تادائو آندو در سال 1992 اولین جایزه کالزبرگ را دریافت کرد و کل مبلغ جایزه
را که معادل 30 میلیون ین ژاپن بود، به دولت محلی اوزاکا اهدا نمود با این ایده که
این اقدام باعث تقویت تبادلات فرهنگی بین اوزاکا و سایر کشورها گردد و البته گامی موثر در جهت بین المللی کردن اوزاکا نیز برداشته
شود.
موسسه آفیکس (موسسه تبادلات بین المللی اوزاکا) این بودجه را از دولت محلی
دریافت کرد و با حمایت و همکاری تادائو آندو برنامه " فراخوان دوره کوتاه مدت
کارآموزان خارجی هنر ومعماری" معروف
به "آندو پروگرم " را بنیان گذاری کرد. بعدتر، در سال 2002 تادائو
آندو"جایزه کیوتو" را دریافت کردو مجددا مبلغ 10 میلیون ین این جایزه را
نیز به آفیکس اهدا کرد. آفیکس هر ساله از معماران جوان آسیایی دعوت میکند تا به
منظور تقویت درک متقابل فرهنگی و همچنین اشاعه و توسعه هنر و معماری در کشورهای
خودشان، در این برنامه شرکت کنند.
علاوه بر تادائو آندو، چندین شرکت و اسپانسر دیگر هم از این برنامه پشتیبانی
می کنند تا این موسسه بتواند این برنامه را بهبود بخشد و گسترش دهد.
سال 2013 من، به همراه هفت معمار از هفت کشور آسیایی دیگر، موفق به دریافت
پذیرش شرکت در این دوره شدم. برنامه مدون بود و امکانات لازم بر اساس مشخصاتی که
از هر کدام از ما دریافت کردند (دین ، رژیم غذایی، علایق و ...)، برای مدت یک ماه
تعریف شده بود. کل هزینه این دوره اعم از بلیط، هزینه ویزا، اقامت و سایر مخارج از
بودجه تادائوآندو تامین می شد. هم چنین برنامه زمان بندی دقیقا برنامه هر روز را
مشخص می کرد.
چهار کمپانی مطرح ژاپن در زمینه معماری و ساختمان، علاوه بر تادائو آندو
میزبان ما بودند و مسئولیت برگزاری فعالیت های کارآموزی برای هر شرکت کننده را بر
عهده داشتند.
نکته جالب اینکه، دولت محلی اوزاکا هم حامی برنامه بود و روز دوم پس از ورود،
ما برای خوش آمد گویی مهمان مقامات محلی بودیم. شگفت انگیز بود که ارگانهای دولتی
همه جانبه از چنین برنامه ای حمایت می کردند و این حجم از احترام و توجه را برای
برنامه ای که می توانست بدون تشریفات و صرفا در جامعه معماری برگزار شود، نشان
دادند.
فعالیت های دوره به طور کلی به چند بخش تقسیم می شد:
-
فعالیت
های حرفه ای با شرکت های تعیین شده که شامل بازدید از پروژه های در حال ساخت، کار
عملی در دفاتر شرکت ها و آشنایی با روند صفر تا صد انجام پروژه ها و حضور در جلسات
موضوعی مربوط به به روزترین تکنولوژیهای ساخت معماری ژاپن بود.
-
بازدید
از پروژه های تادائو آندو در اوزاکا و چند شهر دیگر و جلسات موضوعی با آندو و هم
چنین دو روز اقامت در یکی از هتلهای معروف اجرا شده توسط او در جزیره آواجی و
بازدید از بخشهای مختلف سایت.
-
نشست
های تخصصی با پروفسور نیچکه و ارایه مقالات تایید شده با موضوع محورهای برنامه به
همراه نقد وبررسی
-
بازدید
از شهر تاریخی کیوتو و معابد این شهر و باغهای ژاپنی
-
فعالیت
هایی با همراهی آفیکس از جمله جلسات دیدار با دانشجویان معماری ژاپن و جلسات تبادل
نظر و انجام فعالیتهای گروهی و همینطور بازدید از دانشگاه و ملاقات با اساتید
معماری.
علاوه بر این هر کدام از ما این شانس را داشتیم که به مدت دو روز مهمان یک
خانواده ژاپنی باشیم و زتدگی ژاپنی را از نزدیک لمس کنیم. میزبان من دو خواهر
بودندکه علاوه بر مهمان نوازی بی نظیرشان، تمام فعالیتهای روزمره شان را با من
شریک شدند. خرید خانه را انجام دادیم و آشپزی کردیم، گل آرایی باغچه های ژاپنی را
به من یاد دادند و با هم در یک مراسم رسمی صرف چای ژاپنی با تمام آداب و رسوم شرکت
کردیم. هدف، تقویت درک ما از زندگی و فرهنگ مردم این کشور بود، علاوه بر اینکه
خاطره زیبایی از این میزبانی در ذهن ما ثبت شد. این تبادل فرهنگی موثر در بطن یک
برنامه معماری، یکی از نقاط مثبت برنامه بود.
و باز هم جالب اینکه لا به لای تمام بخشهای آموزشی، برنامه های تفریحی هم در
نظر گرفته شده بود و علاوه بر چند روز آزاد، گروههای میزبان زمانهایی را برای
تفریحات جمعی مشخص کرده بودند.
این برنامه های فوق العاده و هزینه هر ساله برای معماران جوان کشورهای آسیایی
و تجربه های بی نظیر و منحصر به فرد در ژاپن، با هدف های زیر تعریف شده بود:
-
فراهم
کردن موقعیتی برای دانشجویان و معماران تا بتوانند درباره فرهنگ معماری ژاپن
بیاموزند و در ترویج معماری و هنر در کشورهای خودشان بکوشند و تبادل فرهنگی موثری
با کشور ژاپن برقرار کنند.
-
ایجاد
یک راه ارتباطی بین دانشجویان ژاپنی و افراد مستعد سایر کشورها که منجر به تشویق
دانشجویان ومعماران برای رقابت با یکدیگر شود.
-
ایجاد
چارچوبی که یک همکاری مستمر بین معماران ژاپن و سایر کشورهای آسیایی به وجود آورد.
جالب است بدانیم که آفیکس هر سال اطلاعات کلیه شرکت کنندگان را به روز می کند
و این ارتباط هنوز ادامه دارد. هر سال فرمهای به روز کردن اطلاعات برای شرکت
کنندگان ارسال می شود تا از موقعیت و شرایط کاری و خط و مشی حرفه ای آنها مطلع
شوند و شبکه ارتباطی شرکت کنندگان با یکدیگر و همینطور با ژاپن حفظ شود.
خیر مشترک و متقابل، تنها انگیزه تادائو آندو و سایر حامیان این میزبانی ست.
آندو معماری را پلی می بیند برای ارتباط فرهنگی و شاید برای ذهنهای بیشماری که
اولین پرسششان انگیزه و نفع شخصی برگزارکنندگان است، این ارتباط البته می تواند تعریف
دوباره ای از منفعت باشد، تقدم خیر مشترک بر انتفاع شخصی ، ترویج فرهنگ و تبادل
نظر و عینیت یافتن پلی که ارتباطی سیال و دائم را معنا بخشد.
تادائو آندو در حال خلق و آفرینش آرام یک پل است.