراموش شده اند و الهام گرفتن و آموزش از برنامه ریزی
شهری و شیوه های حفاظت علاقمند است، او از مفهوم فضای سیاه به عنوان تمرینی رسمی
استفاده می کند که به واسطه ی میل جمعی، عاملیت هنری و تاکتیک های مورد نظر یک فرد
عملگرا جامعه ای را خلق کند.
این پروژه تبلور کامل کنش های حرفه ای هنرمند در حوزه عمومی است؛ بنیاد بازسازی،
که توسط تیستر گیتس در سال 2010 ایجاد شد، یک پلت فرم غیرانتفاعی برای توسعه هنری
و فرهنگی است که از هنرمندان حمایت می کند و جوامع را از طریق برنامه های هنری رایگان
و امکانات فرهنگی نوآورانه در جنوب شیکاگو تقویت می کند.
نمازخانه سیاه ایده ی به حداقل رساندن ردپای
کربنی و اثرات زیست محیطی را پی گیری کرده است. سازه ی عمدتاً چوبی با استفاده از
منابع پایدار ساخته شده است. قابلیت استفاده مجدد از نصب پاویون نیز مورد توجه
قرار گرفته است، زیرا سازه ی پاویون کاملاً قابل جداسازی است. پاویون که زندگی خود
را در باغ های کنزینگتون آغاز می کند، در آینده در مکانی دیگر به صورت دائمی قرار
خواهد گرفت.