برندگان اولین مسابقه ی طراحی در فضا، توسط بلنکاسپیس منتشر گشته است. با ثبت
آثاری از بیش از 40 کشور، شرکت کنندگان بوسیله ی روایت هایی با جزئیات و آثار هنری،
پیشرفت های تکنیکال و فرصت های پیش رو در آینده را مورد اکتشاف قرار داده اند.
برندگان توسط ژوری متشکل از 15 معمار، طراح و تکنولوژیست؛ از جمله کریس
هدفیلد، ادواردو ترسولدی، دیوید بنجامین، کریس پرشت، و سابرینا تامپسن انتخاب شده
اند.
در ادامه، سه برنده ی مسابقه را مورد بررسی قرار داده و 12 پروژه ی برتر را
معرفی خواهیم نمود.
برندگان:
رتبه ی اول: شاریز فو، "یادبودی برای کارگران"
رتبه ی اول متعلق به
شاریز فو، برای "یادبودی برای کارگران" میباشد. شاریز با لیسانس معماری،
از دانشگاه کرنل فارغ التحصیل شده و بعنوان طراح هنر دیجیتال (CGI) در نیویورک به کار
مشغول است. پروپوزال او، باز زنده سازی گستره
ی وسیعی از سازه های فضایی نیمه تمام و مهجور توسط کارگران کار اجباری را مورد
بررسی قرار داده است.
"به روایتی غیرمغرضانه، 'یادبودی برای کارگران' آینده ای که هم اکنون به تاریخ ترجمه شده است را متصور میشود. در این قالب بندی جدید
برای روایت پیشگامانه، اولین مهاجران به فضا، نه کاوشگران شجاع، بلکه مجرمان محکوم
شده هستند. با حلقه زدن گرد مبحث بیگانگی (alienation) و الزام به تکذیب انسانیت به دیگران،
این روایت به صورت همزمان زندگی یک ساختمان را شبیه سازی مینماید: یک ماهواره،
زندان، آزمایشگاه، کارخانه، شهر، آرامگاه، بیلبورد، جذابیت، و نشانه. این دو
روایت، مزیت رویاپردازی را به هزینه ی آزمایش کردن گره میزند. فرصت های یوتوپیایی
فضا، این عظمت ناشناخته، فقط رویاهای افرادی که از امتیاز رویاپردازی برخوردارند
نبوده، بلکه امیدی فرومانده برای به حاشیه راندگان نیز میباشد. " –شاریز فو
رتبه ی دوم: آلبرتو کاربونل کرپسی، "خاطرات قاصدک"
رتبه ی دوم به آلبرتو کاربونل کرپسی، معمار اسپانیایی تبار جوان، برای روایتش
تحت عنوان "خاطرات قاصدک" تعلق دارد. این روایت، روشی را برای زمینی سازی
مریخ با بالن های پرتلالو و درخشان غول پیکری که با آب، هوا و دانه پر شده تا امکان
جوانه زدن روی سطوح بی آب و علف و لم یزرع را فراهم کرده و منجر به برداشتن اولین
قدم های انسان روی سطح مریخ بدون لباس های فضایی گردد، ارائه میکند.
" 'خاطرات قاصدک' لحظه ای از زندگی فردی که در حالت " استندبای"
و معلق در خلا قرار دارد را مورد بررسی
قرار میدهد. تاثیر در هم شکننده ی فضا بر فهم اندک ما از زمان و در نهایت، نحوه ی
دست یابی به سرآغازهایی غیرمنتظره توسط آینده نگری." –آلبرتو کاربونل کرپسی
رتبه ی سوم: آزمایشگاه ساخت و ساز مجازی شوکو، "پلانکتای"
رتبه ی سوم متعلق به آزمایشگاه ساخت و ساز فضایی شوکو برای
"پلانکتای" میباشد. شوکو، یک دفتر چند-دیسیپلینی واقع در نیویورک بوده و
تخصص آن در زمینه ی طراحی و تجسم سیستم های نمای پیچیده است. "پلانکتای"
در رویای خود شبکه ای از مسافران فضایی را به وسیله ی خلق شبکه ای غیرمتمرکز از
ایستگاه های کوانتومی میبیند – با مطالعه ی فضای بیرونی و باقی گذاشتن کمترین جای
پای ممکن.
" 'پلانکتای' از خواص ذاتی روحیه ی انسان و پتانسیل تکنولوژیکال ارتباط
مجازی الهام گرفته است، معماری خود را با تمرکز بر نیازهای یک فضانورد مجهز و
آماده برای سفری یک طرفه به فضا خلق میکند. هنگامی که هوش مصنوعی پیشرفته وظایف
غیرداوطلبانه ی کنترل سفینه را بر عهده میگیرد، خلبان، اطلاعات دریافتی خود را از
طریق روش های علمی و هنرمندانه تفسیر نموده و یافته های خود را با وجود فواصل
بیکران میان سفینه ها، به صورت مجازی با دیگران به اشتراک میگذارد. ادراک مجازی
هرگز جایگزین تجربه ی مجاورت فیزیکی نخواهد بود، و حتی خسارت زیان ناپذیری بر
خلبان هایی که در طول زمان به صورت ویژه برای این کار آموزش دیده اند وارد میکند.
اما روحیه ی اکتشافی به جای مستعمره سازی، به آن ها مثبت اندیشی قهرمانانه ای عطا
کرده و آن ها را در هنگامی که در عملی مخاطره آمیز به دنبال کشف افق های جدیدی
هستند، به زمین متصل میسازد. " آزمایشگاه ساخت و ساز مجازی شوکو
پروژه های برتر:
"Eric & Eva de Broche des Combes for “...the
alternative is disaster”
"Ioanna Sotiriou for “Hypertopias”
"Korina Filoxenidou and Mariza Tsakona for “Earthtopia”
"Original Elephant for “Travel
with the Mattergate”
"Madina Zhazylbekova for “Gravius
3.0”
"FLUX.REAL for “Red
and Blue”
"Alexander Mills and Danielle Fountain for “The
Valentina”
"Linus Cheng for “Voyager’s
Return”
"Kat Choate and Stephen Smolko II for “Records
of the Traveler”
"Nicholas Houser and Gabriel Esquivel for “Post-Singular
Machines”
"Dana Salama for “Space
Treaty 2037”
"Zhuoneng Wang and Wai Ching Cheng for “The
Nomadic Cloud”