مسابقه دانشجویی اتووود
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1344
بحران آب   - 28
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1184
هنر روسیه   - 28
نظریه معماری   - 978
اکسپو میلان 2015   - 27
طراحي داخلي   - 909
پاویون های سرپنتین   - 24
سازه های شهری   - 868
باهاوس   - 24
تکنولوژی ساخت   - 845
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
مرزهای معماری   - 779
فیلوکیتکت   - 22
معماری حوزه عمومی   - 754
جشن نامه اتووود   - 21
المان شهری   - 701
معماری مجازی   - 20
نظریه شهری   - 697
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
نگاه نو به سكونت   - 687
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
کلان سازه   - 601
مدرنیته؛ از نو   - 18
معماری و سیاست   - 550
پردیس ویترا   - 18
معماری پایدار   - 517
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
منتقدان معماری   - 486
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری مدرن   - 484
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری تندیس گون   - 452
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 444
معماری ـ موسیقی   - 15
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 441
معماری بایومورفیک   - 14
آرمان شهرگرایی   - 436
شهرهای در حرکت   - 14
روح مکان   - 433
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری منظر   - 427
اقتصادِ فضا   - 11
معماری شمایل گون   - 422
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
طراحی صنعتی   - 421
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
باز زنده سازی   - 380
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
توسعه پایدار   - 352
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری یادمانی   - 336
درس گفتارهای اتووود   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 333
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری سبز   - 306
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 8
معماریِ توسعه   - 304
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
هنر مدرنیستی   - 298
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 271
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 271
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 263
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
بدنه سازی شهری   - 254
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 250
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ارزان   - 246
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری محدود   - 243
بی ینال ونیز   - 7
معماری تجربی   - 243
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 239
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 239
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری پست مدرن   - 231
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 189
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 177
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 164
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 157
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 155
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 147
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
مسکن روستایی   - 133
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
هنر انتزاعی   - 132
منبع شناسی اتووود   - 6
هنر گفت و گو   - 130
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
گرافیک   - 117
جهان علمیْ تخیلی   - 5
معماری ژاپن   - 113
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
طراحی مبلمان   - 111
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 5
فضای منفی   - 107
معماری مصر   - 5
معماری ایران   - 107
فرهنگ نفت   - 5
بلندمرتبه ها   - 102
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری مذهبی   - 86
معماری خوانی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 75
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری فاشیستی   - 68
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 4
معماری هند   - 65
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
ترسیمات معماری   - 65
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 61
مینته د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 3
گفت و گو با مرگ   - 51
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
ویرانه ها   - 50
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 46
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
جنبش متابولیسم   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
مدارس معماری   - 40
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
زاغه نشینی   - 40
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری پراجکتیو   - 37
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری دیجیتال   - 36
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی   - 35
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری کانستراکتیویستی   - 34
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1
طراحی پارامتریک   - 29

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 187
آراتا ایسوزاکی   - 16
زیگموند فروید   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان بودریار   - 3
آرکی زوم   - 4
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 16
آلدو روسی   - 13
ژاک لوگوف   - 4
آلوار آلتو   - 19
ژیل دلوز   - 27
آلوارو سیزا   - 9
سائول باس   - 7
آن تینگ   - 4
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی گائودی   - 27
سالوادور دالی   - 2
آنتونی وایدلر   - 5
سانا   - 5
آنتونیو نگری   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنیش کاپور   - 8
سدریک پرایس   - 3
آی وِی وِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اُ ام اِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اتوره سوتساس   - 7
سورِ فِهْن   - 6
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سوزان سانتاگ   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد سعید   - 13
شیگرو بان   - 33
ادوارد سوجا   - 10
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فدریکو بابینا   - 30
ادولف لوس   - 7
فرانک گهری   - 49
ارو سارینن   - 28
فرانک لوید رایت   - 45
اریک اوون موس   - 13
فرای اوتو   - 9
اریک هابسبام   - 2
فردا کولاتان   - 2
استن آلن   - 4
فردریک جیمسون   - 2
استیون هال   - 30
فرشید موسوی   - 3
اسلاوی ژیژک   - 17
فمیهیکو ماکی   - 4
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
فیلیپ جنسن   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسکار نیمایر   - 33
گرگ لین   - 7
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لبس وودز   - 23
الیس راستورن   - 50
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ میس ون دروهه   - 23
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 7
لویی کان   - 37
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییس بورژوا   - 8
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لُکُربُزیه   - 134
بال کریشنادوشی   - 4
لیام یانگ   - 4
باک مینستر فولر   - 11
مارتین هایدگر   - 27
برنارد چومی   - 33
مارسل بروئر   - 7
برنو زوی   - 7
مارشال برمن   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانفردو تافوری   - 16
بوگرتمن   - 1
مانوئل کاستلز   - 2
بی یارکه اینگلس   - 68
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو سولری   - 4
مایکل سورکین   - 1
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 21
معماران مورفسس   - 16
پیتر آیزنمن   - 57
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر برنس   - 2
موشه سفدی   - 12
پیتر زُمتُر   - 67
میشل سر   - 3
پیتر کوک   - 7
میشل فوکو   - 44
پیر بوردیو   - 5
نائومی کلاین   - 4
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نورمن فاستر   - 35
تئودور آدورنو   - 3
نیکلای مارکوف   - 1
تادو اندو   - 13
هانا آرنت   - 7
تام مین   - 13
هانری لفور   - 23
تام ویسکامب   - 10
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 23
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 3
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 10
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 1
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 5
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 5
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 8
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 22
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 9
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 28
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 96
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 30
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 13
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 3
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -754
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -345
صنعتی   -101
فرهنگی   -318
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -157
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
شرق شناسی و ادوارد سعید
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/05/29
مـنـــــــبـع : روزنامه شرق 23 مرداد 1385 ، نوشته ملانی مک الیستر ، برگردان سبحان رضایی
تعداد بازدید : 3228

بعد از وقوع جنایت یازده سپتامبر ۲۰۰۱، آمریكایی ها به شدت از حضور اسلام در هویت سازی مردم خاورمیانه و نقاط دیگر آگاه شدند. چنین هویت سازی دینی قدرتمند و ریشه داری، همراه با ضدآمریكایی گری كه در طول چند دهه تحمیل زورمدارانه قدرت جهانی ایالات متحده ممزوج شده، نشان می دهد كه دوگانگی موجود در جنگ سرد بین كمونیسم و سرمایه داری و حتی تقسیم بندی های لیبرالی مابین كشورهای جهان اول و سوم، به عنوان روش هایی در فهم معادلات و روابط ژئوپولتیكی منسوخ و ازكارافتاده اند. حمله به سازمان تجارت جهانی و پنتاگون و متعاقب آن حمله به افغانستان و عراق بیش از پیش ثابت كرد كه باید همچون مورخین، بر دوباره فهم مان از روابط ایالات متحده با خاورمیانه در محدوده زمانی بعد از ۱۹۴۵ مورد بازبینی قرار دهیم.

نكته ضروری در بازشناسی اثر شرق شناسی ۱۹۷۸ ادوارد سعید، توجه به كار نمونه واری است كه او در ارزیابی نقش فرهنگ در روابط استعماری و فرااستعماری بین “غرب” و “شرق” انجام داده است. این زمان، همان لحظه ویژه ای است كه ارزش والای كار سعید را در كنار محدودیت هایش نشان می دهد. اگرچه مفهوم شرق شناسی، انواع مشخصی از قدرت را نشان می دهد اما در عین حال ما را از درك كامل سیاسی و فرهنگی رویارویی ایالات متحده و خاورمیانه در عرض نیم قرن گذشته دور می دارد.

اثر شرق شناسی مبتنی بر این بحث است كه دانشگاهیان و هنرمندان اروپایی و بعدها آمریكایی به شكل گیری فهم بسیار خاصی از “شرق” آنچه كه امروز ما خاورمیانه را جزیی از شرق قرون هجده و نوزده می دانیم یاری رساندند. در اثر و تركیب بندی كار سعید، شرق شناسی، عینكی خاص و فهمی ویژه از تاریخ و فرهنگ خاورمیانه است كه آن را مرموز، منحط، غیرعقلانی و عقب مانده معرفی می كند. “شرق شناس” هم اصطلاحی است كه متخصصان زبان و فرهنگ های باستانی خاورمیانه برای تعریف خودشان به كار برده اند. اما در مطالعات سعید، این اصطلاح برچسب محتوایی است كه هم در نگاه نقشه شناختی خود به فضا شرق و غرب و هم در رویكرد كلیشه ای اش به مردم و ملت ها، دقیقا مرتبط با اقتصاد، سیاست و قدرت حكومت است.

اثر شرق شناسی مقدمتا مطالعه ای است كه به زندگی عقلانی و فرهنگی بریتانیا و فرانسه می پردازد، اما در نهایت خویش، تاثیری عمیق و پایدار بر مطالعات و آثار تاریخی ایالات متحده می گذارد كه بخش اعظم آن برآمده از نقشی بود كه در نشان دادن اهمیت سیاسی فرهنگ، بازی كرد. در تدوین و صورت بندی كلاسیك سعید، شرق شناسی بحثی وسیع و چندوجهی است.

“جغرافیایی تصوری” است كه به محور خودنمایی اروپا در قرون هجده و نوزده و ایالات متحده در قرن بیستم بدل می شود. شرق شناسی بر منطق باینری دودویی بنا می شود: شرق و غرب، اروپایی ها و دیگران، ایالات متحده و ایشان، این تقابل منطق باینری و رویارویی قابل توجه آن مبتنی بر رویكرد ساختارشناسانه جنسیتی است: شرق، حالتی “زنانه” دارد، چراكه اسرارآمیز، نامعقول و احساساتی، بی نهایت شهوانی و وابسته به بدن و در عین حال متمایل به استبداد است. در مقابل، اروپا شخصیتی “مردانه” دارد كه خصوصیاتی چون متمدن، غیراحساسی و عقلانی را دارا است و قادر است حكومتی دموكراتیك را برای خویش پدید آورد.

در مرحله اول، تحلیل سعید از شرق شناسی تحلیل مجموعه دستاوردهایی كلیشه ای است واقعیت این است كه شرق شناس، تفسیر و تحلیلی تحریف شده از تجارب و توانایی های انسان این پهنه جغرافیایی ارائه می كند كه در نهایت، نمودی متناقص را جلوه می دهد. اما بحث سعید به فراتر از توجه به محدودیت ها و مرزهای چنین كلیشه ها و قالب هایی می پردازد و ماهیت مولد نمایش اروپایی شرق شناس را نشان می دهد. شرق شناسی پدیده ای پراهمیت و قابل توجه است، چرا كه دارای چنان ماهیت غیرعادی است كه هم بر نویسندگان و هم بر مخاطبانش تاثیر بسزایی می گذارد. شرق شناسی پنجره اصلی اروپایی هایی است كه در قرون هجده و نوزده، تربیت یافته فرهنگ و پروژه امپریالیستی خود بودند. منطق و مفهوم امپریالیسم با آنچه اتین بالیبار “مجموعه پیچیده برتری امپریالیستی” عنوان می كند درآمیخته است. او می گوید، پروژه توسعه و گسترش امپریالیسم می تواند ماهیت خویش را در ذهن عاملان و وكلایش به گونه ای دیگر نشان دهد و كار خود را از “پیروزی” به “بناسازی تمدن و حكومت جهانی” بدل كند. Balibar, 1991, p.62

اما از نظر سعید، تحقیقات، هنر و سفرنامه های شرق شناسان، همه بخش هایی حقیقی از ساختار قدرت اروپایی است: آنها به آسانی به رابطه سیاسی مشروعیت نمی بخشند، در عوض با دادن این اطمینان به اروپائیان كه آنها از شرق كاملا باخبرند، بازنمایی ها بدل به رفتار می شود و بنیاد حكومت امپریالیستی مستحكم تر می شود.

در ربع قرنی كه از انتشار این اثر گذشته، مطالعات سعید الهام بخش طیف گسترده ای از تحلیل های سیاسی و دانشگاهی از قدرت های استعماری و پسااستعماری گشته است: اثر شرق شناسی، تاثیری عمیق و مستقیم هم بر مطالعات خاورمیانه و هم بر مطالعات آسیای شرقی گذاشت، به صورتی كه در هر دو حوزه، زمینه هایی را برای خودآزمایی های گسترده تر به وجود آورد. در مطالعات ادبی بریتانیا و اروپا و همچنین تاریخ فرهنگی اروپا، سعید به قدرت فرهنگ و تصورات امپریالیستی در القای حتی جزئیات فهم و تحلیل های شرق شناسانه توجه می كند و در كار نویسندگان، از ای ام فورستر گرفته تا گوستاو فلوبرت (Lowe, 1991; Suleri, 1993; Baghdad,1994) یا در هنر مواردی چون مطالعات نقاشان آمریكایی مناظر طبیعی، تصاویر سرزمین مقدس و عكس های زنان خاورمیانه ای (Davis, 1996; Gaham-Brown,1988) و یا حتی در فرهنگ عامه از داستان های ماجراجویی پسرها گرفته تا رمزها و روش های عامه (Green,1979; Brantlinger,1988) را همه و همه متاثر از چنین تصورات امپریالیستی نشان می دهد. حقیقت این است كه تنها شرق مسئله نیست، بلكه این تصورات مستعمراتی است كه در محور بحث قرار می گیرد. می توان باز هم از بین دیگران به كار غیرعادی محققان در حدفاصل ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰، بر مباحثات ابتدایی گری، آفریقاشناسی، معنی و مفهوم فرهنگی هند و آمریكای لاتین هم اشاره كرد. (Miller, 1985; Torgovnick,1990; Pratt,1992; Macclintock,1995)

اما در سال های اخیر، بحث های سعید از سوی برخی از محققان و پژوهشگران به چالش كشیده شد و برخی از جوانب مهم آن مورد تجدید نظر قرار گرفت. دو مورد از انتقادهای عمده ای كه به كار او شد، از اهمیت بالایی مخصوصا برای آمریكاشناسان برخوردار بود. چالش اول این بود كه سعید به قدركافی، پیچیدگی ها و حتی آغاز پایان بحث های شرق شناسانه را لحاظ نكرده است و برخلاف آن طور كه مطرح شده، كتاب از انسجام و وحدت داخلی برخوردار نیست. بدین معنی كه پژوهشگران باید شرق شناسی را در موقعیت های مختلف و كاربردهای گوناگونش، مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند. همچنین این انتقادها هم تصدیق كرد كه بسیاری از نویسندگان و متفكران كه به مطالعه و بازنمایی “شرق” پرداخته اند، اغلب متصل و وابسته به همان تفكراتی بودند كه سعید دست روی آنها گذاشته است: آنها ناآشنا و غیربومی و در عین حال خواستار نامعقول و منحط نشان دادن “مشرقی ها” بودند. اما این بازنمایی ها همانند دیگر آثار و نوشته های فرهنگ شناسانه، دارای وضعیتی آشفته و نمایانگر طیف گسترده ای از معانی و مفاهیم بالقوه بودند. همانطور كه لیزا لوو بحث می كند، شرق شناسی “بستری متغیر از موقعیت های متنوع شرق شناسان است كه در جایگاه های گوناگون فرهنگی و تاریخی قرار گرفته اند.” Lowe, 1991, p.12. هم مفهوم غرب و هم مفهوم شرق كه زائیده دست شرق شناسی است، هر دو مفاهیمی ناپایدار، درونا متناقض و دارای لغزش اند، اما در عین حال سعید درست اشاره می كند كه فعالیت های شرق شناسانه به قدری كلی و كلیشه وار است كه حداقل به صورت تلویحی، سعی می كند هر گونه امكان تغییر، اعتراض و جایگزینی را از دستاوردهایش حذف كند. Behdad,1994 بدین ترتیب تغییر و تحول چنین تصورات كلیشه ای بسیار مشكل است.

اما انتقاد دوم به این مسئله می پردازد كه تحولات و تغییرات شرق شناسی وابسته به این است كه چه كسی آن را تجهیز می كند. سعید مدعی است كه شرق شناسی امری مردسالارانه است، پدیده ای كه خواهان زنانه خواندن شرق است. بدین معنی كه آن را نامعقول، جنسی و فاقد قابلیت دموكراسی می خواند. در واقع از بسیاری جهات، این بحث را می توان موازی كارها و آثاری دانست كه نظریه پردازان سیاسی و مورخان زنان انجام داده اند و به تحلیل و تفسیر طرقی كه در قرون هجده و نوزده، در كشورهای در حال صنعتی شدن به تعیین فضای مشخصی به عنوان “فضای خصوصی” كه بیشتر با خانه و اجاق مشخص می گشت و آن را متعلق به زنان تلقی می كرد منجر شد، می پرداختند. وابستگی و گره خوردن زنان به دنیای خصوصی به صورت مامنی برای آرامش مردان بود و معبری را برای فرار از فشارها و استرس هایشان در درون جامعه رقابتی و بازارمحور فراهم می كرد. اما از طرف دیگر این دنیای خصوصی كاركرد دیگری نیز داشت و آن مجاب كردن زنان در عدم تساوی و نابرابری شان در حقوق شهروندی، رای دادن و زندگی اجتماعی بود. Cott,1977; Fraser,1989 با همین الگو، سعید و دیگران، بازنمایی و تمایز “شرق” را به عنوان وضعیتی زنانه احساساتی، سلطه گر و غیرعقلانی از غرب به صورت پدیده ای مردانه عقلانی، روشنفكر و همگانی امری دانسته اند كه محرومیت مردم استعمار شده را از حقوق دموكراتیك خود، مشروعیت بخشیده بود. در این مدل، شهرنشینی و ملی گرایی ضرورتا انسان هایی سفید و مذكر را می طلبید. هنوز بسیاری از زنان در اروپا و ایالات متحده مشاركتی فعال در شرق شناسی دارند و بر طرقی كه تصورات اولیه اش را به چالش می كشد، می پردازند. اما لوو با استنباط و تفسیر آثار زنان نویسنده اروپایی می گوید در برخی دوره ها زنان اروپایی به دنبال حقوق خود همزمان هم بر منطق شرق شناختی حركت می كردند و هم به تخریب آن می پرداختند.

آن مك كلینتوك نیز تحلیل های مشابهی البته با كمی تفاوت از روش های پرمایه، غیرمنتظره و گاهی هم خطرناكی كه زنان اروپایی از مباحثات امپریالیستی واقع در آفریقا و مخصوصا تركیب و تلفیق دو مفهوم “سفیدی” و “پاكیزگی” بهره می گرفتند، ارائه می كند. اما شاید مهمترین مسئله برای آمریكاشناسان به سادگی این امر باشد كه اثر شرق شناسی خود نمی تواند به تنهایی توجیه گر قدرت ایالات متحده، مخصوصا بعد از جنگ دوم جهانی باشد. باید توجه داشت كه تنها بخش آخر شرق شناسی به مسئله تماس و درگیری ایالات متحده با خاورمیانه می پردازد و این حداقل فرق جزیی و تمایز جالب كتاب است. نویسنده به اظهارات سیاستمداران و آثار متخصصان دیگر حوزه های مطالعاتی توجه می كند و انتقاد ایدئولوژیكی خود را به سیاست خارجی آمریكا ابراز می كند. ولی باید گفت، چنین نقدی، متناسب با پیچیدگی های چنین سیاستی نیست. بعد از جنگ دوم جهانی، بیان رسمی سیاستگزاران آمریكا در كنار كارهای هدایت شده ژورنالیستی در روابط بین الملل و همچنین ارائه تصاویری خاص به فرهنگ عامه، همه به جدا كردن آمریكا از قدرت های قدیم استعماری یاری رساند. به علاوه ایشان تلاش قابل توجهی را در شكستن منطق دودویی شرق و غرب كه شرق شناسی سنتی مبتنی بر آن بود، انجام دادند. این امر منجر به جدایی ایالات متحده از بقیه غرب شد، بدین ترتیب آمریكا توانست جایگاه ابرقدرت خود را در بیان مخالفت آشكارش با مدل های قدیمی تر استعماری به دست آورد. در این كشور خرده فرهنگ های مشخصی چون مسلمانان سیاه پوست یا چینیان بنیادگرا كم كم به اظهار ادعاهای خویش در مورد خاورمیانه پرداختند، ایده هایی كه اغلب با تصورات و فرض های سیاست رسمی آمریكا در تضاد و مخالفت قرار می گرفت. اما نباید چنین تنوع صدایی را به این معنی دانست كه فرهنگ آمریكایی یا سیاست ایالات متحده به شكلی كاملا دموكراتیك درآمده است بلكه باید توجه داشت كه روش ارائه و بازنمایی كاملا متفاوت شده و از قاعده دودویی شرق غرب به مدل “نیك خواهانه” سیطره آمریكا در كسب جایگزینی سلطه استعماری بدل شده است. در واقع اگر بازنمایی، حركت ها و سیاست های آمریكا از الگو و پارادایم شرق شناسی پیروی نكرد، به خاطر پروژه منفعت محور تفكیك ایالات متحده از امپریالیسم اروپایی بود یا اگر خاورمیانه از بقیه شرق جدا انگاشته می شد، به خاطر كاركرد استراتژیكی آن بود: در منطق پساشرق شناسی پنجاه سال گذشته، جایگزین قدرت و دانش اروپا در شرق، قدرت آمریكا در خاورمیانه مدرن بود.

اگر بحث سعید در مورد ایالات متحده نتوانست تحلیلی غنی از رشته های متقاطع فرهنگی، زندگی عقلانی و سیاست های دولت كه بخش اول كتاب را تشكیل داده بود، ارائه كند، اما سال های اخیر مطالعات بسیاری در این كشور توانسته است فهم خاص آمریكایی ها را از نقششان در دنیای بعد از جنگ به چالش بكشاند. در حقیقت باید گفت كه مدل سعید در تفكر و تٲمل بر فرهنگ و قدرت و مبارزات پرثمر و ضمیمه هایش به چنین رویكردی بود كه توانست اثر شرق شناسی را ایجاد و آن را بر آثار تاریخی آمریكا موثر گرداند. از ۱۹۸۰ تاریخدانان آمریكایی بر شانه های اثر سعید سوار شدند و در بررسی و تحلیل جایگاه ابرقدرتی آمریكا نه به تاریخ روابط دیپلماتیك یا جنگ سرد، بلكه به ارتباط با فرهنگ آمریكایی پرداختند.

محافل دانشگاهی، كتاب شرق شناسی را نیروی محرك بسیاری از آثار از جمله اثر مهم و تاثیرگذار “فرهنگ های امپریالیسم آمریكایی” می دانند. در واقع این اثر، گزیده ای از آثار مهم این حوزه است كه توسط آمی كاپلان و دونالد پیس گردآوری و ویراستاری شده است. كاپلان در مقدمه اش سه غیبت و فقدان را در مطالعات و تحقیقات دانشگاهی دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ برمی شمارد: “فقدان بررسی و تحلیل نقش فرهنگ در مطالعات تاریخ امپریالیسم آمریكایی، فقدان و عدم حضور بررسی امپریالیسم از مطالعات فرهنگ آمریكایی و فقدان مطالعه ایالات متحده از بررسی جریان پسااستعماری امپریالیسم.” Kaplan, 1993, p.11. در راستای چنین اهدافی، تاریخ قدرت جهانی ایالات متحده در قلب مطالعات فرهنگی آمریكا قرار داده شده و به فرهنگ هم، جایگاهی محوری در تجزیه و تحلیل تولید و بازتولید قدرت آمریكا اعطا شده است. نگاهی به درگیری های آمریكا با فیلیپین، آمریكای لاتین و نقاط دیگر نشان می دهد كه در این میان محققان توجه ویژه ای را به تاثیر قابل ملاحظه فرهنگ توده در ایالات متحده مبذول داشته اند. از جمله آنها می توان به نمایش “غرب وحشی” بافالو بیل، آثار علمی تخیلی، نمایشگاه ها و موزه ها و همچنین روزنامه های عامه پسندی چون پانكو ویلا اشاره كرد. (Slotkin, Brown, Haraway, Wilson, all 1993)

همانند بسیاری از وارثان اثر شرق شناسی، این مطالعات نیز در بستر آثار فرهنگی مورد بررسی قرار می گرفت: به گونه ای تصور می شد كه بازنمایی ها تنها در بافت خاصی قابل دریافت و معنی دار است.

اما تحقیقات در ایالات متحده، چه در این مجموعه و چه در سال های بعد از آن نیازمند تغییراتی اساسی و تفكیك از مطالعات و تحقیقات پیشین قدرت استعمارگر اروپایی بود، چرا كه بافت خاص تاریخ ایالات متحده، قالب تحلیلی جدیدی را می طلبید.

اولا از زمانی كه ایالات متحده از قالب های استعماری فاصله گرفت، در عوض پروژه “استعمارگری” خود را به گونه ای متفاوت اجرا كرد و آن را مبتنی بر نفوذ سیاسی و قدرت اقتصادی خویش، قرار داد. در واقع قدرت آمریكا اغلب هم با سیاستگزارانش و هم با مخاطبان و علاقه مندان عامه اش تعریف می شد كه البته در تضاد با مدل قدیمی قدرت اروپایی قرار می گرفت: آنچه آمریكا در پشت سیاست ها و عملكردهایش در كشورهای دیگر دنبال می كرد با امپریالیسم اروپایی یكی نبود، به گونه ای كه یكی از دانشمندان به زیركی آن را “ضدامپریالیسم آمریكایی” لقب داده بود Michaels,1993 سیاستی كه امروز به هژمونی و سیطره بدل شده است، هنوز ناشی از تغییر و تحول مناسبات آمریكا است.

ثانیا تنوع نژادی كه در ایالات متحده وجود دارد ضرورتا عاملی در تفاوت بخشی بافت فرهنگی اش از كشورهای دیگر است. سعید در اثر شرق شناسی می گوید اروپا خودش را به صورت خودش و به شكلی همگن بازنمایی می كرد، “ما” در برابر “دیگرانی” كه خارج مرزهای ملت های “ما” بودند. اما جمعیت آمریكا متشكل از آفریقایی تبارها، آمریكای لاتین تبارها، بومیان آمریكا و آسیایی تبارها و همچنین طیف بسیار گسترده ای از نژادهای سفید است و این خصوصیت را نباید دور از مباحثات نقش آمریكا در جهان دانست.

در دهه های بعد از جنگ دوم جهانی، تا حد زیادی موفقیت جنبش های حقوق مدنی و بعدها هم دیگر جنبش های آزادی خواهانه، این مفهوم را القا می كرد كه حتی مطلوب ترین فرهنگ های مردمی نیز به تنوع فرهنگی و نژادی آمریكا نیازمند و متصلند. شاید فیلم های عامه پسند بر این اصل تكیه می كرد كه “ما” در برابر جهان شیطانی روس ها و عرب های تروریست قرار گرفته ایم، اما “ما”ی آمریكا را باید به صورتی ناهمگن فهمید: بدین معنی كه همان گروه های چندفرهنگی نژادی در فیلم های جنگ دوم جهانی ظاهر شدند و با قالبی متفاوت تر در سینمای دوران بعد از جنگ خلیج فارس ادامه یافتند.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

ادوارد سعید و افسانه برخورد تمدن‌های ساموئل هانتیگتون
ادوارد سعید و ادبیات؛ در کشاکش سیاست و زیبایی شناسی
شرق شناسی و نیاز به نگاه [انتقادی] به/ از درون
تراشه های کانسپچوال ـ لِیْت استایل از ادوارد سعید تا پیتر آیزنمن؛ فربه گی فکر و امتناع کنش
خاورمیانه، معماری و معضل فروپاشیِ فیزیکی هویت و آینده های محتوم
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group