معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1362
پاویون های سرپنتین   - 24
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1243
فیلوکیتکت   - 24
نظریه معماری   - 1007
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
طراحي داخلي   - 925
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 880
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 20
تکنولوژی ساخت   - 856
معماری مجازی   - 20
مرزهای معماری   - 795
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 773
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
نظریه شهری   - 713
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 712
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 701
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 612
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 582
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 523
معماری بایومورفیک   - 14
معماری مدرن   - 518
شهرهای در حرکت   - 14
منتقدان معماری   - 494
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری تندیس گون   - 456
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 14
آرمان شهرگرایی   - 453
معماری فضای داخلی   - 12
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 453
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 12
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 446
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 445
جهان علمیْ تخیلی   - 10
روح مکان   - 444
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 434
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری شمایل گون   - 425
درس گفتارهای اتووود   - 9
باز زنده سازی   - 383
بی ینال ونیز   - 9
توسعه پایدار   - 358
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری یادمانی   - 339
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 333
معماری کوچک مقیاس   - 9
هنر مدرنیستی   - 325
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماریِ توسعه   - 316
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 8
معماری سبز   - 309
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 303
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 286
معماری و روانشناسی   - 7
اتووود کلاسیک   - 267
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 255
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 254
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 249
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 249
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 248
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 248
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 246
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 242
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 239
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 225
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 211
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 192
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن عمومی   - 189
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری انتقادی   - 184
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
زنان و معماری   - 171
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 164
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
عکاسی   - 164
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ـ سینما   - 155
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 147
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 134
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
هنر گفت و گو   - 133
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
گرافیک   - 127
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
فضای منفی   - 125
منبع شناسی اتووود   - 6
طراحی مبلمان   - 122
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ژاپن   - 121
معماری و هوش مصنوعی   - 5
معماری ایران   - 110
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
بلندمرتبه ها   - 106
معماری مصر   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
فرهنگ نفت   - 5
معماری مذهبی   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 76
معماری خوانی   - 4
معماری فاشیستی   - 75
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ترسیمات معماری   - 71
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 66
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری چین   - 62
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
گفت و گو با مرگ   - 55
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
ویرانه ها   - 53
معماری بیابانی   - 4
مدارس معماری   - 48
معماری و ادبیات   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 47
ویروس کرونا و معماری   - 4
زاغه نشینی   - 44
معماری جنگلی   - 3
جنبش متابولیسم   - 41
معماری و گیم   - 3
پداگوژی   - 38
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 3
معماری دیجیتال   - 38
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری پراجکتیو   - 37
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
باهاوس   - 37
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 35
شهرسازی کوچک مقیاس   - 3
مدرنیته؛ از نو   - 35
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
معماری و نقاشی   - 2
طراحی پارامتریک   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
اقتصادِ فضا   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
هنر روسیه   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری و فاجعه   - 27
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 16
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 28
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 36
سوزان سانتاگ   - 7
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 9
ارو سارینن   - 28
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 2
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 30
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 73
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 51
لودویگ میس ون دروهه   - 23
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 7
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 37
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 138
باک مینستر فولر   - 11
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
مارتین هایدگر   - 27
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 6
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 21
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 57
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 3
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 67
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 7
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 44
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 3
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 7
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 23
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 17
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 10
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 1
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 5
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 1
حسن فتحی   - 5
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 9
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 97
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 30
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 13
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 187
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 10

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -760
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -359
صنعتی   -101
فرهنگی   -320
گالری   -84
پاویون   -255
هتل   -73
موزه   -250
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -230
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -158
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -132
ویلا   -3
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
اتووود ـ ایران معاصر ـ مبانی رقابت مجتمع چندمنظوره شهید کاظمی قم
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1395/10/26
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 3569

پروژه اقامتي (هتل 5 ستاره)، تجاري، خدماتي و تفريحي واقع در خيابان شهيد کاظمي قم در زميني به مساحت 31.567 مترمربع با تراکم ساختماني بالغ بر510 درصد و زيربناي تراکمي 159.000 در منطقه 7 شهرداري قم و حدفاصل خيابان‏ هاي صفائيه و بلوار شهيد منتظري و در هسته مرکزي شهر قم و فاصله 500 متري حرم مطهر حضرت معصومه‏(س) واقع شده است. منطقه 7، جزء مناطق داراي بافت فرسوده شهر قم به ‏شمار مي‏رود که به دليل ويژگي‏هاي همگن کالبدي، فضائي و با محوريت ساماندهي محدوده بارگاه روحاني حضرت معصومه‏(س)، در طرح جامع جديد شهر به عنوان يک منطقه مستقل تعيين شده است.

مجتمع اقامتي، تجاري، خدماتي و تفريحي واقع در خيابان شهيد کاظمي قم به عنوان مجموعه ‏اي چندعملکردي و با شعاع بين ‏المللي، ملي، شهري و منطقه‏ اي برنامه ‏ريزي شده ‏است. اين ويژگي‏ ها مبناي برنامه ‏ريزي عملکردي و راهبردهاي طراحي مجموعه به‏ شمار مي ‏رود. مباني برنامه ‏ريزي عملکردي مجموعه را مي‏ توان به‏ شرح زير برشمرد:

- ايجاد جاذبه‏ هاي اقامتي شاخص با عملکرد بين‏ المللي به منظور جذب گردشگران خارجي وارد شده به شهر

- ايجاد جاذبه‏ هاي شاخص تفريحي، پذيرائي با عملکرد ملي و شهري به منظور جذب گروه‏ هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي و ايجاد تشخص اجتماعي براي مجموعه

- توجه به گرايشات بازار و الگوهاي موجود در نمونه‏ هاي مشابه داخلي و خارجي

- تامين نياز گروه‏ هاي مختلف سني، جنسي و اجتماعي، اقتصادي در مقياس شهري و منطقه ‏اي

- تامين نيازهاي خدماتي، تفريحي، ورزشي منطقه 7 و شهر قم با تاکيد بر تفريحات سالم خانواده ‏مدار در سطح مجموعه

- امکان تامين برگزاري جشنواره ‏ها، همايش‏ ها و فستيوال‏ هاي مختلف علمي، فرهنگي و هنري در سطوح مختلف بين‏ المللي و ملي و در حد جايگاه واقعي شهر قم و مطابق با چشم‏ انداز بلند مدت شهر

- بهره‏ گيري متناسب از موقعيت قرارگيري مجموعه و استفاده از پتانسيل‏ هاي بصري آن

 

بر اساس راهبردهاي ذکر شده، فعاليت‏ هاي تعريف‏ شده در مجموعه در چهار سطح به‏ شرح زير تعريف شده ‏است:

- عملکرد بين‏ المللي و ملي: هتل پنج ستاره، بازار ملل، رستوران‏هاي ملل

- عملکردهاي ملي و شهري: برندها و فروشگاه‏ هاي لوکس، پرديس بازي، امکانات ورزشي، مجموعه‏ هاي خريد، پرديس فرهنگ، رستوران‏ ها و فست فودها

- عملکرد منطقه ‏اي: هايپرمارکت، امکانات ورزشي و تفريحي

 

چشم انداز کلان پروژه

پروژه اقامتي (هتل 5 ستاره)، تجاري، خدماتي و تفريحي واقع در خيابان شهيد کاظمي قم مجموعه‏ اي چند عملکردي (Multi Function) و با شعاع بين ‏المللي، ملي، شهري و منطقه‏ اي در نظر گرفته ‏شده که به عنوان يک مرکز گردشگري توريستي (اقامتي و پذيرايي) و تجاري با کاربري مختلط و در ترکيب با فضاي شهري و به عنوان مکمل کمبودهاي آن عمل خواهد نمود.

اين مجتمع خواهد توانست در يک افق 3 ساله از زمان بهره ‏برداري به جايگاه تراز اول به لحاظ کاربري گردشگري (هتل) و تجاري، خدماتي در شهر قم و کشور از نقطه نظر کيفيت، تنوع و نوآوري در ارايه خدمات دست يافته و به يک نام (برند) موفق در صنعت گردشگري و خدمات تجاري مبدل گردد.

 

اهداف کلان، راهبردها و سياست‏هاي رسيدن به اين چشم ‏انداز عبارتند از:

- پايه‏ گذار يک مجتمع چند منظوره بزرگ مقياس در سطح کشور با تاکيد بر کاربري اقامتي (هتل 5 ستاره) و تجاري، خدماتي و تفريحي

- ايجاد هم ‏افزايي با بارگاه حرم مطهر حضرت معصومه‏(س) در جهت خدمات‏ رساني و سرويس‏ دهي با کيفيت

- خلق يک برند مکاني و برند اقتصادي در حوزه ‏هاي مختلف اقامتي (هتل) و خدماتي

- ايفاي نقش به عنوان يک مجتمع مدرن، شاخص و رقابت‏ پذير

- ايجاد يک محيط جذاب و سرزنده و در ارتباط با محيط شهري و در خورِ شان شهروندان، زائران و کارآفرينان طرح

- افزايش کارايي استفاده از زمين و نيل به ارزش افزوده اقتصادي جهت پاسخ‏گويي به هزينه فرصت سرمايه‏ گذاري

با توجه به چشم‏انداز و اهداف کلان پروژه، طراحي پروژه بايستي به سمتي پيش رود تا فضاي شهري را در دل اين مجموعه ايجاد کند تا زندگي و حيات مردمي را به اين مجتمع وارد کرده و از تلفيق آن با کاربري مجموعه، فضاي سرزنده و پويا در آن ايجاد کند.

با توجه به امکان‏ سنجي انجام گرفته در مجموع 5 طبقه تجاري، 5 طبقه پارکينگ و 4 طبقه کاربري طبقه کاربري‏ هاي اقامتي گردشگري، تفريحي و فرهنگي براي پروژه در نظر گرفته شده است که کاربري‏ هاي طبقات آن در مطالعات امکان ‏سنجي اقتصادي به تفصيل توضيح داده شده ‏است.

 

راهبردهاي شهرسازي

بر اساس راهبردهاي تعيين شده در برنامه‏ ريزي عملکردي مجموعه و امکانات و محدوديت‏ هاي موجود در برابر طراحي مجموعه، راهبردهاي برنامه‏ ريزي ايدئوگرامي و طراحي مجموعه تعيين شده‏ است. مهم‏ترين محدوديت‏ هاي موجود در برابر طراحي مجموعه عبارتند از:

- رعايت نسبت سطح اشغال 52 درصد در همکف از عرصه کل و تراکم ساختماني مصوب شده توسط کميسيون ماده 5 استان براي مجموعه به ميزان 510 درصد با بارگذاري تراکمي 159.000 متر مربع (به جز پارکينگ)

- انشقاق فضائي مجموعه دو سطح اصلي مجموعه حداقل تا طبقه سوم در نتيجه امتداد محود 35 متري شهيد کاظمي از ميان مجموعه و در صورت نياز به هم ‏پيوستگي بلوک‏ها در تراز بالاي 15 متر و در سطح اشغال کم (از ايجاد تونل يا ساباط جلوگيري شود)

- لزوم رعايت حريم هوائي 50 متري بيت رهبري در بلوک B مجموعه که در حريم بيت رهبري واقع مي‏باشد

- توجه به امر اشرافيت و سايه ‏اندازي مجموعه نسبت به بافت مجاور

- توجه به ايجاد و بهره‏ گيري حداکثري به جريان پياده مدار در معابر اطراف پروژه

- توجه به رفتار شهروندان و نحوه حضور و استفاده آنها از فضاهاي همگاني اطراف و داخل پروژه در طراحي مجموعه

 

راهکارهای اقتصادی

راهکارهاي دستيابي به راهبردهاي تدوين شده در برنامه‏ ريزي اقتصادي مجموعه را مي‏توان به ‏شرح زير برشمرد:

- جداسازي فعاليت‏هاي داراي شعاع عملکرد بين‏ المللي، ملي و شهري، منطقه ‏اي از طريق تمرکز هر يک در بلوک‏هاي شمالي و جنوبي مجموعه

- جانمائي فعاليت‏هاي مرتبط با خريد و خدمات مرتبط با آن در طبقات تحتاني هر يک از بلوک‏ها

- اختصاص طبقات مياني بلوک‏هاي شمالي و جنوبي به ترتيب به فعاليت‏هاي اداري و تفريحي، پذيرائي

- اختصاص طبقات فوقاني بلوک شمالي مجموعه به فعاليت‏هاي اقامتي، پذيرائي لوکس

- ايجاد پيوستگي فضائي بين فعاليت ‏هاي اقامتي، گردشگري بلوک شمالي و فعاليت‏ هاي تفريحي، پذيرائي بلوک جنوبي از طريق اتصال دو بلوک در ترازهاي خاص ارتفاعي به يکديگر

- پيش‏بيني و برنامه‏ ريزي فروشگاه‏هاي بزرگ در طبقات تجاري و پرهيز از تيپولوژي کوچک مقياس و خرده‏ فروشي در طبقات تجاري

- برنامه‏ ريزي فضايي فضاهاي تجاري بر اساس تئوري و استراتژي يک مقصد گردشگري شهري و منطقه‏ اي و Life Style Center با ايجاد تنوع کاربري‏ هاي خدماتي، تفريحي، پذيرايي و ... و ايجاد هم ‏افزايي فعال در کاربري‏ها

- شناسايي جامعه هدف و مخاطبان پروژه از طريق مدل STP براي کاهش ريسک پروژه و افزايش تحقق‏ پذيري فني، اقتصادي و مالي پروژه که با مشخص ‏شدن گروه هاي مختلف مخاطب پروژه و درنظر گرفتن کاربري‏ها و نيازهاي فضايي آنها پروژه به شايستگي و مزيت رقابتي خود دست پيدا خواهد نمود.

 

راهبردهاي طراحي معماري

در تنظيم راهبردهاي طراحي و معماري پروژه نياز به مدل هوشمندانه تراکمي در نحوه استقرار و بارگذاري توده ‏ها براي خلق يک نشانه شهري ضروري مي ‏باشد، لذا با توجه به بررسي‏ هاي صورت گرفته رعايت نکات ذيل ضروري مي‏باشد:

- بر اساس برنامه تفصيلي پروژه در طبقات به دو بخش خدمات تجاري و پشتيباني و مجموعه اقامتي هتل، سطح اشغال متفاوت کاربري‏ها در طبقات به گونه ‏اي برنامه‏ ريزي گردد که طبقات پايين‏ تر از سطح اشغال بيشتري برخوردار بوده و با جداکردن فيزيکي و فضايي دو بخش جدي کالبدي پروژه، تراکم اصلي و بارگزاري نهايي پروژه در مرکز ثقل زمين اتفاق افتد و در جبهه‏ هاي شمالي و جنوبي زمين رينگ کم ارتفاع پروژه را جانمايي نمود تا ملاحظات خط آسمان، هم ‏پيوندي با بافت پيراموني، موضوعات حريم و سايه ‏اندازي و اشراف و ... رعايت گردد اين موضوع در تطابق کامل با مصوبه کميسيون ماده 5 استان که امکان ساخت و طراحي بر رو و زير محور 35 متري را مجاز اعلام نموده نيز مي‏باشد.

- به دليل کمبود فضاهاي اجتماعي و پلازاهاي عمومي در شهر و نقش و کارکرد پروژه در ارتباط با بارگاه حضرت معصومه‏‏(س) و قرارگرفتن در حوزه فراگير آن و همچنين ايجاد يک مزيت رقابتي ويژه براي دستيابي به حداکثر کارايي اقتصادي فضاهاي پروژه، نياز به يک عرصه عمومي و اجتماعي در قلب پروژه است که با توجه به سطح اشغال زياد برنامه و محدوديت زمين، تنها تدبير باقي مانده استفاده موثر از ترازهاي فوقاني و تحتاني محور 35 متري مياني زمين است که چون در مرکز ثقل پروژه واقع شده ‏است اين امکان (استفاده موثر از سطوح آن) مي‏ تواند نقطه عطف و مرکز پوياي تعاملات اجتماعي پروژه گردد و در مناسبت‏ ها و آيين‏ هاي مختلف نيز باعث تقويت ايده و کارکرد پروژه گردد.

- مطالعه نقشه سيماي فضايي شهر در محدوده مرکزي شهر نشان مي‏دهد که در حوزه فراگير و بلافصل پروژه فقر جدي در سرانه فضاهاي باز و سبز وجود دارد که به علت مقياس و تاثيرگذاري پروژه که از آن مي‏توان به نوعي محرک توسعه در بافت مرکزي شهر قم نام برد ضرورت استفاده از مباني، رويکردها و تکنيک‏ هاي معماري سبز در طراحي، اجرا و بهره‏ برداري پروژه بيش از پيش احساس مي‏شود که ضمن شاخص و ممتازتر نمودن پروژه، مي‏ تواند باعث کاهش مصرف انرژي و صرفه‏ جويي‏ هاي جدي در زمان بهره‏ برداري از پروژه نيز گردد.

- ارتباط با کريدورهاي ارتباطي و محورهاي پياده حوزه بلافصل پروژه در توده ساختماني و افزايش نفوذپذيري ساختمان با حوزه بلافصل براي ارتباط بيشتر بافت با ساختمان و عدم ايجاد سد و توده کالبدي با تراکم بالا به شدت پيشنهاد مي‏ شود.

- با توجه به استقرار مجموعه در همجواري حرم مطهر حضرت معصومه‏(س) طراحي بايستي ايجادکننده شخصيتي متناسب و تعريف‏شده براي مجموعه باشد و عمده کاربري‏ هاي تعريف شده با مجموعه حرم مطهر هم‏ افزايي و سينرژي ايجاد نمايد. 

 

راهکارها

- توجه به معماري زمينه‌گرا که بر زمين‏ مداري و پيوند محيط با فضا و محيط اطراف از جنبه‏ هاي فضايي، حجمي و ارتباطي تاکيد دارد و با درک پيام بستر خود شکل مي‌گيرد و در واقع پيامي را که بستر معماري به او انتقال داده به عينيت رسانده و طراحي مي‌کند.

- توجه به موقعيت بارگاه حضرت معصومه‏(س) در جهت‏ گيري و نحوه استقرار توده ساختماني، محورهاي ارتباطي دروني پروژه براي استفاده از ديد مطلوب به حرم مخصوصاً در فضاهاي اقامتي و سالن‏ هاي کنفرانس با ايجاد کريدورهاي بصري براي هر دو بلوک (توجه به ايجاد کريدور بصري در نقاط خاص به حرم مطهر حضرت معصومه‏(س) در تراز نهايي بلوک B با توجه به اينکه تراز ارتفاعي بلوک A از بلوک B بيشتر است)

- استفاده از مفاهيم و بن‏ مايه‏ هاي معماري ايراني به‏ صورت متوازن و تبديل آن به رويکردها و تکنيک‏ هاي مدرن و به ‏روز معماري براي ايجاد بنايي شاخص، تاثيرگذار، به ‏روز و ايراني و اجتناب از برخوردهاي سطحي و فرمال و استفاده مبتذل از آرايه‏ ها، نقوش و موتيف ‏هاي معماري گذشته در طراحي معماري (حجم، پلان‏ها و نماها) نيز عميقاً توصيه مي‏شود.

- توجه به ايجاد معماري پايدار از طريق رعايت کامل پارامترهاي زيست‏ محيطي.

- پرهيز از پيچيدگي‏ هاي غيرضروري و ابهام براي خوانايي هر چه بيشتر و القاء درک صحيح تر از ساختمان و محيط پيرامون از طریق استفاده از فرم‏ها، احجام و دسترسي‏ هاي ساده و خوانا براي عملکردهاي مختلف پروژه.

- توجه کامل به تامين امنيت فعال در طراحي معماري فضاها و بخش‏هاي مختلف پروژه (با توجه به تفاوت فعاليت 24 ساعته بعضي بخش‏ها با تعطيلي شبانه برخي فعاليت‏ هاي ديگر).

- حجم‏ گذاري بيشتر در بر خيابان شهيد کاظمي و مرکز پروژه به منظور تاثير بصري و فرمال پروژه

- ايجاد عقب‏ نشيني در مدخل ورودي اصلي به منظور ديد بيشتر و ايجاد ورودي فاخر براي پروژه

- ايجاد دسترسي مستقيم و آسان به ورودي‏ هاي تجاري زيرزمين از سطح خيابان همکف

- ايجاد شرایط آسايش و رفاه و تهويه مناسب به منظور کاهش آلودگي و تصفيه هوا با استفاده از تدابيري مانند فضاي سبز داخلي، آب‏نماها، نورگيري سقف و آتريوم مرکزي

- عقب‏ نشيني از بر خيابان‏هاي 12 متري جانبي به منظور گسترده ‏کردن حرکت پياده به مسيرهاي جانبي پروژه

- رعايت دقيق مقررات ملي ساختمان و استانداردهاي رايج در ابعاد مختلف طراحي خصوصا ضوابط طراحي نماي شهرداري قم.


طرح های پیشنهادی این رقابت را می توانید در اینجا ملاحظه بفرمایید.
اطلاعات کامل مبانی نظری و راهبردی طراحی مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم را می توانید از این لینک دانلود بفرمایید.

.


.


.


.


.


.


.




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

1111ـ جاده لینکلن؛ مدرنیسم برزیلی هرزوگ دی مورن
طرح بازسازی و الحاق اقامتگاه دالویچ در مونترال ؛ فضاهای همگون و یکپارچه
ولادمیر تاتلین و برج تاتلین؛ پیشْ اسمان خراش اوانگارد روسی
نمايشگاه فروش مبلمان Decameron ؛ برنده جشنواره جهاني معماري ؛ به عنوان بهترين طراحي فروشگاه
برج های متصل پروژه ی ابر از ام وی آر دی وی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group