معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1343
بحران آب   - 28
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1183
هنر روسیه   - 28
نظریه معماری   - 978
اکسپو میلان 2015   - 27
طراحي داخلي   - 909
پاویون های سرپنتین   - 24
سازه های شهری   - 868
باهاوس   - 24
تکنولوژی ساخت   - 845
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
مرزهای معماری   - 779
فیلوکیتکت   - 22
معماری حوزه عمومی   - 753
جشن نامه اتووود   - 21
المان شهری   - 701
معماری مجازی   - 20
نظریه شهری   - 696
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
نگاه نو به سكونت   - 687
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
کلان سازه   - 601
مدرنیته؛ از نو   - 18
معماری و سیاست   - 550
پردیس ویترا   - 18
معماری پایدار   - 517
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
منتقدان معماری   - 486
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری مدرن   - 484
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری تندیس گون   - 452
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 443
معماری ـ موسیقی   - 15
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 441
معماری بایومورفیک   - 14
آرمان شهرگرایی   - 436
شهرهای در حرکت   - 14
روح مکان   - 433
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری منظر   - 426
اقتصادِ فضا   - 11
معماری شمایل گون   - 422
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
طراحی صنعتی   - 421
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
باز زنده سازی   - 380
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
توسعه پایدار   - 352
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری یادمانی   - 336
درس گفتارهای اتووود   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 333
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری سبز   - 306
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 8
معماریِ توسعه   - 304
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
هنر مدرنیستی   - 298
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 271
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 270
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 263
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
بدنه سازی شهری   - 254
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 250
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ارزان   - 246
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری محدود   - 243
بی ینال ونیز   - 7
معماری تجربی   - 243
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 239
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 239
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری پست مدرن   - 231
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 189
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 176
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 164
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 157
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 155
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 147
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
مسکن روستایی   - 133
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
هنر انتزاعی   - 132
منبع شناسی اتووود   - 6
هنر گفت و گو   - 130
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
گرافیک   - 117
جهان علمیْ تخیلی   - 5
معماری ژاپن   - 113
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
طراحی مبلمان   - 111
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 5
معماری ایران   - 107
معماری مصر   - 5
فضای منفی   - 106
فرهنگ نفت   - 5
بلندمرتبه ها   - 102
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری مذهبی   - 86
معماری خوانی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 75
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری فاشیستی   - 68
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 4
معماری هند   - 65
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
ترسیمات معماری   - 65
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 61
مینته د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 3
گفت و گو با مرگ   - 51
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
ویرانه ها   - 50
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 46
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
جنبش متابولیسم   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
مدارس معماری   - 40
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
زاغه نشینی   - 40
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری پراجکتیو   - 37
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری دیجیتال   - 36
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی   - 35
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری کانستراکتیویستی   - 34
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1
طراحی پارامتریک   - 29

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 187
آراتا ایسوزاکی   - 16
زیگموند فروید   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان بودریار   - 3
آرکی زوم   - 4
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 16
آلدو روسی   - 13
ژاک لوگوف   - 4
آلوار آلتو   - 19
ژیل دلوز   - 27
آلوارو سیزا   - 9
سائول باس   - 7
آن تینگ   - 4
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی گائودی   - 27
سالوادور دالی   - 2
آنتونی وایدلر   - 5
سانا   - 5
آنتونیو نگری   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنیش کاپور   - 8
سدریک پرایس   - 3
آی وِی وِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اُ ام اِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اتوره سوتساس   - 7
سورِ فِهْن   - 6
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سوزان سانتاگ   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد سعید   - 13
شیگرو بان   - 33
ادوارد سوجا   - 10
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فدریکو بابینا   - 30
ادولف لوس   - 7
فرانک گهری   - 49
ارو سارینن   - 28
فرانک لوید رایت   - 45
اریک اوون موس   - 13
فرای اوتو   - 9
اریک هابسبام   - 2
فردا کولاتان   - 2
استن آلن   - 4
فردریک جیمسون   - 2
استیون هال   - 30
فرشید موسوی   - 3
اسلاوی ژیژک   - 17
فمیهیکو ماکی   - 4
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
فیلیپ جنسن   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسکار نیمایر   - 33
گرگ لین   - 7
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لبس وودز   - 23
الیس راستورن   - 50
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ میس ون دروهه   - 23
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 7
لویی کان   - 37
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییس بورژوا   - 8
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لُکُربُزیه   - 134
بال کریشنادوشی   - 4
لیام یانگ   - 4
باک مینستر فولر   - 11
مارتین هایدگر   - 27
برنارد چومی   - 33
مارسل بروئر   - 7
برنو زوی   - 7
مارشال برمن   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانفردو تافوری   - 16
بوگرتمن   - 1
مانوئل کاستلز   - 2
بی یارکه اینگلس   - 68
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو سولری   - 4
مایکل سورکین   - 1
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 21
معماران مورفسس   - 16
پیتر آیزنمن   - 57
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر برنس   - 2
موشه سفدی   - 12
پیتر زُمتُر   - 67
میشل سر   - 3
پیتر کوک   - 7
میشل فوکو   - 44
پیر بوردیو   - 5
نائومی کلاین   - 4
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نورمن فاستر   - 35
تئودور آدورنو   - 3
نیکلای مارکوف   - 1
تادو اندو   - 13
هانا آرنت   - 7
تام مین   - 13
هانری لفور   - 23
تام ویسکامب   - 10
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 23
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 3
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 10
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 1
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 5
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 5
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 8
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 22
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 9
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 28
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 95
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 30
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 13
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 3
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -754
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -344
صنعتی   -101
فرهنگی   -318
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -157
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
هنر گفت و گو - ولیوم پراجکت با مروا الْصبونی
اتووود سرویس خبر:   تارا پیش قراول
1398/05/25
مـنـــــــبـع : http://volumeproject.org/the-battle-for-home-marwa-al-sabouni/
تعداد بازدید : 215

معمار سوری، مروا الْصبونی، با حضور در هلند در تاریخ 11 ژوئن در دانشگاه آمستردام لکچری تحت عنوان "از الگویی برای صلح به الگویی برای کشمکش: تاثیر مدرنیزاسیون معماری بر شهرسازی سوریه و ساخت و ساز عمومی" ارائه خواهد داد. الْصبونی نقش معماری را بر پیش‌گیری از کشمکش، و در مقابل، دامن زدن به آن بررسی میکند. تمرکز وی در کتابش به نام "جنگ برای خانه"، بررسی چگونگی نابودی شهر حمص به دست معماری حتی قبل از وقوع جنگ بوده است. در ادامه‌ی پروژه‌ی معماری صلح، لیلت بردلز در دسامبر گذشته، با او پس از دریافت جایزه ی معتبر پرینس کلاوس برای خدمت در زمینه‌ی تفکر معماری، در آمستردام گفت و گویی داشته‌است.

لیلت بردلز: از چه زمانی شروع به انتشار آثارتان به زبان انگلیسی کردید؟

مروا الْصبونی: اولین مقاله‌های من حدود سال 2014 توسط ریبا آنلاین و در روزنامه‌ی آن ها چاپ شد. بعد از آن به سرعت توسط وال‌استریت آنلاین و مجله‌های دیگر بازنشر داده شد.

 ل.ب: شما در آن نوشته ها شدیدا نسبت به همکاران معمار و شهرساز خود در سوریه خشمگین و منتقدانه برخورد کردید.

م.ص: بله، طراحی شهری در سوریه اساسا شبکه ای متشکل از مقامات شهری و استادان دانشگاه است و متمرکز صورت میگیرد، به گونه‌ای که شبکه‌ی شهر دمشق فرمان نهایی را برای تمام شهرهای دیگر صادر میکند. در این سیستم و نحوه‌ی تصمیم‌گیری‌ها فساد بسیاری وجود دارد و کمبود آگاهی در انتخاب‌ها به شدت احساس میشود. مقامات دولتی یا سیاستمداران این تصمیمات را اتخاذ میکنند اما آن ها شهرسازان حرفه‌ای نیستند. غالب این تصمیمات تابع احساسات لحظه‌ای (mood) تنها یک شخص است، من به این اتفاق احساس‌محوری (moodism) میگویم. بعنوان مثال، حمص قربانی تصمیمات یک فرد که در مقام شهردار، نقشه‌ی شهر را "رویای خود" می‌نامید شد. رویای او ساختن برج‌هایی همانند آن‌هایی که در دبی وجود دارند بود. او قدری مردم را عصبانی کرد که آن‌ها برای اولین بار برای بیان اعتراض خود به خیابان‌ها هجوم آوردند و این اتفاق بسیار قبل از وقوع جنگ صورت گرفت. امیدوارم متوجه باشید که در طی این فرایند، شهر ما خیابان به خیابان در حال ناپدید شدن بود. آثار تاریخی و خانه‌های باستانی نابود شده بودند. این واقعه، تغییری که در دهه‌ی 70 و 80 در قوانین اجاره رخ داده بود را همراهی میکرد.

قانون اجاره‌ی قدیم، این اطمینان را برای مستاجران فراهم میکرد که آن‌ها تحت هیچ شرایطی وادار به ترک ملک نخواهند شد؛ حتی اگر اجاره‌ی کمی در قبال آن میپرداختند و قیمت زمین نیز در آن بین بالا میرفت. قانون جدید اما، صاحبان ملک را به واگذاری 40درصد از ارزش ملک به مستاجر، در صورت درخواست تخلیه وادار میکرد. این شرایط باعث بالا رفتن سرعت فروش و کلاهبرداری بسیار در سرمایه‌گذاری شد.

در نتیجه حتی پیش از ظهور این شهردار و "رویایش" در سال 2010 نیز، آسیب‌های بسیاری به شهر وارد شده بود.

 ل.ب: و در تمام این مدت شما در آنجا مشغول به کار بعنوان یک معمار بودید. همسر شما هم یک معمار هستند، درست میگویم؟ آیا شما دفتری مشترک دارید؟

م.ص: ما در مرکز شهر یک دفتر مشترک داشتیم، اما آن دفتر از بین رفت. در آرامش نسبی حاکم در این مدت اخیر، ما به دنبال اجاره یا خرید فضایی برای راه‌اندازی دوباره‌ی یک دفتر بودیم، اما به نظر غیرممکن میرسید. قیمت ملک هم‌اکنون سر به فلک میکشد. دمشق در سال 2010 در در لیست گران ترین شهرها از نظر املاک، رتبه‌ی 9ام را داشت. و به نحوی پس از این همه آسیب و نابودی، این قیمت ها همچنان به همان گونه حفظ شده‌اند. بعلت تغییر قوانینی که صورت گرفت، همه به امید رسیدن به پول بیشتر تبدیل به دلال ملک شدند.

 ل.ب: پس، زمین متعلق به مالک است؟

م.ص: بله، تمام زمین‌های مرکز شهر خصوصی هستند. دولت فقط مالک زمین‌هایی است که به گفته‌ای غیررسمی هستند؛ این زمین ها قبل از جنگ حدود 40درصد و پس از جنگ حدود 60درصد جمعیت را در خود جای میدهند. در آن نواحی، ترکیبی از مالکیت عمومی، خصوصی و خصوصی/عمومی حاکم است. اما در آن‌جا دولت دارای حق مصادره‌ی بخش‌هایی از املاک خصوصی است، که این اتفاق هم‌اکنون در راستای آمادگی برای بازسازی در حال وقوع میباشد. مرکز اصلی مالکیت خصوصی دارد. خانه‌های این ناحیه، حدود 4 طبقه ارتفاع دارند.

ل.ب: فکر میکنید این بازسازی چگونه به وقوع خواهد پیوست یا هم اکنون در حال وقوع است؟

م.ص: یک طرح اولیه‌ی گسترده برای حلب ارائه شده است تا بوسیله آن نشان دهند که دولت در حال رسیدگی تمام و کمال به شرایط است. این نقشه توسط یک کارمند شهرداری در 3 ماه پدید آمد. روی یک صفحه، نواحی مربع شکل با پراکندگی تصادفی قرار گرفته‌اند. همانطور که ذکر کردم، بعلت کمبود کارشناسان ماهر و عدم استفاده از کارشناسان محلی قابل دسترس، این مشکلات به درستی رسیدگی نمی‌شوند. وجود فرد مناسب در مکان درست، مسئله‌ای است که ما با کمبود آن در طراحی نقشه‌ی شهرهایمان مواجه هستیم. مشکل اینجاست که سازمان های بین‌المللی نیز همین سیستم استخدامی را دارند. پس اگر درباره‌ی رویاهای من میپرسید... امیدوارم که همه‌ی ما پیش از آنکه دیرتر شود از خواب غفلت برخیزیم و دلیل من برای سخن‌گفتن و جلب توجه‌ها به این نقطه‌ی بحرانی همین است. این نقطه‌ای بسیار حساس و چالش‌برانگیز است که غالب شهرها پس از نابودی های به بار آمده از جنگ‌هایی مثل جنگ جهانی اول و دوم با آن رو به رو بودند. پس ما باید از این تجارب درس بگیریم.

ل.ب: به نظر شما راه حل مناسب برای حل این مسئله چیست؟

م.ص: راه حل مناسب،  کار بسیار سختی نیست. ما میدانیم چه راهکاری خوب نتیجه میدهد و کدامیک نتیجه نمیدهد، و میدانیم که باید چه کاری انجام بدهیم و چه کاری را انجام ندهیم. تمام چیزی که میماند، این است که باید تصمیمات مهمی بگیریم و این تصمیمات، مستلزم هماهنگی و مسئولیت پذیری است.

ل.ب: آیا پول کافی برای بازسازی وجود دارد؟

م.ص: خب، امیدوارم که نه!

ل.ب: بسیارخب، پس به این معنی است که هرکسی مقداری پول داشته باشد، قدرت هم دست اوست. محاسبات نشان میدهد که هرگز پول کافی حتی برای متریال مورد نیاز برای این بازسازی در کشور وجود نخواهد داشت. همچنین مقدار آب، سیمان و... موجود.

م.ص: بله، هرکسی که پول دارد، تصمیم گیرنده است. من و همسرم درباره ی این مسئله بسیار صحبت کردیم و فکر میکنیم که تنها راه حل موجود، تعیین تعدادی چارچوب است. املاک خصوصی با صاحبان شخصی، به گونه‌ای که خودشان بپسندند بازسازی میشوند. مناطق کاملا نابود شده، مالکان متعددی دارند. پس باید بقیه را به فروش متقاعد کنند و به آن ها وعده ی سرمایه گذاری بدهند. اما این دقیقا مثل قوانین اجاره در گذشته، روشی است که به وسیله‌ی آن شهرهایمان را از دست دادیم. ما جامعه و مردم را اینگونه نابود کردیم. پس نتیجه اینکه، برای باز زنده سازی یک جامعه، راه حل این است که ما دوباره به کسب و کار رونق ببخشیم و تولید محلی مصالح را از سر بگیریم. پس خانه‌ی من میتواند با اجزا و مصالح ساخته شده به دست افراد نزدیک من ساخته شود، که از نظر مالی قابل تهیه و از نظر زمان دسترسی سریع است. ما باید این مصالح را برای فروش فراهم کنیم تا مردم بتوانند به جای استفاده از تولیدات انبوه ارزان و وارداتی چینی، از آن ها بهره ببرند.

ل.ب: آیا این کار نیاز به بالا بردن سطح علمی افراد محلی نیز دارد؟ برای مثال ساخت مراکزی برای آموزش این صنعت و مهارت‌ها، که خودش نیز باعث ایجاد شغل میشود؟

م.ص: به طور قطع. این رویای ماست. این روند میتواند بوسیله‌ی تحصیل و ارائه‌ی مدرک و تمام این خدمات ادامه پیدا کند، تا بتوان محصولی ارائه کرد تا جمعیت محلی به خواست خود آن را انتخاب و مصرف کنند. اما بالا بردن آگاهی نسبت به این مشکلات نیز ضروری است. ما نیاز به افرادی داریم تا صدای ما را به گوش مردمی برسانند که با توسعه‌دهندگانی که وعده‌ی سود سه‌برابر در سرمایه گذاری را میدهند مواجه میشوند، و عواقب این کار را به آن ها گوشزد کنند.

ل.ب: آیا شما امکان این را میبینید که این بازسازی به املاک شخصی محدود نشود و در سطح یک خیابان یا بلوک شهری صورت بگیرد؟ و به این صورت قدم بزرگتری در راستای بهبود امکانات، با توجه به زیر زیرسازی مشترک مانند الکتریسیته، انرژی های تجدید پذیر و ... برداشته شود. یعنی ساختن یک منطقه‌ی مشترک خاموش، با وابستگی کمتر به سیستم انرژی و صنایع مرکزی.

م.ص: توجه داشته باشید که این موضوع پیچیده‌ای نیست. اما به همت و هماهنگی و مسئولیت پذیری نیازمند است. بعنوان مثال، همسر من پروژه‌ی دوباره سازی بازار قدیم همکاری میکرد که قرار بود یک پروژه‌ی آزمایشی باشد. در گذشته، این مکان یک فضای عمومی برای مردم شهر و روستاها بود، نقطه‌ای که شهر و روستا در آن به هم میرسیدند. همسر من پیشنهاد باز زنده‌سازی این بازار را به سازمان ملل متحد داد و مسئولیت طراحی دوباره‌ی سقف را بر عهده گرفت. سپس به همراه دانشجویان معماری، آن ها تمام نماها و متریال‌ها و عناصر موجود در بازار قدیم را مستند کردند. آن‌ها از غارت شدن سایت بازار جلوگیری کردند. اما هنگامی که سقف ساخته شد و خیابان اصلی دوباره شکل گرفت و اولین مغازه ها در حال افتتاح بودند، افرادی با ترویج فساد و خرابی و دسیسه‌چینی، پروژه را متوقف کردند. شکایت به مقامات فایده‌ای نداشت و اکنون فقط بخش‌هایی از بازار در حال بهره برداری است (همان بخش‌هایی که همسرم و همکارانش روی آن کار میکردند.) بقیه ی قسمت های بازار، هنوز خرابه‌ای تهی بیش نیست.

ل.ب: آیا معماران بیشتری در این اطراف وجود دارند؟ آیا ظرفیت هست؟

م.ص: شبکه‌های محلی وجود دارد، اما شایستگی آن‌ها مورد آزمایش قرار نمیگیرد. استخدام افراد توسط سازمان‌های بین‌المللی نیز به صورت شبکه‌ای و پارلمانی صورت میگیرد، نه با بررسی و محک زدن مهارت‌های آنها. بسیاری از افراد بااستعداد حتی برای این شغل ها درخواست هم نمیکنند، زیرا از این سیستم ناامیدند. مردم باید ببینند که سیستم صادق و قابل اعتماد است. اگر این تغییر را ببینند، پا پیش میگذارند.

ل.ب: آیا هم اکنون سازمان های مردم نهاد و پروژه‌های زیادی وجود دارند؟

م.ص: بله، بسیار زیاد. پروژه‌هایی به علت وجود سرمایه‌ای که باید تا قبل پایان سال خرج شود، وجود دارند.

ل.ب: آیا با کار کردن در مشاغلی که به نسبت بیرون گود و دور از چشم هستند فرصت های بیشتری در دسترس است؟

م.ص: نیاز شدید در تمام بخش‌ها احساس میشود. حتی درختکاری نیز فوق‌العاده است. 27 میلیون درخت در طی جنگ از بین رفته‌اند. بنابراین بله، ما باید در هرجایی فرصت‌ها را غنیمت بشماریم. با وجود مشکلات، فرصت‌های زیادی برای ایجاد تغییر وجود دارد. ما باید یک شبکه‌ی کوچک از افرادی بسازیم که میتوانند به یکدیگر اعتماد کنند و آماده‌ی نبرد در جنگ‌های دشوار باشند. 



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

بیست بنا ... ـ حمید ناصرخاکی ـ فرهنگستان ایران و مركز تجارت شیراز؛ از هادی میرمیران تا بهرام شیردل
مرکز هنرهای نمایشی و رسانه های عملی از معماران گریمشاو
طرح ام وي ار دي وي برای مرکز هنرهای نمایشی تایپه؛ حجمی ملفوف در سنت پارچه بافی شرق دور
خانه ی اپرای گوانگژو؛ زاها حدید و پیچش شهری
مرکز میراث هندیان
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group