معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1387
معماری فضای داخلی   - 25
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1320
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
نظریه معماری   - 1030
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
طراحي داخلي   - 943
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 895
معماری مجازی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 878
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
مرزهای معماری   - 806
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری حوزه عمومی   - 803
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 733
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 732
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نگاه نو به سكونت   - 724
معماری و نقاشی   - 16
کلان سازه   - 627
جهان علمیْ تخیلی   - 16
معماری و سیاست   - 621
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 552
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 536
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 499
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 474
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 466
معماری کوچک مقیاس   - 14
طراحی صنعتی   - 464
معماری و روانشناسی   - 13
معماری تندیس گون   - 463
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 458
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 453
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 11
معماری منظر   - 446
معماری و گیم   - 10
معماری شمایل گون   - 430
معماری و هوش مصنوعی   - 10
باز زنده سازی   - 393
معماری و رسانه   - 10
توسعه پایدار   - 371
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
هنر مدرنیستی   - 362
بی ینال ونیز   - 10
آینده گرایی   - 358
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری یادمانی   - 346
درس گفتارهای اتووود   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 327
معماری و ادبیات   - 9
معماری سبز   - 316
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
طراحی نئولیبرال   - 301
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری پست مدرن   - 279
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 270
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 261
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 256
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 256
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 251
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 250
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 247
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 247
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 242
معماری تخت جمشید   - 7
بنای محدود   - 226
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری های تک   - 219
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
گرمایش زمین   - 216
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 196
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری انتقادی   - 194
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن عمومی   - 193
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 185
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 174
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 171
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 165
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 150
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 140
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 138
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 136
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 126
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
معماری ژاپن   - 124
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 113
منبع شناسی اتووود   - 6
بلندمرتبه ها   - 108
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
ترسیمات معماری   - 96
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
معماری بیابانی   - 5
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 79
فرهنگ نفت   - 5
معماری فاشیستی   - 79
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری و فاجعه   - 73
معماری خوانی   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری هند   - 66
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری چین   - 63
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 58
بلوپرینت   - 4
گفت و گو با مرگ   - 56
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 55
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
ویرانه ها   - 54
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 51
معماری جنگلی   - 4
مدارس معماری   - 50
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
زاغه نشینی   - 47
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پداگوژی   - 44
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
اقتصادِ فضا   - 43
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری دیجیتال   - 42
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 3
معماری پراجکتیو   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 40
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 40
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 40
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 39
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
هنر روسیه   - 33
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
فیلوکیتکت   - 32
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 25
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 3
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 4
ژاک دریدا   - 18
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 13
ژیل دلوز   - 29
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 27
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونیو نگری   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنیش کاپور   - 8
سو فوجیموتو   - 11
آی وِی وِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اُ ام اِی   - 40
سورِ فِهْن   - 6
اتوره سوتساس   - 7
سوزان سانتاگ   - 8
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 13
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 8
فرانک لوید رایت   - 45
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 2
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 24
الیس راستورن   - 99
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لویی کان   - 37
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 11
لُکُربُزیه   - 141
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 29
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 22
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 57
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 67
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
میشل فوکو   - 46
تئودور آدورنو   - 4
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 1
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 8
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 23
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -766
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -372
صنعتی   -101
فرهنگی   -327
گالری   -84
پاویون   -258
هتل   -75
موزه   -253
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -159
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -152
ویلا   -6
اموزشی   -132
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
هنر گفت و گو ـ کنفرانس خبری رم کولهاس در مورد دِ رتردام یا شهر عمودی
اتووود سرویس خبر:   آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
1393/03/08
مـنـــــــبـع : http://www.dezeen.com
تعداد بازدید : 4034

هنر گفت و گو نام اثری سترگ از هنرمند سورئال رنه مگریت است؛ در چشم اندازی از غول هایی در نبرد یا از اغاز جهان، دو انسان کوچک در گفت و گویند، سخنی ناشنیدنی جاری است که در سکوت سنگ ها جذب می شود، اما در پای سنگ های تل انبار شده مجموعه حروفی شکل گرفته اند: رویا، صلح یا مرگ که تلاش دارند به اشوب سنگ ها نظمی دهند. اتووود گفت و گوهایش را زیر عنوان این ستون خواهد آورد.

ساختمان د رتردام یا شهر عمودی که ساخت ان در سال 2013 به اتمام رسید یکی از شاخص ترین پروژه های بلندمرتبه سازی چند دهه اخیر است که توسط دفتر معماری متروپلیتن طراحی و اجرا گردید، رم کولهاس در این پروژه سعی کرده است تقریبا تمامی ایده ال های زندگی متمرکز مبتنی بر رشد عمودی را به غایت محقق سازد، این پروژه، به گمان من، توسعه طبیعی تفکر لوکوربوزیه در مورد شهرهای اینده است، ایده ای که در مجتمع های مسکونی اش، از جمله مجتمع مسکونی مارسی به جد محقق گردید.

انچه از پی می اید کنفرانس خبری ای است که رم کولهاس پس از افتتاح مجموعه ترتیب داد و در ان به فرایند طراحی و اجرای این پروژه پرداخت، نکته قابل تامل در این کنفرانس درک عمیق رم کولهاس است از تحولات شهری و تاثیری که این تحولات بر معماری دارند.

"این ساختمان از تمام زوایا متفاوت به نظر می رسد و این البته اتفاق تازه ای نیست، اما می توان در معماری ان را جاه طلبی ای تازه خواند." این پروژه که توسط دفتر معماری برای متروپولیتن شهر عمودی خوانده می شود ترکیبی است از هتل، دفاتر اداری و اپارتمان هایی که در برج هایی خیره کننده و چشم نواز تجمیع شده اند، این مجموعه در حاشیه جنوبی رودخانه ماس در رتردام جانمایی شده است، کولهاس این بخش از شهر که پس انتقال فعالیت های بندری از مرکز شهر در دهه های 1980 و 90 خالی از سکنه شده است، را "شهر ارواح" می خواند. دلیل جانمایی این مجموعه در این بخش شهر را نیز بایستی در همین نکته یافت:" چرایی جانمایی دِ رتردام در این بخش شهر، بسیار ساده است، چرا که این پروژه برای سوق دادن شهر با مرحله بعدی حیاتش و عبور از حالت یک شهر ارواح لازم بود، این استراتژی صرفا یک بعد معمارانه ندارد، بلکه از نوعی جاه طلبی شهری نیز حکایت می کند."

ساختمان متشکله ایست از احجامی که بر یک محور پیچیده اند و همگی روی یک بنای واحد مستقر شده اند، کولهاس اذعان دارد که این دو بخشی بودن از همان ابتدا جزیی از طرح بوده است:"به گمان ما این میزان از جدایی عمیقا بخشی از شرایط تکه تکه شده شهری ایست که در رتردام با ان مواجه ایم، بنابراین ایده ما داشتن یک مبنایی بود که بتواند هر دوی این کارکردها را پوشش دهد."

او ادامه می دهد:"ساختمان از هر سویی که بدان نگاه شود و از هر بخشی از شهر هویتی نو را نوید می دهد، شاید هم هویتی متفاوت را، چرا که فکر می کردیم خیلی کسل کننده است که یک ساختمان از هر زاویه یک جور به نظر برسد." به گمان رم کولهاس این پروژه ماحصل بحران اقتصادی است:"طنز داستان این است که به سبب بحران اخیر اقتصادی، قیمت ساختمان ها پایین امد و این وضعیت امکان مشارکت سازندگان المانی ـ برای اولین بار در هلند را ـ در این پروژه را فراهم اورد." او اضافه می کند:"بنابراین موج اول بحران پروژه را تا سر حد توقف و مرگ پیش برد و موج دوم به احیای ان انجامید."

کولهاس همچنین به رتردام بعد از جنگ جهانی دوم و ایده اش در مورد "بزرگی" نیز پرداخت، ایده ای که منجر به خلق پروژه دِ رُتردام گردید.

"راه های زیادی وجود دارد که معماران تضادها را تجربه کنند، درست به مانند سورئالیست هایی که می توانستند یک چتر را با یک چرخ خیاطی در یک تصویر ترکیب کنند. . . رُتردام شهری ایست که در ان به تجربه گذاشتن صورتی بی نهایت مشروع دارد، چرا که شهر تقریبا طی جنگ جهانی نابود شده است، بنابراین بافت در این شهر مسئله ایست بی نهایت نسبی."

متن کامل گفت و گو

اصلی ترین مسئله در مورد رُتردام فهم این نکته است که شهر در اغاز جنگ جهانی دوم نابود شد، از این نظر این شهر، شهر بی نهایت جذابی است. شهر کاملا از میان رفت، تنها چند ساختمان باقی ماندند، بنابراین شهر باید دوباره ساخته می شد، از این نظر شهر به یک موضوع بسیار جذاب برای معماران بدل گشت، اصلا تصادفی نیست که اکثریت غریب به اتفاق معماران هلندی در این شهر زندگی می کنند.

با این پیش زمینه باید پذیرفت که ما اولین موج معمارانی نیستیم که در این شهر تربیت شده اند یا در ان سکنا گزیده اند، ما احتمالا موج هفتم معمارانی هستیم که در این شهر کار می کنیم. اولین موج معماران پس از جنگ، معماران به شدت حماسی ای بودند با روحیات سخت کیشانه مدرنیستی که اساسا ابژه های متصلبی را در اقصا نقاط شهر بنا نهادند، تا دهه 1960، شهر تقریبا دوباره روی پای خود ایستاده بود و مرکزی داشت به شدت سازمان یافته. مرکز شهر مملو از ابژه هایی بود متصلب، با چند ساختمان اداری و چند بافت تجاری متصل به هم. وقتی من بچه بودم، رتردام یک مثال جهانی بود و مطمع نظر بسیاری از کشورهای در حال توسعه ای که می خواستند اینده را مشاهده کنند.

طی دهه 1970 مدرنیته مردم را عصبی کرد، ان ها چیزی جذاب تر می خواستند، همه چیز اب رفته بود و کوچک تر شده بود و از نظر ابعادی انسانی تر، در این میانه نوستالژیا شروع کرد به ایفای نقشی مهم تر، ان بازه زمانی امد و رفت و در همین حین فعالیت های کشتیرانی و کشتی سازی و مرتبط با بندر ارام ارام از مرکز شهر برچیده شدند و به حاشیه دریا منتقل گردیدند. در دهه 80 و 90 شهر دیگر با بندی شلوغ مواجه نبود، بلکه انچه بیش از پیش رخ نشان می داد بیشتر انبارهای خالی به جای مانده در مرکز شهر بود؛ مرکز شهر به یک شهر ارواح تبدیل شده بود. از همین رو چرایی جانمایی دِ رتردام در این بخش شهر، بسیار ساده است، چرا که این پروژه برای سوق دادن شهر با مرحله بعدی حیاتش و عبور از حالت یک شهر ارواح لازم بود.

طرح در اواخر دهه 80 برای تغییر دادن ماهیت جبهه جنوبی رودخانه کلید خورد و طی زمان توسعه یافت، طرح چه از منظر مقیاس و چه از منظر فرایند اماده سازی زمین، پروژه ای بی نهایت پیچیده و غامض بود، اما برای اولین بار توده عظیمی از مردم موافق این ایده بودند که این سوی رودخانه نیز بایستی از یک چنین کیفیتی برخوردار باشد.

پس این پروژه صرفا یک جاه طلبی معمارانه نبود، بلکه بیشتر یک رویای شهری بود. من عمیقا بر این باورم که عدم تغییر چهار سال یکبار ایده های بزرگ شهری بی نهایت مهم است، این خیلی مهم است که با تغییر رژیم های سیاسی یا تغییر مد شاهد تغییر پروزه های بزرگ مقیاس شهری نباشیم، حفظ میزانی از ثبات در شهرسازی همیشه مهم است.

من می توانم داستان نسبتا غریبی را برایتان تعریف کنم، در اواخر دهه 1970 در امستردام، پروژه بدنامی احداث شد که بر مبنای اشکال شش گوش شکل گرفته بود، پروزه ای به نام بیلــْـمِرمـــیر که تحت شمول توسعه مسکن عمومی در امستردام به اجرا در امد. در اواخر دهه 1990 مردم ارام ارام شروع به انتقاد وسیع نسبت به ابعاد و شرایط غیر انسانی پروزه نمودند، در همین حین یک بوئینگ 747 اسرائیلی بر بخشی از مجموعه سقوط کرد و بعد از ان مردم با اعتماد به نفس بیشتر شروع به تخریب بناهای مجموعه و ساخت مجدد ان ها نمودند. اکنون ما شاهد بی اعتبار شدن ایده مسکن عمومی هستیم و شاهد انیم که برخی از این پروژه ها به سبب مسائل فرهنگی و حفاظتی در حال احیای مجدد هستند. این روند عملا نشان دهنده چرخه اعتبارزدایی است، در این شرایط می توان به جایگزین های جدید اندیشید، در غیر این صورت نمی توان به فکر تغییر شکل شهرها بود.

با این اوصاف ما با برج رتردام چه کردیم، ما کار را در انتهای دهه 90 اغاز کردیم، این ساختمانی بود مستعد برای بساز و بفروش ها، چرا که در انتهای دهه 90 بخش عمومی پولی برای جامه عمل پوشاندن به این پروزه ها نداشت، برای همین مجبور شدند مشارکت بخش خصوصی را نیز بپذیرند.

ما اساسا با تمرکز بر دو محوطه اغاز کردیم و پیش بینی مان این بود که در هر کدام از محوطه ها به صورت جداگانه یک برج طراحی نماییم. اما وقتی کار را شروع کردیم متوجه شدیم که این میزان از جدایی گزینی به یک موقعیت شهری منفک شده منتهی می گردد، بنابراین ایده را به ترکیب دو برج با هم تغییر دادیم.

برای ما مشخص بود که پروژه ترکیبی است از واحدهای مسکونی، دفاتر ادارای، هتل و تمام دیگر تسهیلات شهری، اما انچه برای ما مشخص نبود نسبتی بود که بایستی به هر کدام از این عناصر متشکله برج می دادیم، از طرف دیگر به این گزاره نیز باور داشتیم که پروژه بایستی بی نهایت انعطاف پذیر نیز باشد، نهایتا به این نتیجه رسیدیم که باید سیستمی را توسعه دهیم که بر اساس ان هر کدام از این عناصر می توانند تغییر کنند و با دیگر عناصر جایگزین شوند، بنابراین به پروژه ای رسیدیم که کم و بیش از حیث برنامه [فیزیکی] به حداکثر انعطاف پذیری وفادار ماند.

ساختمان در انسوی رودخانه واقع شده است و تنها راه رسیدن به ان عبور از یک پل است بنابراین باید ساختمانی طراحی می کردیم که پیش بینی پذیر باشد و طرح نیز باید همین بارزه را متبلور می ساخت. از این رو به طرحی رسیدیم که از دور و از منظر پیکره بندی همچون یک توده مجرد و تکین به نظر می رسید، اما وقتی به ساختمان نزدیک می شویم متوجه شفافیتش می شویم و زمانی که بیشتر نزدیک می شویم به زوایای موجود و بعضا مورب در این حجم به ظاهر یکپارچه نیز دقت می کنیم. "تاثیر کلی ای که تلاش می کردیم بدان دست یابیم این بود که به موازات حضور در نقاط مختلف شهر بنا نیز بر هویت جدید و متفاوتش تاکید گذارد. چرا که به نظرمان بی نهایت خسته کننده می امد، یک ساختمان تکی از زوایای مختلف در بافت شهری یکسان به نظر رسد، این بارزه برای یک برج همچون سم می ماند و به شدت مضموم است. اما این ساختمان از زوایای مختلف یکسان به نظر نمی رسد، این وضعیت خیلی شبیه وضعیتی است که بر ساختمان سی سی تی وی در پکن نیز جاری کردیم. کاری که در این پروژه انجام شده است خیلی ابداعی نیست، اما در معماری جاه طلبانه است. این ساختمان با هویت متغیرش، با هر بخشی از شهر بر سریری نو به تعامل می نشیند.

در سال 1994 مقاله نوشتم تحت عنوان بزرگی bigness در مقاله به شرح این مسئله نشستم که معماری، با پا فراتر نهادن از یک مقیاس مشخص، بر اساس شاکله های متفاوتی تعریف می شود و بایستی به این شاکله ها و قواعد نیز پاسخ گوید. در ان مقاله که اتفاقا روی سخنش هم با اروپایی ها بود، تاکید کردم بافت گرایی contextualism نقشی مهم در این بحث ایفا می کند. تفسیر بافت گرایی این است که اگر شما در محیطی میان ساختمان های دیگر، به اجرای ساختمانی می پردازید، سیاق درست این است که بر قراری به اجرای این ساختمان نشینید که شبیه به دیگر ساختمان ها باشد، منظور از شباهت، هم شباهت در مقیاس بود و هم، در صورت امکان، شباهت در بیان معماری.

حال انکه رتردام جدید شهری تجربی است، چرا که این شهر در جنگ جهانی دوم تقریبا به طور کامل تخریب شد پس ایده بافت در این شهر یک مفهوم به غایت نسبی است، بنابراین ما از همان اغاز می توانستیم بر همین وجه تجربی شهر تاکید گذاریم، این وجه تجربی همچنین می تواند توضیحی باشد بر این گزاره که چرا ساختمان به بخش هایی تقسیم شده است.

ما کارمان را در 1998 اغاز کردیم، اما حادثه یازدهم سپتامبر برای ما یک چرخه افول ایجاد کرد، بعد از ان با رکود سال 2008 مواجه شدیم، اما طنز قضیه انجاست که که بحران مالی موجب شد قیمت ساختمان پایین بیاید و این واقعیت کمک کرد که ما بتوانیم با برخی از سازندگان المانی نیز مشارکت نماییم، بنابراین بحران اولی پروزه را تا سرحد مرگ پیش برد و دومی ان را زنده کرد.

در این پروژه شما شاهد هم کناری مجتمع مسکونی و هتل ها هستید، اما پرداخت کلی ساختمان ان را به یک مجسمه شبیه کرده است، ما این بنا را بیش از انکه یک ساختمان ببینیم یک شی می بینیم و در واقع ان را انچنان متعلق به دنیای معماری در نظر نمی اوریم.

و در پایان صحبتی هم دارم با روزنامه نگاران، ان ها غالبا بر این باورند که به ما معماران خیلی خوش می گذرد و تقریبا هر کاری که بخواهیم انجام می دهیم، اما فشاری که طی کار به ما وارد می شود واقعا زیاد است، من از این فشار شکایتی ندارم اما ادعای اینکه ما دستمان برای انجام هر کاری در هر محیط و هر کشوری باز است، واقعا ایده نابجایی است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

برج های ریفرما از ریچارد میر در مکزیک ؛ فضاسازی با نور طبیعی
تراشه های کانسپچوال ـ محسن مصطفوی؛ رم کولهاس، سورئالیسم و بازْزایی نومدرنیسم در معماری دهه هفتاد
ژان نوول و برج دوها؛ تأثیری گستاخانه بر خط آسمان شهری بندری
پالپ نیوز ِ اتووود ـ چگونه دکوراتور خود باشید
طرح جدید ورودی بندر تاریخی کپنهاگ از استیون هال؛ برج های متصل با پل عابرپیاده
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group