معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1385
پاویون های سرپنتین   - 25
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1316
معماری فضای داخلی   - 23
نظریه معماری   - 1030
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
طراحي داخلي   - 941
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
سازه های شهری   - 893
جشن نامه اتووود   - 21
تکنولوژی ساخت   - 874
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
مرزهای معماری   - 806
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 801
معماری مجازی   - 20
نظریه شهری   - 732
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 731
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 724
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 627
جهان علمیْ تخیلی   - 16
معماری و سیاست   - 617
معماری و نقاشی   - 16
معماری مدرن   - 551
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری پایدار   - 536
معماری ـ موسیقی   - 15
منتقدان معماری   - 499
معماری بایومورفیک   - 15
آرمان شهرگرایی   - 472
شهرهای در حرکت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 465
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری تندیس گون   - 462
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 461
معماری و روانشناسی   - 13
روح مکان   - 458
معماری کوچک مقیاس   - 13
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 452
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 11
معماری منظر   - 445
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری شمایل گون   - 430
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
باز زنده سازی   - 392
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 371
معماری و گیم   - 10
هنر مدرنیستی   - 360
معماری و هوش مصنوعی   - 10
آینده گرایی   - 355
معماری و ادبیات   - 9
معماری یادمانی   - 346
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
بی ینال ونیز   - 9
معماریِ توسعه   - 327
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری سبز   - 316
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
طراحی نئولیبرال   - 301
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری پست مدرن   - 276
معماری و رسانه   - 8
اتووود کلاسیک   - 270
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 261
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 256
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 255
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 251
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 250
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 247
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 246
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 242
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 226
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 219
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 216
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 196
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 194
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 193
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 183
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 174
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 170
معماری تخت جمشید   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 163
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 150
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 140
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 138
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
مسکن روستایی   - 135
طراحی و پناهجویان   - 7
طراحی مبلمان   - 126
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری ژاپن   - 124
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 112
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 108
منبع شناسی اتووود   - 6
ترسیمات معماری   - 95
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
معماری بیابانی   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اکسپو   - 79
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 79
فرهنگ نفت   - 5
معماری و فاجعه   - 69
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
معماری خوانی   - 5
معماری هند   - 66
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری چین   - 63
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 57
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
گفت و گو با مرگ   - 56
بلوپرینت   - 4
ویرانه ها   - 54
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 54
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
مدارس معماری   - 50
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 49
معماری جنگلی   - 4
زاغه نشینی   - 47
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پداگوژی   - 44
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
اقتصادِ فضا   - 43
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 3
معماری دیجیتال   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری پراجکتیو   - 42
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 39
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 39
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 39
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
فیلوکیتکت   - 32
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
هنر روسیه   - 32
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 31
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
بحران آب   - 29
شهرْخوانی با اتووود   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 3
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 4
ژاک دریدا   - 18
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 13
ژیل دلوز   - 29
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 27
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونیو نگری   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنیش کاپور   - 8
سو فوجیموتو   - 11
آی وِی وِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اُ ام اِی   - 40
سورِ فِهْن   - 6
اتوره سوتساس   - 7
سوزان سانتاگ   - 8
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 13
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 8
فرانک لوید رایت   - 45
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 2
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 4
لبس وودز   - 24
الیس راستورن   - 97
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لویی کان   - 37
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 11
لُکُربُزیه   - 141
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 29
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 22
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 57
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 67
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
میشل فوکو   - 46
تئودور آدورنو   - 4
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 1
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 5
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 12
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 23
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -765
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -371
صنعتی   -101
فرهنگی   -327
گالری   -84
پاویون   -258
هتل   -75
موزه   -253
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -159
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -152
ویلا   -6
اموزشی   -132
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
شهر به روایت نویسندگان و کتاب های مصور
اتووود سرویس خبر:   تارا پیش قراول
1398/08/23
مـنـــــــبـع : https://www.domusweb.it/en/architecture/2010/06/16/the-city-in-the-comics.html
تعداد بازدید : 384

فرانسیس رامبرت، هم‌بنیان‌گذار نمایشگاه "Archi et BD: la ville dessinee" به ما درباره ی مبادلات و تاثیرات متقابل میان معماری و کمیک میگوید.

-معماری، شهرهای معاصر و کمیک، سه مسئله ی بنیادین این نمایشگاه بوده که از آغاز، توسط نام آن اعلان شده اند و پیشبرد این نمایشگاه با مشارکت ژان-مارک تِوِنِت صورت گرفته است. آیا ممکن است با جزئیات بیشتری درباره ی درون مایه ی این نمایشگاه توضیح دهید؟

نمایشگاه Archi et BD: la ville dessinee (واقع در موزه ی Cite de l'Architecture تا پایان ماه نوامبر) روایت شهرها به تاویل نویسندگان کمیک و رمان های گرافیکی میباشد. در حقیقت سوژه ی اصلی این نمایشگاه، بیشتر از اینکه به معماری بپردازد، مربوط به شهر است. نمایشگاه در یک سلسله مراتب زمانی شکل گرفته است و از اوایل قرن بیستم توسط وینزور مک‌کی، سازنده ی نموی کوچک "Little Nemo"، شخصیتی افسانه ای که میان ساختمان های شیکاگو "پرواز" میکرد، آغاز میشود. در بخش ورودی، یک نقاشی آبرنگی که به درخواست ما توسط هنرمند فرانسوی، فرانسوا اولیسلاگر خلق شد، تفسیری آزاد از قرن متعلق به معماری و کمیک بوده و کاراکترهای کمیک و ساختمان های نمادین قرن بیستم را نزد یکدیگر گردآوری کرده است، همانند قوس رم کولهاس در شانگهای برفراز ساختمانی از ریکیوتی در شهر اکس اُ پرونس، مجتمع کایکسا در مادرید توسط هرزوگ دی مرون، و یا تصویری از مردعنکبوتی در حال پرتاب خود از پیست پرش اسکی زاها حدید در اینسبراک. این نمایشگاه، تاثیرات متقابل دو دیسیپلینی را در طول جریانات یک قرن نشان میدهد که هیچ نقطه ی اشتراکی با یکدیگر ندارند.

-هدف شما از راه اندازی نمایشی این چنین، چه بوده است؟

هدف (و وظیفه ی) ما، جذب مردم عامه میباشد. قصد ما، تشویق مردم – نه تنها معماران، طراحان و افراد فرهنگی – به دیدن، و درک کردن معماری به گونه ای متفاوت و نگاه کردن به بالا در هنگام ایستادن در مقابل یک ساختمان است. موزه ی "The Cite" سالیانه در حدود 500000 بازدید کننده دارد. آن ها میتوانند در این سایت بزرگی که وقف معماری شده است، دنیایی خارق العاده را کشف کنند. اگر ما بتوانیم به مردم کمک کنیم که بخواهند معماری را ببینند، به هدفمان دست یافته ایم. ما باور داریم که بینش یوتوپیایی، چه زیر دریا باشد، یا روی زمین، همانند شهر متحرک "The Walking City"، برای تفهیم این نکته که معماران دارای قدرت تصور شهرهای بزرگ آینده هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

-در قیاس با کارتونیست ها، معماران بسیار کمتری حضور دارند. چرا؟

350 صفحه کتاب کمیک و تنها 100 ترسیم معماری از 150 مولف مختلف وجود دارد. در واقع معماران برای سرگرم کردن مردم اینجا نیستند. کار آن ها، ساختن و تصور کردن است. ما به نشان دادن اهمیت قدرت معماران در تصور و طراحی شهرها، و توانایی آن ها برای به چالش کشیدن جامعه ی معاصر تمایل داریم. و دقیقا توسط همین بینش ها، این دو دیسیپلین به نقطه ی تقاطع میرسند. من بعنوان بنیان گذار بخش معماری، از نفوذ دادن ترسیمات معماری در میان کمیک ها لذت فراوانی بردم. در نتیجه، پس از وینزور مک‌کی، شهرهای خیالی آنتونیو سنت الیا وجود دارند، و سپس Friedrichstrasse، ترسیم افسانه ای میس ون دروهه که به طور کامل نشانگر ریشه های شکل گیری این ساختمان در تصوراتش است. کارتونیست فرانسوی جوانی بنام مارک آنتوان متیو، با تبدیل یک آسمان خراش به یک تخت خواب، از مک‌کی به احترام یاد کرده است. در سری کمیک های طراحی شده توسط مدلون وریزندروپ برای کتاب "نیویورک مهذون"، صحنه ای از اعمال غیرشرعی میان آسمان خراش ها به چشم میخورد. این میتواند بیانگر این نکته باشد که حتی معماران نیز میتوانند بر اساس شهر، نمایشنامه بنویسند.

-شاید معماران برای استفاده از کمیک ها، اطلاعات کافی در رابطه با آن ها ندارند؟

البته. معماران تبحر بیشتری در ادبیات و سینما دارند. در واقع این دو، نقاطی هستند که معماران به آن ها ارجاع میدهند. به تعداد کارگردان هایی مانند ویم وندرز، میکلانجلو آنتونیونی، ژان لوک گودار و ریدلی اسکات توجه کنید، که چه تاثیراتی بر کار معمارانی همچون ژان نوول، کریستین پورتزامپارک و برنارد شومی داشته اند.

-با توجه به این که در عصر حاضر، کمیک ها بهره ی بیشتری از معماری میبرند و این نکته در جهت عکس صادق نیست، آیا ممکن است در آینده، کمیک برای معماری تبدیل به عنصری همچون سینما در گذشته بدل شود؟

نکته ای که به طور قطع میتوان مشاهده کرد، این است که امروزه روش های سنجیدن قوی تری وجود دارد. اما هنوز خالق کمیک ها هستند که از معماری و شهرهای معاصر تغذیه میکنند (حتی اگر خارج از شهرهای بزرگ زندگی کنند)، نه برعکس آن. آن ها زمینه ی داستان های خود را از مجلات معماری استخراج میکنند. اما نمونه هایی از کمیک هایی نیز وجود دارد که روی معماری تاثیرگذار بوده اند. برای مثال، ژاک راجری، که عمده ی فعالیت های وی در دهه ی 70 صورت گرفت، شیفته ی اکتشافات زیرآبی ژاک کاستا بود. او یک پورتفولیو از ترسیماتی بسان کمیک از سازه های قابل سکونت زیرآبی خلق کرد، که به ما نیم نگاهی از مسیر شگفت انگیز فرصت هایی که در آینده پیش رو داریم ارائه می نماید. در راستای یوتوپیاها، آرشیگرام به مثابه ی قهرمانی جهانیست. اما در اینجا ما ترسیمی غافلگیر کننده از اتوره سوتساس بنام "سیاره به مثابه ی یک فستیوال" در سال 1973 نیز نشان میدهیم.

-آیا معمارانی وجود دارند که کمیک را بعنوان راهی برای ارائه ی پروژه های خود انتخاب کرده باشند؟ چرا؟

بله، تعداد اندکی وجود دارند. برای مثال، رم کولهاس در پروپوزال خود برای Euralile 80 در دهه ی 90، برای بیان ایده ی خود در رابطه با هایپرمدرنیسم از زبان کمیک بهره گرفت. او برای کسب اطمینان از اینکه مردم (و دولت) میتوانند خود را درون این پروژه ی بسیار کانسپچوال شناسایی کرده و آن را درک کنند، از پلان طبقات، نما و پرسپکتیو استفاده نکرده است، بلکه زبان کمیک را بعنوان روش بیان خود اتخاذ نموده است. بیارکه اینگلز، با جمله ی "بله بیشتر است/ Yes is More"، اسطوره ی نظام داستان های ابرقهرمانانه ی کمیک را واسازی نموده و آن را با ترسیم های خود ادغام می نماید. خود اینگلز، پروژه اش را به شیوه ای کنفرانس مانند، توسط پاورپوینتی با رنگ و بوی بازیگوشانه و استفاده از کارتون هایی که روایت هایی را نقل میکنند، معرفی میکند. این شبیه به یک نمایشنامه است. هرزوگ و دی مرون نیز کتاب کمیک بسیار جالبی خلق کرده اند. آن ها شخصیت هایی به نام های ژان پائول بلموندو و ژان سبرگ را از فیلمی ساخت گودار وام گرفته و توسط آن ها پروژه ی شهری خود برای باسل، متروباسل را وصف میکنند. هدف آن ها، دگر باره، درک شدن توسط توده ی حضار است. ژان نوول برای نمایشگاه خود در موزه ی لوییزیانا، از تعدادی کارتونیست جوان برای مداخله در نحوه ی توصیف پروژه هایش درخواست کمک نمود. به نظر میرسد که گروه معماران ژاپنی "باو واو"، ترسیمات خود را با کمیک مخلوط کرده و حتی به مقطع های فنی خود، با وجود اندازه گذاری و عناصر تکنیکال دیگر، کاراکتر و تصویر میبخشد.

-نقاط برجسته ی تبادلات و مواجهه ی میان معماری و کمیک کدامند؟

در تاریخ این دو دیسیپلین، آرشیگرام نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است؛ زیرا در دهه ی 60، مفهوم ابرقهرمان را واسازی نموده و نشریه ی "آرشیگرام شگفت انگیز" را خلق کرد. نشریه ای که از تصویر سازی پاپ آرت ریشه گرفته و محدوده کاملی از زبان کمیک را شامل میشود. دومین نقطه ی بسیار اساسی در تاریخ، در سال 1958 قرار دارد، سالی که "نمایشگاه بزرگ The Great Exhibition" در بروکسل برپا گشت. در این لحظه است که میتوان به این نکته پی برد که خالقان کتاب های کمیک، سرانجام مدرنیته را کشف کرده اند. این عصری دلاورانه در تاریخ معماری – با تجلی در Halls of the World و اتومیوم – در سال های پیشرفت اروپا میباشد. در طول این دوره، معماری تاثیر عمیقی بر دنیای کمیک ها گذاشته است.

-چرا شهرهای معاصر برای دنیای کمیک حائز اهمیت میباشد؟

شاید به این علت که 60% مردم دنیا در شهرها زندگی میکنند. در هر شرایطی، پیدا کردن کمیک هایی که پس زمینه ی آن ها صحنه هایی از حومه ی شهر باشد، به ندرت امکان پذیر است. در برخی از مواقع، منظره ی ایجاد شده، بیشتر از کاراکترها زمینه ی کمیک را تشکیل میدهند. بعنوان مثال، فرانسوا شویتن، یکی از بزرگترین خالقان کمیک در بلژیک، علاقه ی شدیدی به معماری داشت (و در زمینه ی معماری نیز تعلیم دیده بود). ما میتوانستیم یک نمایشگاه اختصاصی برای تنها پرداختن به این بخش از کار او برپا کنیم. در میان دیگر خالقان روشنفکر کمیک، میتوان به کریس ویر اشاره نمود. ویر به معماری بسیار علاقمند بوده (او حتی شانس ملاقات با میس ون دروهه را نیز داشته است) و فیلمی به نام "ساختمان گم شده The Lost Building" در رابطه با یکی از ساختمان های سالیوان که در معرض خطر ویرانی قرار دارد، ساخته است.

-نیویورک، پاریس و توکیو، سه شهر آیکونیک برای کمیک ها هستند: آیا این سه شهر با هم تفاوت های زیادی داشته و به صورت های متفاوتی نمایش داده میشوند؟

نیویورک، به همراهی شیکاگو، شهر کمیک است. نویسندگان از آن ها بعنوان پس زمینه ای برای ماجراجویی های ابرقهرمانانشان استفاده میکنند. یکی از آثار خارق العاده ی دیوید مازوچلی، داستانی برگرفته از رمان "شهر شیشه ای" اثر پائول استر میباشد، که شخصیت اصلی داستان، روی بافت شهری منهتن قدم میزند. ما اینجا با معماری به مثابه ی یک دیسیپلین مواجه نیستیم، اما بار دیگر، با شهر رو به روییم: شیوه ی تصور کردن شهر، سکنی گزینی، و زندگی در آن. بخشی از ترسیمات مربوط به نیویورک، به 11 سپتامبر اختصاص داده شده است. و اینجا نحوه ی استفاده ی کارتونیست ها از این واقعه به طور اختصاصی برای داستان های خود، به وضوح قابل مشاهده میباشد. در ادامه، ما ترسیمی از جاکوب و مک‌فارلین را قرار دادیم، پروپوزالی برای سری کمیک های گروند زیرو به نام گیاه غول پیکر. پاریس اما، با هنرمند بزرگی به نام ژاک تاردی، که هیچ گونه علاقه ای به مدرنیته نشان نمیداد، شناخته میشود. او باعث بروز این ابهام میشود که شاید این رویکردی انتقادی نسبت به معماری مدرن بوده است. تمام کاراکترهای او در شهر هاوسمن تردد میکنند. در کنار کار او، لویی بونیر، معمار قرن نوزدهمی که سازنده ی بلوار دو طرفه و منفصل، این شاهکار مهم و تاریخ ساز میباشد، قرار دارد. یونا فریدمن مجموعه ای کامل درباره ی پاریس به وجود آورده است. اثر او، تصوری یوتوپیایی از پاریس در فضا میباشد. و بالاخره توکیو، که جالب است خاطرنشان کنم که در اینجا کمیک ها هیچ نشانی از علاقمندی به معماری در خود ندارند. آن ها به ساختمان های افرادی همچون سجیما، تانگه یا آندو نمیپردازند. بلکه آن ها نوعی احساس شهری را بیان میکنند. کمی مانند فیلم "گم شده در ترجمه Lost in Translation" اثر سوفیا کاپولا: ما در توکیو هستیم، اما هرگز شهر را نمیبینیم.

-برای انتخاب این آثار چه ملاک و معیارهایی داشته اید؟ قطعا همه نمیتوانستند بخشی از آن باشند، اما با صحبت از نیویورک و برج های دوقلو، عدم حضور آرت اسپیگلمن، برنده ی جایزه ی پولیتزر، کمی غافلگیرکننده است...

اسپیگلمن تنها شخصی است که دعوت به همکاری با ما را نپذیرفت. او گفت که وقتش پر است. این یک نمایشگاه گروهی از بزرگ ترین ستارگان کمیک، همه در کنار هم، حتی نویسندگاه جوان و ناشناخته میباشد و این جنبه ی شناختی و اکتشافی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

-دنیای کمیک، دنیایی است که اگر از کودکی با آن خو نگرفته باشی ، ورود به آن کمی سخت میباشد.

صحیح است، بعلاوه اینکه امروزه همه ی جوانان روش صحیح خوانش کمیک را بلد نیستند. فرهنگ من با تن‌تن، خبرنگار و جهانگرد بزرگ، عجین گشته است. ماجراجویی های شگفت انگیز او در سراسر دنیا، تخیل من را شکل داده است. دیدن رشد جوانان امروز، که با تلوزیون و اینترنت پرورش یافته اند، جالب خواهد بود.

 -طرح مورد علاقه ی شما کدام است؟

اثری (تا حدی خردمندانه) از فرانسسک روییز، یک کاتالان اهل بارسلونا، که با استفاده از پلان سرتاسری باریو گوتیکو و پلن سردای بارسلونا، داستانی جدید بر اساس فرم های آن ترسیم کرده و برای ایجاد همخوانی میان ترسیمات و پلان شهری، طبیعت راست گوشه ی ترسیمات را نقض کرده است. این اثر، به تنهایی نشانگر سبک خارق العاده ی این نمایشگاه میباشد. بافت شهری یک ویترین نمایش است، که به بخشی از یک داستان دیگر بدل میگردد. موضوع مهم، این نیست که آیا معماران علاقمند به استفاده از کمیک هستند یا خیر، بلکه نکته ای که حایز اهمیت میباشد، پیوند و ارتباط ممکن میان این دو هنر است. همیشه گفته شده که کمیک، هنر نهم است. به گفته ی پائول والری، معماری پایه و اساس تمام هنرهاست. اما چیزی که علاقه ی ما را به خود جلب میکند، دیدن گردهمایی خالقانی با حرفه های مختلف و وظایف متمایز، همه در کنار هم در این پلتفورم است. 

Warren Chalk, Archigram, Amazing Archigram cover of issue no. 4, 1954. © The Archigram Archives


Baru, La piscine de Micheville, 1985. © Baru


Nicolas de Crécy, exhibition's poster. © Nicolas de Crécy, 2010


Ettore Sottsass, The Planet as Festival: Design of a Roof to Discuss Under, perspective, 1973. © The Museum of Modern Art, New York / Scala, Florence


Yona Friedman, Quartier spatial au-dessus de la ville existante, 1959. © Musée d'Art Moderne / Roger-Viollet


Jean-Claude Götting, La Maison de Verre, 2007. © Jean-Claude Götting


Jean-Pierre Lyonnet, Hôtel Latitude 43, Saint-Tropez - Façade sud, 2010. © Jean-Pierre Lyonnet


Marc-Antoine Mathieu, The World Institute of Dream, Morpheus Street, 2005. © Marc-Antoine Mathieu - Les Impressions Nouvelles


Antonio Sant’Elia, design for a Futurist Architecture manifesto, 1914. © Bibliothèque de la Cité de l’architecture et du patrimoine / La construction moderne, volume 2, 1921


Schuiten, L'étrange cas du docteur Abraham, 2001. © Casterman Schuiten / Peeters


Jirô Taniguchi, Le Promeneur, 2008. © Casterman Taniguchi / Kusumi


Will- Maurice Rosy, Tif et Tondu - La Villa du Long-Cri, 1964. © Will – Dupuis 2008


Zou Jian, Chroniques de Pékin, 2008. © Xiao Pan


Jean Balladur, Le Grand Pavois, La Grande-Motte. 1967-1968. © SIAF / Cité de l'Architecture et du Patrimoine / Archives d’architecture du XXème siècle




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

مرکز موسیقی سونی؛ هم پوشانی فرم و سازه
سی سی تی ویِ رم کولهاس؛ شبحی تهی در پکن
سالن تئاتر کوهستان ووتای از معماران پکن؛ اجرای اثر روشنگری تعاملی در میان طبیعت
خانه ونس لندن ؛ تعامل هنر، موسیقی و اسکیت برد در قالبی اجتماعی
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن - قسمت سوم
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group