مسابقه دانشجویی اتووود
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1336
معماری کانستراکتیویستی   - 33
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1148
طراحی پارامتریک   - 29
نظریه معماری   - 965
هنر روسیه   - 28
طراحي داخلي   - 902
بحران آب   - 28
سازه های شهری   - 863
اکسپو میلان 2015   - 27
تکنولوژی ساخت   - 843
پداگوژی   - 25
مرزهای معماری   - 771
پاویون های سرپنتین   - 24
معماری حوزه عمومی   - 734
باهاوس   - 23
المان شهری   - 694
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه شهری   - 688
جشن نامه اتووود   - 21
نگاه نو به سكونت   - 683
معماری مجازی   - 20
کلان سازه   - 600
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری و سیاست   - 527
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری پایدار   - 516
فیلوکیتکت   - 20
منتقدان معماری   - 484
پردیس ویترا   - 18
معماری مدرن   - 469
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
معماری تندیس گون   - 452
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 437
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 437
مدرنیته؛ از نو   - 15
آرمان شهرگرایی   - 430
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
روح مکان   - 425
معماری ـ موسیقی   - 14
معماری منظر   - 425
معماری بایومورفیک   - 14
معماری شمایل گون   - 421
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
طراحی صنعتی   - 415
شهرهای در حرکت   - 12
باز زنده سازی   - 377
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
توسعه پایدار   - 352
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری یادمانی   - 335
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
تراشه های کانسپچوال   - 333
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری سبز   - 306
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماریِ توسعه   - 301
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 286
اقتصادِ فضا   - 9
اتووود کلاسیک   - 263
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 260
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
آینده گرایی   - 257
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 253
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 249
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 245
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 7
معماری محدود   - 243
معماری تخت جمشید   - 7
معماری تجربی   - 243
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
بی ینال ونیز   - 7
محوطه سازی   - 238
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری پست مدرن   - 219
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری های تک   - 218
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 189
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 168
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 160
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 152
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 150
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 134
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 133
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 129
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر انتزاعی   - 127
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ژاپن   - 113
منبع شناسی اتووود   - 6
گرافیک   - 112
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری ایران   - 106
جهان علمیْ تخیلی   - 5
طراحی مبلمان   - 103
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
فضای منفی   - 102
معماری مصر   - 5
بلندمرتبه ها   - 101
فرهنگ نفت   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اکسپو   - 75
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
معماری فاشیستی   - 63
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 62
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری چین   - 61
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ترسیمات معماری   - 59
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 3
گفت و گو با مرگ   - 50
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
ویرانه ها   - 49
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 44
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
جنبش متابولیسم   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
زاغه نشینی   - 40
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
مدارس معماری   - 39
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
معماری پراجکتیو   - 34
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری دیجیتال   - 34
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 10
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 25
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اتوره سوتساس   - 7
سوپراستودیو   - 9
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 12
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 6
فرانک لوید رایت   - 44
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 1
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 47
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ میس ون دروهه   - 22
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اماندا لِــوِت   - 3
لوسی رای   - 15
اویلر وو   - 9
لویی کان   - 37
ایلین گری   - 7
لوییس بورژوا   - 8
ایوان لئونیدوف   - 4
لُکُربُزیه   - 134
بئاتریس کُلُمینا   - 8
لیام یانگ   - 4
بال کریشنادوشی   - 4
مارتین هایدگر   - 27
باک مینستر فولر   - 11
مارسل بروئر   - 7
برنارد چومی   - 33
مارشال برمن   - 16
برنو زوی   - 7
مانفردو تافوری   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانوئل کاستلز   - 2
بوگرتمن   - 1
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل سورکین   - 1
پائولو سولری   - 4
مایکل گریوز   - 6
پاتریک شوماخر   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مخزن فکر شهر   - 1
پرویز تناولی   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پری اندرسون   - 3
معماران مورفسس   - 16
پل ویریلیو   - 20
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر آیزنمن   - 57
موشه سفدی   - 12
پیتر برنس   - 2
میشل سر   - 3
پیتر زُمتُر   - 67
میشل فوکو   - 44
پیتر کوک   - 7
نائومی کلاین   - 4
پیر بوردیو   - 5
نورمن فاستر   - 35
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نیکلای مارکوف   - 1
تئودور آدورنو   - 3
هانا آرنت   - 6
تادو اندو   - 13
هانری لفور   - 23
تام مین   - 13
هانی رشید   - 5
تام ویسکامب   - 10
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس پیکتی   - 5
هرنان دیاز آلنسو   - 18
توماس هیترویک   - 30
هنری ژیرو   - 3
تیتوس بورکهارت   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیموتی مورتُن   - 2
هنس هولین   - 4
تیو ایتو   - 23
هوشنگ سیحون   - 14
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هومی بابا   - 2
جان برجر   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
جان هیداک   - 4
والتر بنیامین   - 26
جف منن   - 2
والتر گروپیوس   - 16
جفری کیپنس   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 10
جورجو آگامبن   - 4
ولف پریکس   - 1
جوزپه ترانی   - 2
ونگ شو   - 8
جونیا ایشیگامی   - 3
ویتو آکنچی   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ویوین وست وود   - 6
جین جیکوبز   - 1
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز جنکس   - 7
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کازیو سجیما   - 2
چارلز کوریا   - 15
کالین روو   - 1
چاینا میه ویل   - 4
کامران دیبا   - 13
حسن فتحی   - 5
کامرون سینکلر   - 11
حسین امانت   - 3
کریستفر الکساندر   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش آشوری   - 1
کریم رشید   - 5
داریوش شایگان   - 8
کلر استرلینگ   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کلود پَره   - 3
دنیس اسکات براون   - 10
کنت فرمپتن   - 14
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنزو تانگه   - 9
دیوید رُی   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنگو کوما   - 47
دیوید هاروی   - 24
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت نوزیک   - 2
کوین لینچ   - 7
رابرت ونتوری   - 28
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رم کولهاس   - 95
یان گِل   - 8
رنزو پیانو   - 30
یو ان استودیو   - 32
ریچارد مِیر   - 8
یورگن هابرماس   - 13
ریموند آبراهام   - 1
یونا فریدمن   - 5
رینر بنهام   - 2
یوهانی پالاسما   - 12
رینهولد مارتین   - 5

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -752
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -340
صنعتی   -101
فرهنگی   -314
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
چگونه سورئالیسم، معماری معاصر را شکل داده است؟
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1397/05/13
مـنـــــــبـع : /www.archdaily.com/894658/how-surrealism-has-shaped-contemporary-architecture
تعداد بازدید : 987

به سال 1924؛ آندره برتون، مانیفست سورئالیست را نوشت که خواستار بی ثبات سازی جداسازی ها میان رویاها و واقعیت، میان عینیت و ذهنیت بوده است. تفکر سورئالیستی برتون برای بسیاری از معماران که به نقش بنیادی محیط ساخته شده علاقه مند بوده  و آن را ادامه می دهند، منبعی غنی جهت بررسی نقش معماری در شکل دهی واقعیت فراهم می آورد. از آن به بعد، از سالوادور دالی و فردریک کیسلر تا فرانک گری؛ سورئالیسم عمیقاً به معماری در قرن بیستم شکل داده است.

هنرمندان سوررئالیست همیشه به معماری علاقه مند بوده اند، بویژه  معماری داخلی. هنرمند ایتالیایی جورجو د کیریکو بر اساس طراحی "شهرهای ایده آل" رنسانسیِ مغشوش و فراعقلانی؛ صحنه های رویاوار فراموش نشدنی فضاهای شهری ای را متشکل  از ساختارهای نئوکلاسیک، مجسمه ها و قلعه های قرون وسطایی در تقابل با دودکش های صنعتی وجریان ضعیف دودهای موتور؛ ساخت. به همین ترتیب، نقاش بلژیکی، رنه ماگریت، معماری زندگی روزمره را به تصاویر نمادین گیج کننده  تبدیل ساخت. در" زمان میخ کوب شده است" به سال 1938، آنچه به نظر می رسد، حالات یک ماشین بخار اسباب بازی در حال کار از درون نمای داخلی بخاری ویکتوریایی است. صحنه داخلی آشنا، تبدیل به یک تصویر جالب می شود که به صورت نمادین، نشان از  سرعت روش های جدید سفر و پیامدهای آن را بر زندگی خانگی و خانوادگی دارد.

حتی سالوادور دالی نیز، شاید به مثابه بدنام ترین هنرمند سورئالیست، درگیر محیط ساخته شده گردید. دالی به سال 1937 و 1938 با همکاری ادوارد جیمز، حامی قدیمی خود در بریتانیا،در حرکتی فراتر از صحنه های نمادین طرح های در حال ذوب شدگی، مبل لب های مائی وست را به مثابه فرمتی از چهره مائی وست که در 1935-1934 بصورت ترسیم کلاژوار خیالی خلق کرده بود؛ ساخت که می توانست به مثابه مبلمانی سورئالیستی در آپارتمان مورد استفاده قرار گیرد. به سال 1974، اسکار بلانکا، مبل را در قالب یک  اینستالیشن تمام عیار، بصورتی در یک سالن قرار داد که از سه بُعد؛ شبیه به چهره بازیگر مشهور شد.

با این حال، معروف ترین هم بستگی میان سورئالیسم و معماری در شکل یک پروژه ده ساله از معمار اتریشی آمریکایی فردریک کیسلر بود. او پس از نقل مکان از وین به نیویورک، در دهه های اولیه قرن بیستم و پس از پیوستن به جنبش د استایل، بر روی نمایشگاهی برای پگی گوگنهایم مشغول به کار شد و با مارسل دوشان و آندره برتون در طراحی "اتاق خرافات" برای "نمایشگاه بین المللی سورئالیستی" پاریس  به سال 1947 مشارکت داشت.

کیسلر در ادامه  همکاری خود با سورئالیست ها، تمرکز گسترده ای بر روی قابل توجه ترین اثرش –خانه بی پایان آغاز نمود. این پروژهء مفهومی بر اساس طرح پیشین کیسلر برای تئاتر بی پایان و نظریه  او درباره کوررئالیسم ساخته شد که در آن کیسلر در زمینه  اهمیت ارتباطات پویا میان  اشیاء، فضاها و تجربه انسانی بحث می نمود. طبق گفته  کیسلر، "مجسمه سازی، نقاشی، معماری نباید به مثابه  گُوِه ها جهت جداسازی تجربه ما از هنر و زندگی بکار گرفته شود؛ آنها برای ارتباط، هم بستگی، پیوستگی رویا و واقعیت در اینجا هستند." خانه ی کیسلر؛ در رده بندی نقاشان سورئالیستی، به دنبال از میان بردن جداسازی گام به گام میان امر واقعی و بیش از واقعی بود.

در حالی که این پروژه ساخته نشده بود، مجموعه ای از مطالعات طی سالهای 1960-1947، شیفتگی کیسلر را در جهت اقتباس معمارانه از سورئالیسم  نشان می دهد. ساختار بیومورفیکی اولیه تخم مرغی مانند او، به طور پیوسته به حجم غار مانند متقاطعی تبدیل شد در جهت تعریف مدل مفهومی و نقشه های کیسلر که اکنون در موزهٔ هنر مدرن قرار دارند. کیسلر مانند دالی، دی کیریکو و ماگریت در پی  خلق یک فضای داخلی بود تا چشم اندازی روانشناختی از فضای خانه ترسیم نماید- چه فضای خارجی و چه خودمانی. هر جزء از خانه بی پایان به گونه ای طراحی شده است که به شیوه ای شاعرانه، اجزاء اساسی سکونت را آشکار می سازد. درهای ورودی و خروجی، فضاهای  فولد شده روی یکدیگر، تنها توسط  مادیت آنها مشخص شده است، در حالی که مبلمان از دیوارهای داخلیِ بطن مانند، خارج شده، نوری سیار در سراسر حجم به ظاهر بی پایان، ساکنان را دنبال کرده است.

در 1962، تنها دو سال پس از نقطه اوج خانه بی پایان کیسلر در نمایشگاه "Visionary Architecture" موزهٔ هنر مدرن؛ کوین روشه، جان لِیسی و جان دینکلو کار خود را در مرکز پرواز TWA در کوئینز انجام دادند. این بنا توسط  اِرو سارینن که یک سال قبل از اتمام آن از بین رفته، طراحی شده بود. طاق های برافراشته بتنی بر پیشرفتهایی در ساخت و ساز و مهندسی متکی بود جهت تولید فضاهای داخلی که به نظر می رسید قوانین فیزیک را نادیده میگرفت. به موازات، معماران ژاپنی مرتبط  با جنبش متابولیسم مانند کیونوری کیکوتاکه و آراتا ایسوزاکی، کانسپت هایی مربوط به شهرهای یوتوپیایی متعالی متشکل از فرم های بتنی شناور ایجاد نمودند.

دالی یکبار گفته است: "سورئالیسم مخرب است، لیکن تنها چیزهایی را تخریب می کند که دید ما را محدود می سازند." بنابراین، همکاری میان منطق رسمی هنر سورئالیستی  و معماران مرتبط با جنبش دیکانستراکتیویسم اواخر قرن بیستم اجتناب ناپذیر بود. محل سکونت خود فرانک گری از سال 1978 و موزه طراحی ویترا 1989، تفسیری است از کلاژ فتوگرافیکی آپارتمان سورئالیستی دالی به سوی ترکیب بندی جالبی از فرم های مستقل که با هم برخورد دارند. زمزمه های این چیدمان معماری را می توان در فرم های پلاتونیک متقاطع  کارهای دفتر بِرو اسپکتکیولار دید.

امروزه هنرمندان فتوگرافیک مانند ویکتور اِنریچ، ساختارهای مدرنیستی را در جهت توهمات عجیب و غریب و  خارج از روال عادی در مسیر گرایش معماری به سورئالیسم؛  تا، خم، انباشته و واژگون می سازند. گفته می شود که کمپندیوم جدیدی اولین بار پس از 1978  در  طراحی معمارانه با عنوان "جشن شگفن انگیز: سورئالیسم در معماری" در زمینه چشم انداز های اجتماعی و سیاسی سورئال محور فزایندهء ما در ماه مارس منتشر شد - 40 سال پیش، نشریه ای با موضوع ویژه در زمینه  طراحی معمارانه در زمینه "سورئالیسم و معماری" انتشار یافت-. در حالی که سورئالیسم نقش مهمی در معماری معاصر ایفا کرده و همچنان می کند، تأثیر ساختارها و تصورات سورئالیستی تا حد زیادی نادیده گرفته می شود. در دنیای مدرن -جائیکه امر واقعی، بیش از واقعی و فراواقعی تقریبا غیرقابل تشخیص است-  سورئالیسم به مثابه منطقی نادیدنی در شکل گیری مداوم معماری و پرسش گری از واقعیت، به شکوفایی رسیده است.