معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1706
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
منظر شهری   - 1591
پداگوژی انتقادی   - 17
طراحي داخلي   - 1166
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه معماری   - 1131
شهرهای در حرکت   - 15
سازه های شهری   - 1080
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1072
معماری بایومورفیک   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1062
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
مرزهای معماری   - 1047
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
نگاه نو به سكونت   - 915
اینستالیشن های شهری   - 14
المان شهری   - 868
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نظریه شهری   - 835
معماری و غذا   - 13
معماری و سیاست   - 802
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری مدرن   - 776
معماری و دشت   - 12
معماری پایدار   - 744
معماری خاورمیانه   - 11
کلان سازه   - 731
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 670
معماری خوانی   - 10
آینده گرایی   - 660
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 628
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 624
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آرمان شهرگرایی   - 587
بی ینال ونیز   - 10
طراحی صنعتی   - 575
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 570
معماری و انسان شناسی   - 10
توسعه پایدار   - 566
فمینیسم   - 9
معماری شمایل گون   - 556
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 556
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 545
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 517
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
باز زنده سازی   - 494
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 437
معماری تخت جمشید   - 8
معماری یادمانی   - 390
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 387
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 385
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 371
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 363
معماری آمریکای جنوبی   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 359
معماری و جنگ   - 7
معماری پست مدرن   - 352
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 333
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 323
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 317
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 308
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 295
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 285
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 276
معماری مصر   - 7
اقتصادِ فضا   - 274
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری انتقادی   - 272
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ـ سینما   - 268
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
زنان و معماری   - 250
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 247
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
عکاسی   - 241
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 215
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 209
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 208
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 199
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری فضای داخلی   - 185
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و رسانه   - 180
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 178
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 174
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 169
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 166
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
مسابقه ویلا 1400   - 6
بلندمرتبه ها   - 138
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 106
جنتریفیکیشن   - 6
ویرانه ها   - 104
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
معماری چین   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری آسیا   - 93
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری اروپا   - 91
اکنی استودیو   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری جنگلی   - 84
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 83
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
بلوپرینت   - 4
فیلوکیتکت   - 79
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
گفت و گو با مرگ   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری پراجکتیو   - 78
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری هند   - 70
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
بحران آب   - 65
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
معماری و نقاشی   - 61
معماری پساصنعتی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
زاغه نشینی   - 57
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
معماری و روانشناسی   - 57
مدرنیسم هیپی   - 3
طراحی مُد   - 56
معماری مدارس   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 53
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و رنگ   - 53
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و ادبیات   - 52
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
آنتروپوسین   - 52
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری بیابانی   - 50
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و آب   - 50
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
هنر روسیه   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 44
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و گیم   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و سلامت   - 37
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری آمریکا   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
معماری مجازی   - 31
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
فیلم های اتووود   - 2
پاویون های سرپنتین   - 28
سایبرفمینیسم   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
معماری و کودک   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
سایبورگ   - 2
معماری و کوه   - 23
سایبرنتیک   - 1
طراحی جزییات   - 23
نمایش های مد پرادا   - 1
معماری و آسمان   - 21
ان اف تی   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
متاورس   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
ده پرسش از هشت معمار   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
فرهنگ نفت   - 18
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پردیس ویترا   - 18

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 11
آرشیگرام   - 8
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 18
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
آی/ تری   - 2
شاشونا زوبوف   - 4
اُ ام اِی   - 59
شیبیک و کریستوف   - 2
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 30
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 7
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئوپلد بانچینی   - 2
اسکار نیمایر   - 38
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 25
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 7
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 31
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12
زاها حدید   - 196

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -877
گالری   -95
زیرساخت های شهری   -477
هتل   -84
فرهنگی   -383
ورزشی   -68
پاویون   -303
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -255
ویلا   -27
تفریحی   -192
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -158
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -114
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
تراشه های کانسپچوال ـ مارتین هایدگر و هم بندی شی و فضای منفی از منظر پدیدارشناسی
اتووود سرویس خبر:   آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
1393/02/12
مـنـــــــبـع : -
تعداد بازدید : 4193

فضای منفی از منظر مفهومی در دل واژه های متفاوتی نشسته است که از میان ان ها می توان به وقفه pause، فاصله interval، نابودگی nothingness، سکوت silence، تهی بودگی emptiness و خلا void اشاره کرد، جدا از انکه باید بپذیریم نفی گری negativity به معنای پوچ گرایی nihilism نیست، بلکه می توان بدان وجه مثبت و ایجابی داد و در قامت ناهمسانی زنده و فعالی که امکانی بر تحقق زبان، حدوث تجربه، اتخاذ تصمیم و تکوین قضاوت می گشاید تعبیرش نمود. بایستی این نکته را نیز مد نظر قرار دهیم که به موازات این تنوع معنایی و واژگانی، شاهد تکثر تعبیری متبادر بر این مفهوم نیز هستیم. اتووود سعی می کند در سلسله ای از تکه نوشتارها وجوه متفاوت تبلور فضای منفی را در گستره های متفاوتی از کنش فکری و عینی بازنمایاند.

مارتین هایدگر در نوشتاری تحت عنوان "چیز" فضای منفی را اینگونه توصیف می کند:

خلا و تهی بودگی، ان چیزی است که درون ظرف را پر می کند، فضای خالی و تهی، بعد نابودِ کوزه، دقیقا همان چیزی است که ظرف را برگرفته و نگاه می دارد، اما اگر نگاه داشتن و دربرگیری به واسطه خلا درونی کوزه حادث می شود و به انجام می رسد، بنابراین کوزه گری که اطراف و پایین کوزه را شکل می دهد، کوزه را نمی سازد، او صرفا به خاک رس شکل می دهد، نه او به خلا شکل می دهد. چیزیت و شیئیت ظرف نه در ماده متشکله اش که در خلا درون گیرش نهفته است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
ĩرش تارجن ( 1393/02/19 ) :
کوزه معرف و بیانگر انسانی است که ماهیت و هستی خود را گم کرده و برای رسیدن به زتدگی ؛ آرمش ؛ شادی و ... دائما از این مکان به آن مکان ؛ از این زمان به آن زمان و از این فکر به آن فکر می رود.
کوزه بیانگر انسانی است که تبدیل به رنگ و بوی غیر از ذات اصلی خودش گردیده است و بدین جهت او با اصل خود و زندگی بیگانه گردیده است.
کوزه معرف انسانی است که او زندگی و شادی را در بیرون از خود جستجو می کند .
pooriya pahlevani ( 1393/02/20 ) :
به نظرم در این کار فظای منفی که گفته شده پوسته داخلی کوزه هست و هویت کوزه است و نمیتواندآن را فضای منفی کار دانست و میتوان روی بدنه بیرونی این فضا را ایجاد کنیم
زینب سلیمانی متین ( 1393/02/20 ) :
ba tavajoh b bardashte man az axe va matn marbute har shey ya jesmi ba tavajoh b fazay manfie daruniash shnakhte mishavad va madei k shey az an sakhte shode namayangare hoviyate shey nemibashad balke fazay tohie darunie jesm hoviate an ra bayan mikonad.
حمیدرضا منتظرالصدق ( 1393/02/21 ) :
ما صرفن چیزی هستیم که دیگران نیستند. من نمی توانم تعریفی از خود ارائه دهم مگر اینکه فاقد خصوصیاتی باشم که تشکیل دهنده ی افراد دیگر است. تعریف "من"، به نوعی، با یک تهی بودن و نیستی معنا می شود. شخصن تشابهی بین این تعریف هایدگر و موضوع فلسفی ذکر شده می بینم. فضا، خصوصن فضای معماری و مجسمه سازی، با تعریف مرزهای بوجود آمده و تعیین کننده، که در دل فضا حرکت کرده اند و آن را در یک تعریف حسی و بصری گنجانده اند، به وجود می آید.
معصومه چراغی ( 1393/02/21 ) :
koze bayangare ensanist k darone an hovite an ro misazad hamangone k shakhsiyate ensan ba na goftan sakhte mishavad.
زهرا رستاقی ( 1393/02/21 ) :
فضای منفی (negative space) که گاهی از آن با عنوان فضای سفید نیز یاد می شود، مفهومی است که سال ها در شاخه های مختلف هنر از طراحی گرفته تا معماری وعکاسی وموسیقی و مجسمه سازی مورد استفاده قرار گرفته است.
فضای منفی، سوژه اصلی را تعریف می کند و بر آن تاکید دارد. در واقع کارکرد فضای منفی این است که نگاه بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت کند. این فضا جایی برای «نفس کشیدن» فراهم می کند.
ایجاد یک وقفه در موسیقی ، خلا در مسجمه سازی و معماری ، فضای تهی در نقاشی و... فضای منفی را به خوبی توصیف می کند. مارتین هایدگر گاهی " پراز خالی بودن " را در کارهایش به عنوان یک اصل قرار داده و با ایجاد خلا بر فضای منفی تاکید می کند.
شیما نوروزپور ( 1393/02/21 ) :
به تعبیر من تضاد در هر موضوعی میتواند مفهوم اصلی را خیلی بارزتر جلوه دهد.به واقع فضای منفی متضاد فضای ساخت یا معماری ماست.و برای تبلور معماری در یک مکان علاوه بر فضای ساخته شده فضای ساخته نشده نیز باید طراحی شود.و این چیزی است که ما اغلب از آن غافل میشویم.ما در اصل بخشی از فضای منفی را درون معماریمان گم میکنیم اما امان از زمانی که توجهی به خلآها نداریم....!؟!؟یکی از معمارانی که به دقت به بحث فضای منفی پرداخت "دانیل لیبسکیند" بود.....
زهرا نصیری ( 1393/02/21 ) :
تراوش ذهن کوزه گر باعث شکل گرفتن گل رس می شود که شکل هر ظرف بیانگر تخیلات هنرمندی است که کوزه را می سازد و سعی می کند بدین وسیله به روح خود صیقل بزند.
چون کوزه گر بعد منفی کوزه را نمی بیند می توان حدس زد منتظر پر شدن آن می باشد...
آرمان رهنما ( 1393/02/21 ) :
توجه کردن به فضای منفی می تواند باعث بهتر شکل دادن فضا شود.این موضوع را می توان در هر هنری از جمله سفالگری , معماری و... یافت.
با ساماندهی فضای منفی می توان خیلی بهتر چشم را به سمت سوژه سوق داد.هر اثری در جا و سایت خود که قرار بگیرد معنا پیدا می کند ودر گرو فضای نفی اطرافش است.
حسین رحمانی ( 1393/02/22 ) :
در پدیدار شناسی عمده توجه به ذات هنر و نسبتش با حقیقت معطوف است.
اشیاء ظاهر می شوند و وجود منکشف می شود و از سوی دیگر پدیدار شناسی را نیز با امر آشکار شونده که نزد او همان وجود است مرتبط می داند .
امیر ارسلان صف شکن ( 1393/02/22 ) :
همیشه بعد منفی اجسام ذهن انسان را بیشتر به خود درگیر می کند در صورتی که برای سازننده ی او بعد منفی در کنار بعد مثبت آن معنی و مفهوم را خود را به خوبی نشان می دهد .
مهدی تسلیمی ( 1393/02/22 ) :
بودن یا نبودن مسله این است همیشه این مسله که منفی بودن و نبودن بد مسله بوده ولی می توان گفت که بعد منفی در معماری و هنر اگر به درستی پرداخته شود بهترین نتیجه ها را خواهد داد و این مسله در کارهای هایدگر به خوبی نشان داده شده است
فاطمه فریدونی ( 1393/02/23 ) :
خالی بودن ظرف در ذهن ما فضای منفی و احساس نا امیدی در ما بوجود می آورد و از یک جهت دیگر شکل ظاهری ظرف و رنگ آن در ذهن ما فضای مثبت بوجود می آورد.
فاطمه فریدونی ( 1393/02/23 ) :
خالی بودن ظرف در ذهن ما فضای منفی و احساس نا امیدی در ما بوجود می آورد و از یک جهت دیگر شکل ظاهری ظرف و رنگ آن در ذهن ما فضای مثبت بوجود می آورد.
فاطمه فریدونی ( 1393/02/23 ) :
خالی بودن ظرف در ذهن ما فضای منفی و احساس نا امیدی در ما بوجود می آورد و از یک جهت دیگر شکل ظاهری ظرف و رنگ آن در ذهن ما فضای مثبت بوجود می آورد.
tahere mirab ( 1393/02/23 ) :
از دیدگاه من فضاي منفي به اندازه فضاي مثبت اهميت داردوطراحان و معماران در عين توجه به فرم اصلي، نقش فضاي منفي را نيز باید در نظر گیرندو طبق برداشت من کوزه گر همانگونه که صرفا به خاک رس شکل می دهدبه فضای منفی و خلا آن نیزشکل می دهد .
فریده کاظمی ( 1393/02/23 ) :
کوزه گر با ایجاد فضای مثبت و منفی در کنار هم تنوع دید به وجود اورده
پگاه پران ( 1393/02/23 ) :
ایجاد دو فضای مثبت و منفی دید ما را نسبت به اثر جلب میکند
مرضیه قربانی ( 1393/02/23 ) :
به تعبیر من همان گونه که فضای مثبت در ذهن ما تداعی گر جسم و شی ای می باشد به مراتب مهم تر از آن فضای منفی که موجود می باشد و از نظر دید ما بی ارزش تلقی می شود باعث شکل دادن به فضای مثبت و حتی هویت دادن به جسم می باشد. بدون وجود فضای منفی شاید فضای مثبت هیچ کاربری نداشته باشد . مثل این که ما همه انسان هستیم و جسم ما به عنوان عاملی برای شناخت ما و تمایز ما با سایرین به حساب می آید و حتی از طریق همین جسم ما از لحاظ زیبایی و یا سالم بودن با بقیه مقایسه میشویم (فضای مثبت) اما غافل از اینکه تفاوت اصلی ما و همینطور دلیل وجود جسم ما همه و همه به دلیل وجود روح ما (فضای منفی) است. که دیده نمیشود اما پشت صحنه همه خصوصیات ماست. اگر بتوانیم این اصل را با تمام وجود درک کنیم آنگاه میتوانیم با وسیع شدن دیدمان این فضای منفی ا در همه جا حس کنیم و درک کنیم.
negar saranjam ( 1393/02/23 ) :
خلا و فضای مثبت ، نسبی هستند. زیرا فضای مثبت و منفی به نسبت هم شکل میگیرند.اگر دستان کوزه گر نبود هیچ وقت به واسطه دستان آن کوزه گر فضای منفی بوجود نمی آمد.پس کوزه گر یک فضای مثبت به وجود آورده.فضای مثبت و منفی با توجه به اینکه نسبت به هم سنجیده می شوند پس کوزه گر تقریبا یک نقش مهم در ایجاد یک فضای مثبت داشته پس ما نمی توانیم به واسطه فضای منفی ، عمل کوزه گر را کوچک ببینیم.
MaziyaR RezapouR ( 1393/02/23 ) :
هایدگر بحث خودش رو درباره کوزه با فرضیه حضور و عدم پیش می گیرد، از نظر او کاربرد کوزه در حقیقت با فضای منفی و تهی درونش مرتبط است و کوزه از طریق شکل بیرونی اش شناخته می شود.
در حقیقت در مرکز کوزه نیستی (فضای خالی) وجود دارد که شی را کاربردی و مفید می سازد. در حقیقت نیستی کوزه کارایی آن است...
او این بحث را مطرح نمود که کوزه هرگز در علم نمی تواند خالی باشد بلکه حداقل از یک سیال مثل هوا پر شده...در نتیجه او میخواست این گزاره را مطرح کند که علم هیچ ابزاری برای درک تهی ندارد(ناکارایی علم در سنجش نیستی)...که برای او در خصوص افزایش نا کارامدی روشهای علم در شرح تجارب انسانی مورد قیاس قرار گرفت.
زهرا همتی ( 1393/02/23 ) :
همان قدر که فضای مثبت در دید ما نسبت به جسم تاثیر میگذارد فضای منفی هم اثر داردوبه فضای مثبت هویت میدهد وجسم رو از یک نواختی در میاورد کوزه گر با ایجاد فضای منفی در کنارفضای مثبت به جسم هویت و تنوع بخشبده و دید ما رو به چالش کشیده ومارو برای دیدن جسم راغب کرده
MaziyaR RezapouR ( 1393/02/24 ) :
در ادامه صحبتم...
نبلور این دید هایدگر در معماری این است که اگر ما بتوانیم آن فضای منفی که در اثرمان ایجاد کردیم،دارای کارکرد و کاربردی باشد که انسان توسط آن کاربرد فضای منفی با اثر ارتباط برقرار کند و ان را لمس کند،موفق به ایجاد فضای مطلوب مورد نظر شده ایم.
پروین جوکار ( 1393/02/24 ) :
برای هایدگر شی در ابتدا از طریق تلفیق با زندگی روزمره ،ارزشمند می شود.
هایدگر بر این فرض است که یک کوزه گر، کوزه را به عنوان شی مستقل برای هدفی خاص می سازد که مایعی را در خود نگه دارد، او تاکید می کند که کوزه جلوه ای ظاهری دارد و این مساله که چگونه ساخته شده هنگامی که انسان ان را مشاهده می کند درک می کند، برای هایدگر عملکردهای کاربردی زندگی روزانه دارای اهمیت بیشتری نسبت به خلوص،زیبایی و بی زمانی است
برای او عملی بودن یک شی و کاربردی بودن آن است که باعث به وجود آمدن ارتباط بین انسان و آن شی می شود...در اینجا کوزه که در نظر هایدگر ان فضای خالی درونش است که باعث عملکردی بودن و کاربردی بودن شی شده باعث برقراری ارتباط میان انسان و کوزه شده و انسان و حواس ما را با نوع عملکردش به خود جذب کرده...
که نمو آن در معماری این است که ما با استفاده از فضاهای مثبت اگر ایجاد یک فضای منفی یا تهی که دارای کاربردی برایمان است(که در اینجا فضای منفی کاربردی برای کوزه دارد که همان ریختن آب در کوزه است) ایجاد کنیم، توانسته ایم به واسطه کاربرد آن فضای منفی ایجاد درک و ارتباط بین بیننده و اثر خود کنیم...
مریم دیباور ( 1393/02/24 ) :
فضای مثبت یا منفی با حضور یا عدم حضور اشیاء تفسیر می شود. فضا بدون وجود شیء و انسان ، مفهوم خلأ را القا می کند اما در صورت ارتباط با محیط پیرامون ، ماهیت فضایی مثبت به خود می گیرد. پس فضا در بسیاری از مواقع ، می تواند درعین منفی بودن ظاهری ، مثبت باشد. فضای منفی داخل کوزه به فرم بیرونی آن معنا می بخشد و ماهیت کوزه بودن آن را شکل می دهد. فضای منفی درک فضای مثبت را تسهیل می کند ، درواقع می تواند پس زمینه ای برای ماهیت بخشی به فضای مثبت باشد.
mahmud hozhabri ( 1393/02/24 ) :
فضاي منفي را هميشه يك فرم منفي محسوب نمي‌كنند، زيرا فضاي مثبت مي‌تواند پس زمينة فرم‌هاي منفي و فضاي منفي پس زمينة فرم‌هاي مثبت باشد و پس زمينه معمولاً فرم (كه اغلب حالت جدا و مستقل دارد) نيست.
کورش آب میخک ( 1393/02/24 ) :
فضای منفی، هویت شکل گیری فضای مثبت ؛ در واقع دلیل اصلی به وجود آمدن فضای مثبت، فضای منفیست. شاید این مسئله همان فلسفه ی تقسیم بندی مسایل و اشیا بر اساس تفاوت ها را یاد آور می کند، که سبب تمایز این کوزه با کوزه های دگر می شود.
ساناز حسینی ( 1393/02/28 ) :
ساناز حسینی
فضای منفی به معنای بیهودگی و پوچی نیست. در همه ی هنرها از جمله: معماری، نقاشی، عکاسی و... فضای منفی باعث جلب توجه بیشتر نسبت به اثر و زیبایی بیشتر اثر میشود اما با این اوصاف لازم به ذکر است که فضای منفی به تنهایی معنا و مفهومی ندارد و اصلا وجود ندارد اما وقتی در کنار فضای مثبتی قرار میگیرد نه تنها خود معنا پیدا میکند یا حتی به وجود میاید بلکه به فضای مثبت و کل اثرهم معنا میبخشد. کوزه گر هم با این کار به اثرش زیبایی و معنا بخشیده است و این کار به صورت ناخود آگاه به وجود نیامده است به یقین فکر و خلاقیتی پشت آن بوده است.
پریوش قلندری ( 1393/02/28 ) :
فضای منفی به تنهایی یعنی تهی، نابودگی، بی معنایی اما فضای منفی در کنار فضای مثبت به وجود می آید و معنا پیدا میکند و همچنین باعث زیبایی اثر میشود و این فلسفه در بسیاری از هنرها صادق است. همانطور که دیده میشود کوزه گر با این کار به اثرش زیبایی و معنا داده است.
پریسا منوریان ( 1393/02/28 ) :
پریسا منوریان
در طراحی هر چیز یا شئ ای، فضای منفی به اندازه فضای مثبت اهمیت دارد و یا حتی بیشتر. اگر شئی فقط فضای مثبت بود هیچ حس و معنایی نداشت. فضای منفی است که با ادغام با فضای مثبت به شئی حیات و مفهوم می بخشد

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

مارتین هایدگر و توتالیتاریسم ذاتی ناسیونالْ سوسیالیسم به روایت ژان بوفره
كتابخانه ي اتووود ـ فیلسوفان هیتلر ـ ایوان شرات
فیلوکیتکت ـ معماری به روایت مارتین هایدگر
دست و زبانِ هیتلر؛ هستی شناسی دراماتیکِ لویاتانِ زبان در بدن رسانه ای
منبع شناسیِ اتووود ـ مارتین هایدگر
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group