برون مدرن یا جدا مدرن برگردان هایی اند برای عبارت off-modern که اول بار توسط اسوتلانا بویم و برای تدقیق یک مسیر فرعی به سوی پتانسیل های محقق نشده پروژه مدرن ابداع شد. این واژه تلاشش را بر احیای گذشته های نادیده انگاشته شده و تمرکز بر مسیرهای جانبی تاریخ مدرن مکد می سازد، گذشته و حوزه هایی که مملو اند از حواشی برامده از خطای مستتر در روایت های کلان فلسفی، اقتصادی، تکنولوژیکی مدرنیزاسیون و پیشرفت. تاملات شبه مدرن بر اکتشاف پتانسیل های جانبی پروژه مدرنیته انتقادی است. به بیان دیگر، شبه مدرن به جای تاکید صرف بر مدرنیزاسیون در قامت انچه هست، راهی است گشوده به "مدرنیته ی چه بود اگر" یا علنا مدرنیته محقق نشده. بر همین ره، این واژه را می توان در قامت مداخله ای نوآیین دانست بر گفتمان وسیعی که پیرامون مدرنیته، پستْ مدرنیته، هایپرْمدرنیته، مدرنیته متاخر، مدرنیته متغیر و پستْ پستْ مدرنیسم شکل گرفته است.
این واژه که اول بار در کتاب اینده نوستالژیا (2000) به قلم اسوتلانا بویم بدان پرداخته شد، در بسطی مفهومی در دهه اول قرن بیست و یکم در بیانیه برون مدرن (2003-2004) و معماری برون مدرن (2008) و دیگر پروژه های اسوتلانا بویم همچون "شهرها در حمل و نقل"، "خانه های متحرک" و "اینه های سیاه" تدقیق گردید.
اسوتلانا بویم این واژه را در کتاب اینده نوستالژیا این گونه تعریف و توصیف می کند:" قید جدا یا برون، جهت گیری مفهومی را مغشوش می سازد و ما را مجبور می کند از کوچه های پشتی برویم، به جای انکه مسیر مستقیم پیشرفت را پیش گیریم، این کانسپت به ما اجازه می دهد از روایت تعین یافته و پذیرفته شده تاریخ قرن بیستم عدول کنیم. برون مدرن همزمان شعف وضعیت مدرن نسبت به نوْبودگی و حتی ابداع مجدد سنت تحت شمول وضعیت مدرن را مورد نقد قرار می دهد. در سنت برون مدرن، بیگانگی و اشنایی عاطفی، تامل و شوق با یک دیگر همْ گره می شوند."
اتووود پیش از از این در اینجا به بررسی نگاه اسوتلانا بویم به مفهوم مخروبه ها نزد والتر بنیامین پرداخته است.