آیلین گری پس از تصمیم به طراحی
و ساخت خانه ای برای تعطیلات در ساحل
پروانکال برای خود و معشوقش ژان بادوویچی، حومه
شهر را جهت یافتن بهترین مکان زیر پا نهاد. او با پای پیاده، در حالیکه وسایل خود را با یک خر حمل می کرد، ناگهان
مکان موردنظر را بر روی صخره ای پوشیده از درخت در روکوبرن کپ مارتین با چشم اندازهای شگفت انگیز از سراسر مدیترانه تا موناکو یافت. این خانه
اولین پروژه معماری او بود. گری، سایت را با دقت مورد مطالعه قرار داد و تاثیرات
آب و هوایی و نور را بر روی آب و تخته سنگ ها و سبزه های اطراف آن ترسیم نمود. سپس
در حین ساخت و ساز، در سایت ماند تا اطمینان حاصل نماید هر جزء خانه بدرستی ساخته و
به پایان برسد. برای مبلمان هم همین روش را بکار گرفت.
فرایند طراحی گری با تجسم
چگونگی کاربرد هر اتاق و شیء آغاز شد تا
او را قادر به تصحیح و تکمیل هر کدام از جزئیات جهت ایجاد تجربهء راحت بودن، مطبوع و کارآمد بودن درحد امکان سازد. به عنوان
نمونه با تجسم آن که یکی از خواهرانش از خوردن صبحانه در تختخواب لذت می برد، او یک میز چند منظوره با یک شیشه دایره ای در بالا و قاب فولادی
و لوله کروم قابل جابجایی طراحی کرد که
می شد آن را روی تخت قرار داد و چرخ دستی
چای را با رویه چوب پنبه ای برای تخفیف سر و صدای
ناشی از تکان فنجان ها پوشاند. گری حتی نام
خانه را نیز به نوعی طراحی نمود:E 1027.
Eبه حرف اول آیلین اشاره دارد؛ 10 به دهمین حرف الفبا یعنی J برای ژان؛ 2 به دومین حرف الفبا: B، بادوویچی؛ و 7 به
هفتمین حرف الفبا: G برای گری. از لحاظ ساختاری، E.1027 به دلیل سقف مسطح خود، اجزای پیش
ساخته و استفاده گسترده از شیشه از سوی کنوانسیون مدرنیستی مورد تایید
قرار گرفت. در عین حال؛ حساسیت گری نسبت به محیط طبیعی زیبای پیرامون خانه و ارتباط آن با تغییرات نور و
بادهای ملایم شمالی، خانه را به طرزی قابل انطباق
تر، در تناسب بیشتر با تنانگی و روحیه بخش ساخت. او و بادوویچی به سال 1929 به این خانه نقل مکان کردند، چند ماه بعد
گری از این خانه رفت و هرگز بازنگشت.
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
قسمت ششم
قسمت هفتم