معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1543
معماری و گیم   - 23
منظر شهری   - 1460
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1094
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
طراحي داخلي   - 1033
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 933
طراحی مُد   - 21
تکنولوژی ساخت   - 924
معماری بیابانی   - 20
معماری حوزه عمومی   - 865
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
مرزهای معماری   - 846
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
نگاه نو به سكونت   - 805
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
نظریه شهری   - 787
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 776
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری و سیاست   - 741
معماری ـ موسیقی   - 17
کلان سازه   - 652
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری مدرن   - 638
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری پایدار   - 588
شهرهای در حرکت   - 15
منتقدان معماری   - 533
معماری بایومورفیک   - 15
آرمان شهرگرایی   - 531
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 519
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 515
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 505
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 500
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
آینده گرایی   - 484
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 483
بی ینال ونیز   - 10
معماری تندیس گون   - 483
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری شمایل گون   - 445
درس گفتارهای اتووود   - 9
باز زنده سازی   - 431
معماری خوانی   - 9
توسعه پایدار   - 425
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 420
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 364
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 356
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 350
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 345
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 332
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری پست مدرن   - 329
معماری تخت جمشید   - 8
تغییرات اقلیمی   - 309
منبع شناسی اتووود   - 7
اتووود کلاسیک   - 299
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 272
طراحی و پناهجویان   - 7
بدنه سازی شهری   - 269
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 269
فرهنگ نفت   - 7
معماری محلی   - 268
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 263
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 262
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 259
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 244
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 243
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 240
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 227
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 222
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 214
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 213
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 200
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 197
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 178
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 169
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 155
عبور از مرحله جنینی   - 7
مسکن روستایی   - 153
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
طراحی مبلمان   - 151
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 149
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 140
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 133
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ایران   - 123
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
بلندمرتبه ها   - 117
پداگوژی انتقادی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 98
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 6
اقتصادِ فضا   - 89
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
مدرنیته؛ از نو   - 85
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری فاشیستی   - 85
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 79
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری و رسانه   - 78
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
فیلوکیتکت   - 74
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 73
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
گفت و گو با مرگ   - 72
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 71
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری فضای داخلی   - 71
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 69
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
ویرانه ها   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 67
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری پراجکتیو   - 59
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
مدارس معماری   - 57
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
پداگوژی   - 55
بلوپرینت   - 4
زاغه نشینی   - 54
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری دیجیتال   - 52
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 51
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
باشگاه مشت زنی   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و روانشناسی   - 43
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
باهاوس   - 41
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 39
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و نقاشی   - 39
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
بحران آب   - 38
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و ادبیات   - 36
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 36
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
آنتروپوسین   - 31
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری مجازی   - 23
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 23
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری جنگلی   - 23
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 34
آلدو روسی   - 15
سائول باس   - 7
آلفرد هیچکاک   - 5
ساسکیا ساسن   - 9
آلوار آلتو   - 19
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی گائودی   - 28
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنتونیو نگری   - 6
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 9
اُ ام اِی   - 46
شاشونا زوبوف   - 2
اتوره سوتساس   - 7
شیگرو بان   - 33
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 8
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 61
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 149
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 108
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 32
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 19

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -829
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -424
گالری   -88
فرهنگی   -339
هتل   -78
پاویون   -270
ورزشی   -67
موزه   -258
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -235
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -166
ویلا   -12
تفریحی   -165
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -140
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
بابل نو به مثابه تخیل رادیکال از آینده گرایی ـ مکنزی وارک
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1399/11/02
مـنـــــــبـع : https://www.versobooks.com/blogs/1879-new-babylon
تعداد بازدید : 642

شاید اگر یک نکته قابل توجه در راستای تخیلی رادیکال از یک آینده، برای این سیاره وجود داشت، آن؛ "بابل نوکنستانت نیوِنهویس بوده است. کنستانت یکی از اعضای اصلی جنبش بین المللی موقعیت گرا (SI)  در گام های نخستین آن بود. او قبل از آنکه در سال ۱۹۷۴ از جنبش کناره گیری کند؛ ایدهء بابل نو را مطرح کرد و سالها به کار بر روی آن ادامه داد. این ایده بسیاری از ایده های کلیدی موقعیت گرا در مورد ساخت موقعیت هایی برای بازی مفرح را در بر می گیرد، لیکن؛ اینجا، در مقیاس زیربنایی، در جهت یوتوپیای سیاره ایِ اختصاص یافته برای یک بازی کوچ گرانه (متحرک) تصور می شود. در این متن چند ارجاع از کتابم با نام "ساحل تحت لوای خیابان" را در مورد این اثر شگفت انگیز؛ ارائه می دهم.


بابل نو

کنستانت آینده ای را توسط پلکسی گلاس های آف کات و پره های دوچرخه ساخت. بعد ها او گفت که مدل های شگفت انگیزش از بابل نو، تقریباً به همان طریق ماسک های آفریقایی در زمان سورئالیسم، به مثابه اشکالی جالب و سرگرم کننده، لیکن فاقد مفهومی جادویی؛ درک شدند. آنچه در مورد بابل نو نادیده انگاشته شده، اشتیاق آن نسبت به جهان فانی ست، تمایل به تصرف خود جهان به مثابه هدف مورد نظر، یافتن فرمی برای کل زندگی.

کنستانت عکس هایی از بابل نو و یک فیلم داشت. او روزنامه ای برای آن تهیه کرد و سخنرانی های معروف خود را ارائه داد. همه اینها می توانند چشم اندازی باشند از آنچه که در اینجا و اکنون ممکن است قابل تصور باشند، اما زنجیره ای از روابط منسوخِ تولید؛ موانعی ایجاد کردند. این پروژه، یک یوتوپیا نبود. "ترجیح می دهم آنرا یک پروژه واقع بینانه بنامم، زیرا از شرایط فعلی که ارتباط خود را با واقعیت از دست داده؛ فاصله می گیرد، و بر اساس آنچه از نظر تکنیکی امکان پذیر، از دیدگاه انسانی، مطلوب؛ و از دیدگاه اجتماعی، اجتناب ناپذیر بنظر می آید؛ بنا شده است." پرسشی که باقی می ماند این نیست که آیا بابل نو صرفاً یک رویا بوده، بلکه این است که آیا فرم ساخته شده؛ در واقع، یک تجربه ناخوشایند است؟

بجای تخریب دنیای قدیم برای ساخت شهر درخشان و باغ شهر در زمین های سرسبز؛ کانتیلورهای ثابت، فضاهای جدیدی را در فضای بالا قرار می دهند، و شهر و حومه دست نخورده باقی می مانند. کارخانه های خودکار، زیرزمین هستند؛ و لایه ی سطح به حمل و نقل اختصاص داده شده، در حالی که بالاتر از آن؛ چشم انداز جدیدی برای بازی و سرگرمی بسط یافته است: یک روبنا ی وسیع متشکل از بخش های متصل به یکدیگر، که در آن همه چیز قابل انعطاف اند و بر اساس ذائقه، قابل تغییر. بابل نو؛ در قامتی عمودی به مثابه یک تعالی، دیاگرام مارکس از پایه (زیر بنا) و رو بنا را دقیقاً خلق می نماید. بخشهای هوایی آن به معنای واقعی کلمه روبنایی اند که توسط زیربنا هایی زیر زمینی، جاییکه بازتولید ماشینی؛ کمیابی را مرتفع کرده و کل وقت را از نیازمندی و ضرورت می رهاند، امکان پذیر شده اند. این تصویری است از آنچه كنستانت تجسم کرده که توسط توسعه نیروهای تولیدی امكان پذیر شده است، اما زنجیره ای از روابط تولید موجود مانع از بوجود آمدن آن می شوند.

بابل نو توأمان به گسترش منابع مادی و جمعیت پاسخ می دهد. مانند یک خانواده حومه ای که وقتی فرزند دوم به دنیا می آید اشکوب جدیدی اضافه می کند، کنستانت یک عرشه دوم می سازد -برای کل کره زمین. وی بجای ایجاد وضعیت پراکنده رویی در حومه شهر در هر منطقه، بخش های زیادی از جهان قدیم را دست نخورده باقی می گذارد - از جمله، فضاهای کلاسیک یله گردی –اشاره به نظریه یله گی دِبور Theory of the Dérive - در قلب شهرهای قدیمی مانند پاریس و آمستردام. برای نمونه -لس هالس- بازار مرکزی غذای تازه پاریس باقی می ماند. جهان نویی نه بصورت افقی بلکه عمودی که بسط می یابد. یک "پوست نو" که زمین را می پوشاند و فضای زندگی آن را چندین برابر می سازد.  مهمترین نکته در بابل نو این نیست که کنستانت فکر می کند این سیاره پایه به اندازه کافی محکمی است که می توان چنین الحاقیه جسورانه ای را بر روی آن بنا کرد.

مانند بسیاری دیگردر آن زمان، کنستانت تحت تأثیر نظریه های سایبرنتیک نوربرت وینر (1964-1944)، به ویژه تصور او از انقلاب صنعتی دوم قرار گرفته بود. فردریش انگلس با پرسه زنی در خیابان های لندن و منچستر، به طرز تكان‌دهنده‌اي، فقر و فلاکت انسانی ناشی از اولین تبعات این انقلاب را ثبت کرد. این امر منجر به سردرگمی هنرمندان مدرن شد، که احساس می کردند مجبورند یا صنعت را رد کنند یا آنرا بپذیرند. دیدگاه های متناوب یوتوپیایی ویلیام موریس و ادوارد بلامی نمایانگر این دو گزینه به ظاهر متناقض بوده اند. همانطور که هانری لوفور، ممکن است بگوید؛ آنها منابع دگراندیشی خیالین در برابر ظهور سرمایه داری را مورد تردید قرار دادند و به ترتیب از دیدگاه های آن در جهت نظم کیهان شناسي و انسان شناسي بهره گرفتند،، اما این موضوع در زمان ظهور انقلاب صنعتی بحث برانگیز شده بود. اولین انقلاب صنعتی جای خود را به انقلاب دوم داده بود، انقلابی در راستای استفاده از اطلاعات به مثابه ابزاری برای کنترل.

سایبرنتیک ممکن است فقط ابزار تخفیف آسیب ناشی از اولین انقلاب صنعتی را فراهم کند، درحالیکه بر گسترش عظیم پتانسیل تولید خود ادامه می دهد. یا می تواند منجر به آنچه شود که وینر آن را "فاشیست ضد دولتی" -fascist ant-state -می خواند. کنستانت فرمول انگلس را می پذیرد که می گوید کمونیسم، دولت را به مدیریت امور تقلیل می دهد. سایبرنتیک به مثابه ابزار کنترل در لایه زیرین، به جهان امور اجرایی منتقل می شود. سایبرنتیک به مثابه ابزار آزادی، به مثابه توانایی اتصال به هر مکان و هر زمان، در لایه بالا وارد می شود. کنستانت؛ بحث در مورد تکنیک را به یک باره به دو سویه افراطی هدایت می کند: کنترل کامل و آزادی کامل. با تشدید گرایش های ابزاری کنترل سایبرنتیک، آزادی از ضرورت و نیازمندی در حوزه امر ممکن؛ آشکار می شود.

طرح چند لایه کنستانت بصورت کاملاً مشخص از معماری مدرن وام گرفته است. چارچوب فضایی معلق بر روی ستونها در هوا برحسب کار لوکوربوزیه ظاهر و بر حسب آثار یونا فریدمن به تصویری از فرم یوتوپیایی بدل می گردد. کنستانت مفهوم مورد نظر خود را تا حد زیادی بسط می دهد و  در دستان او  بدل به تصویری از جهانی بدل می گردد که در آن؛ زمان حرکت آزادانه بر فضای مالکیت خصوصی ارجحیت دارد. حصار کشی یک فضا از فضای دیگر تحت عنوان مالکیت خصوصی، در راستای "انسانیت زدایی از زمین" است که در برابر آن، بابل نو؛ پیش فرض "اجتماعی شدن سطح زمین" را مطرح می سازد. در جغرافیای تجربی کنستانت؛ او به جای خطوط مولد مرز، خطوط مولد ارتباط را پیشنهاد می دهد. بخشهای پهناور هوایی وی، به اندازه شهرهای کوچک، همانند چمن زارهای  بتون آرمه ای، به یکدیگر متصل شده و بر فراز قلمرو بسط می یابند.

مالکیت اموال متضمن تامین خانه ای -ساختمانی برای سکونت (house)- برای شخص است که خانه (home) –متضمن بار احساسی و تعلق داشتن به مکان- باشد، به قیمت بی خانمان بودن (homeless) در جهان. صرفنظر از مالکیت، صرفنظر از جداشدگی و صرفا احساس پرتاب شدن به سمت جهانی مرتبط با آن سبک زندگی. موجود بشرمی تواند سفرپرستی خود –میل به نوعی سرگردانی- را بواسطه ی خانه ای (home) درون جهانی شبیه به خانه (house)، تخلیه کند. کنستانت فکر می کرد که مدرنیته در حال بازگشت به موجودیت کوچ گری است. بابل نو نوعی زیست کوچ گرانه کاملاً تحقق یافته است. نوعی معماری مبتنی بر استمرار و بقاء، آستانه ها، مکان سازی مشترک و شفاف. از ثبات و یکنواختی مالکیت؛ رها شده، فضا دوباره می تواند واجد کیفیات شود. یک سفر کوتاه در بابل نو می بایست تنوع بیشتری نسبت به طولانی ترین سفرها درون شهر متمرکز "جامعه نمایش" داشته باشد. "زندگی، سفری  بی انتهاست در جهانی که چنان بسرعت تغییر می کند،  گویی که همواره جهانی دیگر بنظر خواهد رسید."  اهالی بابل نو می توانستند بر فراز سراسر جهانی که در جریان است؛ سفر کنند. "بابل نو به هیچ کجا ختم نمی شود. (زمین گرد است)."

در زیر زمین، کارخانه های اتوماتیک؛ در سراسر سطح، بزرگراه های بی انتها؛ و بالاتر -یک شبکه جهانی از روبنا ها، که بازی در آنجا محقق می گردد. بدون مرز، بدون تمرکز یافتگی، بدون دولت، بصورت مارپیچی و منشعب روی نقشه قرار دارد. بابل نو "با توجه به دربرگیرندگی امر فردی و امر جمعی از لحاظ مسافت، و  دایم التغییری سازمان یافته است: شبکه ای از واحدهایی به یکدیگر متصل شده و از این رو زنجیره های تشکیل داده که می توانند توسعه، و از هر جهت بسط یابند." و بالاتر از آن، کمینه بصورت مجازی، در هوا، شبکه دیگری از ارتباطات تشکیل شده است. او به برخی نکات راجع به اینکه اینترنت چگونه به وجود می آید اشاره کرد. "جهان متغیر هر بخش امکاناتی را (یک شبکه انتقال دهنده و گیرنده) می طلبد که هم غیرمتمرکز و هم همگانی باشند. با توجه به مشارکت تعداد زیادی از مردم در انتقال و دریافت تصاویر و صداها، ارتباطات از راه دور کامل به یک عامل مهم در رفتارهای بازیگوشانه اجتماعی بدل می شوند." جالب اینجاست که آرایش عمودی کنستانت نیز با علامت دهی سایبرنتیک در زیر بنا؛ و بازی نمادین در روبنا، مطابق با زمینه کلی معنایی دوستش هانری لوفور است.

از طریق یک شبکه غیرمتمرکز ارتباطی، گونه ای متحرک از موجودات بازیگوش؛ فعالیت های سرخوشانه خود را هماهنگ می کند، زیستگاه خود را طراحی و باز طراحی می نمایند و فرمی از زندگی  را خلق می سازند که در آن "غنای هر لحظه؛ حافظه را که به طور معمول، تخیل خلاق را فلج می کند؛ محو می گرداند." کنستانت، جغرافیایی را برای جهانی فراتر از نمایش می آزماید، جایی که یله گردی و "مسیر گردانی" - Détournement -، پرکتیس هایی تعمیم یافته اند .فضای کالبدی و اطلاعاتی متعلق به همه  هستند و منابعی در راستای زیستی بدون وقت تلف شده. این جهانی ست که نه تنها برای هومو لودنس ها-"انسان بازیگوش"- بلکه توسط آنها ساخته شده است. تنها پرسش این است که آیا ما چنین موجوداتی هستیم یا می توانیم بدان بدل شویم. امکان دارد بابل نو نقد خیلی خوبی باشد در مورد محدودیت موجودات بشر؛ همانطور که بدان آگاهیم.

این معماری است که گی دبور و ایوان چتچگلوف هنگام پرسه زنی در خیابان های پاریس فقط آرزوی آن را داشتند: "هر مایل مربع از سطح بابل نو نشان دهنده  زمینه ای بی انتها از موقعیت های نوپدید و ناشناخته است، زیرا هیچ چیز، ثابت باقی نخواهد ماند و همه چیز دائما در حال تغییر است." از نظر کنستانت، جنبش بین المللی موقعیت گرا "حرکتی عملی ایجاد نکرد. موقعیت گرایان آمدند و رفتند و تنها دیدگاه مشترک شان تحقیر نسبت به پرکتیس هنری جاری بود." وی این جنبش را بدلیل تأمل در  پایان بخشی به فرهنگی که به مثابه کمیابی و مالکیت تصور شده بود، و پیگیری این احتمال برای نتیجه گیری از آن، قابل اعتبار می داند. "برخلاف سایر موقعیت گرایان، من بلافاصله متوجه شدم که نظریه شهرسازی واحد بنیاد (UU) عمدتاً مربوط به ساختارهای خُرد و یا فضای محیطی نیست. برعکس، اینها تا حد زیادی به ساختار کلان بستگی دارند... "کسانی که آینده را با اطلاعات ناکافی طراحی می کنند، نقشه گور های خود را ترسیم می نمایند."

آیا می توان عاملیت انسانی جمعی را به مثابه مولد امری بازیگوشانه، شادی بخش ، همگانی و حتی خوش منظر تصور کرد؟ "فرهنگ بابل نو نشات یافته از فعالیتهای منفرد و شرایط منحصر بفرد نیست، بلکه از فعالیت جهانی  کل جمعیت کره زمین ناشی می شود، هر انسانی در ارتباطی پویا با محیط پیرامون خود قرار می گیرد. بابل نو؛ اخلاق یله گردی را تا حد مجاز یعنی تاریخ جهان گسترش می بخشد. این در نهایت یک کار فلسفی است. "بابل نو یک پروژه برنامه ریزی شهری - town planning- نیست ، بلکه یک روش تفکر، تصور، نگاه کردن به چیزها و زندگی است." نمایش متلاشی شدن در فضای منفی است. فراوانی زیاد در واقع اتفاق افتاده، موجودات زنده فقط به جای اینکه خود را از کار خلاص کنند، تصمیم گرفتند کارهای بیشتری انجام دهند. "حضور رو به رشد انرژی انسانی مازاد منجر به این شد که خودش را احساس کند ."اما به جای حراجی هایی برای شادی و سرگرمی- حراجی های مراکز خرید. نمایشی از متلاشی شدنی که در واقع در  آن زندگی می کنیم، یوتوپیایی ترین جهان است، به دلیل اصرار سبعانه آن مبنی بر لغو امکان حتمی یوتوپیا در تمام دوران ها.

والتر بنیامین میان گرایش فاشیستی به زیبایی شناسانه کردن سیاست و پتانسیل انقلابی یک زیبایی شناسی سیاست زده تمایز قائل شده است. کنستانت فرمول مربوط به دوران گذشته تعهد هنر را بازیابی می کند. این انتخابی بین تکنولوژی سازی تکنو-فاشیستیِ زیبایی شناسی و امکان زیبایی شناسانه کردن تکنولوژی است. کنستانت از تکنولوژی، بت نمی سازد؛ به مثابه امکانی نجات بخش یا قفسی آهنین. در عوض؛ به مثابه مسئله ای برای اندیشیدن در مورد امکان تحول اجتماعی و تکنیکی به موازات یکدیگر بدان می پردازد.  ماهیت تکنولوژی؛  ابداً تکنیکی نیست. اما آیا می تواند بازیگوش باشد؟ آیا می تواند راهکاری باشد، نه برای ابزاری کردن طبیعت، بلکه برای ایجاد یک رابطه جدید با آن، به مثابه یک کلیت؟ مقیاس بلندپروازی های کنستانت، در مقیاس کل روش زیستن بود.  کسیکه ابژه های زیبا را به اندازه ماسک های آفریقایی غیر قابل خوانش بر جای می گذارد.


منبع: ورسو















حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

کتابخانه اتووود ـ در دفاع از مسکن: سیاست شناسی بحران
طرح پیشنهادی دیلر ـ اسکوفیدو + رنفرو برای میدان اتحاد واشنگتن؛ باروک شهری
ویشان چاکرابارتی و ژئواکونومی زمین در آمریکای شهری
اتووود کلاسیک ـ فولی های پارک دِلاویلت ـ برنارد چومی
طراحی در 2018 به روایت آلیس راستورن . قسمت هفتم
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group