در میان جملات قصار در معماری، عبارتِ "کمتر،
بیشتر است" از میس ون در روهه، به طور مختصر، رفتارِ مدرنیستی را تعریف می
کند. با وجود اینکه این عبارت با میس، پیوندی ناگسستنی دارد، اما آنچه کمتر فاش
شده این است که ون در روهه در واقع مبدع این عبارت نبود. در حقیقت مشاهدات، حاکی
از این هستند که اولین بار پیتر بِرِنس آن را استفاده کرد، کسی که برای میسِ جوان،
شخصیتی مانندِ پدرخوانده معنوی و حرفه ای داشت و او را برای کار در بخشهای کارخانه
توربین آ ای جی در برلین، بین سالهای 1907 و 1910 وارد دفتر خود کرد.
پیتر برنس که به عنوان اولین طراح صنعتی
در تاریخ شناخته می شود (او هویت سازیِ تجاریِ شرکتِ جنرال الکتریک را انجام داد)،
مشوقِ تعدادی از معماران جوان از جمله لوکوربوزیه، والتر گروپیوس و آدولف مایر و
ژان کرامر هم بود. میس اعتراف کرد که او مفهوم "فرمِ عالی" را از برنس
آموخته است؛ تلاشی برای یافتن یک زیرْالگو برای هنر در تمامی قرن بیستم، قالبی که
در ان همه شیوه های بیانِ فرهنگی متحد می شوند.
همانطور که توسط دِتْلِف مِرْتینس در
تک نگاری استثنایی اش ازمیس ذکر شده، ون در روهه ی 21 ساله، از طراحی شیشه های جبهه غربی در محوطه
حیاط کارخانه توربینِ جنرال الکتریک می گوید که از نظر ویژگی بسیار سودمندتر از نمای
خیابان گِرَند هستند. فراتر از عوامل تعیین کننده ی فرمِ تکنیکال، میس گفت که آنچه
در آن سهیم بوده است "در واقع تقریباً هیچ بود." در طولِ کار بر روی این
نما بود که میس برای اولین بار، اصطلاح کمتر شنیده شده ی "کمتر، بیشتر
است" را استفاده کرد.
وی بعداً یادآوری كرد که: "من برای
اولین بار این را در دفتر بهرنس شنیدم. من مجبور بودم برای نمای كارخانه، طرحی
بكشم. در حدی که نمیشد روی آن کاری کرد. ستونها 5.75 متر (19 فوت) بودند. تا زمان
مرگم این را به یاد خواهم داشت که وفتی تعدادی از طرح هایی که می توانست انجام شود
را به او نشان دادم و سپس او گفت: "کمتر، این بیشتر است" اما او منظورش چیزی
جدای آنچه بود که من انجام دادم."
میس بارها و بارها به این عبارت برگشت و
با اشاره به تلاش های بعدی خود برای تقلیل و خالص سازی ساختمان ها و اجزای آنها به
اشکال ساده، این عبارت را خودْ ساخته کرد، یعنی مرحله ای که هنر و تکنیک (هندسه و
ماده) در بیانِ ساختاریِ ترغیب کننده تری نسبت به چیزی بکه هرنس، استاد سابقش به
دست آورده بود، ادغام می شدند.