زاها حدید کار او را "نشاط بخش و مبتکرانه" نامیده، شیگرو بان به ستایش آن چه در نظرش "دستور زبان طراحی سازه" می باشد پرداخته است؛ در حالی که نورمن فاستر به سادگی او را "الهام بخش" می نامد. از زمان درگذشت فرای اوتو در سال گذشته، تجلیل های فراوانی در سطح جهانی از او شده که در پی تعریف مجدد محدودیت های بسیار معماری بوده است.
به سادگی، هیچ معمار دیگری همچون فرای اوتو، در نیمه ی دوم قرن بیستم، ایده های قاطعی برای ساخت و ساز ارائه نداده است. از طریق اکتشاف تکنیک های ساخت و ساز با انرژی کارآمد، استراتژی های زیست محیطی بسیار پیش تر از آن که مورد توجه گسترده ی عموم مردم قرار بگیرد، در آثار اوتو در نظر گرفته شده اند. علاوه بر این، با در نظر گرفتن کاربران در مراحل ساخت و ساز و شرایط آب و هوای محلی، او قادر به گشودن راه های تازه ای برای گسترش صنعت ساخت و ساز بود.
این کتاب با عنوان "فرای اوتو: یک زندگی از پژوهش، ساخت و ساز و الهام بخش" شامل جزئیاتی است که جنبه های مهمی از آثار فرای اوتو را روشن می سازد؛ که در قلب آن، جستجوی مستمر برای طرح های طبیعی از طریق اکتشاف فرم ها قرار دارد. در نتیجه، کار او با ادغام از طیف وسیعی از ایده های استفاده شده در غشا و سازه های پنوماتیک شکل گرفته است.