ساختارهای مکعبی به لحاظ ماهیتـــــــشان می توانند به راحتی در تمام جهات بــــــــــــــــــــسط یابند و نهایتا به چیدمان هایی شگفت اور منتهی گردند.
نمونه بارز این رویکرد را می توان در خانه X پیتر ایزنمن که به سال 1979 در قامت یک ایده کلی مطرح گردید مشاهده کرد، پیتر آیزنمن در این خانه نیز با حفظ ریشه های مدرنیسم، شکل هایی خلق کرد با ظواهر جدید. مطالعه این خانه که بر قوام جا به جایی قطری فضا شکل گرفته است و این جا به جایی برای تمام بخش هایش معتبر است، پیچیدگی و ارتباط حجم های ساختمانی را به نمایش می گذارد و هر دوی این بارزه ها را مدیون نگره ای است که در گفتمان معماری ان زمان دیکانستراکشن می خواندند.
بنای یادبودْمانند کجی خلق شده است که راه حلی است برای مواجه با از هم پاشیدگی و به گمان تاریخ نگاران معماری عکس العملی است بربی تفاوتی معماری مدرنیستی خاموش.
اتووود با انتشار دو نوشتار از پیتر آیزنمن، دو گفت و گو با وی و همچنین شش مقاله در مورد او، معماری و ایده ئلژی طراحی اش سعی کرده است به فراخور وجوه متفاوت و متعدد این معمار مجادله برانگیز را بررسی نماید.
نوشتارْ درس گفتارِ "معماری پس از یازدهم سپتامبرـ عبور از فاجعه" به قلم پیتر آیزنمن، نگاه وی به زبان معماری در مواجه با بحران را تدقیق می کند، نوشتار مهم "پساکارکردگرایی" از پیتر آیزنمن، با مقدمه ک . مایکل هیز و یادداشت اختصاصی ایشان برای برگردان فارسی مقاله نیز نوع نگاه پیتر آیزنمن به مدرنیته در معماری را می کاود.
گفت و گوی ایمان انصاری با پیتر آیزنمن که اول بار در فصلنامه معماری همشهری منتشر شد و پس از ان هم بر اتووود منتشر گردید و هم بر آرکیتکچرال ری وی یو؛ به وجوه بی نهایت نظری معماری پیتر آیزنمن می پردازد و به طور حتم برای معمار ایرانی بی نهایت راه گشا خواهد بود، نیلوفر ده بزرگی نیز مصاحبه ای ساده و راحت با پیتر آیزنمن را به فارسی برگردانده و در ستون هنر گفت و گو به چاپ رسانده است.
محمد کیانی منش در مقاله "از زبان تا خانه" بر چهار اثر مسکونی آیزنمن متمرکز گردیده است، نیلوفر ده بزرگی در ستون تکه های سادهاتووود شرحی مختصر و ساده از معماری پیتر آیزنمن ارائه داده است.
محمدرضا دهقانی در مقاله "پیتر آیزنمن و معماری فلسفی"، وجوه فلسفی مواجه پیتر آیزنمن با معماری و متفکرینی که بر او تاثیر گذاشته اند را مد نظر اورده.
مهدی معیت در مقاله "آیزنمن و سیالیت فرمال" به بررسی تمایزات معماری امریکایی آیزنمن و معـــماری اروپایی رم کولهاس پرداخته است.
ایمان رئیسی در مقاله "چرا معماران پی اچ دی می گیرند؟" پیتر آیزنمن را در قامت یکی از مهم ترین معماران نیمه دوم قرن بیستم ارزیابی می کند و با نگاهی انتقادی جایگاه وی در معماری امروز را می کاود.
دایان سوجیچ در مقاله "پیتر آیزنمن؛ ابژه بی وقفه شهرت" که با برگردانی از فریبا شفیعی منتشر شده است، نگاهی برنده و انتقادی نسبت به وجوه شخصیتی پیتر آیزنمن مطرح می کند و به موازات مروری کلی نیز بر معماری او جاری می کند.