معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1390
پاویون های سرپنتین   - 25
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1323
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
نظریه معماری   - 1032
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
طراحي داخلي   - 945
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 896
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 881
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
مرزهای معماری   - 807
معماری مجازی   - 20
معماری حوزه عمومی   - 804
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 735
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 734
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نگاه نو به سكونت   - 727
جهان علمیْ تخیلی   - 16
کلان سازه   - 629
معماری و نقاشی   - 16
معماری و سیاست   - 623
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 554
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 536
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 500
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 475
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 467
معماری کوچک مقیاس   - 14
طراحی صنعتی   - 466
معماری و روانشناسی   - 13
معماری تندیس گون   - 464
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 459
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 454
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 11
معماری منظر   - 446
معماری و گیم   - 10
معماری شمایل گون   - 431
معماری و هوش مصنوعی   - 10
باز زنده سازی   - 393
معماری و رسانه   - 10
توسعه پایدار   - 372
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
هنر مدرنیستی   - 364
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 358
بی ینال ونیز   - 10
معماری یادمانی   - 347
درس گفتارهای اتووود   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 327
معماری و ادبیات   - 9
معماری سبز   - 317
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
طراحی نئولیبرال   - 302
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری پست مدرن   - 281
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 270
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 261
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 257
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 256
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 251
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 250
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 247
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 247
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 242
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 227
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 219
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 217
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 196
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 194
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 194
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 185
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 174
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ـ سینما   - 171
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 165
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 150
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
فضای منفی   - 140
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
هنر گفت و گو   - 138
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن روستایی   - 136
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 126
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ژاپن   - 124
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
معماری ایران   - 113
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
بلندمرتبه ها   - 109
منبع شناسی اتووود   - 6
ترسیمات معماری   - 96
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
معماری بیابانی   - 5
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 5
اکسپو   - 79
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 79
فرهنگ نفت   - 5
معماری و فاجعه   - 73
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
معماری خوانی   - 5
معماری هند   - 66
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری چین   - 63
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 60
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
گفت و گو با مرگ   - 56
بلوپرینت   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 55
اتووودْ آبزرور   - 4
ویرانه ها   - 54
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 51
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
مدارس معماری   - 50
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
زاغه نشینی   - 47
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
اقتصادِ فضا   - 46
معماری جنگلی   - 4
پداگوژی   - 44
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 42
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 40
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 40
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 40
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
باهاوس   - 39
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
هنر روسیه   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
فیلوکیتکت   - 32
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
بحران آب   - 29
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری فضای داخلی   - 27
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 3
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 4
ژاک دریدا   - 18
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 13
ژیل دلوز   - 29
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 27
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونیو نگری   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنیش کاپور   - 8
سو فوجیموتو   - 11
آی وِی وِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اُ ام اِی   - 40
سورِ فِهْن   - 6
اتوره سوتساس   - 7
سوزان سانتاگ   - 8
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 13
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 8
فرانک لوید رایت   - 45
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 2
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 24
الیس راستورن   - 99
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لویی کان   - 37
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 11
لُکُربُزیه   - 142
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 29
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 22
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 57
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 67
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 5
میشل فوکو   - 46
تئودور آدورنو   - 4
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 1
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 10
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 23
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -768
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -372
صنعتی   -101
فرهنگی   -327
گالری   -84
پاویون   -258
هتل   -75
موزه   -253
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -159
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -152
ویلا   -6
اموزشی   -132
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی ـ مینوش صدوقیان‌زاده
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1397/05/10
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 625

"آايا فضا صرفا يک واسطه است؟ يک محيط؟ يک ميانجی؟ بي‌گمان "فضا" همه‌ی اين‌هاست، اما نقش "فضا" خيلی کم‌تر خنثی و خيلی بيش‌تر فعال است. فضا هر دو نقش را ايفا می‌کند، هم وسيله است هم هدف، هم ابزار عمل است و هم غايت آن. بنابراين، فروکاستن تعريف "فضا" تا آن حد تنها به‌عنوان يک واسطه بس ناکافی است". 
( لوفور 1991، ص 411)

به‌نظر می‌رسد قراردادن این سه واژه، یعنی معماری، خیر مشترک و امید اجتماعی در کنار یک‌دیگر، در پی رساندن این مفهوم است که معماری می‌تواند به‌همراه خود خیر مشترک و امید اجتماعی بیافریند. یا دست‌کم مفهوم یادشده را به‌صورت یک پرسش مطرح می‌کند که آیا معماری می‌تواند با هدف خیر عمومی و امید اجتماعی تولید شود؟ معماری به‌عنوان محصول نظام تولید فضا آیا می‌تواند با اهداف تعادل، برابری و خیر همگانی که امیدآفرین است، خلق گردد؟ بی‌تردید چنین آرمان‌های اجتماعی‌یی در درجه‌ی نخست باید درون نظام تولید فضای معماری و شهر دیده شود. ساختاری که پیچیده، تحت نفوذ نیروهای متفاوت اجتماعی و بیش‌از‌همه متاثر از سلطه‌ی نهادهای قدرت است.
واقعیت چنین است که معماری به‌عنوان یک کالای فرهنگی در دایره‌ی نفوذ نظم جاری جامعه قرار دارد، نظمی که به‌ندرت مبتنی بر دیدگاهی آزادمنشانه عمل می‌کند و کم‌تر دیده شده در ایجاد فضاهای جمعی، اهدافی چون خیر همگانی و جمع‌گرایی را مد نظر قرار دهد. نظام‌های تخصيص فضا در فضاهای عمومی به‌ندرت درپی آن هستند تا برابری را در حق استفاده همگانی از فضا، صرف‌نظر از وجود تفاوت در طبقه اجتماعی، ریشههای فرهنگی یا جنسیت، تضمين ‌نمايند.
پرسش اساسی این است که معماری که خود محصول نظام تولید فضاست، آیا می‌تواند نقشی کنش‌گر ایفا کند؟ همین پرسش را می‌توان درباره‌ی معمار یا شهرساز یعنی طراحان فضا نیز پرسید که خود تحت نفوذ نیروهای اجتماعی به آفرینش فضا می‌پردازند. آیا آنان می‌توانند در نظام‌های اجتماعی نابرابر به آفرینش فضایی متعادل، پذیرا، همگرا، منعطف و پذیرا اقدام کنند؟ طراح فضا از سویی درون این نظام‌ها طراحی می‌کند و با قوانین و مقررات تولید فضا که از سوی نهادهای قدرت تعریف می‌شود، محدود می‌گردد. از سوی دیگر وی برای این نظام‌ها طراحی می‌کند، یعنی خواسته‌های کارفرما (دولتی یا خصوصی)، که در دید کلان حاصل نظام اجتماعی و فرهنگ حاکم بر جامعه است، او را محدود می‌سازد. بی‌تردید و به‌رغم تمامی محدودیت‌های یادشده، پاسخ پرسش‌های یادشده می‌تواند مثبت باشد، به‌همان‌ترتیبی که  آرمان‌هایی این‌چنین چشم‌انداز انسان‌های کنش‌گری را می‌سازد که در این نظام‌های اجتماعی دست به عمل می‌زنند. چنان‌چه به گفته‌ی هاروی، معمار در جای‌گاه سوژه‌ی کنش‌مند به‌طور‌آگاهانه توانایی‌های انسانی را در چارچوب محدودیت‌های خود قرار دهد .
از سوی دیگر فضا پدیده‌ای مرکب و دوگانه است، " فضای فيزيکی به تنهايی و بدون نيروهايی که درون آن فعال هستند، واقعيت ندارد" (هنري لوفور 1991 : 13). درهم‌تنیدگی متن اجتماعیْ فرهنگی که در اشکالی هم‌چون نوع فعالیت، شیوه‌ی رفتار و چگونگی تخصیص و استفاده از فضا بیان می‌شود، با ویژگی‌های کالبدی فضا از آن پدیده‌ای می‌سازد ترکیبی و پیوندی. هم‌چنان که رندل بیان می‌کند، "فضا" به مثابه فرهنگ مادی، پديده‌ای ساکن و خنثی نيست که صرفا هندسی ارزيابی شود، بلکه جزيی است پيوسته و متغير از زندگی روزانه که به‌طور‌عميقی به فعاليت‌های شخصی و اجتماعی پيوند خورده است" (رندل 2000 : 102). این دو پاره‌ی فضا آن‌چنان به‌هم گره خورده‌اند که حتی در تحلیل نظری به‌دشواری بتوان آن‌ها را به‌عنوان اجزای منفرد تصور نمود. آن‌ها به‌شدت درهم‌تنیده و بر هم موثرند. نکته‌ی اساسی در این میان آن‌ است که انسان در  هر دو بخش فضا حضور دارد و به‌واسطه‌ی اوست که این دو پاره‌ی فضا به یکدیگر پیوند می‌خورند. انسان با تمام ویژگی‌های فرهنگیْ اجتماعیْ سیاسی خود فضای کالبدی را به تجربه در‌آورده از آن متاثر می‌گردد یا بر آن تاثیر می‌گذارد و در نهایت این اوست که در نقش طراح و سازنده، کالبد فضا را تحقق می‌بخشد. وی می‌تواند در هر دو بخش به‌طورآگاهانه گزینش‌گر باشد."فضا به‌طور اجتماعی توليد می‌شود اما درعين‌حال خود نيز شرطی برای توليد اجتماعی است" (هاروی و سوجا به نقل از رندل 2000 : 101)؛ این‌جا در حوزه‌ی نفوذ معمار (طراح فضا) چگونگی تعریف فضا و فعالیت با نفوذ بر متن تولید اجتماعی هدایت می‌شود.
معمار می‌تواند صرفا نظم جاری را در کالبد فضا تجسم نبخشد. طراحی کالبدی می‌تواند در حوزه‌ی عمل و اختیار طراح بر خلق فضاهای جایگزین تکیه کند و واسطه‌ی حضور آنان گردد. معماری می‌تواند در فضایی که خلق می‌کند پذیرا، جذاب و مشوق حضور جمع باشد.
این مبحث به‌طور ویژه در راستای طراحی فضای عمومی برجسته می‌شود. مراد از فضای عمومی در این‌جا هر نوع فضای جمعی است، از فضاهای مشترک میان چند واحد در داخل ساختمان‌های آپارتمانی مسکونی تا فضاهای داخلی ساختمان‌های عمومی به‌ویژه در بخش ورودی و نیز فضاهای هم‌جوار این نوع کاربری‌ها و در نهایت فضاهای عمومی شهری از هر نوع (کوچه، خیابان، میدان، پارک ...)، درواقع هر جا که فضایی مشترک یا همگانی شکل می‌گیرد. فضاهای عمومی می‌توانند به‌گونه‌ای طراحی شوند که مردم و فعالیت‌ها را به خود فرا خوانند. معماری می‌تواند با گزینش فعالیت، فعالیت‌هایی از جنس متفاوت، گروه‌های متفاوت را گرد هم آورد و بر چندگونه‌گی فضا تاکید کند.
ماهیت بی‌انتهای امکانات توسعه در قلمرو زندگی شهری و نقشی که فضاهای عمومی می‌توانند در جامعه ایفا ‌کنند، چشم‌اندازی را پیش‌روی طراحی فضا می‌گشاید که با وجود تمامی محدودیت‌های ساختاری بتواند با تکیه بر آن به آفرینش فضاهای همگانی بپردازد. فضاهای عمومی نباید صرفا به عنوان نوعی محصول جانبی و فرعی، و پس‌مانده‌ی دست‌نخورده و تصادفی تلقی گردند. درست به عکس، برنامه‌ریزی و طراحی فضاهای عمومی باید بتواند حتی در چارچوب نظم‌های کنونی تولید فضا و به‌رغم عدم وجود اراده سیاسی مشخص در پشت خود، با تدوین چارچوبی روشن از اهداف و اولویت‌های برنامه‌ریزی سامان یابد. به طراحی فضای عمومی می‌توان به‌عنوان چالشی معین برای تحقق دیدگاه همزیستی آزادمنشانه برای پیوند اعضای جامعه نگریست، دیدگاهی با هدف امکان حضور و تجربه‌ی مشترک فضایی. طراح می‌تواند با دخالت ارادی و آگاهانه در کالبد فضا و چیدمان فعالیت‌ها با تاکید بر ویژگی دربرگیرندگی فضا از گسست روابط اجتماعی در فضاهای شهری جلوگیری کرده، بر احتمال ملاقات و تعامل جمعی، دیدن و دیده‌شدن، شنیدن و شنیده‌شدن بیافزاید. نقش آگاهی، نگرش و خواست ارادی معمار، گرچه نسبی و نه همواره به یک میزان، در تعیین حوزه‌ی اختیار وی و در آفرینش خیر مشترک و امید اجتماعی در فضا برجسته است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تشکرْنامه اتووود به مناسبت نمایشگاه طرح های برگزیده مسابقه دانشجویی اتووود در نمایشگاه مکث
فیلوکیتکت ـ معماری به روایت هانری لوفِوْر
کتابخانه اتووود ـ تولید فضا ـ هانری لوفور
مکان، سکونت و زندگی روزمره؛ اورده های مارتین هایدگر برای هانری لوُفِوْر
هانری لوفِوْر؛ نظریه‌پرداز و فیلسوف، تاریخ‌دان اجتماعی و مارکسیست فرانسوی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group