پیتربیرنس ( 1868 – 1940) معمار و طراح آلمانی بود. او
فردی تاثیر گذار بر جنبش مدرنیسم بود و سران نامدار این جنبش همچون لودویگ میس ون
دروهه ، لوکوربوزیه و والتر گروپیوس در سالهای اولیه کاری شان، تحت استخدام او
بودند. بیرنس از سپتامبر 1877 الی عید ایستر سال 1882 در کریسشیانیوم هامبورگ به تحصیل
مشغول بود. در سالهای 1886 تا 1889 نقاشی
را در هامبورگ، دوسلدورف و کارلروه آموخت. در سال 1890، با لیلی کرامر ازدواج کرد و
به مونیخ نقل مکان نمود. در ابتدا ، به عنوان نقاش، تصویرگر و صحاف دستی مشغول به
کار بود.
او به طور مداوم در جمع بوهمین ها حضور داشت و به مسائلی مرتبط با ایجاد اصلاحات
در سبک زندگی علاقه مند بود . در سال 1899 ، بیرنس دعوت نامه ی گرند دوک ارنست
لودیگ در هسل را پذیرفت تا دومین عضو مجمع هنری دارمستات وی باشد. بیرنس در این
مجمع خانه خود و تمام اسباب و اثاثیه آنرا مانند مبلمان، حوله ها، نقاشی ها و
سفالها را به دست خود ساخت. ساخت این خانه به عنوان نقطه عطف زندگی وی محسوب می
شود، چرا که در این مقطع وی حلقه هنرمندان مونیخ را ترک گفت و از سبک هنر نو جدا
شده و به سبک طراحی متین و جدیتری روی آورد.
بیرنس یکی از افراد پیشتاز در اصلاحات معماری ابتدای قرن بود و یکی از طراحان اصلی
کارخانه ها و ساختمانهای اداری با آجر، آهن و شیشه محسوب میشد. درسال 1903، بیرنس
مدیر کونتس گوربشول دوسلدورف شد که در این مقام موفق به ایجاد اصلاحات زیادی گشت. در
سال 1907 بیرنس به همراه ده نفر دیگر که در میان آنها اسامی هرمان موتسیوس ،
تئودور فیشر، ژوزف هافمن ، ژوزف ماریا اولبریچ، برونو پاول، ریچارد ریمراشمیت ،
فریتز شوماخر نیز به چشم می خورد، به همراه دوازده شرکت گرد هم آمدند تا جرمن ورک
بوند را تاسیس کنند. به عنوان یک سازمان، این مجمع به طور جدی به قواعد و الویتهای
جنبش هنر و صنایع دستی پایبند بود، اما تصمیم به ایجاد تغییرات مدرن در ان داشت.
اعضای جرمن ورک بوند تصمیم داشتند تا از طریق بهبود بخشی در طراحی وسائل روزمره و
محصولات، در ذائقه آلمانی تغییری جدی به وجود بیاورند.
این جنبه اجرایی، باعث
تاثیر گذاری بی مثالی در صنعتگران، متخصصین سیاستهای عمومی، طراحان، مخترعین، منتقدین
و افراد دانشگاهی شد. طراحی بیرنس برای آ اِ گ اولین اجرای بزرگ وی بود که موید
اعتبار و پایایی اهداف و مقاصد ورک بوند محسوب می شود.
در سال 1907، کارخانه ء آ اِ گ بیرنس را به عنوان مشاور هنری برگزید. بیرنس، طراح
اصلی هویت سازمانی این کارخانه بود و لوگو، طراحی محصولات و تبلیغات را بر عهده
داشت. به همین سبب، بیرنس اولین طراح صنعتی تاریخ محسوب می شود. پیتر بیرنس هیچ
گاه به استخدام رسمی شرکت آ اِ گ در نیامد، و در حد مشاور هنری باقی ماند. در سال
1910، بیرنس کارخانه توربین آ اِ گ را طراحی کرد. بین سالهای 1907 تا 1912، بیرنس شاگردان و دستیاران متعددی داشت که از میان آنها
می توان به میس ون دروهه، لوکوربوزیه و آدولف میر، ژان کرامر و والتر گروپیوس
اشاره کرد. گروپیوس بعدها اولین مدیر مدرسه معروف معماری باوهاوس شد. از سال 1920
تا 1924، بیرنس مسئول طراحی و ساخت ساختمان مدیریت تکنیکی هوشت آ.گ. در هوشت بود.
در سال 1922، دعوت نامه تدریس در آکادمی هنرهای زیبای وین را پذیرفت .
پیتر بیرنس
مدیر دپارتمان معماری آکادمی هنر پروسیان در برلین باقی ماند. در سال 1926، ونمن
ژوزف باست لوک، یک فرد انگلیسی، از پیتر بیرنس درخواست کرد تا خانه ی وی را در
نورتامپون انگستان طراحی کند. این خانه که " نیو ویز" نام دارد، اغلب به
عنوان اولین بنای مسکونی مدرن در انگلستان قلمداد میشود.
در سال 1928، بیرنس برای ساخت و طراحی نیو سیناگوگ در زیلینا، برنده جایزه بین
المللی شد . این بنا با کاربری مرکز فرهنگی، همچنان پابرجاست.
در سال 1936 از بیرنس درخواست شد از وین بازگردد تا پس از هانس پولتزیگ، کلاسهای
پیشرفته معماری را در آکادمی هنر پروسیان در برلین را برگزار کند. گفته می شود این
تصمیم با تاکید هیتلر اتخاذ شده است.
بیرنس، با دستور ساخت ساختمان مرکزی آ اِ گ
در محور شمالْ جنوب معروف البرت اسپیر با ایده ی رویای شهرسازی هیتلردر برلین همسو
شد. اسپیر اعلام کرد که انتخاب بیرنس، با مخالف فردی نیرومند بنام آلفرد رونبرگ
مواجه شد، اما این انتخاب با موافقت هیتلر ـ که طراحی سفارت سنت پترزبورگ توسط بیرنس
را ستایش میکرده است ـ همراه بوده است. این فرایند با گزارش آکادمی هنر مبنی بر
عضویت بیرنس در جنبش نازی ها کم و بیش همخوانی دارد
ساختمان عظیم آ اِ گ با پنجره های مرتب و پر از جزئیات، ساخته نشد؛ بیرنس در تاریخ
27 فوریه 1940 در هتل بریستول برلین از
دنیا رفت، در حالی که از سرمای محل زندگیش گریزان بود.