معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1388
معماری فضای داخلی   - 25
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1321
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
نظریه معماری   - 1031
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
طراحي داخلي   - 943
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 895
معماری مجازی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 878
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
مرزهای معماری   - 806
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری حوزه عمومی   - 804
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 734
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 732
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نگاه نو به سكونت   - 725
معماری و نقاشی   - 16
کلان سازه   - 627
جهان علمیْ تخیلی   - 16
معماری و سیاست   - 622
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 553
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 536
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 499
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 475
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 466
معماری کوچک مقیاس   - 14
طراحی صنعتی   - 464
معماری و روانشناسی   - 13
معماری تندیس گون   - 463
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 458
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 453
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 11
معماری منظر   - 446
معماری و گیم   - 10
معماری شمایل گون   - 430
معماری و هوش مصنوعی   - 10
باز زنده سازی   - 393
معماری و رسانه   - 10
توسعه پایدار   - 371
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
هنر مدرنیستی   - 363
بی ینال ونیز   - 10
آینده گرایی   - 358
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری یادمانی   - 346
درس گفتارهای اتووود   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 327
معماری و ادبیات   - 9
معماری سبز   - 316
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
طراحی نئولیبرال   - 302
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری پست مدرن   - 279
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 270
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 261
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 256
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 256
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 251
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 250
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 247
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 247
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 242
معماری تخت جمشید   - 7
بنای محدود   - 226
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری های تک   - 219
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
گرمایش زمین   - 216
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 196
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
مسکن عمومی   - 194
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری انتقادی   - 194
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 185
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 174
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 171
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 165
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 150
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 140
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 138
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 136
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 126
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
معماری ژاپن   - 124
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 113
منبع شناسی اتووود   - 6
بلندمرتبه ها   - 108
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
ترسیمات معماری   - 96
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
معماری بیابانی   - 5
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 79
فرهنگ نفت   - 5
معماری فاشیستی   - 79
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری و فاجعه   - 73
معماری خوانی   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری هند   - 66
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری چین   - 63
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 59
بلوپرینت   - 4
گفت و گو با مرگ   - 56
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 55
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
ویرانه ها   - 54
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 51
معماری جنگلی   - 4
مدارس معماری   - 50
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
زاغه نشینی   - 47
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پداگوژی   - 44
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
اقتصادِ فضا   - 44
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری دیجیتال   - 42
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 3
معماری پراجکتیو   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 40
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 40
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 40
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 39
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
هنر روسیه   - 33
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
فیلوکیتکت   - 32
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 25
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 3
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 4
ژاک دریدا   - 18
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 13
ژیل دلوز   - 29
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 27
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونیو نگری   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنیش کاپور   - 8
سو فوجیموتو   - 11
آی وِی وِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اُ ام اِی   - 40
سورِ فِهْن   - 6
اتوره سوتساس   - 7
سوزان سانتاگ   - 8
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 13
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 8
فرانک لوید رایت   - 45
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 2
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 24
الیس راستورن   - 99
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لویی کان   - 37
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 11
لُکُربُزیه   - 141
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 29
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 22
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 57
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 67
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 5
میشل فوکو   - 46
تئودور آدورنو   - 4
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 1
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 8
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 23
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -767
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -372
صنعتی   -101
فرهنگی   -327
گالری   -84
پاویون   -258
هتل   -75
موزه   -253
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -159
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -152
ویلا   -6
اموزشی   -132
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
تراشه های کانسپچوال ـ رم کولهاس و بازتدقیق مفهوم شهرِ ژنریک
اتووود سرویس خبر:   آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
1390/10/09
مـنـــــــبـع : http://www.spiegel.de
تعداد بازدید : 5573

اشپیگل: ساختمان های بی روح در شهری ژنریک! [شما در مقاله شهر ژنریک بر یک چنین انگاره ای تاکید می گذارید،] به واقع رم کولهاس این را ایده ال می داند؟

رم کولهاس: ساختمان بی روح برای من به معنای سخت بودن تدقیق انچیزی است که ساختمان می خواهد عرضه کند یا پیغامی است که می خواهد بیاراید. ساختمان هایی که در ان ها شناخت المان های تفاوت افرین بی نهایت سخت می نماید. در مقاله شهر ژنریک هم عملا به دنبال همین نکته بودم؛ سعی ام رسیدن به عمق این بی روحی بود، بارزه ای که بیش از ساختمان ها، کلیت شهر را در بر می گرفت. امروزه ما دچار ساختمان های بیرون امده از خطِ منتاژ و شهرهایِ ساختمان هایِ خطِ منتاژی هستیم، شهرها و ساختمان های استاندارد شده. 

برای اشنایی با نگره کلی رم کولهاس نسبت به معماری و شهر ببینید نوشتار رم کولهاس؛ لیبدویِ معاصر بودن با شهر نوشته رافائل مونئو با برگردانی از ایمان رئیسی و حسام عشقی صنعتی

برای اشنایی با مفاهیم پایه ای گفتمان کولهاس می توانید مشاهده فرمایید نوشته رِم کولهاس؛ آیکـُـن[سندرم]امپراتوری

محمد رضا هل فروش در نوشتار رم کولهاس؛ بازْتدقیق تمدنیِ فضا و زمان رویکرد کولهاس در طراحی را متناسب با مفاهیم پایه ای معماری تدقیق نموده و تاثیر کولهاس بر بازنگری در این مفاهیم را مد نظر می اورد

انتونیو نگری در نوشتار رم کولهاس و زیست پس ماندی شهرـ نشین عمیقا تلاش می کند مفاهیمی همچون فضای پس ماند و بزرگی را در گفتمان کولهاس واکاوی نماید

مازیار مظلومی در نوشتار رم کولهاس و نبوغ معمارانه در دو اثر مکتوب تغییر نگره کولهاس حین نگارش دو اثر مهمش را مد نظر اورده است

رم کولهاس در درسْ گفتار جهان مسطحِ مابعد امریکایی بر مفاهیمی همچون جهانی شدن، شرق شناسی و تاثیر ان ها بر الگوواره هایی همچون اسمان خراش ها می پردازد

برای مشاهده نوع نگاه رم کولهاس به مدرنیته، نحوه کارکرد ان در معماری، میزان انحراف از اصالتش، ظهور مجدد جریان های نومدرن و چگونگی اوج و فرود ان می توانید ببینید نوشتار رم کولهاس و پروژه اتمام مدرنیته را به قلم محسن نطنج و همچنین  نوشتار رم کولهاس و هستی شناسی معماری؛ پاردایم بازگشت و بازخوانی مدرنیسم متقدم

 



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
سامان زارعی ( 1390/10/11 ) :
در این کار ازفرم هاوایده های مختلف در ساختمانهای مرتفع استفاده شده است،مرکزیت کار در اسکیس ضعیف میباشد.این کار انسان راگمراه میکند.من خودم کار را که دیدم کاملا گمراه شدم.آشفتگی در فرمها خود راخوب نشان میدهد.اصلا این کار تکلیفش با خودش هم مشخص نیست.
نیلوفر کشاورز ( 1390/10/11 ) :
همانگونه که خود رم کولهاس در تعریف ساختمان بی روح گفته است،یعنی نامفهوم بودن.که خود باعث میشود بیشتر راجع به ان چیز فکر کرد.من این کار را دوست ندارم.شاید توانسته منظور خود را برساند.اما کاملا نامفهوم است برای من.و من زیاد چیزی راجع به این کار متوجه نشدم.و همانطور که جناب زارعی عرض کردند کار،ادم را سر در گم میکند.
نامدار امیرشکاری ( 1390/10/13 ) :
اولین چیزی که در این طرح میتوان دید راههای دسترسی ساده و بی روح و بی انگیزه است. در اینجا هیچ طرح خاصی دیده نمیشود و فقط از یک سری خطوط و احجام مستطیلی بلند وبی روح و فرم های پیکره تراشانه استفاده کرده است که من به شخصه هیچ ایده ای از انها نمیتوانم بگیرم. من در این طرح فقط تکرار خطوط و احجام مشاهده میکنم .که هیچ لذتی به من بیننده نمیدهد.
افشین شناوری ( 1390/10/13 ) :
چیزی که در این کار مشخص است این است که هیچ یک از ساختمان ها مانند دیگری نیست و جالب اینجاست که تمام ساختمانها بر روی سکو های یکسان و ساده قرار دارند به نظر من هر یک از این ساختمان ها روح خود را در درون دارند که از یکجا سرچشمه میگیرند و تصویر نتوانسته بی روحی را نشان دهد
و تنها چیزی که این تصویر را غم انگیز نشان می دهد کیفیت نحوه ترسیم آن است
محمد کشاورز ( 1390/10/13 ) :
با احترام به نظر دوستان
نظم در چینش واستفاده از اشکال صلب مستطیل که نشان از سکون دارد خوب توانسته مفهوم بی روحی را نشان بدهد سکوهای که در زیر هر ساختمان قرار گرفته وفاصله بین زمین و ساختمان میباشندبه نظر میرسد با نظم چیده شدن تا محلی باشند برای به نمایش گذاردن ساختمانهای که از قبل ساخته شده اند و در مرکز کره ای که در مربع ای حبس شده وحرکتی ندارد خوب توانسته بی روحی را نشان بدهد

امیر برنائی ( 1390/10/14 ) :
سلام خدمت دوستان
ایده طراح کار جدیدی هست اما چون خالی از انرژی و بی روح است ، مردم از شهر لذت نمی برند و شهری که بی روح است ، پویا نیست.
به نظر من نحوه چینش ساختمانها در طرح، قبل از اینکه شهر را در ذهن بیننده تداعی کند ، او را به یاد موزه می اندازد.
پدرام وحیدی نژاد ( 1390/10/14 ) :
با سلام خدمت دوستان:
به نظر من احساس بی روحی رو بیشتر از فرم شهری یه بیننده دست میده تا از فرم ساختمانها...
خیابانهایی با بافت شطرنجی ساده و بدون هیچ فضای سبزی(البته اگر اون فضایی که درون یک مربع مخفی شده و از چهار تا درخت و یک حوض اب طراحی شده را بخواهیم به حساب نیاریم).ما حتی نمی توانیم این را تشخیص بدهیم این خیابانها سواره رو هستن یا پیاده رو...
نکته دیگر اینکه همانطور که یکی از دوستان گفتند با قرار دادن ساختمانها بر روی این سکوهای مستطیلی انگار که این مکان یک موزه است تا یک شهرو همینطور نکته ای که اقای کشاورز در مورد مرکز کره ای که در مربع حبس شده فرمودند همه عواملی هستند که این شهر را بی روح جلوه می دهند...
اما خود ساختمانها:...
به نظر من درست است که فرم اصلی ساختمانها از مریع الهام گرفته شده و یک احساس بی تحرکی و سکون رو دارد ولی آنقدر ها هم که دوستان خوبم گفتند بی روح نیست زیرا طراح خوب توانسته که با بازیه با فرم مربع و و ترکباتی که انجام داده و پیکره تراشی هایی که کرده این احساس رو بکشد...
البته همه ساختمانها از فرم مربع الهام نگرفته اند و ما می توانیم احجام دیگری هم ببینیم که به نظر من آنها دیگر اصلا بی روح نیستند...

در کل بازم میگم این ساختمانها نیستند که بی روح هستند بلکه این شهر است که این سایه ی بی روحی خود را بر سر ساختمانها نهاده و ما را از نظر بصری در نگاهی که به کار می اندازیم دچار اشتباه می کند...
محمد فرجام ( 1390/10/14 ) :
با سلام
به نظر من به نظر رسیدن این بی روحی به دلیل نظم و تقارن در فرم به وجود آمده است
و این که کره ی زمین مرکزیت این شهر قرار گرفته این است که شکل گرفتن فرم روی ساختمانها همه به جهان ختم میشود.
در این شهر به دین مسیحیت تاکیدی شده است که میتوان ان را روی چند ساختمان به شکل سلیب دید و المانهای دیگر هم
نماد بعضی از فرقه ودینهای دیگر است .
در این ساختمانها چند ساختمان به رنگ سبز است و به مرکز شهر نزدیک است که به گونه ای از بقیه جدا شده است.
نگار مختاری ( 1390/10/15 ) :
به نظرمن باوجودی که فرم تمام ساختمانهاباهم متفاوت است وهریک دارای یک المان جدا .اما راههایدسترسی ساده ویکنواخت باعث شده طرح ایده خاصی به بیننده نده .در کل به خاطر این فرممستتطیل شکل که زیر تمام حجم ها به صورت یسکان ومشابه اجرا شده .فقط تکرار رابرای بیننده ایجادمیکند .فقط یک ساختمان با بقیه متفاوت است که ان هم با حجم کروی درمرکزیت قرار گرفته .
پوریا فرخی ( 1390/10/15 ) :
به نظر من با دیدن چنین احجامی هرکس باید از دید خود برداشتی روی موضوع داشته باشد.در این اثر شهری رو می بینم که احجامی گوناگون از زمین بر خواسته اند و هر کدام مانند تمامی شهرها کاربری خاصی دارند,اما چرا این ساختمان ها از نظر ما بی روح هستن؟یا بهتر هست که بگم چرا سعی شده بی روح جلوه بشه؟
با دیدن این موضوع یادم به شعر محسن نامجو خواهد افتاد: هوا برای زندگی لازم نیست.... و نور نیز لازم...
توی کارهای رم کولهاس ما چیزی فراتر از این رو می بینیم,یعنی چیزی فراتر از طراحی.
(بنده چون برداشت خاصی نتونستم از این تراشه داشته باشم,برداشتی از دیدگاه خودم آوردم)
زهرا علي شاهي ( 1390/10/15 ) :

نکته ای که وجود دارد این است که چرا همه ساختمانها روی زمین نیستند و با یک ارتفاعی از زمین جدا شدند؟
ساختمان ها همه به صورت خطی و شبکه ای به صورت یک نواخت ولی خود ساختمان ها همه متفاوت و این که هیچ طبیعتی را مشاهده نمیکنیم . شاید بتوانیم نام این شهر را شهر افسرده ها گذاشت.
آرش راحمي ( 1390/10/15 ) :
همان طور که رم کولهاس میگوید این ساختمان ها پیغامی است که می خواهند بگویند پس هر کدام از این ساختمانها خود بیانگر چیزی هستند. همچنین این ساختمان ها نسبت به هم از نظم خاصی هم طبعیت نمیکنند بر عکس راه و دسترسی های ان که همه از یک نظم خاصی بر خوردار است.
عادل کاظمی ( 1390/10/17 ) :
به نظر من هیچگونه بی روحی در شهر وجود ندارد و بلعکس تک تک ساختمانها دارای انرژی خاصی هستند.
که هر کدام بنا بر فرم های متفاوت کارکرد های متفاوتی نیز دارند و با توجه به وجود کره در وسط,واشکال گوناگون ساختمانها می تواند تاکیدی بر گرد هم آمدن فرهنگ های مختلف شهری در سراسر دنیا باشد.(فرهنگ متفاوت=معماری متفاوت )
اعظم مختاری ( 1390/10/29 ) :
با سلام
شهر دارای روحیه است وهمه ساختمانها دارای یک انرژی هستند .راههای دسترسی ساده ویکنواخت هست . فرمهای مکعب مستطیل با کره ای که در وسط قرار گرفته یک تضاد به وجود آورده
فرزان شاماسب لو ( 1390/11/01 ) :
.تنها با تکیه بر همین چند دیدگاهی که در این فضای گفتگوی محدود هم مطرح شده است می توان کم و بیش برداشت های نه تنها متفاوت بلکه بعضا" متناقض را مشاهده کرد و این به نظر من عین واقعیت این تصویر و در نگاهی جامع تر ماهیت پارادوکسیکال شهر ژنریک است. به زعم من شهری که در این تصویر ترسیم شده چهره دقیقی از "فرم" شهر ژنریک نیست چرا که در حال الگو دادن و ایجاد نوعی برنامه ساختاری است واین در حالیست که خود کولهاس شهر ژنریک را فاقد برنامه ریزی شهری میداند به این علت که آغاز امر را آغاز محدودیت میداند در ایده ای که در ذات خود ویژگی نا محدود بودن را دارد.بنا بر این ترجیح می دهم نظرم را در باره ی المانها و اجزاء خرد تصویر مطرح نکنم چون در هر صورت این نظر فکر من خواهد بود و به نقل از کولهاس که خود از دریدا نقل میکند،ما نمیتوانیم همه باشیم. لیکن آنچه که این تصویر را به اصل موضوع پیوند می زند نه ظاهر شماتیک شهر مصور بلکه مفهومی است که این تصویر به واسطه ی تصویر بودنش ایجاد میکند و شاید میتوانست یک نقاشی رئالیستی هم باشد و همین محتوا را منتقل کند......... در تصور من طرح نظریه شهر ژنریک به دلیل رویکرد واقع گرایانه و غیر رمانتیک خود به این شبیه است که شاید نسل ما هم در آینده ای نه چندان دور شاهد اتفاقی مشابه جریان مدرنیته باشد چرا که بحث این بار بر سر بهتر شدن نیست بلکه ضرورت های طبیعی را مطرح میکند .از سوی دیگر این حس بی روحی که بر آن تاکید می شود شاید ناشی از تسلیم شدگی دوباره در برابر قدرت تکنولوژی باشد . اگر نمود تکنولوژی در ایجاد جریان مدرنیته صنعت بود این بار موضوعی جدید است به اسم تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات .شاید در حال حاضر ما با رفتارهایمان درحال آماده کردن زمینه شهر های ژنریک هستیم همین که در این سایت به گفتگو میپردازیم در واقع نیاز به هیچ فضای با کیفیت ویژه ای برای این تعامل نداریم . از اهمیت اولویت پیاده بر سواره میگوییم و در کوتاه ترین مسیر های کاری از اتومبیل شخصی استفاده میکنیم و... نمیتوان گفت این ایراد است نحوه زندگی امروزی ما را به این مسیر سوق داده. به تدریج خواسته یا نا خواسته چنین تصویر بی روحی را خودمان می سازیم .

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

کتابخانه اتووود ـ سیاره زاغه ها ـ مایک دیویس
اتووود کلاسیک ـ شهر جهان محبوس ـ رم کولهاس
تراشه های کانسپچوال ـ رم کولهاس؛ هستی شناسی بزرگی در"کوچک، متوسط، بزرگ، خیلی بزرگ" و "نیویرک مهذون"
نمایشگاه کرِکـُـناس؛ رم کولهاس و فروپاشی استراتژی حفاظتی
تراشه های کانسپچوال ـ فردریک جیمسون و تکنوتوپیای سینمایی رم کولهاس
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group