معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1577
معماری مجازی   - 23
منظر شهری   - 1494
معماری بیابانی   - 23
نظریه معماری   - 1099
معماری کوچک مقیاس   - 23
طراحي داخلي   - 1046
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 953
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
تکنولوژی ساخت   - 934
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 883
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
مرزهای معماری   - 858
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
نگاه نو به سكونت   - 823
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 800
معماری ـ موسیقی   - 18
نظریه شهری   - 795
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری و سیاست   - 756
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 668
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 649
شهرهای در حرکت   - 15
معماری پایدار   - 603
معماری بایومورفیک   - 15
آرمان شهرگرایی   - 539
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
منتقدان معماری   - 534
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 527
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 521
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 521
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
طراحی صنعتی   - 515
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 505
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 496
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری تندیس گون   - 487
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری شمایل گون   - 452
معماری خوانی   - 9
باز زنده سازی   - 440
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 438
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 422
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماریِ توسعه   - 367
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری یادمانی   - 367
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 356
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 350
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 345
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری پست مدرن   - 331
معماری تخت جمشید   - 8
تغییرات اقلیمی   - 319
منبع شناسی اتووود   - 7
اتووود کلاسیک   - 300
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 281
طراحی و پناهجویان   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 272
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 271
فرهنگ نفت   - 7
گرمایش زمین   - 271
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
بدنه سازی شهری   - 270
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 266
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 264
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 251
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 248
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 248
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 248
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 230
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 228
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 223
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 215
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 201
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 198
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 185
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 179
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 159
عبور از مرحله جنینی   - 7
مسکن روستایی   - 155
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
هنر گفت و گو   - 155
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 154
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 143
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 141
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ایران   - 129
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
بلندمرتبه ها   - 120
پداگوژی انتقادی   - 6
اقتصادِ فضا   - 108
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 106
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری و رسانه   - 96
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری فاشیستی   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری مذهبی   - 87
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 87
معماری مصر   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری فضای داخلی   - 81
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
اکسپو   - 80
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
فیلوکیتکت   - 75
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 73
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 72
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 72
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویرانه ها   - 72
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 67
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری پراجکتیو   - 61
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدارس معماری   - 58
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 56
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
زاغه نشینی   - 54
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری دیجیتال   - 53
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 50
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 45
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و روانشناسی   - 45
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
جنبش متابولیسم   - 44
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
باهاوس   - 42
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و نقاشی   - 42
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
بحران آب   - 40
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و ادبیات   - 37
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 37
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
آنتروپوسین   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری جنگلی   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
طراحی مُد   - 25
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری و گیم   - 24
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 23

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 13
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 49
سوزان سانتاگ   - 10
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 17
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 67
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 149
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 31
هرزوگ دی مورن   - 31
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 4
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 10
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 113
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 33
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -834
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -433
گالری   -88
فرهنگی   -343
هتل   -79
پاویون   -274
ورزشی   -67
موزه   -262
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -237
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -173
ویلا   -19
مسکونی ـ تجاری   -168
مجموعه های مسکونی   -5
اموزشی   -142
زاغه نشینی   -5
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -2
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
هنر گفت و گو ـ دیزین با رم کولهاس به بهانه درگذشت زاها حدید
اتووود سرویس خبر:   فرناز جاسمی (تحریریه اتووود)
1395/03/03
مـنـــــــبـع : www.dezeen.com
تعداد بازدید : 2949

زاها حدید 2016 - 1950 :در این مصاحبه اختصاصی، رم کولهاس معمار هلندی در مورد دوستی دیرینه اش با زاها حدید و انتقادش از اقدام مطبوعات غرب به عنوان سازمان عفو بین الملل نسبت به پروژه های زاها در کشورهای شرقی، می گوید. کولهاس روز پس از انتشار خبر فوت غیرمنتظره حدید در سن 65 سالگی با dezeen مصاحبه کرد. 

کولهاس 71 ساله، حدید را "ترکیبی از زیبایی، قدرت و بسیار بخشنده" توصیف کرد. به گفته ی او "حدید فوق العاده سرگرم کننده بود". بدیهی است که همیشه نیست، به همین دلیل بسیاری از مردم به شدت ناراحت هستند و به خاطر کمک هایش، عمیقا عاشق او بودند و بسیار لذت بخش است که او زندگی ما را بنا کرده است.

هم چنین او اضافه کرد که "حدید اساسا یک خانواده بود"

این دو پس از ملاقات در انجمن مدرسه معماری لندن در دهه 1970، با یکدیگر دوست شدند و با وجود رقابت های کاری، آن ها بسیار موفق بودند ـ کولهاس با شرکت خود OMA در روتردام هلند و حدید با شرکت مستقر خود در لندن که در سال 1979 تاسیس شد.

او گفت: حدید شخصیتی با یک نوع نادر از شجاعت و دلیری بود. این یک شجاعت ساختگی نبود بلکه یک شجاعت اجتناب ناپذیر بود. او تنها برای این راه ساخته شده بود و تقریبا یک اتفاق طبیعی بود.

این نکته بسیار مهم است، زیرا در آن زمان همه ی ما در جست و جوی راه های جدیدی بودیم که می توانستید به یک معمار تبدیل شوید.

کولهاس گفت: این یک واقعیت است که تولد حدید در بغداد بسیار در کارش اهمیت داشته و او، توصیف حدید را در اعلامیه فوتش به عنوان یک معمار انگلیسی به جای معمار عربی، بسیار عجیب و غریب دانست.

او گفت: من کار حدید را لزوما به عنوان یک فرم محرک و هیجان انگیز، از معماری غرب و توسعه معماری غربی نمی دانم، اما اساسا سبکی متفاوت است، من فکر می کنم ممکن است این بزرگترین دستاورد او باشد. او نسبت به انتقادهای شدید به کارهای زاها حدید در کشورهایی چون قطر، ابراز خشم کرد و این عمل را به عنوان یک اهانت شدید دانست.

"به طور کلی من از انتقاد کوته بینانه مطبوعات معماری، که به عنوان یک نوع سازمان عفو بین الملل از نظر قضاوت شرایط محلی بیش از وضعیت محلی عمل می کنند، ناراحت هستم و از این رو اساسا به سهم دیگر فرهنگ ها نسبت به آنچه که ما ظاهرا در غرب هستیم، نگاه خصمانه شده است".

متن ویرایش شده مصاحبه dezeen با رم کولهاس:

 آنا وینستون:می توانید به برخی از خاطرات خود با زاها حدید، اینکه چگونه او را ملاقات کردید، تجربیات خود در مدرسه AAو سال های اولیه که با یکدیگر کار می کردید، اشاره کنید؟

رم کولهاس: ما در دهه 70 در مدرسه AA یکدیگر را ملاقات کردیم. به صورت ظاهری من در آنجا تدریس می کردم، در آن زمان فکر می کردم که تفاوت قابل توجهی بین آموزش و یادگیری نمی باشد. من با الیا زنگلیس، معمار یونانی در مدرسه AA تدریس می کردیم و او حضور مرا به عنوان دانش آموز خودش برای تدریس در واحد خود تصویب کرد و به همین طریق مشابه، زاها حدید را نیز پذیرفت. بنابراین این را می توان بیشتر شبیه یک ملاقات خویشاوندی، منافع مشترک و اکتشافات مشترک دانست تا یک وضعیت کلاسیک (دانش آموز ـ معلم)

هر کسی در آن زمان با زاها ملاقات می کرد، همواره به دو نکته پی می برد: ترکیبی از زیبایی و قدرت، اگرچه او در زبان انگلیسی کاملا شیوا و فصیح بود. او کسی است که در این راه ژرف تحت تاثیر فرهنگ عرب بود.

در این راه او اولین شخص عرب بود که من به تفضیل با او ملاقات کردم و از آن لحظه به بعد همدردی بزرگی با جهان عرب داشتم. من فکر می کنم که اگر در اعلامیه فوت او به جنبه عرب وی توجه داشتید، بسیار برجسته تر و با اهمیت تر بود. این بسیار عجیب است که آن ها در مورد یک معمار انگلیسی صحبت می کنند، در حالی که واقعا خلاف آن درست می باشد.

او شخصی با یک نوع نادر از شجاعت و دلیری بود. این شجاعت ساختگی نبود بلکه یک شجاعت اجتناب ناپذیر بود. او تنها برای این راه ساخته شده بود و این تقریبا یک اتفاق طبیعی بود. در آن زمان همه ی ما در جست و جوی راه های جدیدی بودیم که می توانستید یک معمار شوید و این بسیار مهم بود. حدید به چیزی که از آن خود بود، دست یافت. البته در برخی از موارد ما با هم کار می کردیم، اما با هم کار کردن لزوما تمایزی نسبت به زمانی که ما معلم و دانش آموز بودیم، نداشت. این رابطه و پیوستگی واقعا ذاتی بود، حتی زمانی که او راه و روش خود را شروع کرد، رابطه ما به صورت اساسی باقی ماند. من فکر می کنم این رابطه بستری برای به اشتراک گذاشتن بلندپروازی، همدلی، رغبت، انگیزه و برای چالش کشیدن موارد مختلف بود.

من به کار او فکر می کنم، به خصوص زمانی که برای اولین بار مرکز علمی فائبو در ولفسبورگ آلمان را دیدم، بسیار هیجان زده شدم. من احساس می کنم که او به چیزی که از آن خود است و دلایلی قانع کننده برای تفکر در مورد چیزهای مختلف دست یافته است.

من واقعا راه او را دوست دارم و شاید بزرگترین و منحصر به فردترین سهم او، این بود که بخشی از گذشته را برای ساخت آینده به صورت پیوسته و یکنواخت، به عنوان کار خود قرار داد. این نکاتی بودند که در مورد کار او باید می گفتم.

هیچ کس بر این واقعیت که او یک عرب بود، تاکید نمی کرد و من به خصوص منتظر چنین لحظه ای بودم که چنین معماری در نظام ارزشی غرب تعریف شود. به همین منظور من کتابی در مورد جنبش متابولیسم در دهه 50 و 60 میلادی نوشتم که در آن شاهد اولین لحظه ای هستیم که ملتی با فرهنگ دیگر، جنبش آوانگارد را برپا می کنند (اولین جنبش آوانگارد غیرغربی) و من فکر می کنم که زاها این چنین است.

بنابراین من کار حدید را لزوما به عنوان یک فرم محرک و هیجان انگیز از معماری غرب و توسعه معماری غرب نمی دانم، اما اساسا سبکی متفاوت است، من فکر می کنم ممکن است این، بزرگترین دستاورد او باشد.

به طور کلی من از انتقاد کوته بینانه مطبوعات معماری که به عنوان یک نوع سازمان عفو بین الملل از نظر قضاوت شرایط محلی بیش از وضعیت محلی، عمل می کنند، ناراحت هستم و از این رو اساسا به سهم دیگر فرهنگ ها نسبت به آنچه که ما ظاهرا در غرب هستیم، نگاه خصمانه شده است. به همین دلیل تمام درگیری های اقتصادی حدید در قطر و گفتگو هایی که در مورد موقعیت ساختمان در قطر داشت، عمیقا به او صدمه زد و من فکر می کنم روش آن ها بسیار توهین آمیز بود ـ اینکه غرب با هر ابزاری که در اختیار دارد به دفاع از خود می پردازد.

آنا وینستون: حدید به یک شخصیت باهوش و درخشان، مشهور بود، اما به نظر می رسد کسانی که او را می شناختند به عنوان یک فرد کاملا متفاوت می دانستند؟

رم کولهاس: بله، او فوق العاده سخاوتمند، شاد و هم چنین ساده بود. بنابراین او واقعا فوق العاده بود. بدیهی است که او همیشه نیست و به همین دلیل، بسیاری از مردم به شدت ناراحت هستند و به خاطر کمک هایش، عاشق او بودند و بسیار لذت بخش است که او زندگی ما را بنا کرده است.

چرا فکر می کنید او برای ساخت هر چیزی، مدت زمان زیادی را صرف می کرد؟

من فکر می کنم مدت زمان زیادی طول می کشد تا هر کس، آنچه می خواهد را بسازد. بنابراین به نظر من هیچ امر غیر طبیعی در آن وجود ندارد و شاید تنها عامل غیر طبیعی، رشد و توسعه اقتصادی بود که زاها نداشت. او سازنده طرح های شیوا و قوی بود که نیاز به زمان طولانی داشتند و این به خودی خود غیر طبیعی نیست.

با نگاه به گذشته، من مطمئن هستم که در 15 سال اخیر، دوره ی طولانی بیماری او نیز، انرژی باور نکردنی را از او نگرفته بود.

او شروع به گسترش در زمینه های دیگر کرد و دیدگاهی بسیار روشن که همه زمینه ها را در بر می گرفت، دارا بود؟

من فکر می کنم که او قادر به تبدیل کردن احساس خود به یک نظریه بود و این بسیار جالب است. افراد خاصی هستند که دارای یک زندگی نامه عجیب و غیرعادی می باشند. او در یک محیط سیاسی و دیپلماتیک عراق که در آن زمان بین المللی بود، بدنیا آمد و رو به رو شدن او با نمونه ای از فرهنگ های مختلف، او را به طور باور نکردنی از فرهنگ و ارزش های فرهنگی، جزئیات و پیچیدگی ها آگاه کرد. این، نوع زندگی او بود که به عنوان تحریکی بزرگ، باعث تبدیل شدن او به یک شخصیت همه جانبه شد.

به یاد دارم که او می گفت: پدر و مادرش زمانی که او کودک نوپا بود، عقیده او را در مورد طراحی اتاق خوابش پرسیده اند، بنابراین این یک شروع خیلی خوب برای او در یک محیط با استعدادهای غیرعادی یا هر نوع استعداد دیگری بود.

او بسیار در مورد این واقعیت که یک زن عرب بود و اینکه احساس می کرد با او به عنوان یک خارجی رفتار می شود، بسیار صحبت می کرد.

من فکر می کنم او به وضوح از آن چیزی که به عنوان یک زن، بدست آورد احساس افتخار می کرد. اما در نهایت، نیاز به هیچگونه دفاع یا بحث کردن در مورد معماری او نیست. بلکه من فکر می کنم او سهم بزرگی به عنوان یک زن داشته اما بیشترین سهم او به عنوان یک معمار بوده است.

آیا هیچ خاطره جذابی از زمانی که با یکدیگر کار می کردید، به یاد دارید؟

من فکر می کنم کمی بی معنی است که وارد داستان ها شویم، چون بخشی از آن ها شخصی هستند. اما برای مثال: ما در اواسط دهه ی 70 چندین بار با یکدیگر به اتحادیه جماهیر شوروی رفتیم و شما می توانید هر نوع ماجراجویی قابل تجربه ای را تصور کنید، اما با آنچه که امروزه وجود دارد، متفاوت بود. در واقع هر رویدادی که اتفاق می افتد در نهایت به درک بهتر جهان و در نتیجه درک عمیقی از کار، کمک می کند.

آیا شما فکر می کنید ایده های حدید به نوعی از زمان جلوتر بودند و تکنولوژی باید به ایشان می رسید؟

گمان نمی کنم، چون که فکر می کنم این تاکیدی است بر اینکه او چگونه قادر است که از گذشته برای ساخت آینده استفاده کند. اگر شما به کارهای هانس شارون یا اسکار نیمایر و یا هر نوع دیگر از کارهای نرم بتنی، نگاه کنید، یک نوع زبان خاص را در آن ها می بینید. من فکر می کنم این مستقل از نوع مصالح است. البته بتن استفاده شده نیز به عنوان ماده فوق العاده و باور نکردنی می باشد.

هم چنان که به کارهایتان توسعه می دادید و به طور عظیمی موفقیت کسب می کردید، آیا برای صحبت های عادی وقت کم نمی آوردید و کسب و کار جلوی دوستی تان را نمی گرفت؟

من فکر می کنم این بخش تاریک معماری امروز است. در این راه شما رقابت های دائمی با همکار خود دارید اما در برخی موارد این رقابت با بهترین و صمیمی ترین دوستانتان است، اما هرگز سدی را در دوستی ایجاد نمی کند. حدید اساسا یک خانواده بود. او به فرزندان من بسیار نزدیک بود و این حس صمیمیت باقی می ماند.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تراشه های کانسپچوال ـ امر ژنریک، ماتریس ژنریک و تفکر ژنریک "یا" شهر بی تفاوتِ کولهاسی چگونه شهری است
رم کولهاس، مدرنیته ها و پارادیم های حفاظت
بازگشایی گاراژ موزه هنر معاصر در مسكو از رم كولهاوس
خانه بوردو از رم کولهاس؛ زیستْ ماشین متفکر
تراشه های کانسپچوال ـ رم کولهاس و منهتنیسم متراکم مجموعه دِ روتردام یا شهر عمودی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group