معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1601
جشن نامه اتووود   - 21
منظر شهری   - 1507
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
نظریه معماری   - 1103
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
طراحي داخلي   - 1065
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
سازه های شهری   - 962
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
تکنولوژی ساخت   - 941
پردیس ویترا   - 18
معماری حوزه عمومی   - 894
معماری ـ موسیقی   - 18
مرزهای معماری   - 871
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 844
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 809
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
نظریه شهری   - 802
شهرهای در حرکت   - 15
معماری و سیاست   - 768
معماری بایومورفیک   - 15
کلان سازه   - 674
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
معماری مدرن   - 653
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری پایدار   - 617
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
آرمان شهرگرایی   - 550
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 535
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 534
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
منتقدان معماری   - 534
بی ینال ونیز   - 10
معماری منظر   - 532
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 526
معماری اروپا   - 10
طراحی صنعتی   - 523
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 504
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری تندیس گون   - 487
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری شمایل گون   - 452
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
توسعه پایدار   - 450
درس گفتارهای اتووود   - 9
باز زنده سازی   - 449
معماری خوانی   - 9
هنر مدرنیستی   - 427
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 383
معماری تخت جمشید   - 8
معماری یادمانی   - 373
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 358
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 356
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 351
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 334
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 332
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 302
عبور از مرحله جنینی   - 7
محوطه سازی   - 285
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
گرمایش زمین   - 281
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 277
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 276
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 274
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری ارزان   - 270
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 255
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری تجربی   - 255
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 255
فرهنگ نفت   - 7
معماری انتقادی   - 251
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
زنان و معماری   - 234
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 232
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 228
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 216
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 202
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 201
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 194
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 185
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 163
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 162
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 156
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر گفت و گو   - 155
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ژاپن   - 144
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
ترسیمات معماری   - 143
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری ایران   - 136
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
اقتصادِ فضا   - 125
پداگوژی انتقادی   - 6
بلندمرتبه ها   - 124
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری و رسانه   - 119
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 112
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری فضای داخلی   - 97
اکنی استودیو   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 89
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری مذهبی   - 87
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 82
اتووودْ آبزرور   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 76
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
فیلوکیتکت   - 75
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 75
بلوپرینت   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویرانه ها   - 73
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری چین   - 72
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری هند   - 67
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری پراجکتیو   - 64
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 60
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 59
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
پداگوژی   - 57
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری دیجیتال   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
زاغه نشینی   - 54
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 50
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و روانشناسی   - 47
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 45
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 3
بحران آب   - 44
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 44
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 44
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری و نقاشی   - 43
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 43
فیلم های اتووود   - 2
هنر روسیه   - 40
اکسپوی دبی. 2020   - 2
معماری جنگلی   - 40
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
آنتروپوسین   - 40
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و ادبیات   - 39
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری کوچک مقیاس   - 39
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
طراحی مُد   - 32
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری و گیم   - 27
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری بیابانی   - 26
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری مجازی   - 24

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 13
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 51
سوزان سانتاگ   - 10
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 17
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 69
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 13
لُکُربُزیه   - 150
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 31
هرزوگ دی مورن   - 31
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 4
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 10
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 115
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 34
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 6
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -841
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -444
گالری   -94
فرهنگی   -344
هتل   -79
پاویون   -279
ورزشی   -67
موزه   -262
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -238
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -173
ویلا   -23
مسکونی ـ تجاری   -170
مجموعه های مسکونی   -6
اموزشی   -143
زاغه نشینی   -5
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -2
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
پارازیت ساخته بونگ جون هو؛ از توپوس های دیده نشدن تا وانموده ها و توپوگرافی های پنهان شدن
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1399/04/19
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود. نوشته ی سپهر امیدوار
تعداد بازدید : 940

در این نوشتار خطر لو رفتن داستان وجود دارد.


آنچه در فیلم "پاراسایت" آخرین ساخته  بونگ جون هو در معرض مستقیم بیننده نیست و درنگاه اول احتمالا درک نمی‌شود اما یکی از بنیان های اصلی فیلم به شمار می‌رود، مسئله  "پنهان‌کاری" است. شخصیت‌های اصلی فیلم، همگی در حال پنهان کردن رازی در سینه خود، نقش بازی کردن و یا وانمود کردن هستند و همه چیز به یک دروغ بزرگ تبدیل شده است.

اولین نشانه پنهان‌کاری از آنجایی آغاز می‌شود که خانواده کیم در ارتباط با دوست کی وو (پسر خانواده) حقیقتی را درباره خودشان بازگو نمی‌کنند (بهش گفتی که بابات بیکاره؟). این دیالوگ یا اتفاق به نظر ساده، نشانه اولیه برای ورود به دنیای پررمز و راز و پر از پنهان‌کاری فیلم است.

کمی بعدتر و به‌ترتیب کی وو، کی جونگ (دختر خانواده کیم)، کی تانگ (پدر خانواده کیم) و چونگ سوک (مادر خانواده کیم) هر یک به نحوی وارد زندگی خانواده پارک می‌شوند و رازهایی را پنهان می‌کنند. علاوه بر آن‌ها خدمتکار خانه راز بزرگ‌تری (زندگی 4 ساله شوهرش در زیرزمین خانه) را از خانواده  پارک مخفی می‌کند و همینطور  دونگ ـ ایک (پدر خانواده پارک) رازی را ازهمسرش(که در دو صحنه کلیدی کیم کی تانگ به آن اشاره می کند) پنهان می‌کند و پارک دو سانگ(پسر خانواده پارک) آنچه را که سال ها پیش در جشن تولدش دیده و یا با زبان مورس فهمیده بود، از خانواده اش پنهان نگه می‌دارد.

 سلسله مراتب پنهان‌کاری یکی از ایده‌های اصلی (کانسپت) فیلم است. اما بونگ جون هو کارگردان فیلم در مقام یک خالق اثر چگونه و با چه روش‌هایی این پنهان‌کاری را به ما نشان می‌دهد؟ 
به جز اتفاقات رخ داده در داستان، بونگ جون هو چگونه از قاب‌بندی‌ها و ترکیب‌بندی‌ها استفاده می‌کند تا پیام/درون‌مایه فیلمش را از طریق فرم اثر در ذهن بینندگانش تثبیت کند و از همه مهم‌تر اینکه چگونه این کار را به وسیله معماری خانه انجام می‌دهد؟ آن هم خانه‌ای که در واقعیت وجود ندارد و فقط برای این فیلم، طراحی و ساخته شده است.
چگونه در چنین خانه‌ای (که حتی از بیرون، فضای داخلی آن به راحتی دیده می شود) این حس را به مخاطب القا می‌کند و در هر گوشه‌ای از این خانه جایی برای پنهان شدن کاراکترهای داستانش ایجاد می‌کند؟ 
در واقع  بونگ جون هو با کمک معماری و تکنیک‌های سینمایی و قاب‌ها و موتیف‌ها یا نقشْ مایه ها، عناصر خانه را به صورت بدنْ‌مندـ در نسبت‌شان با پنهان شدن بدن‌هاـ معرفی می‌کند. عناصری که بیش از هر چیز بر "پنهان بودگی"یا "پنهان شدن" تاکید می‌کنند.

تناقض اصلی در همین نکته است. بونگ جون هو(کارگردان) به کمک طراح تولید‌(پروداکشن دیزاینر) و طراح صحنه(کاستوم دیزاینر) فیلم برای القای این مفاهیم چالشی برای خود ایجاد کرده‌اند و خانه‌‌ای را با شمایل یک خانه مدرنیستی، با پلان آزاد و تعداد کمی جداره‌های سنتی طراحی کرده.خانه یک خانه مدرنیستی، با پلان آزاد و تعداد کمی جداره‌های سنتی است که گشودگی اتاق‌ها و ادغام فضاها در یکدیگر از ویژگی‌های اصلی آن است. خانه، تشکیل شده از حوزه‌هایی است که مرز مشخصی ندارند و به هم تبدیل می‌شوند و پنجره‌هایی دارد که فقط روزنه‌هایی برای ورود هوا نیستند و درواقع شیشه‌های سرتاسری و امتداد یافته‌ای هستند که همزمان نزدیکی و فاصله، حریم خصوصی و نفی آن، ارتباط و عدم ارتباط را القا می‌کنند و امکان دیدن چشم انداز را ایجاد می‌کند. به تعبیر بودریاری می‌توان گفت "خانه‌های شیشه‌ای مدرن به بیرون باز نیستند بلکه جهان بیرون یعنی طبیعت و منظره است که به لطف شیشه و انتزاع شیشه ـ در این فیلم پنجره سرتاسری رو به حیاط خانه خانواده پارک ـ به خلوت و حریم خصوصی و کل جهان در سپهر خانه در قالب نمایش وارد می‌شود.". از موارد دیگری که این نشانه‌ها دیده می‌شود، در سکانس مراسم تولد است که حیاط خانه به صحنه نمایش تبدیل می‌شود و همه دوستان و اعضای خانواده در نقش سرخپوست‌ها ـ باز هم وانمود کردنی دیگر ـ در آن نقش بازی می‌کنند و یون گیو (مادر خانواده پارک) نیز به چونگ سوک می‌گوید که جوری صحنه را بچیند تا چادر پسرش در وسط و تمام میزها اطراف باشند (آماده‌سازی صحنه نمایش). یا در سکانس کلیدی و پر تعلیق دیگری که پدر و مادر خانواده پارک تصمیم می‌گیرند تا صبح روی مبل بخوابند و پسرشان را در حیاط خانه مشاهده کنند و یا سکانس عیاشی خانواده کیم در اتاق نشیمن و آغاز باران و مشاهده رعد و برق بیشتر، بر این نکته تاکید می‌شود (تصویر شماره 1).

راه حل بونگ جون هو برای مقابله با این تناقض خود‌‎‍­‎‎‌خواسته و خود‌‌‎‌ساخته، استفاده هوشمندانه از المان‌ها و عناصر خانه است. ستون‌ها، دیوارها، درها و مبلمان خانه (که بعضی از مبلمان خانه نیز به صورت اختصصاصی برای این فیلم طراحی و ساخته شده‌اند) جدا از کارکردشان یا به فضاهایی برای پنهان شدن کاراکترها تبدیل می‌شوند و یا به المان‌هایی که کارگردان عامدانه کاراکترهایش را برای مدتی کوتاه پشت آن‌ها ناپدید می‌کند و دوباره نشانمان می‌دهد و با استفاده از این موتیف و تکنیک، چشم مخاطبان را به "ندیدن" عادت می‌دهد و فرم در فیلم پاراسایت به عاملی برای انتقال مفهوم درونی فیلم تبدیل می‌شود.

یکی از مهم‌ترین موتیف‌های تکرارشونده فیلم، نمایی است که از اتاق نشیمن رو به اتاق غذاخوری و پله‌ای که به طبقه بالا می‌رود گرفته می‌شود و هربار در این صحنه المان دیوار عامل مخفی شدن کاراکترها (مخفیانه گوش دادن یا پنهان شدن پشت آن) می‌شود و ستون تبدیل به المانی می‌شود که کاراکترها در حرکتشان به سمت طبقه بالا یا پایین، یک بار پشت آن پنهان می‌شوند، دیده می‌شوند و دوباره ناپدید می‌شوند (تصویر شماره 2). در بخش نهایی فیلم نیز دو بار این صحنه را با زاویه دوربین و ترکیب‌بندی کاملا یکسان اما کاراکترهای متفاوت می‌بینیم. در هر دو صحنه  فیگور یا فیگورها به سمت دوربین می‌آیند، از کادر خارج می‌شوند و همزمان با خروج آن‌ها، فیگوری در بکگراند از طبقه بالا دیده می‌شود، پشت ستون پنهان می‌شود و دوباره دیده می‌شود (تصویر شماره ۳). چند دیوار سرتاسری و بلند هم در خانه وجود دارد که در سکانس‌های مختلف فیلم مکانی برای پنهان شدن می‌شوند. دیوارها طوری نشان داده می‌شوند که در جایی یک نفر و در جایی دیگر کل یک خانواده (چه خانواده کیم و چه خدمتکار و شوهرش) را پشت خود جا دهند (تصویر شماره4).

موتیف بعدی، بالا یا پایین رفتن از پله‌ها در نیم‌طبقه‌هاست با تاکید بر آنکه از ابتدا مشخص نباشد چه کسی در حال آمدن است و به تدریج سر یا بدن فیگور نمایان شود (تصویر شماره 5).  عنصر پله در اکثر سکانس‌ها یا به پنهان شدن کاراکترها کمک می‌کند (خودش تبدیل به فضای پنهان شدن می‌شود) یا به مسیری برای پنهان شدن تبدیل می‌شود (سیرکولاسیونی برای رسیدن به فضای پنهان شدن). پله‌ای که به زیرزمین مخفی(خانه همسر خدمتکار) می‌رسد از نوع اول است و در سکانسی که کی تانگ برای قایم شدن به زیرزمین می‌رود تا زندگی جدیدش را آغاز کند پله از نوع دوم است (تصویر شماره 6).

تصویرهایی که از درگاه ورودی زیرزمین گرفته می‌شود، موتیف بعدی است. درگاهی که کاراکترها حین ورود یا خروج از آن در سیاهی‌اش پنهان می‌شوند. این درگاه در تضاد با قفسه پرنور و پر از اشیای اطرافش و قرار گرفتن در عمق میدان، بیشتر از هر چیز خودش را نشان می‌دهد و بر مرموز بودن زیرزمین تاکید می‌کند. به همین ترتیب محو یا آشکار شدن فیگورها در سیاهی، پس از کشف پیچش اولیه فیلم، برای مخاطب معنی تازه‌ای پیدا می‌کند (تصویر شماره 7).  

یکی دیگر از درهای مهم فیلم که به شکل استعاره‌ای مفهوم مهمی از فیلم را به مخاطب انتقال می‌دهد در اتوماتیک پارکینگ خانه خانواده پارک است. اولین بار در صحنه‌ای که خانواده پارک به پیک نیک می‌روند، چونک سوک را می‌بینیم که پشت بسته شدن اتوماتیک در پارکینگ ناپدید می‌شود. در تا نیمه پایین می‌رود که به سکانس بعد منتقل می‌شویم. نمای در نیمه بسته شده چند بار دیگر تکرار می‌شود. در صحنه مهم فرار خانواده کیم، آن‌ها مجبور می‌شوند از در پارکینگ در حالی که در حال بسته شدن است، خم شوند تا بتوانند فرار کنند (چند سکانس قبل‌تر کل خانواده کیم توسط یک میز مجبور به این کار شده بودند). این در اتوماتیک یکبار دیگر و در سکانس‌های اخر فیلم (درصحنه بازگشت پدر خانواده کیم به زیرزمین) باز هم او را مجبور به خم شدن می‌کند. این دو سکانس قرینه معنایی، محتوایی و فرمی همدیگر هستند. چه برای خروج از خانه (فرار) و چه برای ورود دوباره به خانه (پنهان شدن) خانواده کیم محکوم به انجام یک رفتار مشابه هستند (تصویر شماره 8).  

و در نهایت  پنهان شدن توسط مبلمان خانه آخرین موتیف است. مبل و میز و تخت، اصلی‌ترین عناصری هستند که فضای خالی زیر آن‌ها به جایگاهی برای پنهان کردن چیزها (شیشه ها و بطری ها) و حتی پنهان شدن افراد (خانواده کیم) تبدیل می‌شوند. به این عنصرها، کمدی که در زیرزمین وجود دارد هم اضافه می‌شود که پنهان‌کننده‌ دری است که به سمت زیرزمین مخفی‌تر داستان باز می‌شود. بونگ جون هو البته با هوشمندی به جای نشان دادن زاویه دید کاراکترهای فیلم(مثلا زاویه دید خانواده پارک) از زاویه دید خودش (قاب را جوری نشان دهد که پنهان شدن خانواده کیم منطقی جلوه کند) استفاده می‌کند، همان طور که پیشتر باعث شده بود تا مخاطب‌ها هم کاراکترها را نبینند (تصویر شماره 9).   

با وجود این موتیف ها و تکنیک ها، بونگ جون هو همچون یک شعبده‌باز عمل می‌کند. شعبده‌بازی ماهر که بینندگان متوجه فریب‌هایش نمی‌شوند. فرم فیلم در خدمت مفهوم اثر است و کارگردان با زیرکی به مخاطبانش حس "دیده نشدن فیگورها" را القا می‌کند و سکانس‌های زیادی از پاراسایت را که از نظر مفهومی منطقی به نظر نمی‌آید (مهم‌ترین مثالش قایم شدن خانواده کیم زیر یک میز در حالی که خانواده پارک در یک قدمی آن‌ها می‌خوابند) را باورپذیر جلوه می‌دهد. گویی برای ما مخاطبان هم شبیه خانواده پارک، چیزهایی هست که نمی‌بینیم.

مابقی یادداشت هایی که با موضوعیت فیلم پارازیت بر اتووود منتشر شده اند را می توانید در این ادرس مشاهده و مطالعه فرمایید.

تصویر شماره ی 1 


تصویر شماره ی 2 


تصویر شماره ی 3


تصویر شماره ی 4 


تصویر شماره ی 5 


تصویر شماره ی 6


تصویر شماره ی 7 


تصویر شماره ی 8


تصویر شماره ی 9




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

خانه باشکوه زیرزمینی در سوئیس
اتووود ـ ایران معاصر ـ آپارتمان شماره ی 1 ـ ای.بی.سی.تی
خانه ای در Kobe ، ژاپن ؛ همخوانی با طبیعت
آخرين خانه ي ايستاده ؛ مجموعه عكس بن مارسين از خانه هاي فراموش شده ي منفرد
اتاق کودک و روشنایی فضا؛ الحاقیه ای به یک خانه
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group