"لاگ" نشریه ای مستقل در زمینه
معماری و شهر معاصر است که به سال 2003 راه اندازی شد. این نشریه انتقاد و تفسیر
را در یک قالب ادبی جهت مقاومت در برابر قدرت اغوا کننده تصویر در رسانه ها طراحی کرده است و هدف
آن شناسایی و شرح دقیق دغدغه های محوری
تفکر و تولید معماریِ امروز است.
"لاگ"، پلت فرم های در حال
اجرای بین المللی جهت تبادل ایده ها را، برآمده
از خروجی و وضعیت معماری و شهر توامان، در میان مخاطبان کنجکاو از جمله معماران،
طراحان، دانش آموزان، دانش پژوهان و هنرمندان
بر اساس برگزیده ای از مقالات، مصاحبه ها و نظرات کوتاهِ بدقت و ماهرانه طراحی
شده؛ فراهم می آورد.
این نشریه سه بار در سال منتشر می شود، مسائل باز عمومی بواسطه
مسائل زمینه محور موقعیت گرای مبتنی بر
موضوعات پیشگام مطرح می گردند. شماره های نشریه تا سال 2015 را می توانید از اینجا
بخوانید.
شماره جدید "لاگ" در گریز از جهت گیری مرسوم پدیدار
شناسی، بر بازخوانی انتقادی جایگاه آن در معماری می پردازد. برایان.ای. نو̊روود در
مقاله ای با عنوان "برهم زدن جهت گیری پدیدارشناسی" -عنوان این
شماره از نشریه- ،می نویسد: "ظرفی که
پدیدارشناسی را درون خود در گفتمان معماری
حمل می کند، سنگین است". "هدف کاهش
بار و یا کمینه، بازتوزیع آن می باشد".
هجده مقاله از فیلسوفان، نظریه پردازان،
تاریخ نگاران هنر و معماری و معماران به شرح زیر ارائه شده اند: جوزف بدفورد،
"به سوی باز اندیشی سیاست پديدارشناسی در معماری"؛ کوین بری، "هایدگر و معماری مشارکتی پیش
افکن"؛ جس بویز، "فضاهای خرابکاری؟ بنا بر فعال/ غیر فعال کردن
پدیدارشناسی"؛ ادرین براون، "معماری پدیده نژادی"؛ چارلز
دیویس، "سیاه رنگی در پرکتیس: بسوی پدیدار شناسی معماریِ سیاه رنگی"؛ لیزا
گونتر، "پدیدار شناسی انتقادی سکونت در فضای کارسپرال" ؛بروس جانز، "حیرت، تعجب، و خلاقیت"؛ مارک
جارزمبك، "هوسرل و مسئله دنیا دوستی"؛ کارولین .ا. جونز،
"اندام فانتوم"؛ دوروتی لگراند،"در خانه درون
جهان؟ تعلیقِ کاستگی"؛ راشل مک کان، "مرزهای شکسته شده"؛ وینیف̊رید نیومن، "در برابر بازشکل گیری تجسم"؛ جینجر
نولان، "مرگ و میر معماری: (نظریهء) کلبه اولیه در برابر تاریخ"؛
برایان نوروود، "برهم زدن جهت گیری پدیدار شناسی"؛ سان یانگ پارک، "طراحی
برای معلولیت در قرن نوزدهم پاریس"؛ بنيامين روث، "حمايت از نيهيليسم:
پروژه اخلاقي پديدارشناسی معماري"؛ دیوید تئودور، "گردش
وارونه معماری: از اینیگو
جونز تا پدیدارشناسی"؛ دیلان تریگ، "آپارتمان پیشا تاریخی ".
افزون بر این، نوروود به عنوان یک مورخ معماری/فیلسوف، با جرج
اوترو پایلوس، نویسنده کتاب "گردش تاریخی معماری: پدیدارشناسی و ظهور پسا مدرن" در مورد
بازنگری کلیدی ایده پدیدار شناسی معماری که ابتدای امر در اواسط قرن بیستم مطرح
شد، مصاحبه کرده است.
همانطور که نوروود نتیجه می گیرد: "معماری به پدیدارشناسی نیاز
ندارد؛ به پدیدارشناسی ها نیاز دارد. " "لاگ" ِ 42
دیدگاهی انتقادی از آن پدیدارشناسی هایی می باشد که نشان دهنده آگاهی روزافزون
معماری و جامعه از غنای اجتماعی فرهنگی است که می بایست تنوع داشته باشند.
با تشکر از پویان روحی که زمینه آشنایی با نشریه را فراهم ساخت.