معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1476
معماری کوچک مقیاس   - 21
منظر شهری   - 1443
معماری و گیم   - 21
نظریه معماری   - 1089
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 1007
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
سازه های شهری   - 927
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 912
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
معماری حوزه عمومی   - 855
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 835
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 786
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 782
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 766
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 711
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 643
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 623
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری پایدار   - 566
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
منتقدان معماری   - 531
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
آرمان شهرگرایی   - 524
معماری جنگلی   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 501
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 12
روح مکان   - 500
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 487
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 481
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری تندیس گون   - 478
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 447
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری شمایل گون   - 438
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 421
طراحی مُد   - 9
هنر مدرنیستی   - 416
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
توسعه پایدار   - 399
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 362
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 351
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماریِ توسعه   - 341
معماری بیابانی   - 8
معماری سبز   - 337
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 8
طراحی نئولیبرال   - 324
معماری خوانی   - 8
معماری پست مدرن   - 324
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 292
طراحی و پناهجویان   - 7
تغییرات اقلیمی   - 283
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 267
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 267
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری محلی   - 264
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ارزان   - 259
معماری تخت جمشید   - 7
معماری محدود   - 255
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری تجربی   - 249
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 240
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 238
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 236
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 224
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 215
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 211
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 205
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 196
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 176
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 167
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 148
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 140
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 134
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 133
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
معماری و فاجعه   - 124
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ایران   - 120
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
بلندمرتبه ها   - 116
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 93
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری مذهبی   - 87
فرهنگ نفت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 84
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 83
عبور از مرحله جنینی   - 5
اکسپو   - 79
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
اقتصادِ فضا   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 72
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 71
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
فیلوکیتکت   - 69
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 67
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 66
اتووودْ آبزرور   - 4
ویرانه ها   - 64
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
مدارس معماری   - 56
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری پراجکتیو   - 55
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری فضای داخلی   - 55
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
زاغه نشینی   - 52
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و رسانه   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 49
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
پداگوژی انتقادی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
باشگاه مشت زنی   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 2
باهاوس   - 41
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 2
جهان علمیْ تخیلی   - 40
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
هنر روسیه   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری و روانشناسی   - 38
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و نقاشی   - 34
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
بحران آب   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری و ادبیات   - 26
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری مجازی   - 23
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
آنتروپوسین   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 33
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 43
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 6
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 57
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 27
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 11
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییجی مورتی   - 1
باک مینستر فولر   - 12
لوییس بورژوا   - 8
برنارد چومی   - 33
لُکُربُزیه   - 148
برنارد خوری   - 2
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 57
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 6
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 13
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 13
حسن فتحی   - 6
کازو شینوهارا   - 2
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 30
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 106
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 31
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 5
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 193
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 20
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -815
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -402
گالری   -87
فرهنگی   -336
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -256
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -234
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -165
ویلا   -8
تفریحی   -164
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
پیتر زومتور و اتمسفر معمارانه؛ مقدمه ای از مرتضی نیک فطرت
اتووود سرویس خبر:   گروه تحقیق، ترجمه و پژوهش اتووود
1396/12/26
مـنـــــــبـع : کتاب اتمسفر معمارانه
تعداد بازدید : 2001

امروزه مسئله حضور فیزیکی انسان در فضای معماری، موردتوجه معماران و شهرسازان و هنرمندان قرار گرفته است. از سال 2009 میلادی و با انتخاب پیتر زومتور، معمار سوئیسی بهعنوان برنده جایزه پریتزکر، نام او در محاورات معمارانه و در محیطهای آکادمیک بر سر زبانها افتاده است و آثار هرچند اندک او، در راستای نفوذ اندیشههای پدیدارشناسی موردتوجه معماران و منتقدین قرارگرفته است. عصاره اصلی گفتمان زومتور بر یک کلمه استوار است: اتمسفر پیش از پیتر زومتور، اتمسفر توسط اشخاص دیگری همچون گرنوت بومه و پیتر اسلوتردیک (فیلسوفان آلمانی)، مارک ویگلی (نظریهپرداز معماری) و یوهانی پالاسما (معمار و نظریهپرداز معماری) و .... مطرح شده بود که آثار پیتر زومتور را میتوان محصول نهایی این گفتمان میباشد. بهعنوانمثال هانریش ولفلین در اوایل قرن بیستم عقیده داشت که شکل فضایی معماری صرفاً به آنچه انسان میبیند، محدود نمیشود؛ بلکه آن چیزی است که توسط بدن تجربه میشود و همچنان که مرلوپونتی اساس و مفاهیم پدیدارشناسی خود را بر تبیین تجسم تنانه (مبتنی بر تن) بنا نهاد و ادراکات حسی را سر آغازی برای دریافت لایه اصلی تجربه انسان از شناخت عالم قرار داد. اتمسفر به قدمت تاریخ بوده و با انسانها، مکانها و فضاها درهمتنیده شده است. آنچه موجب اهمیت جایگاه اتمسفر شده است، حاصل ایجاد نامکانها در عرصه معماری و شهرسازی معاصر میباشد. در معماری معاصر، مکانها دچار تغییرات عمیقی گردیدهاند و کیفیاتی که بهصورت سنتی، قرارگاههای انسانی را از هم متمایز میساخت، ویران و مخدوش شدهاند و بهندرت جذابیت، شگفتی و اکتشاف فضایی را که موجب جذابیت تجربه حضور در شهرهای قدیمی بوده، مطرح میسازند. معماری معاصر گونهای از حسزدایی ارتباط انسان با محیط را بهپیش میراند و تأکید پیش از اندازه بر ابعاد ذهنی و مفهومی منجر به نابودی ماهیت فیزیکی، حسی و تجسمی معماری شده است. یوهانی پالاسما یکی از مهمترین نظریهپردازان در زمینهٔ پدیدارشناسی معماری با طرح این معماری معاصر را به چالش میکشاند: چرا تنها تعداد اندکی از ساختمانهای مدرن منجر به برانگیختهشدن احساسات میشوند درصورتیکه تقریباً هر بنای قدیمی و حتی محقر در مزرعهای دورافتاده، باعث ایجاد یک حس آشنا و لذتبخش میشود؟
حضور انسان در مکان، منجر به ایجاد اتمسفرهای مختلف میشود. ما همواره در اتمسفر هستیم و ناخودآگاه و یا خودآگاه تحت تأثیر آن قرار میگیریم. یک خیابان شلوغ، ازدحام جمعیت، زیارت یک بنای مذهبی، سکوت دریا، صدای تیکتیک ساعت در اتاق، صدای نمنم باران و بوی غذا در بازاری سنتی و .... همگی دال بر ایجاد اتمسفر و حس و حال خاص در لحظه میشوند. آنچه در مقوله اتمسفر نقش بسیار مهمی دارد، شناخت حسی و حضور همزمان حواس انسانی میباشد. درواقع، اتمسفر یک دریافت بیواسطه از ادراک فیزیکی است که از طریق احساسی و درک عاطفی شکل میگیرد. لذا درک اتمسفر موجود در یک مکان و شهر با مشارکت حواس انسانی اتفاق میافتد؛ چراکه معماری و فضا برای تجربه و استفاده انسانی طراحیشده است، موضوعی که یوهانی پالاسما تأکید فراوانی بر آن دارد. او در کتاب چشمان پوست، بحران عدم ارتباط مردم با شهر را مورد توجه قرار داده است و معتقد است که شهرهای معاصر بهکلی پژواک خود را از دست دادهاند و فضای باز و پهناور شهری صدا را بازنمیگردانند و درواقع در شهرهای معاصر، گوشهای ما کر شده است. این در حالی است که داریوش شایگان در توصیف شهرهای سنتی ایران، تأثیرگذاری شهر بر حالات روحی انسان نظرباز را مورد اشاره قرار میدهد: (سایهسار خنک فضایی در خود فرورفته، صمیمیت لطیف منزلگاهی که در آن پیالهای چای مینوشیم...... رقص خیالانگیز رشتههای نور که از ورای پنجرههای مشبک به درون میریزد و حضور افسونکننده گنبدی فیروزهای که به ناگاه از پس و پشت دیوارهای کاهگلی سر برمیکشد) شایگان حضور همزمان همه حواس انسانی در ایجاد یک اتمسفر مطلوب در شهرهای سنتی را مطرح کرده است. در کتاب محاط در محیط (شاهچراغی، بندر آباد) این موضوع بهگونهای دیگر بیانشده است: تصور کنید در ظهر یک روز در بافت فرسوده و قدیمی محلات جنوبی تهران در حال عبور هستید. آنچه ممکن است در ذهن شما تصویر شود، کالبد نامناسب، جمعیت زیاد، فاضلاب روان در کوچهها و ... است؛ اما ناگهان بوی نان و صدای اذان ظهر، تمام احساس ما را از محیط تغییر میدهد؛ شهر، بو و صدا، به هم مرتبط هستند. استیون هال معمار آمریکایی در کتاب پرسشهای ادراک در وصف اتمسفر معبد ریوانجی در ژاپن اینطور بیان میکند: بستر چوبی کف معبد، آنقدر قدیمی بود که گذر زمان کاملاً در آن مشهود بود و برآمدگی چینخوردهی روی آن قابللمس بود. اگرچه پردههای نیمه شفاف کاغذیمانند نصبشده درون معبد، بسته بودند اما درخشش اشعهی نوری که از درون آنها وارد میشد، نقوش سیاهوسفید جوهری روی دیوارهای فضاهای درونی را روشن میکرد. در فضای درونی، بوی فوقالعادهای از نمدهای ژاپنی که بهتازگی بافتهشده بودند، به مشام میرسید.
سهراب سپهری در شعرهای خود مضامینی را خلق کرده است که میتوان مفهوم درک اتمسفر را در آنها مشاهده کرد. آنچه در اشعار این شاعر از درونمایههای اصلی بهحساب میآید، یکیشدن و آمیختگی سوژه درککننده و ابژه درک شده است. مرتضی بابک معین در مقالهای این موضوع را موردتوجه قرار داده است و به تماس حسی و دیداری او با جهان بیرونی اشاره دارد و معتقد است که از دیدگاه سهراب سپهری ادراک جهان بر پایه مفاهیم علمی نیست، بلکه این ادراک فقط و فقط بر اساس ارتباط مستقیم و بیواسطه با جهان اشیا حاصل میشود.
اتمسفر، فلسفه شعری معماری و پنجرهای بهسوی منابع احساس شخصی پیتر زومتور است که آنچه را که در ذهنش درباره خلق اتمسفر دارد، توصیف میکند. این فلسفه شعری معماری، از آمیزش و حضور مصالح گرفته تا پرداختن به تناسبات و اثر نور همراه با به کار بردن حس زیباییشناسی، تأثیر فراوانی بر مخاطب بناهای او میگذارد. زومتور آثار خود را سکوت زیبایی توأم با آرامش و دوام و حس حضور و کمالگرایی، توأم با شور و حرارتی که منجر به لذت جسمانی میشود که لیزا هشونگ از آن به شعف حرارتی نام میبرد. تأکید زومتور بر جنبههای احساسی تجربه معمارانه است که در آن خواص فیزیکی مصالح میتواند تجارب و افقهای ساختهشده مکان را از طریق حافظه احضار كرده و به او کمک کند تا مکانهای آینده را بر اساس احساساتی که به خاطره میپیوندد، درک کند. از نگاه زومتور، معماری، زندگیِ در لحظه را به نمایش میگذارد. همانطور که راینر ماریا ریلکه شاعر آلمانی معتقد است که این احساس خودمانی بودن، تمام وجود ما را به خود جلب میکند و روح ما در آن به آرامش میرسد؛ و این گفتمان اتمسفر بهنوعی تداعیکننده اتوپیای زمان حال میباشد.
توجه به جایگاه و اهمیت مصالح، منجر به خلق اتمسفرهای مطلوب در آثار او میگردد: "حسی که سعی میکنم آرامآرام در مصالح تزریق کنم، فراتر از تمام قوانین و قواعد ترکیببندی است و به کیفیتهای شنیداری و بویایی و لامسه مستتر در مصالح گره میخورد. احساس، زمانی پدیدار میشود که من موفق شوم معانی و مفاهیم خاصی را از مواد و مصالح مشخص در بناهایم به منصه ظهور برسانم، معنایی که در هر ساختمان، تنها به این صورت به ادراک آید." در بیانیه جایزه پریتزکر در سال 2009 در وصف آثار زومتور به این نکته اشارهشده است که مخاطبان پروژههای او، صرفاً یک ساختمان را مشاهده نمیکنند، بلکه صدا و رایحه و عبور نور از لفافه و شبکههای دره تنیده آجری را نیز احساس خواهند کرد. زومتور آثارش را اینگونه توصیف میکند: "سکوت زیبایی که من در آثارم به کار میبرم، توأم با آرامش و دوام و حس حضور و کمالگرا، توأم با شور حرارتی میباشد که همه این عوامل در مجموع یک لذت جسمانی را فراهم مینمایند."
سنجش ذهن و جسم، ابزارهایی هستند که در طراحی زومتور مورد استفاده قرار میگیرند و به او کمک میکنند تا مکانهای آینده بر اساس احساساتی که به خاطره میپیوندد، درک کنند. او معتقد به یک احساس عاطفی و یک شعف در مخاطب میباشد. او همچنان غرق در هایدگر، معنا، مکان، حضور و حواس انسانی میباشد و حتی بعد از کسب جایزه پریتزکر، همچنان در سکوت و آرامش بر همان سیاق گذشته، زندگی و فعالیت میکند.
الافور الیاسون هنرمند دانمارکی ایسلندی است که برای هنر چیدمان و خلق مجسمههای بزرگ خود بسیار شناختهشده است. او در چیدمانها و مجسمههای هنری خود با بهکارگیری عناصری چون نور، آب و دمای هوا و با خلق اتمسفر حسی، بینندگانش را نسبت به پروژههای خودآگاهتر میسازد. اولافور در سال ۲۰۰۵ میلادی در پنجاهمین دوسالانه ونیز با پروژه The Weather Project به نمایندگی از کشور دانمارک شرکت کرده است. چیدمان سالن را با فضایی مهآلود و دیسک بزرگ گردی که شبیه خورشید بود و با استفاده از صدها لامپ تكرنگ كه نور زرد را از خود مشعشع مینمود، طراحی کرده بودند. بر روی سقف سالن، آیینه بزرگی نصبشده بود و بازدیدکنندگان با ورود به سالن نمایش با این چیدمان مشارکت کرده و با دراز کشیدن بر روی کف سالن و با حرکت دادن دستوپاهایشان، خود را در آیینه، مانند سایههای کوچک سیاهرنگ متحرکی میدیدند که در نور نارنجیرنگ احاطهشدهاند. این چیدمان هنری شش ماه برپا بود و بر اساس آمار ارائهشده گالری تیت، بازدیدکنندگانی بالغ بر دو میلیون نفر را جذب نموده بود که بسیاری از آنها بینندگانی بودند که بارها و بارها به دیدن اثر میآمدند.

مبحث اتمسفر در معماری و هنرهای چیدمانی و لزوم توجه به ادراک چندحسی، بهعنوان یک راهکار مناسب در همزیستی عاطفی انسان در تعامل با مکان، مقولهای قابلتوجه در هنر معاصر به شمار میآید و میتوان آن را یک گفتمان زیباشناسانه جدید که مبتنی بر شناخت حسی است، دانست. اتمسفر بهعنوان یک پدیده فضایی آشکار، پیشرفتهای بزرگی در معماری قرون گذشته داشته است و بهعنوان یک پاسخ کیفی به محیط به نظر میرسد که در موقعیتهای اضطراری کنونی حاصل از ایجاد نامکانها، موجبات اینهمانی با مکان را فراهم خواهد آورد.
پس از ترجمه کتابهای پیتر زومتور به زبان فارسی، شاهد موج علاقهمندی قابلتوجهی در میان معماران و مخاطبان نسبت به این گفتمان جدید در معماری ایران بودیم. بهگونهای که شدت علاقهمندی نسبت به این موضوع، موجبات نگرانی عدهای گردید که گسترش این گفتمان را با سیاستهای مدنظر خود در تعارض میدیدند؛ اما سبک نوشتاری زومتور، کاملاً متفاوت از سایر کتابهای معماریِ ترجمهشده به زبان فارسی بود و گستره وسیعی از دانشجویان و علاقهمندان معماری در سرتاسر ایران را فراگرفت که به دلیل گسترش دانشکدههای معماری، امکانات لازم برای فراهم آمدن بستر مورد نیاز جهت آموزش مناسب در معماری را نداشتند. از همین روی تصمیم گرفتیم در مجموعه كتابهای اتمسفرولوژی، این گفتمان را بهصورت دقیقتر و با جزئیات بیشتری در اختیار علاقهمندان قرار داده و زوایای مختلفی از این موضوع را بشکافیم. جلد اول این کتاب كه در حال حاضر پیش روی شماست، شامل چهار بخش میباشد و دارای مطالبی از افرادی همچون گرنوت بومه، یوهانی پالاسما و کریستین بورچ است که در اشاعه گفتمان اتمسفر، بسیار تاثیرگذار بودهاند.  در مقدمه کریستین بورچ، توضیحات مفصلتری در خصوص جلد اول قابل مشاهده است. امیدواریم این تلاش، موجبات رضایت همراهان گرامی را فراهم آورد.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تراشه های کانسپچوال ـ یادمان اِسـْتـِیـْلـْنـِسـِتِ پیتر زمتر و لوییس بورژوا؛ چینش تضاد
تراشه های کانسپچوال ـ پیتر زومتور و معماری غیر کلامی
معماران و چالش انتخاب معماری ـ هومن بالازاده ـ حمام آب گرم روستای والز
یادمان اِسـْــتـِــیـْــلـْــنـِـســِـت از پيتر زمتور و لوئيس بورژوا ؛ بازیابی يك تاریخ فراموش شده
افتتاح عمومی پروژه موزه معدن روی از پیتر زومتور در سایت بکر المنایوفت
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group