با مطالعه و تورق کتاب ایوان بان؛ "زندگی کردن با مدرنیته : برازیلیا ـ چاندیگار"، حس مبهمی نسبت به این دو شهر در انسان دمیده می شود، عکسبرداری بان از این دو شهر هم شورانگیز است و هم شک برانگیز، چرا که تصاویر هیچ نشانی از انچه لوکوربوزیه و نیومیر در سر می پروراندند ندارند، بلکه نشان می دهند این دو شهر امروز، پنجاه تا شست سال پس از طراحی و ساخت به چه می مانند. بان در این کتاب صحنه هایی را در قاب دوربین اورده است که نه لوکوربوزیه و نه نیومیر هیچ کدامشان برایش برنامه ریزی نکرده بودند، کتاب که عملا مستندسازی ان چیزی است که مبتنی بر یک نگره سرد و عمیقا منفصل از بافت اجتماعی طراحی شده و حالا رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته، هر چند در برخی تصاویر به عین فقدان ارتباط واقعی ساکنان و مردم با انچه طراحی شده را تصویر می کند و فضاهایی رابه تصویر می کشد که کارکردشان بر خلاف هدف پروژه تدقیق گردیه اند، اما لحظاتی را نیز روایت می کند که همه عناصر حیات در هماهنگی با بافت طراحی شده عمل می کنند.
کتاب با قطعه ای بی نظیر از مارتینو استیرلی به پایان می رسد، قطعه ای در بر دارنده پس زمینه های تاریخی هر دو شهر، روایت های تاریخی جاری بر ان ها و مشاجراتی که بر محوراین دو شکل گرفته اند، جدا از ان که علاقه ای به طراحی از بالا و بدون نگاه مشارکتی داشته باشیم یا نه کتاب حداقل مخاطب را وسوسه می کند از این اُبُرـ پرداخت مدرن که با چشم اندازی به ساخت اینده یک ملت طراحی شده اند، دیدن کند .
برای نگاه تدقیق شده تر به روایت های جاری بر چاندیگار و برازیلیا می توانید ببنید این دو مقاله را
یکی شاندیگار و برازیلیا؛ مواجه رمانتیسم شخصی با رمانتیسم مینیمال یا تبلور خردگرایی شبه رمانتیک نوشته محسن قائدشرف
و
دیگری چندیگار و برازیلیا؛ یک پارادایم دو رویکرد: از مدرنیسم توتال تا مدرنیسم بومی نوشته محمد کیانی منش
در این مقاله لوکوربوزیه؛ شهر در قامت ماشین کنترل سرمایه داری و [باز] شکست [پروژه ی ] مدرنیته در مواجه با شرق جدا از تمرکزی که بر نگره های سیاسی لوکوربوزیه در مواجه با شهر دارد می توان چرایی ناموفق ماندن پروژه های متعاق به جریان مدرن در مواجه با شرق را نیز جست
در این دو مقاله یکی دستهای لوکوربوزیه؛ منش بوطیقایی یک معمار نوشته محمد مهدی معیت
و
دیگری لوکوربوزیه و شهر؛ اتوپیا ونقصان هایش نوشته امین حشمتی نیز روی کردهای کلان لوکوربوزیه در شهرسازی مد نظر امده اند
در اینجا می توانید روایتی دیگر از این کتاب را مشاهده فرمایید