معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1544
معماری و گیم   - 23
منظر شهری   - 1461
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1095
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
طراحي داخلي   - 1034
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 933
طراحی مُد   - 21
تکنولوژی ساخت   - 924
معماری بیابانی   - 20
معماری حوزه عمومی   - 865
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
مرزهای معماری   - 847
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
نگاه نو به سكونت   - 805
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
نظریه شهری   - 788
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 776
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری و سیاست   - 742
معماری ـ موسیقی   - 17
کلان سازه   - 652
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری مدرن   - 638
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری پایدار   - 588
شهرهای در حرکت   - 15
منتقدان معماری   - 533
معماری بایومورفیک   - 15
آرمان شهرگرایی   - 532
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 520
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 516
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 505
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 500
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
آینده گرایی   - 485
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری تندیس گون   - 484
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 483
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری شمایل گون   - 446
درس گفتارهای اتووود   - 9
باز زنده سازی   - 431
معماری خوانی   - 9
توسعه پایدار   - 425
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 420
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 364
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 356
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 350
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 345
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 332
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری پست مدرن   - 329
معماری تخت جمشید   - 8
تغییرات اقلیمی   - 309
منبع شناسی اتووود   - 7
اتووود کلاسیک   - 299
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 272
طراحی و پناهجویان   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 270
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 269
فرهنگ نفت   - 7
معماری محلی   - 268
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 263
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 262
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 259
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 245
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 243
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 241
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 227
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 222
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 214
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 213
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 200
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 197
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 178
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 170
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 155
عبور از مرحله جنینی   - 7
مسکن روستایی   - 153
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
طراحی مبلمان   - 151
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 150
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 140
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 133
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ایران   - 123
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
بلندمرتبه ها   - 117
پداگوژی انتقادی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 98
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 6
اقتصادِ فضا   - 89
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری فاشیستی   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 85
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 79
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری و رسانه   - 78
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
فیلوکیتکت   - 74
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 73
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری فضای داخلی   - 72
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 72
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 72
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 69
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
ویرانه ها   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 67
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری پراجکتیو   - 59
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
مدارس معماری   - 57
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
پداگوژی   - 55
بلوپرینت   - 4
زاغه نشینی   - 54
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری دیجیتال   - 52
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 51
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
باشگاه مشت زنی   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و روانشناسی   - 43
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
باهاوس   - 41
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری و نقاشی   - 40
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 39
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
بحران آب   - 38
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و ادبیات   - 36
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 36
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
آنتروپوسین   - 31
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری مجازی   - 23
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 23
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری جنگلی   - 23
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 34
آلدو روسی   - 15
سائول باس   - 7
آلفرد هیچکاک   - 5
ساسکیا ساسن   - 9
آلوار آلتو   - 19
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی گائودی   - 28
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنتونیو نگری   - 6
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 9
اُ ام اِی   - 46
شاشونا زوبوف   - 2
اتوره سوتساس   - 7
شیگرو بان   - 33
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 8
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 61
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 149
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 108
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 32
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 19

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -829
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -425
گالری   -88
فرهنگی   -339
هتل   -78
پاویون   -270
ورزشی   -67
موزه   -258
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -235
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -166
ویلا   -12
تفریحی   -165
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -140
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
مسکن کیست؟
اتووود سرویس خبر:   آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
1400/02/15
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 401

غالبا پرسش از "چیستی مسکن" است، چیستی مسکن را می توان در یک صورت بندی چند وجهی به بحث نشست، مسکن را از منظر اقتصادی یک کالا می خوانند، از منظر جامعه شناسی ان را یک نهاد می دانند، از منظر انسان شناسی، فرهنگ می خوانندش، در مواجه ی زیباشناختی و با رویکردی نشانه شناسانه مسکن را می توان با تمسک به تقسیم بندی چارلز سندرس پیرس (1839-1914) در گستره ای میان نماد، آیکن یا نمایه تعریف نمود.

مسکن از منظر روان کاوی و در فهمی فرویدی بدلی است بر بطن یا زِهدان مادر؛ مـحملی که زمانی برای انسان امن و راحت ترین مکان یا جا بوده است، مسکن در این تفسیر، تصویری ناخوداگاه از مادر است، فضاْپیکره ایْ کامل، یکپارچه، خاموش و فاقد هرگونه تلاطم که از ان رانده شده ایم و به گمان لاکان پس از تسلط امر نمادین و تسلط نام پدر در مرحله ادیپی، تا ابد جهان پیرامونمان را به دنبال یافت همان ارامش از دست رفته اش در بعدی کالبدی و البته تنانه خواهیم جست.

مسکن از منظر شهری و در رویکردی زیست شناسانه، سلولی است زنده، در یک ارگانیسم کاملا پیچیده، مسکن باز هم از منظر شهری و البته این بار با بن مایه های تحلیلی و فضاْمبنا می تواند یک گونه فضا در میان گونه های دیگر فضایی باشد، البته نه فضایی عمومی یا نیمه عمومی بلکه فضایی در مقیاس شهری و کاملا خصوصی، مسکن از منظر مهندسیِ ساخت، یک بناست که در ترکیب با ابعاد زیبایی شناسانه و با تدقیق پتانسیل زیستی درونش وجهی معمارانه نیز به خود می گیرد و با لحاظ کردن محدودیت های شکلی و کارکردی بدان وجهی تایپولوژیک نیز می دهند و مسکن را در قالب یک تایپ صورت بندی می کنند.

انچه پیش امد، اما، مسکن را از منظری معرفت شناسانه بررسی کرده است؛ رویکردی دانش محور، با این پرسش که ما چه می دانیم و انچه می دانیم چگونه رقم می خورد، رویکردی مبتنی بر دیسیپلین های تفکیک کننده و بعضا غیر مرتبط که نهایتا به صورت بندی هایی تقریبا تصنعی منتج می شوند، صورت بندی هایی که موجود انسانی را بدون در نظر گرفتن تمامی شیوه های بودن و هستی اش، صرفا بر اساس و با هدف به حداقل رساندن انتخاب های اشتباه و غیر حقیقی اش و نوعی استانداردْسازی، تحلیل می کند و هستی انسان را مشروط و بعد تجربه شخصی را بی نهایت رقیق می سازد. در این رویکرد ما برای رسش به شی نوعی غربال یا گذر تحلیلی و فرادستانه اعمال می کنیم و مسکن را از منظری خاص مثلا، جامعه شناسی، تفسیر می نماییم حالا انکه می توان بلاواسطه و بلافصل به سوی خود شی جهت گرفت و بر اضطراب و اضطرار ناشی از فروپاشی رابطه مستقیم میان انسان و شی فائق امد، یعنی رویکردی پدیدارشناسانه  در مواجه با مسکن اتخاذ نمود.

پدیدارشناسی مطالعه سیاقی است که بر قرار ان اشیا بر تجربه ما پدیدار می شوند، مطالعه تجربه ایست که هوشیارانه و شهودی رقم می خورد و البته از چشم اندازی فردی، درونی و متکی به اول شخص، در این تجربه اشیا به واسطه رابطه ی پدیداری که با لایه های مختلف روان، روح، کالبد و زیستْ شناسیِ خودِ انسان برقرار می کنند معنا می یابند، حضورِ انسان به شی، بعد ادراکی تازه ای می دهد.

بسط تعبیر پیش امده را می توان در این نقل قول از والتر گروپیوس نیز مشاهده کرد که "معماری ان جا آغاز می شود که مهندسی پایان یابد"، از ان جا که مبنای مقیاسیِ معماری ـ حداقل در مواجه با مسکن ـ انسان ـ و خُردْترین جمعیت انسانی ـ است و مناسبات انسانی، پس می توان نتیجه گرفت ایین ها و ریشه های سنتی و تاریخی انسان است که با سکنا گزیدن بر فیزیک مسکن حک می شود، چرا که سکناگزیدنْ و تلاش برای سکناگزین شدنْ خانه را به سطحی فراتر از سازه و سرپناه و اصول مهندسی ساخت، به مسکن ارتقا می دهد و پیچیدگی درست در همین جاست؛ مسکن بایستی به این تمایلِ مهم پاسخ گوید.

درست به مانند خانه شرودر (1924) طراحی شده توسط خِریت ریتوِلد و تروس شرودرْ شرادر؛ دیوارهای متحرک و پارتیشن ها در این مسکن القا کننده درکی از اگاهی اند و این احساس کلی را بر می انگیزانند که معماری در این مسکن هدفی فراتر از ساختن را پی گرفته است، تروس شرودر بر این باور بوده است که مسکن عضوی از خانواده است و در شکل گیری خانواده نقش ایفا می کند.

در قالب این صورت بندی می توان نتیجه گرفت مسکن نه یک وجه رابطه، که خود، یک رابطه عمیق و خالص است بین شخص و جهانش، ما به زیرِ پوستِ مسکن می خزیم، مسکن، در این تعبیر، به حافظه زنده و متجسد ارتباط بدل می شود و انگونه که مارتین هایدگر می گوید:"جهان را بر زمین پس می نشاند."

مسکن موضعی است درگیر هستنده ای که در ان می هستد، مسکن "جاْهستی" است که تحت شئون و شمول ان و نوع تعامل ما با اشیا زندگی را میسر می سازد و بازمی گوید، در این سیر هستنده بر قوامی حسی درک می کند چگونه و با چه کیفیتی ظاهر شود و جهت بگیرد، رفتار کند و درون ان به درکی از محیط پیرامونی رسد و در خردْترین سطح روابطی معنادار با دیگر هستنده ها بیافریند، عملا این شخصیت هستنده است که بر هستی مسکن رسوخ می کند، این جاست که می توان نتیجه گرفت مسکن ماحصل کیستی ساکن مسکن است، پس می توان پرسید مسکن کیست؟

بر قرار آرایه های پیش امده، مسکن یک متنِ باز است که به واسطه حضور ما ـ چه طراح و چه ساکن ـ می اندیشید یا فلسفه ورزی پیشه می کند، یعنی ما با حضورمان بر وسعت ذاتی مسکن سایه می افکنیم، در یک چنین وضعیتی ویلا ساووا (1931) ی لوکوربوزیه، تمام شئون ارتباطی لوکوربوزیه با جهان پیرامون که از معبر ماشین می گذرد را به عینیت می رساند، کابین شخصی (1952)؛ کلبه ای که لوکوربوزیه برای "لمس هر انچه در جریان است" در سواحل جنوبی فرانسه برای خودش طراحی کرده است نیز لوکوربوزیه است، این بار اما از منظر هستیْ شناسیِ جدید لوکوربوزیه ای که ابعاد توحش انسان، حین جنگ جهانی دوم را هوشیارانه تجربه کرده است.

در مثالی دیگر می توان به خانه شیشه ای طراحی شده توسط فیلیپ جانسون اشاره کرد که در سال طراحی 1949 شد تا طراح ان به قول انتونی وایدلر:"مابقی عمر حرفه ای اش را در ان به تقلا میان مدرنیسم و پست مدرنیسم بگذراند" و باز هم در مثالی دیگر می توان به برج بولینگنِ (1950) کارل گوستاو یونگ در ساحل دریاچه زوریخ اشاره کرد، بنایی که مگی هاید و مایک مک گینس در کتابشان در مورد یونگ اینگونه توصیفش کرده اند:"بولینگن، با سکوت رفتگان، مامن روحانی یونگ شد، این خانه برق و اب لوله کشی نداشت و هر چه بیشتر یونگ را با طبیعت و شخصیت شماره 2 او یعنی "پسرِ سالمندِ مادر" نزدیک می کرد. ساختمان اصلی کوتاه و کوچک بود، این ابعاد نشانگر درونْ گرایی خود او بود، اما پس از مرگ همسرش در سال 1955 که یونگ هشتاد ساله بود، ان قدر احساس اطمینان نمود که یک طبقه دیگر به ان اضافه کرد. این کار نشان دهنده گسترش آگاهی شخصی اش در کهنسالی بود، احساس تولدی دوباره در سنگ همچنان که رشد شخصی خویش را کامل می کرد و به مرگ نزدیک می شد."

سیر همْ تابی ساکن و مسکن در بلندای تاریخ ادامه 
یافته است با لوودویگ ویتگنشتاین و خانه ویتگنشتاین ها (1928)، میس ون دروهه و خانه فارنس ورث (1951)، پیتر آیزنمن و مسکن شماره شش(1975) ، رم کولهاس و ویلا دالاوا (1991)  و البته خانه ی بوردو (1998) مسکنْ دفتر کار پیتر زمتور، لودویگ ویتگنشتانین و کلبه اش در شولدن نروژ، و البته مارتین هایدگر و کلبه اش در جنگل سیاه، در تمام این اثار کیستی هستنده، به مسکن انجامیده است و سکناگزیدن هستنده به بَرْساختن مسکن منتهی شده.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
dariush zare ( 1400/02/17 ) :
رابطه فرد با مسکن:مسکن از نطر اقتصادی همانند یک کالا میخوانند واز نظر جامعه شناسی ان رایک نهاد میدانند و به طور کلی از نظر انسان شناسی فرهنگ میخوانند.
مسکن جایی است که برای انسان امن و راحت ترین مکان ممکن است و به نوعی تفسیری از مادر است و مسکن از نظر شهری سلول و رویکردی زنده است .
مسکن نه فضای عمومی است نه نیمه عمومی بلکه فضای کاملا خصوصی و اختصاصی است
تروس شرودر یر این باور است که مسکن همانند عضوی از خانواده است و در شکل گیری و چگونگی خانواده نقش ایفا میکند
Maedeh Tavalali ( 1400/02/18 ) :
سلام وخسته نباشید خدمت اساتیدمحترم
مسکن مکانی امن وراحت برای انسان است و فضاپیکره ای کامل،یکپارچه،خاموش وفاقدهرگونه تلاطم است.
مسکن نه فضایی عمومی نه فضایی نیمه عمومی است بلکه یک فضای کاملا شخصی دردل شهر است.
تروس شرودربرن باور بوده است که مسکن عضوی از خانواده است و در شکل گیری خانواده نقش ایفا می کند.
می توان نتیجه گرفت مسکن نه یک وجه رابطه، که خود، یک رابطه عمیق و خالص است بین شخص و جهانش.مسکن از منظر مهندسیِ ساخت، یک بناست که در ترکیب با ابعاد زیبایی شناسانه و با تدقیق پتانسیل زیستی درونش وجهی معمارانه نیز به خود می گیرد.
ممنون ازتوجه شما...
حدیث حاتمی ( 1400/02/18 ) :
با سلام خدمت اساتید
از چند منظر می توان به مسکن‌ نگاه کرد از منظر روان کاوی ، از منظر شهری و از منظر مهندسی؛از نظر روان کاوی می‌توان تصویری از یک مادر در ذهن شکل بگیرد .
زیرا مسکن مکانی ارام ، یکپارچه ، کامل و به دور از هر تلاطمی می باشد .
از منظر شهری می تواند یک گونه فضا در میان فضاهای دیگر باشد ، نه به صورت یک فضای عمومی یا نیمه عمومی ؛ بلکه فضایی در یک مقیاس کاملا خصوصی .
از منظر مهندسی می تواند یک ساختمانی باشد که در ساخت خود وجه های معمارانه داشته باشد .
مسکن می‌تواند یک رابطه باشد میان شخص و جهانش .
یک رابطه عمیق و خالصانه.
و همانطور که مارتین هایدگر می‌گوید: جهان را بر زمین پس می نشاند.
ممنون از توجه شما...
مريم رحيمي ( 1400/02/18 ) :
سلام و خسته نباشيد خدمت اساتيد محترم
مسکن‌ها هرچند جزء اصلی‌ترین منابع حفاظت ما هستند، از بزرگ‌ترین اسیرکنندگان ما نیز به شمار می‌آیند مسكن مكاني آرام و امن و يكپارچه بدون تلاطم است از چند منظر مختلف ميتوان به مسكن نگا كرد ...از منظر معرفت شناسانه و مهندسي و شهري
مسكن از منظر معرفت شناسانه با هدف به حداقل رساندن انتخاب هاي اشتباه و غير واقعي است ...در اين ديدگاه وجود هستي انسان كم رنگ و تجربه هاي شخصي پررنگ جلوه ميكنند

از منظر مهندسي ميتواند يك ساختمان باشد كه ديد گاه و اجراي معمارانه دارد پس معماری در اين ديدگاه پناهگاهي امن و آرام و بدون تلاطم است
. کل معماری‌های زیبا طراحی فضایی است که آدم‌ها را در خودش جا می‌دهد، نوازش می‌کند، تعالی می‌دهد یا به تحرک وا می‌دارد ...اگر معماری‌ حکم پناهگاه دارد، پس معماری‌ای که مقصودش پناهگاه است، باید نقطۀ اوج پناه‌دادن باشد.
(ممنون از توجه شما )
سمیرا مختاری ( 1400/02/18 ) :
سلام خسته نباشید.
مسکن مکانی امن وراحت برای انسان است و فضاپیکره ای کامل،یکپارچه،خاموش وفاقدهرگونه تلاطم است.
مسکن نه فضایی عمومی نه فضایی نیمه عمومی است بلکه یک فضای کاملا شخصی دردل شهر است.
تنهاکسانی که جسورترندنسبت به آن توانمندترهستند.
محمدعلی میرزائی ( 1400/02/18 ) :
سلام خسته نباشید
مسکن را از نظرهای مختلف(اقتصادی,جامعه شناسی,انسان شناسی و...)میتوان به بحث نشست.مسکن از نظر روانکاوی تصویر ناخودآگاه از مادر است فضا,پیکره ای کامل یکپارچه خاموش و فاقد از هرگونه تلاطم که از ان رانده شدیم.
مسکن از منظر شهری رویکردی زیست شناسانه سلولی است زنده همچنین از منظر شهری با بن مایه های تحلیلی میتواند یک گونه فضا در میان گونه های دیگر فضایی باشد.
از منظر مهندسی ساخت یک بناست . در بررسی مسکن از نظرمعرفت شناسانه موجود انسانی را بدون درنظر گرفتن تمام شیوه های بودن و هستی اش صرفا براساس وبا هدف حداقل رساندن انتخاب های اشتباه غیر حقیقی اش و نوعی استاندارد سازی تحلیل میکند,هستی انسان را مشروط و بعد تجربه شخصی را بی نهایت رقیق می سازد.
آیین ها و ریشه های تاریخی انسان با سکنا گزیدن برفیزیک مسکن حک میشود. در قالب این صورت بندی مسکن خود یک رابطه عمیق است بین شخص و جهانش و آنگونه که مارتین هایدگر می گوید:(جهان را بر زمین پس نشاند)
مسکن موضعی است درگیر هستنده که درآن می هستند
مسکن یک متن باز است به واسطه حضور ما (چه طراح,چه ساکن) می اندیشد یا فلسفه ورزی میکند
ممنون از توجه شما
معصومه پورشب ( 1400/02/18 ) :
سلام خدمت دوستان و اساتید گرامی:
موضوع :چیستی مسکن :
مسکن یکی از مهم ترین مرکز هستی هر فردی میباشد.
مسکن:امن ترین ، راحت ترین ، یکپارچه ترین ،مکان برای هر انسانی میباشد.
از نظر جامعه شناسی آن را یک نهاد مینامند .
مسکن از نظر یک مهندس یعنی ساخت و اجرای بنایی زیبا ، کارآمد و کاربردی و بنایی با ابعاد و مقیاسی کاملا یکپارچه و کاملا خصوصی و بدون هیچ تردیدی میباشد.
مسکن هر فرد نشان دهنده ی آیین ، مذهب ، سُنت ، تاریخ آن فرد میباشد.
مسکن عضوی از خانواده و مهم ترین سر پناه و نقش مهمی در شکل گیری و گرد آوری خانواده ایفا میکند.
عرفان حیدری ( 1400/02/18 ) :
مسکن یک مکان فیزیکی است و به عنوان سر پناه نیاز اولیه و اساسی خانوار به حساب می آید. در این سر پناه برخی از نیازهای اولیه خانواده یا فرد مانند خوراک ، استراحت و حفاظت در برابر شرایط جوی تأمین می شود.

 

مفهوم مسکن، علاوه بر امکان فیزیکی ، کل محیط مسکونی را نیز در برمی گیرد که شامل کلیه خدمات و تسهیلات ضروری مورد نیاز برای بهزیستن خانواده و طرح های اشتغال، آموزش و بهداشت افراد است. در واقع در تعریف و مفهوم عام ، مسکن یک واحد مسکونی نیست بلکه کل محیط مسکونی را شامل می گردد. به عبارت دیگر مسکن، چیزی بیش از یک سرپناه صرفاً فیزیکی است و کلیه خدمات و تسهیلات عمومی لازم برای بهزیستن انسان را شامل می شود و باید حق تصرف نسبتاً طولانی و مطمئن برای استفاده کننده آن فراهم باشد.

kimia khademi ( 1400/02/18 ) :
با سلام و احترام
به نظر اینجانب مسکن مساحتی از زمین دارای هویت (طبیعت زمین) است که توسط افراد انسانی «تغییر هویت» داده میشود.این تغییر هویت در قالب معماری و ساخت و ساز و در بستر رابطه ی انسان با مسکن شکل میگیرد.
همچنین از آنجایی که انسان موجودیست به شدت تاثیرپذیر و تاثیرگذار،بدیهی ست که شدت این اثرگذاری متقابل با میزان علاقه،صمیمیت و اعتماد رابطه مستقیم داشته باشد.خواه در بستر رابطه با انسانی دیگر-خواه در رابطه با هویت و چیستی همانند مسکن.پیرو این اثرگذاری متقابل شایسته است که با پیروی از اصول معماری سازگار با طبیعت،به هویت اصلی مسکن (طبیعت زمین)احترام گذاشته و پیش از تغییر هویت این چیستی گرامی به عنوان یک طرف این رابطه متقابل سهم خود را به نحو احسن ادا کنیم.
همچنین با استناد به قلم نویسنده،مسکن یک رابطه عمیق و خالص است بین شخص و جهانش.در اینجا شاهد خواهیم بود که اهمیت اصلی مسکن هنگامی آشکار می شود که پس از آنکه تغییر هویت یافت بستری برای اثرپذیری انسان از خودش فراهم میکند.در واقع ماحصل رابطه ی انسان با چیستی که بوسیله ی خودش هویت نو یافته،خود شاهکار و هسته اصلی این ارتباط است که بررسی تاثیرات جالب روانشناختی و فلسفی و... آن از حوصله بحث خارج است.
سپاس از توجه شما
zahra badali ( 1400/02/18 ) :
با سلام و احترام
مسكن از منظر شهري و در رويكردي زيست شناسانه، سلولي است زنده، در يك ارگانيسم كاملا پيچيده، مسكن باز هم از منظر شهري و البته اين بار با بن مايه هاي تحليلي و فضاْمبنا مي تواند يك گونه فضا در ميان گونه هاي ديگر فضايي باشد، البته نه فضايي عمومي يا نيمه عمومي بلكه فضايي در مقياس شهري و كاملا خصوصي، مسكن از منظر مهندسيِ ساخت، يك بناست كه در تركيب با ابعاد زيبايي شناسانه و با تدقيق پتانسيل زيستي درونش وجهي معمارانه نيز به خود مي گيرد.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

اتووود کلاسیک ـ پروژه مسکونی ویشن هاف ـ لوکوربوزیه
تری ایگلتون و لحظه گشایش ناخودآگاه در زبان
"یو"ی سفیدِ تویو ایتو؛ خانه ای که دیگر نیست
گروه معماران هندی بريو و طراحی خوابگاه کارمندی؛ تجسد معماری بومی
اتووود کلاسیک ـ خانه ی آبشار ـ فرانک لوید رایت
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group