معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
فضاي انتزاعي از نظر هانري لوفور
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/10/14
مـنـــــــبـع : روزنامه شرق شماره 1422 30/9/90
تعداد بازدید : 4684

آنچه در پي مي آيد، قرائت ترجمه اي و اقتباس از يك متن لوفبور به نام “فضا” از كتاب منتخبات اوست. اگرچه ترم هاي فضا، نقد زندگي روزمره، ريتم، همچنان تبيين نشده باقيمانده است اما از جمله نظريه او درباره ديالكتيك سه گانه يا تريالكتيك از مهم ترين ترم هاي اوست كه نسبت به بقيه ترم هاي او حتي در منابع انگليسي زبان –چه برسد منابع فارسي- كمتر به آن پرداخته شده است.

اما در اينجا به دليل كمبود “فضاي” نشر، به برشي بسيار مختصر از ترم فضا نگاهي مي اندازيم: به زعم لوفبور، تغيير زندگي يا تغيير در جامعه، نمي تواند معنايي داشته باشد چنانچه يك فضاي مختص و درخوري توليد نشود. كلمات “توليد” و “فضا” تنها در شهرهاي مدرن و سرمايه داري معنادار هستند. توليدِ فضا، در مفهوم و در واقعيت، در قرن اخير به دليل انفجارِ شهرهاي تاريخي، شهري شدنِ كليِ جامعه، معضلات مربوط به ساماندهي هاي فضامند در شهرهاي مدرن، ظاهر شده است. در سرمايه داري كلاسيك، چيزها در فضاي اجتماعي توليد مي شوند، سرمايه داري، در اين معنا، يك مناسبت اجتماعي-اقتصادي تعريف مي شود، حال در سرمايه داريِ متروپولس، توليد چيزها در فضا، بدل به توليدِ خودِ فضا شده است. لوفبور دو دليل اين مساله را، يعني گذر از توليد در فضا به توليدِ خودِ فضا، برمي شمارد: رشد خودِ نيروهاي مولد و مداخله مستقيمِ دانش در توليد مادي. اين دانش سرانجام به دانش درخصوص فضا بدل مي شود، اطلاعاتي درباره كليت فضا. اما توليد در فضا از بين نمي رود بلكه جهت ديگري پيدا مي كند. بر اين منوال، مي توان از يك “اقتصاد جريان” حرف زد، جريان انرژي، جريان مواد خام، جريان كار، جريان اطلاعات و قس علي هذا. بنابراين توليد صنعتي و زراعي ديگر نمي تواند از هم منفك باشد. به همين ترتيب، فضاها هم نمي تواند از هم منفك شود. به واقع وقتي در مرحله توليد فضا هستيم، توليد چيزها كه به هم وابسته هستند، به همان اندازه همبسته توليد فضايند.

لوفبور نتيجه مي گيرد: برنامه ريزي اقتصادي تمايل به برنامه ريزي فضامند (spatial) دارد. شهرسازي و مديريت قلمروها تنها اركان برنامه ريزي فضامند هستند. اثرات اين مساله در شهرهاي بزرگ ديده مي شود. از طرف ديگر، فضا، امر اجتماعي است يعني مكان هاي شهري را به مناسبات اجتماعيِ بازتوليد، يا همان مناسباتِ فيزيكيِ زيستي بين جنسيت ها، سنين، سازماندهي خاص خانواده اختصاص مي دهد، به مناسبات توليد، تقسيم كار و سازماندهي آن. در مجموع از اين برداشت لوفبور از فضا، تمام اين مناسبات اعم از كار را در قلمروي خود قرار مي دهد. اما از جمله چيزهاي ديگر كه مي توان در ذيل فضا گنجاند بدن است. هم بدن فيزيكيِ زيستي هم بدن انتزاعي فرد يا اجتماع. درك كليت فضا، در جوامع مدرن، از اين حيث بسيار مهم است. (ترم زمين را لوفبور از ماركس مي گيرد و آن را با تبديل به چيزي به نام فضا، وارد نظريات خود مي كند. يكي از اين نظريات كه درباره تريالكتيك يا ديالكتيك سه تايي است، ديالكتيك را واجد فضا-زماني مي كند). لوفبور مي پرسد آيا فضا يك مناسبتِ اجتماعي است؟ پاسخ: قطع يقين، اما در ذاتِ رابطه مالكيت (علي الخصوص، مالكيت زمين) وجود دارد، همچنين به نيروهاي مولدي كه اين زمين را مي سازند نيز ربط دارد.

بنابراين هم برسازنده مناسبات اجتماعي است هم برساخته از آنها. او ادامه مي دهد: از آنجا كه طبيعت اكنون بدل به مواد خام شده است كه نيروهاي مولد روي آن كار مي كنند، ديگر نمي توان از فضاي طبيعي حرف زد. از اين نكته چنين برمي آيد كه در وهله نخست، طبيعت در دوره مدرنيسم، ديگر خلاق نيست بلكه ابژه اي است كه انسان آن را تغيير شكل مي دهد (ماركس)، ثانيا، وقتي صحبت از فضا مي شود، اين فضا چيزي فراسوي طبيعت است. در اينجا فضا مداخله گر يا نيروهاي مولد است، به تعبير ديگر، نوعي تصرف و استثمارِ ضروريِ طبيعت، فضا را به ساحتي ديگر منتقل كرده است. قطع يقين شهر، چيزي متفاوت از طبيعت است. راه كشي، خانه سازي، خيابان كشي و قس علي هذا جملگي تفوق فضا به معناي مدرنش بر فضاي طبيعي است. به همين خاطر لوفبور مي گويد هر جامعه اي درون چارچوب يك شيوه خاصِ توليد متولد مي شود و با خصيصه هاي ذاتيِ اين چارچوب، فضاي خود را شكل مي دهد. عمل فضامند، فضاي خودش را تعريف مي كند و آن را در يك تامل ديالكتيكي عنوان مي كند. بنابراين با تصرف و تغيير فضاي طبيعي، از رهگذر يك شيوه توليد خاص، محصول اجتماعي به دست مي آيد. لوفبور اين محصول اجتماعي را فضاي اجتماعي مي داند اما اين نكته به زعم او، شناخته نشده است. هر گوه فضاي اجتماعي واجد يك تاريخ است كه از اين شالوده طبيعي آغاز مي شود: به واقع مشخصه طبيعت، همواره و همه جا مختصه هايي نظير جو، توپولوژي و غيره است. اما اگر بخواهيم اكنون از “فضا” حرف بزنيم، فضاي مختصِ دوره ها، جوامع و شيوه هاي توليد، آنگاه بايد فضاي كاپيتاليسم را يادآور شويم. به زعم لوفبور، سرمايه داري و نوسرمايه داري (و حتي مي توان گفت ضايعات سرمايه داري كه در كشورهاي در حال توسعه و كمتر توسعه يافته به طرز مضحكي بازنمايي مي شود)، موجد “فضاي انتزاعي” است كه منعكس كننده جهان تجارتي هم در سطح ملي و هم در سطح بين المللي است، همچنين منعكس كننده قدرت پول و سياست دولتي. اين فضاي انتزاعي، مبتني بر شبكه هاي وسيعِ بانك ها، تجارت و مراكز بزرگ توليد است. مي توان حتي امروزه سيستم هاي مالي بورس ثانويه را كه موجب ورشكستگيِِ اخير سرمايه داري شده است جزو اين فضاي انتزاعي دانست و اثرات مخرب آن را در عين انتزاعي بودن مشاهده كرد. همچنين لوفبور مداخله فضامند بزرگراه ها، فرودگاه ها و شبكه هاي اطلاعاتي را برمي شمارد. در اين فضا، گهواره انباشت، جايگاهِ توانگري و استغنا، سوژه تاريخ، مركز فضاي تاريخي يعني شهر، منفجر شده است. به اين ترتيب فضا در حكم يك كل وارد شيوه مدرنيزه شده توليد سرمايه داري شده است. لوفبور تاكيد مي كند : از فضا براي توليد ارزش افزوده بهره برداري مي شود. زمين، زيرزمين، هوا و حتي نور، هم در زمره نيروهاي مولد محسوب مي شوند هم محصولات. ساخت شهري، با شبكه هاي چندگانه ارتباطي و تبادل، بخشي از وسيله توليد است. شهر و تاسيسات متعدد ش (حمل و نقل، ايستگاه هاي راه آهن و غيره) جزيي از سرمايه هستند. نكته مهمي كه لوفبور بيان مي كند، اين است كه فضاي انتزاعي، قابليت هاي سركوبگر و ستمگرانه اي را در رابطه با زمان آشكار مي كند. براي آن، زمان تنها زمان كمي است يعني زمان مربوط به كار كردن، توليد چيزها و ارزش افزوده. زمان فرو كاسته مي شود به الزامات و محدوديت هاي فضا: جدول ها، تقاطع ها، بارگذاري ها، مسيرها. به طور كلي بايد از حرف لوفبور اين نتيجه را گرفت كه فضاي غيرطبيعي (فرضا شهر) بر فضاي طبيعي تفوق يافته است و در دوره سرمايه داري، اين فضاست كه تعيين كننده است زيرا فضا، وسيله توليد است. شبكه مبادلات و جريان مواد خام و انرژي كه فضا را مي سازند همچنين خود فضا تعيين‏كننده آنهاست. اما در عين حال شهر، فضاي شهري و واقعيت شهري نمي تواند به سادگي به منزله مجموعِ مكان هاي مصرف كالاها و مكان هاي توليد تلقي شوند. وسيله توليد، خود محصولات، نمي توانند از نيروهاي توليدي، تكنيك ها و دانش، منفك شوند؛ از تقسيم بين الملليِ اجتماعي كار، از طبيعت يا از دولت و روبناهاي ديگر. لوفبور تلاش مي كند رابطه بين نيروهاي مولد، توليد و فضا را تبيين كند و حتي مي نويسد كه در دوره سرمايه داري، از فضا مانند يك ماشين استفاده مي شود. همان طور كه ماركس رابطه مشخصي از تقدم و تاخر تاريخ و انسان بيان نمي كند (گاهي مي گويد تاريخ انسان را مي سازد، گاهي انسان تاريخ را)، لوفبور نيز با آنكه تبيين اش بر اساس “فضا” است اما تقدم و تاخري براي فضا و نيروهاي توليد يا توليد قايل نيست. نكته مهم وارد كردن ركنِ “فضا” در تحليل هاي معاصر از سوي لوفبور است؛ چيزي كه ديالكتيك هگلي و ماركسي از آن بي بهره بودند.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

فیلوکیتکت ـ معماری به روایت هانری لوفِوْر
غیبت توده، معماری، شهر و کنش سیاسی انقلابی منتج به تولید فضا
هانری لوفور و انقلاب سبک زندگی؛ از شهرسیاسی و شهر تجاری تا شهر صنعتی و شهر پساصنعتی
کتابخانه اتووود ـ تولید فضا ـ هانری لوفور
هانری لوفور، بازْفهم سکونت و ظهور فاعل انقلابی ضدسرمایه داری
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group