معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1553
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 23
منظر شهری   - 1468
معماری مجازی   - 23
نظریه معماری   - 1098
طراحی مُد   - 22
طراحي داخلي   - 1036
معماری بیابانی   - 21
سازه های شهری   - 938
جشن نامه اتووود   - 21
تکنولوژی ساخت   - 926
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری حوزه عمومی   - 869
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
مرزهای معماری   - 850
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
نگاه نو به سكونت   - 810
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
نظریه شهری   - 790
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 783
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری و سیاست   - 746
معماری ـ موسیقی   - 17
کلان سازه   - 659
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری مدرن   - 642
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری پایدار   - 591
شهرهای در حرکت   - 15
آرمان شهرگرایی   - 537
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 534
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 521
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 519
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 507
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 504
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
آینده گرایی   - 489
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 486
بی ینال ونیز   - 10
معماری تندیس گون   - 486
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری شمایل گون   - 448
درس گفتارهای اتووود   - 9
باز زنده سازی   - 433
معماری خوانی   - 9
توسعه پایدار   - 428
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 422
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 366
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 356
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 354
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 345
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 334
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری پست مدرن   - 330
معماری تخت جمشید   - 8
تغییرات اقلیمی   - 310
منبع شناسی اتووود   - 7
اتووود کلاسیک   - 299
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 275
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری محلی   - 270
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 270
فرهنگ نفت   - 7
بدنه سازی شهری   - 269
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 264
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 263
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 259
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 247
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 245
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 244
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 228
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 223
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 215
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 214
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 200
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 197
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 178
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 174
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 155
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری و فاجعه   - 155
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
مسکن روستایی   - 154
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 152
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 140
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 136
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ایران   - 125
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
بلندمرتبه ها   - 119
پداگوژی انتقادی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 101
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 6
اقتصادِ فضا   - 93
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری فاشیستی   - 87
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری مذهبی   - 87
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
مدرنیته؛ از نو   - 87
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
معماری و رسانه   - 83
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اکسپو   - 79
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
فیلوکیتکت   - 75
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری فضای داخلی   - 74
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 73
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 72
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 72
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 70
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
ویرانه ها   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 67
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری پراجکتیو   - 60
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
مدارس معماری   - 58
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
پداگوژی   - 56
بلوپرینت   - 4
زاغه نشینی   - 54
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری دیجیتال   - 52
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 51
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
باشگاه مشت زنی   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و روانشناسی   - 44
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
جنبش متابولیسم   - 43
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
باهاوس   - 41
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری و نقاشی   - 40
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 39
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
بحران آب   - 39
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و ادبیات   - 36
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 36
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
آنتروپوسین   - 31
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و گیم   - 24
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری جنگلی   - 23
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 23
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 12
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 46
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 17
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 4
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 61
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 149
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 10
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 109
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 32
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 7
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -829
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -426
گالری   -88
فرهنگی   -339
هتل   -79
پاویون   -270
ورزشی   -67
موزه   -258
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -235
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -168
ویلا   -12
تفریحی   -166
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -142
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -2
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
روسیه قرن بیست و یکم از لنز معماری یا چرا ولادیمیر پوتین از ستونها ی [عظیم و کلاسیک] خوشش می آید
اتووود سرویس خبر:   جواد ماه صفت
1399/04/13
مـنـــــــبـع : https://www.archdaily.com/587275/why-putin-likes-columns-21st-century-russia-through-the-lens-of-arc
تعداد بازدید : 599

در آگوست سال 1932، استالین درحال گذران تعطیلات در سوچی، یادداشتی از افكار خود را در مورد ورود به مسابقه طراحی كاخ شوروی که بنایی تاریخی هرگز ساخته نشده بود، برای لنین و مركز حكومتی فرستاد. وی در این یادداشت طرح مورد نظر خود را انتخاب کرد، کیک عروسی عظیمی از جنس برج که با مجسمه بلند 260 پایی (79 متری) از لنین که توسط بوریس یوفان طراحی شده بود. هشتاد سال بعد، سوچی بار دیگر میزبان هوی و هوس معمارانه رهبر قدرتمند روسیه برای بازی های المپیک زمستانی سوچی 2014 شد. یک بزرگنمایی؟ شاید. اما تقارن خوبی با آن دارد.

معماری همیشه بهترین راه برای تاثیرگذاری ایدئولوژی ها بوده است و روسیه یکی از بهترین جاهای جهان برای دیدن این موضوع است. در دو قرن گذشته نه تنها شاهد گذار روسیه بین اشکال حکومتی (استبداد تزاریستی به جمهوری موقت، سپس به سیستم اتحاد جماهیر شوروی و پس از آن به جمهوری) هستیم بلکه شاهد تاثیرگذاری لحن حکومت نیز هستیم که همانقدر بر میراث معماری آن دوره اثر داشته است. سبک های احیایی دهه 1880روسیه، تحت سلطنت غرب گرایانه بیشتر در 30 سال قبل تر، غیرقابل تصور است و به همین ترتیب عظمت سبک های استالینیستی در دوره خروشچف معنایی نداشت.

در حقیقت به گفته سرگئی مدودف، این امر می تواند در 22 دوره منظم فرهنگ روسیه رسمیت یابد، و بین آنچه او آن را "فرهنگ عمودی" و "فرهنگ افقی" می نامد، عوض می شود. دوره های "افقی"، زمان های لیبرالیسم نسبی هستند و با سبک های معماریی مشخص می شوند که بر افق تأکید می کنند: خطوط سفت و سخت نئو کلاسیک، اشکال هندسی ساختارگرایی و غیره. این جنبه افقی معماری مانع از ساختمانهای بلند نمی شود، چون بر جادار بودن و جنبه انسانی معماری تأکید دارند و بر شیشه و گشایش ساختارگرایی. در ضمن، دوره های "عمودی"، سرکوبگرتر و دارای معماری عمودی با ارزش هستند؛ تأثیرات گوتیک و الهامات نئوبیزانسی از اواسط قرن 19 و البته استالینیسم. نهایتی در عمودی بودن.

البته این احتمالاً ارزشمندترین چارچوبی نیست که بتواند فرهنگ روسی را به درستی تحلیل یا درک کند، اما این امر مستلزم درک این موضوع است که فضا به روشی کاملاً متفاوت در روسیه درک شده است. به عنوان مثال، این جنبه های معماری می تواند به یک تمایل اجتماعی برای جامعه ای برابرتر– یک جامعه افقی – تعبیر شود و یا اهمیت بیشتری بر ارزش سلسله مراتب و ثبات در فرهنگ عمودی آنها را یادآور شود.

با نگاهی به کاخ طراحی شده در اتحاد جماهیر شوروی، همه چیز در آن برای جلب توجه چشم به سمت بالا طراحی شده است. کلونادهای بلند، سقف های مزین خود را از بین برده و با پله هایی جایگزین شده اند که از شکل ساختمان تقلید می کنند، یک زیگورات از ستون هایی که در مجسمه دل انگیزی از لنین با حرکتی به سمت بالا، به اوج خود می رسد. طبق گفته مدودف، این تمرین از نظر عمودی بودن شبیه به کلیسای جامع مسیح منجی است که در سال 1883 به عنوان بلندترین کلیسای ارتدکس جهان جایگزین و به پایان رسید. هر دوی این ساختمان ها کاملاً عمودی هستند، نه تنها در طراحی بلکه در فلسفه. کلیسای ارتدوکس و سلسله مراتبی روس که کلیسایی ایالتی بود، اواخر قرن نوزدهم در مخالف با ضد کلیسایی های معروف ایستاد، و کاخ شوروی ها قرار بود نه تنها نمایندگان شوروی بلکه ارگان های دولت را در خود جای دهند؛ به معنای واقعی کلمه، مردم تابع دولت سلسله مراتبی بودند.

اینطور که به نظر می رسد چندان مسخره نیست که ارتباطی بین این دو ساختمان مطرح کرد - خصومت مارکسیستی با دین، به لطف محبوبیت نقل قول مارکس  به "مسکّن توده ها" مشهور است، اما فرهنگ اولیه شوروی به جای اینکه آن را به کلی از بین ببرد، پر از ایده ی آیین همکاری است. به عنوان مثال، ستارگان کمونیستی در کلیساها، به جای صلیب ها نشستند یا بر روی کلیساها قرار گرفتند و فیلمساز مشهور انقلابی، سرگئی آیزنشتاین، تا آنجا پیش رفت تا فیلمی بسازد که غارتگرانِ کمونیست در کلیساها، ​​با اداهای مذهبی که به خود گرفته اند، تیر می خورند و سرشان، جایگزین سرِ قدسین می شود. این پیام به اندازه کافی واضح است: مردم، جایگزین قدسین شدند. البته این یک پیام کاملاً ضد سلسله مراتبی است و جای تعجب نیست که این فیلم در فرهنگ "عمودی" اواخر دهه 1930 توسط مسئولان سرکوب شد. همچنین جای تعجب نیست که پرتره های لنین و استالین که به سبک آیکون های مذهبی آویزان بودند، جایگزین ایده افراد عادی به عنوان مقدسین جدید شد.

 

با نگاهی به معماری معاصر روسیه و طراحی شهری اش، می توان حس آشنایی داشت. کاخ شوراهای برجسته اتحاد جماهیر شوروی، هرگز ساخته نشد. سرانجام زمینی که برای این کار در نظر گرفته شد، تحت نظر خروشچف تبدیل به استخر عمومی شدند (مفهومی که از نظر طراحی و هدف کاملاً "افقی" است) اما این زمین نیز در نهایت مستقیما با احداث کلیسای جامعِ مسیحِ منجی، جایگزین شد که در سال 2000 تقدیر شده و به سرعت تا زمان آخرین تزار یعنی نیکلاس دوم و خانواده اش، بااهمیت شمرده می شد. این نه تنها نشانگر گرایش به سمت معماری و فرهنگ عمودی است، بلکه تاکیدی به استدلال برخی از متحصصانی مثل سرگئی سلیانف است که این ایده را طرح کرده اند که آگاهی روسیه بر مبنای یک مأموریت دینی و مکانی منحصر به فرد در جهان، که بعضی اوقات در معرض وسوسه کسانی است که برای ایجاد یک دولت امپریالیستی، قدرت دارند: پیتر کبیر و روسیه اروپایی در قرن 18 و اوایل قرن نوزدهم، کلیسای ارتدکس را که آخرین باقی مانده ی "واقعی" کلیسا، پس از سقوط دولت و کلیسای ارتدکس بیزانس به حساب می آمد؛ و اتحاد جماهیر شوروی در ابتدا مذهب را انتخاب كرد و سپس كوشید آن را كاملاً به نفع باور به آینده ای جدید و روشنِ سوسیالیستی، تعالی بخشند. ایمان مردم از رسالت ملی به ایمان به دولت انتقال یافت. این ارتباط خوبی با ایده معماری سرکوبگرانه و لیبرال برقرار می کند، و همزمان با وقایع روسیه در حالی که پوتین در قدرت بوده است تناسب دارد.

با بحران های دیپلماتیک در خاورمیانه و اروپای شرقی و تحریم هایی که باعث ایجاد جدایی بین غرب و روسیه شدند و قوانین اخیر که برای حفظ "ارزش های خانوادگی سنتی" و همچنین بهبود چشمگیر در روابط بین کلیسای ارتدکس روسیه و کرملین تصویب شده است (با توجه به اینكه 23000 كلیسا تحت نظارت پوتین بازسازی شده اند) به نظر می رسد پوتین تلاشش را بر زنده كردن روسیه در قالب یک هویت فرهنگی بی نظیر با رسالتی ملی متمرکز ساخته. در نتیجه ما از معماری احیایی سوچی برخورداریم  که با استفاده از رنگ های پاستیل از سبک باروکِ زمانِ پیتر کبیر و سقف های سبک امپراتوری به عنوان بیانی بصری از رسالتش بود. به موازات آن، ابرآسمان خراش ها در مرکز تجارت جهانی مسکو و جاهای دیگر در روسیه توسعه یافته، چشم را به سمت نماهایشان کشیده و به آسمان می برند. این البته این ایده مدودف را شدیدا به عرش می برد، اما به عنوان بخشی از روندهای دیگر می تواند نشانگر تمرکزی مجدد بر ارزش و تحمیل فرهنگ عمودی باشد و همچنین ایفای نقش در بحث گسترده تری در مورد فضای عمومی در تحولات مدرن. مهمتر از همه تلاش برای توسعه سریع مسکو، انتقادات زیادی به همراه داشته. این اولین باری نیست که سعی در بازسازی مسکو صورت گرفته است، و این به خودی خود لزوما چیز بدی نیست. بسیاری از شهرها کاملاً بازسازی شده اند، اما صحبت از احساس تازه ای از نفس ملی و همچنین قدرت مرکزی قوی است.

جایگزینی ساختارگرایی لیبرال - شفافیت و همه دیوارهای شیشه ای، شکسته شدن موانع و فضای باز - با استالینیسم، یک ایدئولوژی خالص نبود. به درستی بسیاری از بناهای ساختارگرایان به خوبی برای آنچه طراحی شده بودند، مناسب نبودند، اما این امر به نوبه خود تغییر واضح و نو و تازه ای در مسیر روسیه بود. آیا اکنون تغییری مشابه در معماری روسیه قابل مشاهده است؟

طرح پیشنهادی کاخ شوروی توسط بوریس یوفان


مرکز تجارت جهانی مسکو 2011


ساختمان "کتلنیچسکایا" از مثال های سبک کیک عروسی استالینی


سنتر پیشنهادی لاختا


کلیسای مسیح منجی، قبل از تخریب


دهکده المپیک سوچی




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

چقدر آب می خورید؟!
کتابخانه اتووود ـ بحران شهری جدید ـ ریچارد فلوریدا؛ ریشه یابی در فضاهای بازتابی
کتابخانه اتووود ـ لاس وگاس در آینه ی جلو ـ مارتینو استیرلی
زیباشناسی پیکره تراشانه و پدیدارشناسانه مستراح
درسهایی از سال کوویدی به روایت یووال نوح هراری
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group