معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1448
جشن نامه اتووود   - 21
منظر شهری   - 1439
معماری و ادبیات   - 21
نظریه معماری   - 1079
معماری کوچک مقیاس   - 21
طراحي داخلي   - 997
معماری و گیم   - 20
سازه های شهری   - 925
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 909
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 852
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 831
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 777
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 773
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 765
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 704
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 640
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 614
معماری و هوش مصنوعی   - 15
معماری پایدار   - 558
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
منتقدان معماری   - 530
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
آرمان شهرگرایی   - 510
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 497
معماری جنگلی   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 497
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 484
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری تندیس گون   - 477
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 474
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری شمایل گون   - 438
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
آینده گرایی   - 422
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 413
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 408
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
توسعه پایدار   - 396
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 362
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 345
معماری بیابانی   - 8
معماریِ توسعه   - 339
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 8
معماری سبز   - 333
طراحی مُد   - 7
طراحی نئولیبرال   - 323
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری پست مدرن   - 318
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 287
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 277
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 264
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 263
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 259
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 255
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 246
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 239
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 233
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 233
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 223
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 207
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 203
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 199
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن عمومی   - 198
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر انتزاعی   - 191
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
گرافیک   - 169
طراحی و پناهجویان   - 7
فضای منفی   - 166
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
معماری خوانی   - 7
مسکن روستایی   - 147
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 139
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ژاپن   - 133
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
ترسیمات معماری   - 129
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 119
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 118
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 113
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 92
معماری مصر   - 5
معماری مذهبی   - 87
فرهنگ نفت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری فاشیستی   - 83
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 81
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 79
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
اقتصادِ فضا   - 79
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 69
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
فیلوکیتکت   - 67
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
گفت و گو با مرگ   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری هند   - 66
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری چین   - 66
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
ویرانه ها   - 62
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
مدارس معماری   - 55
پداگوژی انتقادی   - 3
زاغه نشینی   - 52
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 52
آنتروپوسین   - 3
پداگوژی   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری فضای داخلی   - 51
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 48
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و رسانه   - 46
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 43
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 41
عبور از مرحله جنینی   - 2
هنر روسیه   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
جهان علمیْ تخیلی   - 33
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و روانشناسی   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
بحران آب   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری و نقاشی   - 29
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری مجازی   - 23
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 32
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 42
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 6
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 56
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 26
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 146
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 8
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 54
پییر ویتوریو آئورلی   - 12
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 30
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 6
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 28
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 6
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 102
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 31
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 191
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 18

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -808
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -395
گالری   -87
فرهنگی   -335
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -255
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -163
ویلا   -8
تفریحی   -162
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
فضاهای عمومی موفق شهری چگونه شکل می گیرند؟
اتووود سرویس خبر:   سام شيخي
1399/04/09
مـنـــــــبـع : https://www.archdaily.com/914616/what-makes-a-great-public-place
تعداد بازدید : 293

فضاهای عمومی بی نقص، مکانهایی برای برگزاری جشن ها هستند، تبادلات اجتماعی و اقتصادی در آنجا اتفاق می افتند، دوستان به یکدیگر می پردازند و فرهنگ ها در هم می آمیزند. آنها " ایوان های جلوی" مؤسسات عمومی، کتابخانه ها، استادیوم های سرپوشیده و مدارس هستند جایی که ما با یکدیگر و حاکمیت در تعامل هستیم. وقتی این فضاها به خوبی کار کنند، آنها به عنوان صحنه ای برای زندگی عمومی ما به کار می روند، اما چه چیزی باعث می شود بعضی از این مکان ها موفق شوند در حالی که برخی دیگر شکست می خورند؟

در ارزیابی هزاران فضای عمومی در سراسر جهان، موسسه PPS (Project for Public Places) نشان داد که برای موفقیت، این فضاها معمولاً چهار کیفیت زیر را به اشتراک می گذارند:

آنها در دسترس هستند، مردم در آنجا مشغول فعالیت هستند، فضا راحت است و از منظر خوبی برخوردار است و سرانجام، یک مکان اجتماعی است،‌ جایی که افراد با یکدیگر ملاقات می کنند و هنگام بازدید یکدیگر را پذیرا می شوند. PPS یک نمودار را به عنوان ابزاری برای کمک به مردم در داوری هر مکان ارائه داده است که در پیوست این متن مشاهده خواهید کرد.

تصور کنید که دایره مرکز روی نمودار مکان خاصی است که شما می شناسید. یک گوشه خیابان، یک زمین بازی و یا یک بازارچه در خارج از یک ساختمان، شما می توانید آن مکان را با توجه به چهار معیار در حلقه نارنجی ارزیابی کنید. در حلقه بیرونی معیارهای اصلی، تعدادی از جنبه های شهودی یا کیفی وجود دارند که می توان به وسیله آنها یک مکان را قضاوت کرد. حلقه بیرونی بعدی جنبه های کمّی را نشان می دهد که می توان با آمار یا تحقیقات آنها را سنجید.

 

دسترسی و پیوندها

شما می توانید دسترسی یک مکان را با استفاده از ارتباطات آن با محیط اطراف، چه از لحاظ بصری و چه فیزیکی، قضاوت کنید. یک فضای عمومی موفق به راحتی قابل دستیابی است و همینطور از فاصله دور و نزدیک قابل رؤیت است. حاشیه های یک فضا نیز حائز اهمیت است. به عنوان مثال، یک ردیف از مغازه ها در امتداد خیابان جالب تر و به طور کلی ایمن تر از دیوارهای بی در و پیکر و یا تکه زمین های خالی هستند. فضاهای قابل دسترس، بازده بالایی به لحاظ پارک خودرو ها دارند و به صورت ایده آل برای حمل و نقل عمومی راحت هستند.

 

سؤالاتی که باید در بحث دسترسی و پیوندها در نظر گرفته شوند:

·         آیا می توانید فضا را از فاصله دور مشاهده کنید؟ محیط داخلی آن از بیرون قابل مشاهده است؟

·         آیا ارتباط خوبی بین فضا و ساختمانهای مجاور وجود دارد یا اینکه با دیوارهای خالی احاطه شده است؟ آیا ساکنین ساختمانهای مجاور از این فضای استفاده می کنند؟

·         آیا مردم به راحتی می توانند تا این مکان پیاده روی کنند؟ یا ناچارند مابین ماشین های در حال حرکت به سرعت عبور کنند؟

·         آیا پیاده روها به مناطق مجاور منتهی شده و از آنها عبور می کنند؟

·         آیا فضا برای افراد دارای نیازهای خاص کارایی دارد؟

·         آیا جاده ها و مسیرهای عبور و مرور از طریق فضا، افراد را به جایی که مایل هستند می رساند؟

·         آیا افراد می توانند از گزینه های مختلف حمل و نقل مانند قطار، اتوبوس، ماشین، دوچرخه و غیره، برای رسیدن به این مکان استفاده کنند؟

·         آیا ایستگاه های حمل و نقل در کنار مقاصدی مانند کتابخانه، دفاتر پست، ورودی پارک ها و غیره واقع شده اند؟

 

راحتی و شمایل

اینکه یک فضا راحت باشد و خودش را خوب نشان دهد، به عبارتی تصویر خوبی داشته باشد، کلیدی برای موفقیت است. راحتی شامل درک درستی از ایمنی، پاکیزگی و در دسترس بودن مکانهایی برای نشستن است. اهمیت ایجاد انتخاب برای نشستن افراد در جایی که دوست دارند عموما دست کم گرفته می شود.

 

سؤالاتی که باید در مورد راحتی و شمایل در نظر بگیرید:

·         آیا این مکان تصویر ابتدایی خوبی ایجاد می کند؟

·         آیا زنان بیشتری از مردان وجود دارند؟

·         آیا فضاهای کافی برای نشستن وجود دارد؟ آیا صندلی ها در مکان های مناسبی قرار دارند؟ آیا افراد دارای انتخاب مکانهایی برای نشستن چه در زیر آفتاب و چه در سایه هستند؟

·         آیا فضاها تمیز و فاقد زباله هستند؟ چه کسی مسئول نگهداری است؟ آنها چه کار می کنند؟ چه زمانی؟

·         آیا در منطقه احساس امنیت وجود دارد؟ آیا حضور نیروهای امنیتی حس می شود؟ اگر چنین است، این افراد چه می کنند و چه زمانی در حال خدمت هستند؟

·         آیا مردم زیاد عکس می گیرند؟ آیا موقعیت های زیادی برای عکاسی در دسترس است؟

·         آیا وسایل نقلیه بر استفاده عابران از فضا مسلط هستند، یا از ورود آنها به راحتی به فضا جلوگیری می کنند؟

·         آیا وسایل نقلیه بر استفاده عابران از فضا چیره هستند یا از ورود راحت آنها به فضا جلوگیری می کنند؟

 

کاربرد ها و فعالیتها

فعالیت ها بلوک های اصلی ساختمان یک مکان هستند. وجود فعالیت مناسب دلیلی برای رفت و آمد افراد به این مکان ها می شود. هنگامی که فعالیتی برای انجام دادن وجود ندارد، یک فضا خالی از سکنه می شود و این موضوع به طور کلی یک نقص بزرگ را نشان می دهد.

 

اصولی که باید در ارزیابی کاربردها و فعالیتهای یک مکان در نظر داشته باشید:

·         هرچه فعالیت های بیشتری انجام شود و افراد فرصتی برای شرکت در آن داشته باشند بهتر است.

·         تعادل خوبی بین حضور زن و مرد و امکاناتشان وجود داشته باشد.

·         افراد در سنین مختلف توانایی استفاده از فضا را داشته باشند به طور مثال افراد بازنشسته و افراد دارای فرزندان خردسال قادر باشند در طی روز در زمانی که دیگران مشغول کار هستند از فضا استفاده کنند.

·         از این فضا در طول روز استفاده شود.

·         فضایی که هم به صورت فردی و هم گروهی از آن استفاده می شود بهتر از فضایی است که تنها به صورت فردی استفاده می شود زیرا این بدان معناست که مکان هایی برای نشستن افراد با دوستان وجود دارد، معاشرت بیشتری وجود دارد و سرگرم کننده تر است.

·         تعیین کننده نهایی موفقیت یک مکان، به چگونگی مدیریت آن وابسته است.

 

سؤالاتی که باید در مورد کاربردها و فعالیتها در نظر گرفته شود:

·         آیا افراد از این فضا استفاده می کنند یا فضا خالی است؟

·         آیا توسط افراد در سنین مختلف استفاده می شود؟

·         آیا افراد به صورت گروهی هستند؟

·         چند نوع فعالیت مختلف وجود دارد به طور مثال افرادی که قدم می زنند، می خورند، بیس بال بازی می کنند، شطرنج، استراحت می کنند و می خوانند؟

·         کدام قسمت های فضا استفاده می شود و کدام ها خیر؟

·         آیا فعالیتی برای انجام دادن وجود دارد؟

·         آیا مدیریتی وجود دارد؟ یا می توانید تشخیص دهید کسی مسئول این فضا است؟

 

معاشرت

دسترسی به این کیفیت امری دشوار است، اما پس از دستیابی به آن، به یک ویژگی غیرقابل تصور تبدیل می شود. مردم دوستان را می بینند، با همسایگان خود ملاقات می کنند و با آن ها احوالپرسی می کنند و در تعامل با غریبه ها احساس راحتی می کنند. آنها به مکان و فعالیت هایی که احساس دلبستگی به جامعه را تقویت می کند تمایل دارند.

 

سؤالاتی که باید در مورد معاشرت در نظر گرفته شود:

·         آیا این جایی است که شما برای ملاقات با دوستانتان انتخاب می کنید؟ آیا دیگران در اینجا با دوستان خود قرار ملاقات می گذارند یا تنها به صورت اتفاقی با آنها برخورد می کنند؟

·         آیا به نظر می رسد که مردم با چهره یکدیگر را می شناسند یا با اسم؟

·         آیا مردم دوستان و نزدیکان خود را برای دیدن مکان با خود می آورند یا با غرور به یکی از ویژگی های آن اشاره می کنند؟

·         آیا مردم لبخند می زنند؟ آیا مردم با یکدیگر ارتباط چشمی برقرار می کنند؟

·         آیا مردم از مکان به طور مرتب و به صورت دلخواه استفاده می کنند؟

·         آیا ترکیبی از سنین و گروه های قومی که عموماً انعکاسی از جامعه هستند، وجود دارد؟

·         آیا مردم وقتی زباله ای می بینند، تمایل به برداشتن آن دارند؟





حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

از فضای بنجل تا فضای امید؛ عبور از فضاهای دروازه ای و شکستن گتوئیزیشن: گلف زاغه ای
بیست بنا...ـ علیرضا تغابنی ـ از خوشه هایی در اسمان تا ویران سازی دوباره هیروشیمای آراتا ایسوزاکی
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر . قسمت دوم
محدودیت های یوتوپیا؛ چاینا میه ویل. قسمت اول
طراحی در 2018 به روایت آلیس راستورن . قسمت پنجم
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group