معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1603
جشن نامه اتووود   - 21
منظر شهری   - 1509
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
نظریه معماری   - 1103
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
طراحي داخلي   - 1068
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
سازه های شهری   - 963
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
تکنولوژی ساخت   - 941
پردیس ویترا   - 18
معماری حوزه عمومی   - 895
معماری ـ موسیقی   - 18
مرزهای معماری   - 873
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 845
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 810
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
نظریه شهری   - 802
شهرهای در حرکت   - 15
معماری و سیاست   - 768
معماری بایومورفیک   - 15
کلان سازه   - 675
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
معماری مدرن   - 653
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری پایدار   - 618
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
آرمان شهرگرایی   - 550
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 12
روح مکان   - 536
معماری اروپا   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 535
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
منتقدان معماری   - 534
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 533
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 528
بی ینال ونیز   - 10
طراحی صنعتی   - 523
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 505
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری تندیس گون   - 488
معماری خوانی   - 9
معماری شمایل گون   - 453
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 451
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
باز زنده سازی   - 450
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 428
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماریِ توسعه   - 384
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 374
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 358
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 356
معماری تخت جمشید   - 8
طراحی نئولیبرال   - 351
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری پست مدرن   - 334
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 333
طراحی و پناهجویان   - 7
اتووود کلاسیک   - 302
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 286
فرهنگ نفت   - 7
گرمایش زمین   - 282
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری محدود   - 277
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 277
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 274
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 270
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 258
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 255
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 255
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 251
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 234
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 232
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 228
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن حومه شهری   - 216
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
هنر انتزاعی   - 203
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 202
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 194
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 186
عبور از مرحله جنینی   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری و فاجعه   - 164
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 162
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 158
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 156
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 147
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
ترسیمات معماری   - 144
پداگوژی انتقادی   - 6
معماری ایران   - 137
مسابقه ویلا 1400   - 6
اقتصادِ فضا   - 128
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 125
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری و رسانه   - 121
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 113
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری فضای داخلی   - 100
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 89
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری مذهبی   - 87
اکنی استودیو   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
اکسپو   - 83
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 76
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 4
فیلوکیتکت   - 75
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 75
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
ویرانه ها   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 72
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری هند   - 67
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری پراجکتیو   - 64
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 62
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدارس معماری   - 59
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 57
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری دیجیتال   - 56
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
زاغه نشینی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 51
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری و روانشناسی   - 47
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 45
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اکسپوی دبی. 2020   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 45
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
بحران آب   - 44
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
جنبش متابولیسم   - 44
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری و نقاشی   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
باهاوس   - 43
فیلم های اتووود   - 2
معماری جنگلی   - 42
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
آنتروپوسین   - 41
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
هنر روسیه   - 41
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و ادبیات   - 40
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری کوچک مقیاس   - 40
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
طراحی مُد   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری و گیم   - 29
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری بیابانی   - 26
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری مجازی   - 24

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 13
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 52
سوزان سانتاگ   - 10
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 17
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 69
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 13
لُکُربُزیه   - 150
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 31
هرزوگ دی مورن   - 31
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 4
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 10
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 115
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 34
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 6
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -841
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -445
گالری   -94
فرهنگی   -345
هتل   -79
پاویون   -280
ورزشی   -67
موزه   -262
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -239
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -173
ویلا   -24
مسکونی ـ تجاری   -170
مجموعه های مسکونی   -6
اموزشی   -143
زاغه نشینی   -5
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -2
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
شهرسازی شوروی در نخستین سال های پس از انقلاب ـ بخش اول
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1396/06/26
مـنـــــــبـع : شهرسازی معاصر نوشته واتسلاف اوستروفسکی با برگردان لادن اعتضادی
تعداد بازدید : 1924

مشخصه بارز سال‌های پس از جنگ جهانی اول در شوروی، فعالیت‌های پر شوری بود که در زمینه شهرسازی، در ابعاد نظری و عملی، صورت گرفت.

از سویی، به علت متوقف شدن عملیات ساختمانی در اثنای جنگ، نوعی کمبود مسکن در شهرها احساس می شد و از سوی دیگر به علت صدماتی که طی جنگ بر بسیاری از شهرها وارد آمده بود، این کمبودها شدت گرفت. بنابراین، لازم بود تا به عملیات ساختمانی در مقیاسی وسیع اقدام گردد. سایر کشورهای اروپایی نیز از این نظر دارای وضع مشابهی بودند. اما آنچه در شوروی موجب تحریک و تشدید بیشتر فعالیتها در زمینه شهرسازی شد، تحولات ناشی از انقلاب بود که موجب فروپاشی کامل اقتصاد و نظام اجتماعی سابق کشور گردیده بود.

یکی از نخستین بازتاب‌های انقلاب در روسیه، شتابی بود که در آهنگ صنعتی شدن کشور پدید آمد. در سال1920، ساختن نیروگاه‌های متعدد جهت استفاده در صنایع در نقاط مختلف روسیه، در نظر گرفته شد. پس از آن، ‌پروژه‌های عظیم صنعتی در مناطق عقب مانده‌ای که هنوز به هیچ وجه حالت شهری نداشتند ولی در عوض از منابع غنی مواد اولیه بهر‌مند بودند، به اجرا در آمدند. این موضوع باعث شد که حجم زیادی از سکونتگاه‌های کارگری، در حول و حوش مناطق مزبور ساخته شوند. از آنجا که رشد سریع صنایع، گسترش شدید شهرها را به دنبال داشت، شهرسازان روسیه با تکلیف بزرگی مواجه شده بودند که برای سایر کشورهای اروپایی موضوعی ناشناخته بود.

تغییرات اجتماعی و سیاسی در این دوران انقلابی متمایل به اعمال تجدید نظر کامل در عقاید رایج در مورد شبکه شهری موجود در کشور بودند، یعنی "مناسبترین شکلی که می‌بایست به شهرها و زندگی روزانه مردم داده شود." در سال 1918، زمین‌ها ملی شد و ساختن شهرها به عهده سرمایه‌گذاری‌های عمومی قرار گرفت. در حالی که هنوز مظاهر نظامی که به تازگی سرنگون شده بود، پا برجا بود مانند، بسط بی رویه شهرها، اختلاط کارخانه‌ها با سکونتگاه‌ها، وضعیت بی سر و سامان اموال عمومی، تضاد بین بخش مرکزی و بخش حاشیه‌ای شهرها که اولی نسبتاً در وضع قابل قبولی بود، ولی دومی به وضعی نامناسب توسط کارگران کارخانه‌ها اشغال شده بود. در این زمان بحث‌هایی پیرامون مسائل بنیانی در رابطه با ساختن شهرهای سوسیالیستی آغاز گردید و در حوالی سال 1930 به اوج خود رسید.

آنچه موجب گردید تا علاقه‌مندان به موضوع شهرسازی گرد هم آیند، اعتقاد مشترک ایشان به لزوم متوقف ساختن رشد شهرهای بزرگ موجود و ممانعت از پدید آمدن سایر مجتمع‌های شهری مشابه آنها بود. بر اساس بیانیه حزب کمونیست و با استناد به عقاید انگلس که معتقد بود: "شهرهای بزرگ میراثی از گذشته هستند که در آینده بایستی کنار گذاشته شوند". و همچنین تکرار سخنان لنین در: ‌«لزوم توزیع متعادل جمعیت در سطح کشور" کوشش‌هایی به قصد از میان برداشتن تفاوت‌های شهر و روستا به عمل آمدند، لیکن روشهایی که برای به انجام رساندن این پیشنهادها ارائه شدند، اختلافاتی با یکدیگر داشتند. بنابراین لازم است که عقاید مختلف در این زمینه را، از یکدیگر تفکیک کنیم. بدین ترتیب معماران و اقتصاددانان شوروی، به دلیل مبارزه‌ای که علیه شهرها مطرح کرده بودند به شهرستیزان شهرت یافتند.

ایشان به موازات اجرای طرح‌های جدید صنعتی، پشتیبان ساختن محورهای استقرار، به جای احداث شهرهای جدید بودند، که می‌بایست در طول جاده‌ها کشیده شوند و مردم را در مناطقی جای دهند که با تسهیلات لازم تجهیز شده و در نزدیکی کارخانه‌ها و مزارع قرار داشته باشند. توضیح جمعیت به این روش نه تنها از تشکل مجتمع‌های شهری بزرگ جلوگیری خواهد کرد بلکه در عین حال سبب می‌گردد تا تفاوت‌های بین شهر و روستا نیز از میان برداشته شود. ساکنان محورهای استقرار در بخش صنعت یا در بخش کشاورزی به کار مشغول می‌گردند و همگی از خدمات عمومی مشابه بهره‌مند خواهند بود. محصولات کشاورزی این مناطق یا مستقیماً به دست مصرف کننده‌ها می‌رسد یا از طریق جاده‌های مستقیم‌تر با سرعت بیشتر به بخش صنعت انتقال می‌یابد و در آنجا به مصرف می‌رسد. پروژه ماگنیتو گورسک (Magnitogorsk) توسط گروهی که وابسته به انجمن معماران معاصر (O.S.A) بودند، ارائه گردید. این پروژه یک مثال بارز از چگونگی راه حل‌هایی بود که شهرستیزان ارائه می دادند و برای اسکان سی هزار نفر که چیزی است معادل جمعیت باغشهر هاوارد یا شهر صنعتی گارنیه طراحی شده بود، ولی با یک طرح فضایی کاملاً‌ متفاوت با دو طرح مزبور.

شهرستیزان روس در این طرح از آنچه به شهر مربوط می‌شد، اجتناب کرده و در جستجوی شکل دیگری از چگونگی توزیع جمعیت بودند که بنا به عقیده ایشان لازم بود تا با اصول سوسیالیزم مطابقت داشته باشد. طرح ان‌ها شامل محورهای استقرار است که ساکنان آن دارای مشاغل گوناگون هستند. این طرح از هشت نوار که در حالتی همگرا به سوی مجتمع صنعتی امتداد یافته‌اند و به طور متوسط هر یک 25 کیلومتر طول دارند تشکیل شده است. در حالی که جمعیت هر نوار از چند هزار نفر تجاوز نمی‌کند. هر یک از این نوارها یک "واحد" را تشکیل می‌دهد که دارای خدمات و همچنین مراکز فرهنگی مختص به خود است. در اینجا ساکنان در کوتاهترین فاصله ممکن از انواع مختلف تسهیلات اجتماعی قرار گرفته‌اند در حالی که از ارتباط مستقیم با طبیعت نیز بهره‌مند هستند و نهایتاً چگونگی ارتباط آان‌ها با محل‌های کار و فعالیت نیز به راحت‌ترین شکل، پیش‌بینی شده است. طراحان ماگنیتوگورسک که طرفدار از میان برداشتن شهرها و روستاهای سنتی بودند، در اینجا صورت جدیدی از نظریات هاوارد را درباره "پیوند شهر و روستا" ارائه می‌دهند، که مبتنی بر اصل "تساوی شرایط زندگی برای همه ساکنان" است.

معتقدین به اصل فوق در این اندیشه بودند که در مورد شهرهای بزرگ موجود نیز اصول مزبور را به کار بندند. بارشچ (M. Barschtch) و گیزنبورگ (M. Ginzburg) در سال 1930 طرحی برای بازسازی مسکو منتشر کردند که به نام "شهر سبز" خوانده شد. ایشان طرحی مترقیانه را برای جابه‌جایی و تغییر مکان فعالیت های صنعتی و همچین تشکیلات اداری و علمی که تا آن زمان به صورتی متراکم و بیش از حد در شهر متمرکز شده بودند ارائه دادند. در نتیجه زمینه برای کاهش چشمگیر جمعیت دو میلیونی پایتخت فراهم می‌شد و در عین حال امکان یک توسعه زیربنایی و بنیانی نیز فراهم می گردید. بر اساس این طرح، مرکز شهر باید به پارک وسیعی تبدیل گردد که بناهای با ارزش و تاریخی را در خود جای دهد و به علاوه ساختمان‌های مختلف اداری و تسهیلات عمومی شهری مختص به ساکنان مسکو نیز در آنجا گرد آیند. محلات مسکونی باید در طول جاده‌های ارتباطی، به شکل نوارهایی امتداد یابند تا بدین ترتیب جنبه‌های منفی یک شهر بزرگ از میان برداشته شود و در عین حال جمعیت آن از امتیاز ارتباط نزدیک با طبیعت نیز برخوردار باشد و از ارتباطات سریع و راحت برای دسترسی به محل کار یا مراکز زندگی جمعی که آن‌ها هم به نوبه خود به گونه‌ای مطلوب تجهیز و طراحی شده‌اند، بهره‌مند گردند.

حتی طرفداران راه حل‌های معتدل‌تر و میانه‌روها هم با تمرکزهای شدید شهری مخالف و خواستار از میان برداشتن مجتمع‌های بزرگ موجود بودند، اما با این تفاوت که موجودیت شهر را به عنوان یکی از انواع استقرار پذیرفته بودند. البته در صورتی که ساکنان آن از حدود چند ده هزار نفر تجاوز نکنند. در سال 1919 شهرداری مسکو جهت توسعه پایتخت ترتیب احداث تعدادی باغشهر را در اطراف محلات مرکز شهر فراهم کرد که این نظر چند سالی هم دوام آورد. سابسویچ اقتصاددان روس که یکی از طرفداران پر و پا قرص تمرکز زدایی بود، ادعا می‌کرد که حداکثر بعد از 15 تا 20 سال تمامی شهرهای بزرگ موجود و همچنین روستاها، دیگر به شکل کنونی‌شان وجود نخواهند داشت و در نتیجه با نیازهای کنونی هم مواجه نخواهند بود.

در سال 1930، توسط میلیوتین، رئیس کمیسیون ملی ساختن شهرهای جدید، پیشنهادی ارائه شد که راه حل‌های مختلفی را در بر داشت. وی از احداث شهرهای خطی حمایت می‌کرد و چنین عقیده داشت: "هر شهر باید از چندین بخش با کاربردهای مختلف تشکیل شود که در نواهایی به موازات هم قرار گرفته باشند. به گونه‌ای که تا حد امکان، بعد مسافت سکونتگاه‌ها با صنایع و خدمات و زمین‌های بازی و غیره به حداقل برسد." میلیوتین در شهرسازی خواهان به کار گرفتن روشی بود که در طرح پروژه‌های بزرگ صنعتی به کار برده می‌شود. یعنی شهر نیز همان گونه طراحی شود که بخش‌های مختلف در صنعت طراحی می گردند. به نوعی که امکان تداوم و پیوستگی در جریان تولید مواد میسر می‌شود. در طرح وی نواحی صنعتی توسط یک "کمربند سبز" که بیش از پانصد متر پهنا دارد، از محلات مسکونی مجزا می‌شوند و مسافت بین خانه‌ها و مغازه‌ها در حدی است که از ده تا بیست دقیقه پیاده‌روی تجاوز نمی‌کند.

شهرسازان روسیه همزمان روی عقاید جدید و غالباً جسورانه دیگری هم فعالیت می کردند. مثلاً طرح شهر موشکی که لادوسکی در سال 1932 برای شرکت در مسابقه طرح جامع مسکو به کمیسیون مربوطه ارسال داشت. این طرح بر اصل توسعه پایتخت تنها در یک جهت، استوار بود. مرکز شهر در این طرح که به صورت یک نوار باریک شونده به کرملین و مرکز قدیمی شهر متصل می‌شد، در واقع به مثابه ستون فقرات کل مجتمع شهری عمل می کرد. نواحی صنعتی در حاشیه محلات مسکونی واقع می‌شدند و عرض نوار مسکونی همپای رشد و توسعه پایتخت افزایش می‌یافت. این طرح اگرچه چندان واقعگرایانه نبود و یک طرح کلی به حساب می‌آمد، مع هذا از این نظر که بیانگر گرایشی بود به سوی تسهیل رشد پویای شهر و افزودن بر اهمیت مرکز شهر، جالب توجهی به شمار می‌آید. حال آنکه اصول مزبور در نظام که قبلاً توسط میلیوتین مطرح گردیده بود، تقریبا  از یک اهمیت درجه دوم برخوردار بودند.

طرح‌های مناطق مسکونی نیز سرشار از نظریات نوین بودند. انواع واحدهای مسکونی به گونه‌ای طراحی شده بودند که از خدمات اشتراکی در حد بالایی بهره‌مند بودند. در این طرح‌ها جهت‌گیری ساختمان‌ها چنان بود که از بهترین موقعیت استفاده از آفتاب بهره‌مند و از بادهای مزاحم نیز در امان باشند. شبکه خیابان‌های محله‌ای، جهت خیابان‌های اصلی تبعیت نکرده و مستقلا طراحی شده بودند. استقرار بناها در طرح به صورت "ردیف‌های متوازی" بودند. نهایتاً ‌جستجوهایی نیز در رابطه با شکل‌های نوین معماری در این طرح‌ها به عمل آمده بود. در میان این طرح‌های جدید متعدد، ‌گاهی اوقات فقدان حس واقعگراییی نیز مشهود بود. به طور مثال، طرح "طاقهای معلق در آسمان" از لیسیتسکی را می‌توان نام برد. وی می‌خواست که در نقاط تقاطع خیابانهای بزرگ شعاعی مسکو با بولوار کمربندی آن، ساختمان‌های اداری را به صورت بناهای عظیم افقی بر فراز پایه‌هایی بنا نماید.

معماران روسی، خود را در محدوده مشکلات مربوط به شکل ظاهری شهرها محصور نمی‌کردند بلکه در واقع این نظر را رواج می‌دادند که انقلاب بایستی تغییرات شدیداً عمقی و زیر بنایی را در روش زندگی مردم ایجاد کند. بسیاری از آنها طرفدار سوسیالیزه کردن نیازهای مختلف زندگی روزمره مانند: مسکن، خوراک، آموزش و پرورش کودکان و غیره بودند. ایشان انواع خدمات را پیش‌بینی کرده و حتی کمونهای مسکونی را طراحی کرده بودند که ابداً ‌مسکن خانوادگی در آنها وجود نداشت، بلکه در واقع خوابگاه‌هایی بودند که به طور کامل به انواع خدمات عمومی مجهز شده بودند. طرح کوزنتسک که کار برادران وسنین بود نمونه خوبی از این نوع طرح‌هاست.

در آن زمان بسیاری از معماران و متخصصان شهرسازی اروپای غربی در روسیه فعالیت می‌کردند. دو گروه زیر نظر ارنست مای و هانس مایر مدیر سابق باوهاوس، شهرهای کاملی را طراحی کردند به نحو احسن از تحقیقاتی که تا آن زمان البته در مقیاسی متوسط در کشورشان انجام شده بود در طرح‌هایشان استفاده کردند.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
امیر مصباحی ( 1396/06/31 ) :
با سلام و خسته نباشید
این نوشته و دو نوشته بعدی درباره شهرسازی در شوروی در واقع فصل نهم کتاب " شهرسازی معاصر، از نخستین سرچشمه‌ها تا منشور آتن " نوشته واتسلاف استروفسکی و ترجمه لادن اعتضادی است، نه کتاب تاریخ شکل شهر جیمز موریس.
لطفا منبع نوشته را اصلاح نمائید.
با تشکر
آرش بصیرت "سردبیر اتووود" ( 1396/07/08 ) :
ممنون از دقت نظر و تاکید صحیح شما، اشتباه رخ داده به علت فشردگی کاری حادث شده است، به سرعت برطرف می گردد
با سپاس از صبر شما

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

آینده های نامنتظر یک طرح بازنده؛ علیرضا تغابنی و مدیریت امتدادِ طرح پیشنهادی مرکز اجتماعی صدرا
جف بزوس، آمازون و سرمایه داری مبتنی بر هوش مصنوعی
چقدر آب می خورید؟!
دیوار امید از تادو آندو ؛ فضای سبز عمودی در منطقه ای اداری
پل حیوانات در ایالت یوتا؛ تجسد اخلاق طراحی، افق مشترک و خیر عمومی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group