ال لیسیتسکی (1890-1941) هنرمند، طراح، عکاس، تایپوگراف، منتقد و معمار روس، شخصیت مهم از جریان های آوانگارد روسیه
بود که با مربی خود، کازیمیر مالویچ، به توسعه سبک سوپره ماتیسم روی اورد و همچنین طراحی
نمایشگاه های متعدد و تبلیغات برای اتحاد جماهیر شوروی را نیز پیگیری کرد. کارهای او به شدت تحت تاثیر جنبش های کانستراکتیویستی و جریان مدرسه باوهاوس قرار گرفت.
وی در سال 1890 متولد شد. در سال 1903 توسط یک مربی روسی به آموختن نقاشی پرداخت، در
1909 به آکادمی هنر راه یافت. سپس به آلمان، ایتالیا و فرانسه سفر کرد و در آنجا
به تحصیل معماری پرداخت. اما ناگزیر به بازگشت به روسیه در تابستان 1914 شد که مصادف
با جنگ جهانی اول بود. در کشور خود به تحصیل در رشته مهندسی معماری ادامه داد. وی در
سال 1918 دیپلم خود را دریافت کرد و طی سالهای 1915-1916 در چندین شرکت معماری در
مسکو فعالیت داشت.
به
سال 1919، وی
با دعوت مارک شاگال، موقعیت جدیدی را برای آموزش معماری، گرافیک و چاپ در
موسسه هنرهای زیبای ویتبسک آغاز کرد. در ماه سپتامبر، او به کازیمیر مالویچ
پیوست، که از نظامی انتزاعی به نام سوپره ماتیسم، الهام می گرفت.
به سال 1927، با
موفقیت طراحی او برای نمایشگاه چاپ مجالس اتحاد جماهیر شوروی در مسکو، لیسیتسکی
تبدیل به یک گزینهی تبلیغاتی مهم برای رژیم استالین شد. ساخت غرفه شوروی در
نمایشگاه بین المللی مطبوعات در کلن (1928)، اتاق شورا در نمایشگاه فیلم و عکس در اشتوتگارت(1929)،
غرفه شوروی در نمایشگاه بین المللی بهداشت و پزشکی در درسدن (1930)، بخش شوروی در نمایشگاه
بین المللی تجارت خز در لایپزیگ (1930) و پارک فرهنگ و استراحت در مسکو (1931)
از فعالیت های وی بودهاند.
در سال های اولیه
کارش، سبک نقاشی ای را که در آن اشکال هندسی انتزاعی بود، اشکال در یک
فضای سه بعدی توسعه می یافتند، رویکردی که عملا بازتولید نظریه های سوپره ماتیستی است که بر ساده سازی اشکال و استفاده
از فضای دو بعدی تاکید داشتند.
او در فضایی زیست که نقاشی کردن اسان تر
از ساختن بود و به همین سبب است که اثار باقی مانده از او بیشتر اثار
ترسیمی اند و حتی ترسیم های معماری اش بیشتر اثاری اند که در زمان طراحی در
مرزهای ناممکن تعریف می شدند.
ال لیسیتسکی (1890-1941) هنرمند، طراح، عکاس، تایپوگراف، منتقد و معمار روس، شخصیت مهم از جریان های آوانگارد روسیه
بود که با مربی خود، کازیمیر مالویچ، به توسعه سبک سوپره ماتیسم روی اورد و همچنین طراحی
نمایشگاه های متعدد و تبلیغات برای اتحاد جماهیر شوروی را نیز پیگیری کرد. کارهای او به شدت تحت تاثیر جنبش های کانستراکتیویستی و جریان مدرسه باوهاوس قرار گرفت.
وی در سال 1890 متولد شد. در سال 1903 توسط یک مربی روسی به آموختن نقاشی پرداخت، در
1909 به آکادمی هنر راه یافت. سپس به آلمان، ایتالیا و فرانسه سفر کرد و در آنجا
به تحصیل معماری پرداخت. اما ناگزیر به بازگشت به روسیه در تابستان 1914 شد که مصادف
با جنگ جهانی اول بود. در کشور خود به تحصیل در رشته مهندسی معماری ادامه داد. وی در
سال 1918 دیپلم خود را دریافت کرد و طی سالهای 1915-1916 در چندین شرکت معماری در
مسکو فعالیت داشت.
به
سال 1919، وی
با دعوت مارک شاگال، موقعیت جدیدی را برای آموزش معماری، گرافیک و چاپ در
موسسه هنرهای زیبای ویتبسک آغاز کرد. در ماه سپتامبر، او به کازیمیر مالویچ
پیوست، که از نظامی انتزاعی به نام سوپره ماتیسم، الهام می گرفت.
به سال 1927، با
موفقیت طراحی او برای نمایشگاه چاپ مجالس اتحاد جماهیر شوروی در مسکو، لیسیتسکی
تبدیل به یک گزینهی تبلیغاتی مهم برای رژیم استالین شد. ساخت غرفه شوروی در
نمایشگاه بین المللی مطبوعات در کلن (1928)، اتاق شورا در نمایشگاه فیلم و عکس در اشتوتگارت(1929)،
غرفه شوروی در نمایشگاه بین المللی بهداشت و پزشکی در درسدن (1930)، بخش شوروی در نمایشگاه
بین المللی تجارت خز در لایپزیگ (1930) و پارک فرهنگ و استراحت در مسکو (1931)
از فعالیت های وی بودهاند.
در سال های اولیه
کارش، سبک نقاشی ای را که در آن اشکال هندسی انتزاعی بود، اشکال در یک
فضای سه بعدی توسعه می یافتند، رویکردی که عملا بازتولید نظریه های سوپره ماتیستی است که بر ساده سازی اشکال و استفاده
از فضای دو بعدی تاکید داشتند.
او در فضایی زیست که نقاشی کردن اسان تر
از ساختن بود و به همین سبب است که اثار باقی مانده از او بیشتر اثار
ترسیمی اند و حتی ترسیم های معماری اش بیشتر اثاری اند که در زمان طراحی در
مرزهای ناممکن تعریف می شدند.