معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1338
معماری کانستراکتیویستی   - 33
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1151
طراحی پارامتریک   - 29
نظریه معماری   - 966
هنر روسیه   - 28
طراحي داخلي   - 903
بحران آب   - 28
سازه های شهری   - 865
اکسپو میلان 2015   - 27
تکنولوژی ساخت   - 843
پداگوژی   - 26
مرزهای معماری   - 771
پاویون های سرپنتین   - 24
معماری حوزه عمومی   - 735
باهاوس   - 23
المان شهری   - 697
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه شهری   - 689
جشن نامه اتووود   - 21
نگاه نو به سكونت   - 683
معماری مجازی   - 20
کلان سازه   - 600
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری و سیاست   - 528
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری پایدار   - 517
فیلوکیتکت   - 20
منتقدان معماری   - 484
پردیس ویترا   - 18
معماری مدرن   - 470
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
معماری تندیس گون   - 452
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 438
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 437
مدرنیته؛ از نو   - 15
آرمان شهرگرایی   - 430
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
روح مکان   - 425
شهرهای در حرکت   - 14
معماری منظر   - 425
معماری ـ موسیقی   - 14
معماری شمایل گون   - 421
معماری بایومورفیک   - 14
طراحی صنعتی   - 415
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
باز زنده سازی   - 377
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
توسعه پایدار   - 352
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری یادمانی   - 335
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
تراشه های کانسپچوال   - 333
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری سبز   - 306
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماریِ توسعه   - 301
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 288
اقتصادِ فضا   - 9
اتووود کلاسیک   - 263
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 260
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
آینده گرایی   - 259
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 253
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 249
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 246
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 7
معماری محدود   - 243
معماری تخت جمشید   - 7
معماری تجربی   - 243
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
بی ینال ونیز   - 7
محوطه سازی   - 239
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 236
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری پست مدرن   - 219
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری های تک   - 218
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 189
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 169
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 161
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 152
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 150
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 135
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 133
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 129
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر گفت و گو   - 129
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
گرافیک   - 114
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری ژاپن   - 113
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری ایران   - 106
جهان علمیْ تخیلی   - 5
طراحی مبلمان   - 103
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
فضای منفی   - 102
معماری مصر   - 5
بلندمرتبه ها   - 101
فرهنگ نفت   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اکسپو   - 75
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
معماری فاشیستی   - 63
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 62
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری چین   - 61
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ترسیمات معماری   - 60
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 3
گفت و گو با مرگ   - 50
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
ویرانه ها   - 49
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 44
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
جنبش متابولیسم   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
زاغه نشینی   - 40
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
مدارس معماری   - 39
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری پراجکتیو   - 34
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
معماری دیجیتال   - 34
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 10
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 25
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اتوره سوتساس   - 7
سوپراستودیو   - 9
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 12
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 6
فرانک لوید رایت   - 44
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 1
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 47
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ میس ون دروهه   - 22
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اماندا لِــوِت   - 3
لوسی رای   - 15
اویلر وو   - 9
لویی کان   - 37
ایلین گری   - 7
لوییس بورژوا   - 8
ایوان لئونیدوف   - 4
لُکُربُزیه   - 134
بئاتریس کُلُمینا   - 8
لیام یانگ   - 4
بال کریشنادوشی   - 4
مارتین هایدگر   - 27
باک مینستر فولر   - 11
مارسل بروئر   - 7
برنارد چومی   - 33
مارشال برمن   - 16
برنو زوی   - 7
مانفردو تافوری   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانوئل کاستلز   - 2
بوگرتمن   - 1
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل سورکین   - 1
پائولو سولری   - 4
مایکل گریوز   - 6
پاتریک شوماخر   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مخزن فکر شهر   - 1
پرویز تناولی   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پری اندرسون   - 3
معماران مورفسس   - 16
پل ویریلیو   - 20
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر آیزنمن   - 57
موشه سفدی   - 12
پیتر برنس   - 2
میشل سر   - 3
پیتر زُمتُر   - 67
میشل فوکو   - 44
پیتر کوک   - 7
نائومی کلاین   - 4
پیر بوردیو   - 5
نورمن فاستر   - 35
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نیکلای مارکوف   - 1
تئودور آدورنو   - 3
هانا آرنت   - 6
تادو اندو   - 13
هانری لفور   - 23
تام مین   - 13
هانی رشید   - 5
تام ویسکامب   - 10
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس پیکتی   - 5
هرنان دیاز آلنسو   - 18
توماس هیترویک   - 30
هنری ژیرو   - 3
تیتوس بورکهارت   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیموتی مورتُن   - 2
هنس هولین   - 4
تیو ایتو   - 23
هوشنگ سیحون   - 14
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هومی بابا   - 2
جان برجر   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
جان هیداک   - 4
والتر بنیامین   - 26
جف منن   - 2
والتر گروپیوس   - 16
جفری کیپنس   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 10
جورجو آگامبن   - 4
ولف پریکس   - 1
جوزپه ترانی   - 2
ونگ شو   - 8
جونیا ایشیگامی   - 3
ویتو آکنچی   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ویوین وست وود   - 6
جین جیکوبز   - 1
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز جنکس   - 7
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کازیو سجیما   - 2
چارلز کوریا   - 15
کالین روو   - 1
چاینا میه ویل   - 4
کامران دیبا   - 13
حسن فتحی   - 5
کامرون سینکلر   - 11
حسین امانت   - 3
کریستفر الکساندر   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش آشوری   - 1
کریم رشید   - 5
داریوش شایگان   - 8
کلر استرلینگ   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کلود پَره   - 3
دنیس اسکات براون   - 10
کنت فرمپتن   - 14
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنزو تانگه   - 9
دیوید رُی   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنگو کوما   - 47
دیوید هاروی   - 24
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت نوزیک   - 2
کوین لینچ   - 7
رابرت ونتوری   - 28
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رم کولهاس   - 95
یان گِل   - 8
رنزو پیانو   - 30
یو ان استودیو   - 32
ریچارد مِیر   - 8
یورگن هابرماس   - 13
ریموند آبراهام   - 1
یونا فریدمن   - 5
رینر بنهام   - 2
یوهانی پالاسما   - 12
رینهولد مارتین   - 5

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -752
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -341
صنعتی   -101
فرهنگی   -315
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
کتابخانه اتووود ـ تولد پزشکی بالینی ـ میشل فوکو
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/09/05
مـنـــــــبـع : روزنامه اعتماد 30 آبان 1392 شماره 2831 به قلم محسن آزموده
تعداد بازدید : 2781

“يك بار بگويم و تمام كنم، اين كتاب له نوعي پزشكي و عليه نوع ديگر از اين علم نيست”، “در اين كتاب سخن از فضا، زبان و مرگ است؛ سخن از نگاه”. ميشل فوكو نگاه ما به تاريخ را در هم مي‌ريزد. از نظر او تاريخ روايت خطي، پيوسته، كلان و عقلاني قابل تقليل به زنجيره‌هاي سطحي علل و معلولي نيست. او تاريخ را از مسيرهاي ناآشنا مي‌نويسد تا گره از پيچيدگي‌هاي لحظه حال باز كند. در “تولد پزشكي باليني” فوكو پروژه‌هاي متعدد و متنوع خويش را پيگيري مي‌كند، از نگارش “تاريخ سوژه شدن سوژه” تا “چگونگي تولد علوم انساني”، از باستان‌شناسي دانش تا تبارشناسي قدرت و... “

تولد “پزشكي باليني: باستان‌شناسي نگاه پزشكي” سومين اثر ميشل فوكو (1926-1984)، تاريخ‌نگار، فيلسوف و نظريه‌پرداز علوم اجتماعي فرانسوي است. كتاب نخست به زبان فرانسه در سال 1963 ميلادي به همت انتشارات دانشگاهي فرانسه (PUF) منتشر شد. اين كتاب در ميان دو اثر مهم ديگر فوكو يعني “تاريخ جنون” (1961) و “الفاظ و اشيا” (1966) چاپ و همين امر سبب شد كه كمتر مورد توجه قرار گيرد. يعني در تقسيم‌بندي رايج و البته مناقشه‌برانگيز دوره‌هاي فكري فوكو، اثري كه به دوران نخست (دوره باستان‌شناسي تفكر او) اختصاص دارد.

كتاب “روايت تولد شكلي از پزشكي است كه برخلاف تصور رايج به قدمت نخستين حضور پزشكان بر بالين بيماران و نخستين نگاه‌هاي آنان بر جسم رنجور آنان نيست بلكه واقعيتي تاريخي است كه در زمان مشخصي تولد يافته است. محدوده زماني‌اي كه كتاب عمدتا به آن مي‌پردازد از حوالي انقلاب فرانسه آغاز و تا‌ سال‌هاي نخستين قرن نوزدهم ادامه مي‌يابد، دوره‌يي حدودا 50‌ساله كه مهم‌ترين تغيير و تحولات تاريخ پزشكي غرب در آن روي داد. هر چند فصل نخست كتاب نگاهي گذرا به ساختارهاي فكري‌-پزشكي قرون هفدهم و هجدهم ميلادي نيز دارد.”

ترجمه فارسي كتاب به همت فاطمه ولياني براي نخستين‌بار از اصل فرانسه آن صورت گرفته و به ‌اين منظور حق ترجمه آن نيز توسط نشر ماهي از ناشر فرانسوي اخذ شده است. اين مترجم پيش از اين نيز كتاب “تاريخ جنون” اين نويسنده را از فرانسه به فارسي ترجمه كرده است. از كتاب حاضر پيش‌تر ترجمه‌يي از زبان انگليسي (ترجمه آلن شريدان) توسط زنده‌ياد يحيي امامي با عنوان “پيدايش كلينيك: ديرينه‌شناسي ادراك پزشكي” (انتشارات نقش و نگار، 1384) منتشر شده بود.

“تولد پزشكي باليني” در 304 صفحه پس از مقدمه مترجم با عنوان “در حاشيه” از يك پيش‌گفتار و 10 فصل و يك نتيجه‌گيري تشكيل شده است كه عبارتند از:

فصل اول: فضاها و رده‌ها/ فصل دوم: آگاهي سياسي/ فصل سوم: ميدان آزاد/ فصل چهارم: قدمت پزشكي باليني/ فصل پنجم: درس بيمارستان‌ها/ فصل ششم: نشانه‌ها و موردها/ فصل هفتم: ديدن، دانستن/ فصل هشتم: چند جسد را بشكافيد/فصل نهم: رويت پذير، رويت ناپذير/ فصل دهم: بحران تب‌ها/ نتيجه‌گيري سه بخش ارجاعات، كتاب‌شناسي و نمايه پايان بخش كتاب هستند.

مترجم كتاب در مقدمه تقريبا 20صفحه‌يي خود به صورت فشرده رويدادهاي قلمرو پزشكي بين قرن‌هاي هفدهم تا هجدهم ميلادي را بيان مي‌كند و زمينه‌يي مناسب براي ورود خوانندگان ناآشنا به مباحثي را كه فوكو در اصل كتاب به‌ آنها پرداخته، مي‌گشايد. وي معتقد است كه فوكو در “تولدي پزشكي باليني” سه مرحله را از يك ديگر متمايز مي‌كند: پزشكي مبتني بر رده‌بندي امراض، پزشكي باليني اوليه و پزشكي تشريحي- باليني.

وي در ادامه مقدمه مي‌كوشد ويژگي هر يك از اين سه دوره را در بستر اجتماعي آنها نشان دهد. اما فوكو در پيشگفتار كتاب ضمن اشاره به روش‌شناسي اين پژوهش نشان مي‌دهد كه “اين كتاب تلاشي است براي تحليل نوعي گفتار تجربه پزشكي در عصري كه كشفيات بزرگ قرن 19 هنور رخ نداده بود”. او در فصل نخست به پزشكي مبتني‌بر رده‌بندي كه بيماري را در مركز تحقيقات پزشكي قرار مي‌دهد، مي‌نگرد. در فصل دوم هم چنان از پزشكي بيماري سخن مي‌رود، ضمن آنكه تحولاتي را در نهادها و انجمن‌هاي متولدي پزشكي نشان مي‌دهد و به تحولات اجتماعي و سياسي قرن هجدهم فرانسه اشاره مي‌كند. در اين فصل همچنين به رسالت سياسي پزشك در مبارزه با بيماري پرداخته مي‌شود.

فصل سوم پيامدهاي انقلاب فرانسه در به وجود آمدن ميداني آزاد براي دانش پزشكي را بر مي‌رسد ضمن آنكه از اين واقعيت غفلت نمي‌كند كه “آزادي حاكمانه حقيقت[خود] درونمايه ايدئولوژيكي است كه هادي همه اصلاحات ساختارهاي پزشكي از سال 1789 تا كودتاي ترمي در سال دوم (1794) است”.

فوكو در فصل چهارم نشان مي‌دهد كه چگونه “پزشكي بر بالين بيمار شكل مي‌گيرد”. او در فصل بعدي تجديد ساختار بيمارستان را در پيوند با تعريف جديد از آموزش باليني نشان مي‌دهد. فوكو در فصل ششم به تعمق در ساختارهايي مي‌پردازد كه در آنها بيماري رويت‌پذير شد، فصل هفتم كتاب به اهميت نگاه محض و مشاهده بي‌واسطه در پزشكي باليني مي‌پردازد، “نگاهي كه گوش مي‌سپرد و سخن مي‌گويد: تجربه باليني معرف لحظه تعادل ميان كلام و نمايش است”.

فصل هشتم به تحولي مهم در تاريخ پزشكي مي‌پردازد: كالبد شكافي. “پزشكي باليني با تكيه بر علم تشريح از دغدغه درك علايم به فهم جايگاه و كانون بيماري و تحليل نسوج بدن رسيد.” برجسته‌ترين‌ترين نماينده اين پزشكي گزاويه بيشا (1802-1771) كالبد شناس و جراح فرانسوي است كه با طرح مفهوم “نسج” در پزشكي باليني تحول ايجاد كرد. “آنچه با بيشا و پزشكي تحليلي- باليني رخ داد نزديك‌تر شدن سوژه به ابژه نبود بلكه تغيير در تركيب كلي دانش بود؛ نوع ابژه، خانه‌بندي آن، جايگاه متناسب سوژه، ابزارهاي تشخيص و اشكال مفهوم‌سازي همه تغيير كردند”.

فصل نهم كتاب در ادامه فصل پيشين به سرزمين بيماري از منظر مرگ مي‌نگرد: “ميهني قابل نشان، مكاني زيرزميني اما استوار كه خويشاوندي‌ها و پيامدهاي بيماري در آن شكل مي‌گيرند”. “مرگ نه فقط امكان مي‌دهد بيماري در گفتاري حقيقي بيان شود كه در حكم سرچشمه هستي بيماري است”. به تعبير روشن‌تر “مرگ همان بيماري اي است كه حضور آن در زندگي ممكن شده است”. بنابراين در قرن نوزدهم “مرگ آسمان كهن تراژيك خود را ترك گفت و به هسته تغزلي انسان تبديل شد: حقيقت رويت‌ناپذيرش، راز رويت‌پذيرش”.

فصل پاياني روايت آخرين، شديدترين و پيچيده‌ترين منازعه ميان دو نوع تجربه پزشكي است كه ناسازگار است: پزشكي امراض ذاتي و پزشكي عواملي بيماري‌زا. در مركز اين نزاع فرانسوا بروسه (1838-1772) بود كه فقط بر بينايي تاكيد نداشت و از حواس ديگر چون شنوايي و لامسه نيز بهره مي‌گرفت و معاينه باليني دقيق‌تر را ممكن مي‌كرد. اينچنين بود كه “زمان پزشكي امراض به سر آمد. پزشكي واكنش‌هاي مرضي ظهور يافت، ساختاري تجربي كه بر قرن نوزدهم و تا حدي قرن بيستم حاكم بود”.

فوكو در نتيجه‌گيري كتاب نشان مي‌دهد كه “تحول پزشكي باليني صرفا يكي از آشكارترين شواهد تغييراتي است كه در سامان‌هاي بنيادين دانش روي داد”. او با آشكار كردن مفروضات پنهان اثبات‌گرايي (پوزيتيويسم) مثل “دلالت‌گري امر مدرك و ارتباط متقابل آن با زبان در صورت‌هاي آغازين تجربه، ساماندهي عينيت براساس ارزش‌هاي نشانه، ساختار در نهان زبان شناختي داده‌ها، خصلت واضع و سازنده فضاي تن و اهميت تناهي در رابطه انسان با حقيقت” نشان مي‌دهد كه اين پيش‌شرط‌ها ساختار فرهنگ اروپايي را همچنان در روزگار ما شكل داده‌اند، اگرچه انديشمنداني چون او كوشيده‌اند اين “تارهاي كلاف را باز كنند، تارهايي كه هنوز برايمان آنچنان ناشناخته‌اند كه خيلي طبيعي به غايت جديد يا مطلقا كهنه مي‌پنداريم‌شان”.

كتاب “تولد پزشكي باليني” فاقد واژه نامه‌يي است كه اصطلاحات تخصصي موضوع كتاب (بحث‌هاي پزشكي) و واژگان تخصصي فوكو و فلسفه را بيان كند. ضرورت اين امر به‌ويژه براي ميشل فوكو به عنوان فيلسوفي كه آثار متعددش با ترجمه‌هاي گوناگون و كيفيت‌هاي متنوع به فارسي ترجمه شده و مخاطبان گسترده‌يي نيز دارد، انكارناپذير است. اما با وجود اين امر، كتاب نثري بسيار روان و شيوا در مقايسه با ساير ترجمه‌هاي اين فيلسوف دشوار و ادبي‌نويس دارد. كتاب سرشار از اشاره‌هاي ادبي، ظرافت‌هاي فلسفي و استعاره‌هاي كنايي است. چاپ كتاب شكيل است و در طرح جلد آن از نقاشي رامبراند با عنوان “درس آناتومي دكتر نيكلاس تولپ” (1632) استفاده شده است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

از تیمارستان به بیمارستان؛ جایگاه تولد پزشکی بالینی در پروژه فوکو
تراشه های کانسپچوال ـ میشل فوکو، پرابلماتیک تاریخ فراگیر و موزه به مثابه هتروتوپیا
تراشه های کانسپچوال ـ مارک ویگلی و خوانش فوکویی از زن در حوزه معماری
تراشه های کانسپچوال ـ میشل فوکو، تفوق مکان بر زمان و دیرینه شناسی کالبدی انباشت
کلود لوی استروس و ساختارگرایی به مثابه بدیل مارکسیسم سیاسی سارتر
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group