مسابقه دانشجویی اتووود
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1338
معماری کانستراکتیویستی   - 33
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1149
طراحی پارامتریک   - 29
نظریه معماری   - 966
هنر روسیه   - 28
طراحي داخلي   - 903
بحران آب   - 28
سازه های شهری   - 865
اکسپو میلان 2015   - 27
تکنولوژی ساخت   - 843
پداگوژی   - 26
مرزهای معماری   - 771
پاویون های سرپنتین   - 24
معماری حوزه عمومی   - 734
باهاوس   - 23
المان شهری   - 696
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه شهری   - 689
جشن نامه اتووود   - 21
نگاه نو به سكونت   - 683
معماری مجازی   - 20
کلان سازه   - 600
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری و سیاست   - 527
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری پایدار   - 517
فیلوکیتکت   - 20
منتقدان معماری   - 484
پردیس ویترا   - 18
معماری مدرن   - 470
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
معماری تندیس گون   - 452
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 438
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 437
مدرنیته؛ از نو   - 15
آرمان شهرگرایی   - 430
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
روح مکان   - 425
شهرهای در حرکت   - 14
معماری منظر   - 425
معماری ـ موسیقی   - 14
معماری شمایل گون   - 421
معماری بایومورفیک   - 14
طراحی صنعتی   - 415
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
باز زنده سازی   - 377
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
توسعه پایدار   - 352
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری یادمانی   - 335
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
تراشه های کانسپچوال   - 333
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری سبز   - 306
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماریِ توسعه   - 301
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 287
اقتصادِ فضا   - 9
اتووود کلاسیک   - 263
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 260
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
آینده گرایی   - 259
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 253
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 249
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 246
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 7
معماری محدود   - 243
معماری تخت جمشید   - 7
معماری تجربی   - 243
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
بی ینال ونیز   - 7
محوطه سازی   - 238
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری پست مدرن   - 219
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری های تک   - 218
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 189
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 169
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 161
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 152
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 150
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 135
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 133
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 129
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر انتزاعی   - 128
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ژاپن   - 113
منبع شناسی اتووود   - 6
گرافیک   - 113
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری ایران   - 106
جهان علمیْ تخیلی   - 5
طراحی مبلمان   - 103
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
فضای منفی   - 102
معماری مصر   - 5
بلندمرتبه ها   - 101
فرهنگ نفت   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اکسپو   - 75
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
معماری فاشیستی   - 63
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 62
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری چین   - 61
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ترسیمات معماری   - 60
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 3
گفت و گو با مرگ   - 50
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
ویرانه ها   - 49
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 44
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
جنبش متابولیسم   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
زاغه نشینی   - 40
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
مدارس معماری   - 39
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری پراجکتیو   - 34
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
معماری دیجیتال   - 34
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 10
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 25
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اتوره سوتساس   - 7
سوپراستودیو   - 9
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 12
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 6
فرانک لوید رایت   - 44
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 1
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 47
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ میس ون دروهه   - 22
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اماندا لِــوِت   - 3
لوسی رای   - 15
اویلر وو   - 9
لویی کان   - 37
ایلین گری   - 7
لوییس بورژوا   - 8
ایوان لئونیدوف   - 4
لُکُربُزیه   - 134
بئاتریس کُلُمینا   - 8
لیام یانگ   - 4
بال کریشنادوشی   - 4
مارتین هایدگر   - 27
باک مینستر فولر   - 11
مارسل بروئر   - 7
برنارد چومی   - 33
مارشال برمن   - 16
برنو زوی   - 7
مانفردو تافوری   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانوئل کاستلز   - 2
بوگرتمن   - 1
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل سورکین   - 1
پائولو سولری   - 4
مایکل گریوز   - 6
پاتریک شوماخر   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مخزن فکر شهر   - 1
پرویز تناولی   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پری اندرسون   - 3
معماران مورفسس   - 16
پل ویریلیو   - 20
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر آیزنمن   - 57
موشه سفدی   - 12
پیتر برنس   - 2
میشل سر   - 3
پیتر زُمتُر   - 67
میشل فوکو   - 44
پیتر کوک   - 7
نائومی کلاین   - 4
پیر بوردیو   - 5
نورمن فاستر   - 35
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نیکلای مارکوف   - 1
تئودور آدورنو   - 3
هانا آرنت   - 6
تادو اندو   - 13
هانری لفور   - 23
تام مین   - 13
هانی رشید   - 5
تام ویسکامب   - 10
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس پیکتی   - 5
هرنان دیاز آلنسو   - 18
توماس هیترویک   - 30
هنری ژیرو   - 3
تیتوس بورکهارت   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیموتی مورتُن   - 2
هنس هولین   - 4
تیو ایتو   - 23
هوشنگ سیحون   - 14
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هومی بابا   - 2
جان برجر   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
جان هیداک   - 4
والتر بنیامین   - 26
جف منن   - 2
والتر گروپیوس   - 16
جفری کیپنس   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 10
جورجو آگامبن   - 4
ولف پریکس   - 1
جوزپه ترانی   - 2
ونگ شو   - 8
جونیا ایشیگامی   - 3
ویتو آکنچی   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ویوین وست وود   - 6
جین جیکوبز   - 1
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز جنکس   - 7
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کازیو سجیما   - 2
چارلز کوریا   - 15
کالین روو   - 1
چاینا میه ویل   - 4
کامران دیبا   - 13
حسن فتحی   - 5
کامرون سینکلر   - 11
حسین امانت   - 3
کریستفر الکساندر   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش آشوری   - 1
کریم رشید   - 5
داریوش شایگان   - 8
کلر استرلینگ   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کلود پَره   - 3
دنیس اسکات براون   - 10
کنت فرمپتن   - 14
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنزو تانگه   - 9
دیوید رُی   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنگو کوما   - 47
دیوید هاروی   - 24
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت نوزیک   - 2
کوین لینچ   - 7
رابرت ونتوری   - 28
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رم کولهاس   - 95
یان گِل   - 8
رنزو پیانو   - 30
یو ان استودیو   - 32
ریچارد مِیر   - 8
یورگن هابرماس   - 13
ریموند آبراهام   - 1
یونا فریدمن   - 5
رینر بنهام   - 2
یوهانی پالاسما   - 12
رینهولد مارتین   - 5

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -752
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -340
صنعتی   -101
فرهنگی   -315
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
تراشه های کانسپچوال ـ ویلا مولر؛ یک خانه ضدانقلابی در عصرِ انقلابِ بازْتولید مکانیکیِ معماری
اتووود سرویس خبر:   آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
1396/09/23
مـنـــــــبـع : https://www.harvarddesignmagazine.org
تعداد بازدید : 1206

مدرنیسم همچون همه جای دیگر در قالب پلان آزاد و نه رامپلان به جمهوری چک رسید. کارکردگرایی ای که توسط لوکوربوزیه و مدرسه باوهاس تبلیغ و حمایت می شد، هم با شبح ایدئولوژیک برآمده از خدایان مارکسیست رادیکالی همچون کارل تایگه و گروهش؛ دِوِستیل که کارکردگرایی را به مثابه ابزار اشتراکی کردن collectivization تمجید می کردند ممزوج گردید و هم با خواسته های سرامدان صنایع و مجموعه های مالی شهر که خواهان ساخت ویلاهای خصوصی بر فراز تپه های اطراف پراگ بودند عجین شد. معمارانی همچون اِوْزِن لینهارت، لادیسلاو زَک و یارومیر کیرچار تا دهه 1930 مدام مشغول بازتولید طرح های پیوریستی برای ستاره های سینما، سیاستمداران، پزشکان و مهندسین بودند. کارکردگرایی بازتاب خوشبینانه ای از دولت جدید چک بود، حتی مجموعه های مسکونی ای همچون بابا که ساختش در 1928 اغاز شد و هالیوود پراگ یا همان باراندوف استودیوز که در همان زمان ساختش اغاز گردید، به وضوح نشان می داد که اکثریت مردم در جمهوری چک چه حسی از آینده را می طلبند.
پذیرش ویلا مولر در چنین بستری و از ان مهمتر جلب توجه ویلا و احترامی که برایش قائل اند از عجایب روزگار است. شاید یکی از توضیحات؛ فهم ساده قواعد کارکردگرایی و امکان بازْتوزیع ساده تر ان در مواجهه با ظرفت های ذاتی رامپلان ادلف لوس باشد. خانه هایی که ادلف لوس طراحی می کرد گران، اغواگر، به شدت درگیر شخصیتی که قرار بود در خانه زندگی کند و بی نهایت پیچیده بود، کیفیت هایی که نمی توانست به سرعت بسط پیدا کند، اما می توانست آرام آرام در میان جمع رسوب کند و برای خودش وقاری رقم زند. خانه های لوس هیچ نوع برنامه سیاسی خاصی را تبیلغ نمی کردند و هیچ ابزار انقلابی ای در حوزه ساخت و ساز و تولید مسکن را ارتقا نمی دادند، حتی خوشْ عکس هم نیستند و حتی ترسیم های تاثیرگذاری هم نمی توان از ان ها رسم کرد. 
با این حال خانه ای که لوس طراحی کرده است، معمایی است ظریف و دارای لایه های پنهان، پازلی است که هر معماری به ظن خود روی در کشفش می کشد، خانه برابر دسته بندی شدن مقاومت می کند؛ هیچ معمار دیگری نه در پراگ و نه در هیچ جای دیگری از جهان خانه ای شبیه به ویلا مولر نساخته است. اهمیت خانه و تاثیرگذاری اش در چشم انداز تکین و منحصر به فردی است که ترسیم می کند، نه در توانمندی اش برای تولید نسخ متفاوتی از خود.   



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
مرضیه کریمی ( 1396/09/29 ) :
طراحی درفرم پلان ازادیعنی رهایی ازهرنوع محدودیت درانقباض افقی پلان وامکان ایجادیک ساختارباارزش برابردرتمام محیط.رامپلان درواقع طراحی درسه بعدفضایی ونه به صورت دیاگرامی است .ادولف لوس :استفاده ازطراحی تنهابه منظورنظم دادن محیط های مختلف درحجم بناست بنحوی که اختلاف سطح رادرکناریکدیگربه طریقی قابل استفاده حل کند.قرارگرفتن اتاق هادرکناریکدیگروبدون ویدهای مخفی ویاسطوح کاذب برای پوشاندن تفاوت های ارتفاع وترازقرارگرفته اند.ودارای تسلط نسبی به فضاهای داخلی وبیرونی می باشد.
احمد میرزایی ( 1396/09/29 ) :
به نظر بنده پلان آزاد, آزادی عمل بیشتری در بیان دیدگاه ها و تفکرات و سلیقه های ما میدهد و بستری ساده یا بهتر بگویم,صفحه ای ساده را داراست که قابل دکربندی و تغییر است, یعنی میتوان در همان بستر صفحه گونه ,حالات ساده و با پیچیده ای از معماری بیان کرد.
در مقابل رامپلان دارای فرمی است که کم تر میتوان آن را تغییر داد و همه چیز تابع فرمی است که پلان بدان شکل طراحی شده و به گونه ای میتوان گفت سلیقه ها و معماری بیرون و داخل پلان را در شما جهت دار میکند و شما بسیار کم تر از پلان آزاد میتوانید در آن تصرف کنید.
مهدی خرم ( 1396/09/29 ) :
تزئینات جنایت است / آدولف لوس
شدیدترین برخورد معماران مدرنیته با معماری کلاسیک و تزئینات آن ابتدا توسط آدولف لوس صورت گرفت .کارهای او را می توان با کارهای معماران بعد از او مورد مقایسه قرار داد… پلانی که مد نظر او بود رام پلان و پلانی که در نظر لکوربوزیه بود پلان لیبر (پلان آزاد) بود که نکات قابل تاملی در مطالعات معماری مدرن هستند!
Aria Kargar ( 1396/09/29 ) :
تفاوت رام پلان و پلان آزاد از اين كه ما چگونه فضا را تجربه مي كنيم نشأت گرفته.طبق گفته خود آدولف لوس:معماري من در پلان تصور نمي شود،اما در مكعب ها تعريف مي شود.من پلان طبقات را تعريف نمي كنم؛يا حتي برش يا نما را.من فضاها را طراحي مي كنم.براي من هيچ طبقه ي همكف يا حتي طبقه ي اولي وجود ندارد؛آنها به طور پيوسته با هم درگير هستند.اتاق ها،فضاي خدمات،تراس و......با هم ادغام مي شوند و فضاها با هم در ارتباط اند.هر فضايي به يك ارتفاع متفاوت نياز دارد؛به طور مثال ارتفاع اتاق غذا خوري مطمئنا بلندتر از ارتفاع آبدارخانه است.بدين ترتيب سقف ها در سطوح مختلفي از ارتفاع قرار خواهند گرفت(رام پلان).در واقع هر فضا قسمت كوچكي از يك فضاي بزرگ با اختلاف سطح را شامل مي شود.اما در پلان آزاد فضاها به صورت باز و بزرگ ديده مي شوند و حداقل كوچك سازي و محدوديت فضاها وجود دارد.
فربود وثوقی ( 1396/09/29 ) :
طراحی با پلان‌هایی که در آن فضا‌ها به صورت باز و بزرگ دیده می‌شوند و حداقل کوچک سازی و محدود کردن در آن اتفاق می‌افتد. در مورد این ایده نوین طراحی همین کافی است که طراحی در فرم پلان آزاد یعنی ر‌هایی از هر نوع محدودیت در انقباض و انبساط افقی پلان و امکان ایجاد یک ساختار، با ارزش برابر در تمام محیط.
پلان‌های معماری همواره از جزرهای باربر پیروی می‌کردند و در حقیقت این جرزهای باربر ساختمان بودند که نوع طراحی را مشخص می‌نمودند.
زهرا نوحه خوان ( 1396/09/29 ) :

پلان آزاد یکی از پیشنهادهای لوکوربوزیه معمار و شهرساز سویسی مشهور بود، که وی در اوایل سالهای ۱۹۲۶، پیشنهاد‌های جدیدی برای طراحی معماری نوین ارائه داده بود. وی نظریه خود درباره استفاده از پلان آزاد در طراحی را به این شکل ارائه نمود که پلان‌های معماری همواره از جزرهای باربر پیروی می‌کردند و در حقیقت این جرزهای باربر ساختمان بودند که نوع طراحی را مشخص می‌نمودند. وی به این نکته اشاره کرد که استفاده از بتن مسلح، می‌تواند یک حاصل فوق العاده داشته باشد و آن طراحی در فرم و ساختار پلان آزاد است. در حقیقت پیشروی لوکوربوزیه در شکستن اجبار استفاده از دیوارهای باربر، نقطه شروعی بر یکی از نوین‌ترین فرم‌های طراحی معماری بو

استفاده از پلان آزاد، یک اصطلاح کلی مورداستفاده برای طراحی معماری داخلی است. طراحی با پلان‌هایی که در آن فضا‌ها به صورت باز و بزرگ دیده می‌شوند و حداقل کوچک سازی و محدود کردن در آن اتفاق می‌افتد. در مورد این ایده نوین طراحی همین کافی است که طراحی در فرم پلان آزاد یعنی ر‌هایی از هر نوع محدودیت در انقباض و انبساط افقی پلان و امکان ایجاد یک ساختار، با ارزش برابر در تمام محیط.


لوکوربوزیه
از اولین پیشگامان معماری مدرن
حریم شخصیرایانه و فرم رام پلان را در مقابل پلان آزادکمتر میتوان تغییر دادم رام پلان زیر مجموعه ای از یک فضای بزرگ تر است مثل نسبت یک اتاق به یک خانه.
پوریا رضایی وند ( 1396/09/29 ) :

رام پلان:
ترکیب احجام با ابعاد و ارتفاع های گوناگون به منظور ساختن فضاهایی با ارزش های متفاوت که به صورت دیاگرامی سه بعدی در فضا قرار دارند
پلان آزاد:
کپی کردن یک پلان روی خودش در طبقات با ارتفاع یکسان که نتیجه آن فضاهایی با ارزش برابر است و فضاها در یک صفحه مهار شده توسط ستون، حل میشوند که دیوارها در آن صرفأ نقش جداکنندگی دارند
محمدرضا قاسمي ( 1396/09/30 ) :
پلان آزاد یکی از پیشنهادهای لوکوربوزیه معمار و شهرساز سویسی مشهور بود، که وی در اوایل سالهای ۱۹۲۶، پیشنهاد‌های جدیدی برای طراحی معماری نوین ارائه داده بود. وی نظریه خود درباره استفاده از پلان آزاد در طراحی را به این شکل ارائه نمود که پلان‌های معماری همواره از جزرهای باربر پیروی می‌کردند و در حقیقت این جرزهای باربر ساختمان بودند که نوع طراحی را مشخص می‌نمودند. وی به این نکته اشاره کرد که استفاده از بتن مسلح، می‌تواند یک حاصل فوق العاده داشته باشد و آن طراحی در فرم و ساختار پلان آزاد است. در حقیقت پیشروی لوکوربوزیه در شکستن اجبار استفاده از دیوارهای باربر، نقطه شروعی بر یکی از نوین‌ترین فرم‌های طراحی معماری بود.
نگین رفیعی ( 1396/09/30 ) :
پنج نکته برای معماری جدید که لوکوربوزیه مطرح ساخت، از سال ۱۹۲۶ توسعه اولیه پلان آزاد و فرم باز را به طور موجز بیان می­کند. بطور کلی آن پنج نکته با توجه به مسائل پیشین، دو اصل عمده را دربردارند: استفاده از ساختار اسکلت منظم (پیلوتی) که آزادی مطلوب را امکان می­دهد و تبدیل دیوار باربر به پرده­ای که می­توان هرکجا که لازم باشد، قرار داد. این دو اصل به وضوح به یکدیگر وابسته­اند


شدیدترین برخورد معماران مدرنیته با معماری کلاسیک و تزئینات آن ابتدا توسط آدولف لوس صورت گرفت .کارهای او را می توان با کارهای معماران بعد از او خصوصا مورد مقایسه قرار داد… پلانی که مد نظر او بود رام پلان و پلانی که در نظر لکوربوزیه بود
elnaz esfandiary ( 1396/09/30 ) :
اصل پلان آزاد در واقع به مفهوم آزادی و عدم تمرکز و ایستایی در بستر کارکردی اشاره دارد که این تعریف شرایطی را مهیا می سازد که هر فضایی از انقباض ها و انبساط های افقی(در پلان) رها گردد و شرایطی را برای یکسان سازی فضایی در پلان، یا قابلیت ایجاد بستری همگن با ارزش گذاری مساوی فراهم آورد.
کسرا زهادت ( 1396/09/30 ) :
پلان ازاد بدین معناست که : ر‌هایی از هر نوع محدودیت در انقباض و انبساط افقی پلان و امکان ایجاد یک ساختار

اما در نقطه مقابل رام پلان را داریم که فرم ان را کمتر میشود تغییر داد و شمارا به مسیری مشخص میکشد
ایدا اسفندیاری ( 1396/09/30 ) :

صنعتي شدن اين امكان را به ما مي دهد تا وظيفه ي تحمل بار ديگر به روي ديوارها نباشد ...ستون ها براي تحمل بار به وجود مي آيند ...
پلان آزاد لوكوربوزيه به همين صورت مي باشد ، ديوارها صرفاً پارتيشن مي باشند و اختلاف ارتفاع بين كف و سقف ثابت مي باشد ...پلان آزاد حالت برون گرا دارد و تنوع فضايي در آن كمتر مي باشد
در رام پلان ادولف لوس ،مي توان گفت در يك مكعب بزرگ تعدادي مكعب ديگر با ارتفاع هاي متفاوت وجود دارند كه مستقل از يكديگر كار مي كنند اما با دستگاه پله به هم وصل مي شوند ...رام پلان حالتي درون گرا دارد و در آن كيفيت فضائي متنوعي را تجربه مي كنيم ...
ایدا اسفندیاری ( 1396/09/30 ) :

صنعتي شدن اين امكان را به ما مي دهد تا وظيفه ي تحمل بار ديگر به روي ديوارها نباشد ...ستون ها براي تحمل بار به وجود مي آيند ...
پلان آزاد لوكوربوزيه به همين صورت مي باشد ، ديوارها صرفاً پارتيشن مي باشند و اختلاف ارتفاع بين كف و سقف ثابت مي باشد ...پلان آزاد حالت برون گرا دارد و تنوع فضايي در آن كمتر مي باشد
در رام پلان ادولف لوس ،مي توان گفت در يك مكعب بزرگ تعدادي مكعب ديگر با ارتفاع هاي متفاوت وجود دارند كه مستقل از يكديگر كار مي كنند اما با دستگاه پله به هم وصل مي شوند ...رام پلان حالتي درون گرا دارد و در آن كيفيت فضائي متنوعي را تجربه مي كنيم ...
ایدا اسفندیاری ( 1396/09/30 ) :

صنعتي شدن اين امكان را به ما مي دهد تا وظيفه ي تحمل بار ديگر به روي ديوارها نباشد ...ستون ها براي تحمل بار به وجود مي آيند ...
پلان آزاد لوكوربوزيه به همين صورت مي باشد ، ديوارها صرفاً پارتيشن مي باشند و اختلاف ارتفاع بين كف و سقف ثابت مي باشد ...پلان آزاد حالت برون گرا دارد و تنوع فضايي در آن كمتر مي باشد
در رام پلان ادولف لوس ،مي توان گفت در يك مكعب بزرگ تعدادي مكعب ديگر با ارتفاع هاي متفاوت وجود دارند كه مستقل از يكديگر كار مي كنند اما با دستگاه پله به هم وصل مي شوند ...رام پلان حالتي درون گرا دارد و در آن كيفيت فضائي متنوعي را تجربه مي كنيم ...
زهرا خلیفه ( 1396/10/01 ) :

معماری مدرن تحت شمول دو پارادایم طراحی تدقیق می شود: پلان ازاد Free Plan و رامپلانRaumplan ، پلان ازاد که بر ازادسازی فضا ان هم در پرداختی دو بعدی تاکید دارد به سبب سادگی و اقتصادی بودنش تبدیل به پارادایم غالب گردید و ماندگار شد. بر خلاف رامپلان که ان را پلانِ فضا نیز می خوانند، به واسطه پیچیدگی های محتوایی، تغییر اندازه های فضا در سه بعد، ارتباطات مرکزْگریز و تمرکز بر مصالح ساخت برای القای انچه اتمسفر می نامیمش و از همه مهمتر هزینه نسبتا بالا و سیستم کدگذاری بیشینه اش به عنوان یک پاردایم مغلوب به حیات خود ادامه داد.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

مسکن اجتماعی در مالاگا- تحقق فضای عمومی در کالبدی خصوصی
طراحی داخلی خانه شبه حیاط مدرن در فیلیپین
خانه های تابستانی گالری سرپنتین ـ یونا فریدمن
خانه ای با بام سبز؛ هم نشینی رشته ـ پوسته های سبز با توپوگرافی
خانه سنگی زیبا در کنار دریای مدیترانه
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group