معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1692
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
منظر شهری   - 1575
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
طراحي داخلي   - 1149
شهرهای در حرکت   - 15
نظریه معماری   - 1128
معماری بایومورفیک   - 15
سازه های شهری   - 1051
طراحی جزییات   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1044
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1018
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
مرزهای معماری   - 1009
پداگوژی انتقادی   - 14
نگاه نو به سكونت   - 909
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
المان شهری   - 858
فرهنگ نفت   - 13
نظریه شهری   - 828
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 797
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری مدرن   - 754
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری پایدار   - 720
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
کلان سازه   - 717
بی ینال ونیز   - 10
روح مکان   - 646
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 637
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری منظر   - 607
معماری و غذا   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 599
اینستالیشن های شهری   - 9
آرمان شهرگرایی   - 580
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
طراحی صنعتی   - 569
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
منتقدان معماری   - 548
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری تندیس گون   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
توسعه پایدار   - 547
معماری خوانی   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 537
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری شمایل گون   - 531
معماری تخت جمشید   - 8
معماریِ توسعه   - 493
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
باز زنده سازی   - 485
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
هنر مدرنیستی   - 436
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری یادمانی   - 389
معماری آمریکای جنوبی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 384
تز 1400   - 8
معماری سبز   - 379
معماری و جنگ   - 7
تغییرات اقلیمی   - 363
فمینیسم   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 352
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 352
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 326
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 315
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 308
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 303
عبور از مرحله جنینی   - 7
محوطه سازی   - 294
منبع شناسی اتووود   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 275
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 275
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 268
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری انتقادی   - 265
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
اقتصادِ فضا   - 260
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 246
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 237
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 236
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 236
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 227
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 213
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 207
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 203
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن روستایی   - 176
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 173
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری فضای داخلی   - 172
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری و رسانه   - 170
معماری مصر   - 6
معماری ژاپن   - 170
مسابقه ویلا 1400   - 6
هنر گفت و گو   - 163
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
ترسیمات معماری   - 162
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ایران   - 158
ده پرسش از دو معمار   - 6
بلندمرتبه ها   - 137
معماری استرالیا   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 122
جنتریفیکیشن   - 5
ویرانه ها   - 99
معماری و آسمان   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری کوچک مقیاس   - 93
اکنی استودیو   - 5
معماری چین   - 92
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری فاشیستی   - 89
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری مذهبی   - 88
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اکسپو   - 83
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
بلوپرینت   - 4
فیلوکیتکت   - 78
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری جنگلی   - 78
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری اروپا   - 77
اکسپوی دبی. 2020   - 4
گفت و گو با مرگ   - 77
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری پراجکتیو   - 76
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری هند   - 69
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری دیجیتال   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری آسیا   - 66
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 4
مدارس معماری   - 64
معماری و انسان شناسی   - 4
پداگوژی   - 59
معماری و دشت   - 3
بحران آب   - 58
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و نقاشی   - 58
باشگاه مشت زنی   - 3
طراحی مُد   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
زاغه نشینی   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و روانشناسی   - 53
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 52
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
آنتروپوسین   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و ادبیات   - 51
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
هنر روسیه   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
باهاوس   - 44
فیلم های اتووود   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و گیم   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری بیابانی   - 38
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و رنگ   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و آب   - 37
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
سایبورگ   - 2
معماری مجازی   - 30
سایبرفمینیسم   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
معماری مدارس   - 2
پاویون های سرپنتین   - 28
مدرنیسم هیپی   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
ان اف تی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
متاورس   - 1
معماری آمریکا   - 24
معماری آفریقا   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
اتووودْ باکسْ آفیس   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
سایبرنتیک   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری پساصنعتی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
نمایش های مد پرادا   - 1
معماری و سلامت   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری و کوه   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 11
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 18
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 59
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 30
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 7
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئوپلد بانچینی   - 2
اسکار نیمایر   - 38
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 25
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 6
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 119
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -874
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -473
هتل   -84
فرهنگی   -371
ورزشی   -68
پاویون   -303
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -269
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -251
ویلا   -27
تفریحی   -188
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -155
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -112
تجاری   -2
معماری مذهبی   -108
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
شهر در هم بافته؛ تحریری برای گذر کلان مقیاس از مدولاسیون مدرن
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1390/09/05
مـنـــــــبـع : http://www.dezeen.com
تعداد بازدید : 11094

طرحی خیالی برای اکسپو 2010 در شانگهای چین، که توسط تعدادی از دانشجویان اِی اِی ارائه شده است، طراحان پروژه را شهرسازی در هم بافته نام نهاده اند، پروژه بر سیاق فهم از شهرسازی در قامت همگرایی لایه های چندگانه، در هم تاب و هم زمان حرکت ها، فعالیت ها و جریان های انسان و اطلاعات تدقیق شده است.

این طرح پیشنهادی برای یک فرم به هم بافته شهری، منطق هندسی و سازمان دهی شده ای از دوخت و دوزها را در گستره نظام هایی مجسم ساخته که بر قرار ان ها هر کدام از شریان های فرمی و حجمی سازنده بافت شهر به نحوی سازمان دهی شده اند که از یک سو تصویری از تنوع باشند و از سوی دیگر پی ایندهای قابل پیش بینی شهری نیز به دنبال داشته باشند.

الگوهای حجمی تولید و مستقر شده محصول تکرار درهم گوریدگی های ساده و بسط ها و دگرگونی های پیچیده می باشند، جایی که تغییرات کوچک مقیاس و خرد می توانند به پیکره بندی مجدد هم تابی و پیوستگی کلی سیستم منجر شود، این روی کرد سبب شده شهر حرکت ها، ترکیب ها و دگرگونی های فضایی و برنامه ریزی شده نو ایینی را تبیین نماید.

تدقیق این عناصر مفهومی ظهور و حدوث پوسته های تپولوژیکی را امکان پذیر می سازد که از نظر تنوع فضایی غنی اند و به کار می ایند تا پیچیدگی سیستم های از درون هم بند را کنترل و مدیریت نمایند.

طرح پیشنهادی متشکله ایست از پیوستاری درونْ شهری که می تواند میزبان اکسپو 2010 باشد، محو کردن مرز میان مفاهیم متضادی هم چون درونی/ بیرونی و عمومی/ خصوصی و زمینه سازی برای توسعه اینده بافت در پرداختی عمودی به همراه بسط بستری از سازه های عمودی و افقی ای که به صورتی ممتد در قامت حرکت های چرخشی در هم پیچی خورده اند از دیگر بارزه های طرح می باشد.

شهر در هم بافته


شهر در هم بافته


شهر در هم بافته


شهر در هم بافته


شهر در هم بافته ـ تعامل با بافت


شهر در هم بافته ـ تعامل با بافت


شهر در هم بافته


شهر در هم بافته


شهر در هم بافته


شهر در هم بافته


شهر در هم بافته ـ ریز الگوها


شهر در هم بافته ـ تنوع مدولاسیون پوسته ها


شهر در هم بافته




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
حمیدرضا کریمی ( 1390/09/14 ) :
با سلام
به نظر من این طراحی بیشتر مشابه یک پاویون شهری بسیار بزرگ است.
در این طرح ودر تصاویر موجود این پروژه به خوبی خط آسمان را دچار تغیرات کرده واین یک اثر خوب در یک معماری خوب است.
نظر دیگر من این است که ای کاش بافت مسکونی هم در این طرح اتود زده می شد تا دیده شود آیا این طرح برای بافت مسکونی هم قابل اجرا است یا نه؟
در سایت پلان طراح به خوبی با بافت تعامل پیدا کرده ولی در تصاویر بعدی به نظر می رسد که پوسته یک محدودیت را به فرد اعمال کند.
و اما در مورد نقش کامپیوتر و جایگاه آن در طراحی به نظر من بالاترین جایگاه بعد از اتود با دست را داراست چون امکان دید چند بعدی و دز سایت قرار گرفتن یک طرح را برای ما بسار راحت می کند که این یک پله ی ترقی و حتی پله ی اصلی ترقی در طراحی است.
و جایگاه انسان بستگی به خود انسان و توانایی استفاده از کل پیرامون او دارد چون انسان را ما نمی توانیم محدود کنیم.
عبدالحسین نصیری ( 1390/09/14 ) :
با درود
شهر نرونی با ترکیبی برگرفته از سلولهای استخوانی در انتها رسیده به سازه مدولار . دیگر رویکرد معمارانه عصر می باشد که گرانش سازه ی را از الگوهای عصر حاضر خود نمایان می سازد ، شکستن بی قید و شرط ، چهارچوب هندسی جاافتاده عام و پیروی از تعریف هندسه ی جدید می باشد .
اما تناسبات انسانی موجود با مقایسه ی سازه ی عمودی و افقی از هیچ مقیاس مدون تبعیت نمی کند و خیالی خیالی می نماید .
ایده ی بشر تحت تاثیر طراحی و معماری دیکانستراکتیویسم و حذف گوشه های قائم و تند و ... بهره گیری از انحنای آزاد سلیقه ای می باشد و شایدم دنباله رو دینامیک فضائی پائولو سولونی می تواند باب جدید در طراحی معماری باز کند .
ایده ی متهورانه و از کل به جزء نرسیده در طراحی سلولهای جزء عاجز از مفهومی درست می باشد .
( معمار آدنا )
مريم عباسي ( 1390/09/15 ) :
سلام
در این طرح از گوشه های تند و تیز صرف نظر شده و موجب توجه زیادی گردیده اما اینکه بافت آن خیلی به هم گره خورده از نظر من سردرگم کننده است ولی تعامل بسیار جالبی با بافت اطراف ایجاد کرده است.
جایگاه انسان در هر صورت یکی از مطرح ترین موضوعات در طراحی است و مصلما در این طرح نیز اینگونه است.
در کل من از این طرح و استفاده از گره ها خوشم آمد.
با تشکر
مهسا حجازي ( 1390/09/16 ) :
این شهر یک شهر لبه ایست که پر از مسیرهای حرکتی پیچ در پیچ و گیج کننده است. در محل تقاطع بعضی از مسیرها حجم هایی به وجود امده که در انها هم پیچیدگی و ابهام وجود دارد ولی چون لبه های حجم کرو است احساس حرکتی کند را میدهد واحساس می شود خیلی کند تغییرات و در هم پیچیدگی صورت میگیرد . نوع در هم پیچیدگی احجام در پلان هم دیده می شود و در هم پیچیدگی نما نزدیک به پلان است.
مرضیه جمالی ( 1390/09/16 ) :
اطراف این شهر یک الگوی شبکه ایست و با شبکه که به هم وصل میشود مواجه هستیم. بافت با لبه ها حرکت میکند این شهر بر اساس لبه ها کنار هم قرار میگیرند و لبه ها حرکت ها را به وجود می اورند این لبه ها ماهیت ارتفاعی ندارند و از یک الگوی خطی تبعییت میکنند. در این شکل چیزی که انالیز میشود مسیر است که پیچ در پیچ است و اطراف که شبکه ای در هم بافته است به صورت کوچک مقیاس است که میتواند یک پیکربندی بزرگ با این بافت های کوچک به وجود بیاورد. دید بصری که در ذهن ما میاید این است که نسبت به محیط احساس امنیت نمیتوان کرد.
پدرام پورمزینی ( 1390/09/16 ) :
با سلام
در رابطه با طراحی این شهر به نظر من هدف از به کار بردن طراحی کرو مانند می تواند در آینده جواب دهد به خاطر اینکه اگر به تمامی نقشه شهرها نگاه کنیم حرکتی خطی . خشن . قانون مند . و دارای ساختاری نظام گونه می باشند . گنجاندن طراحی( کرو) به جای ساختارهای( خطی یا شطرنجی ) شاید زمان بر باشد ولی این ایده ای نیست که رد شود چون ساختار فکری انسان با خطوط کرو رابطه بهتری نسبت به خطوط شکسته دارد ولی این یک انقلاب وسیع در رابطه با طرح شهر سازی است .

کامپیوتر : این دستگاه شگفت انگیز که می توانیم بگوییم معجزه ای برای تحقق بخشیدن به ایده های دست نیافتنی معماری که اینجا در رابطه با موضوع شهر سازی ایفای نقش کرده هم می بینیم . شاید بتوانیم به کمک کامپیوتر طرحی را پیاده کنیم ولی باید کمی ازخیالی بودن آن کم کرده و به واقعیت نزدیک کنیم مخصوصا در رابطه با شهر سازی که معقوله مهمی است .
فرشاد پورشمس ( 1390/09/17 ) :
با عرض سلام .در نظام طبیعت فرم ها در هم ترکیب شده اند وبه صورت منظم قرار نگرفته اند.در شهر در هم بافته از همین قانون طبیعت الهام گرفته شده است.همان طور که در طبیعت مرزی بین اجزای تشکیل دهنده وجود ندارددر این پروژه از این قانون به کار گرفته شده است.از دید گاه من این در هم بافتگی باعث حرکت و فعالیت وخارج شدن از یکنواختی درفضای شهری است.طرح های ساخته ی ذهن ما در بیشتر مواقع قابل اجرا توسط ابزارهای قدیمی نیست.و این عامل باعث شده است که از نرم افزار های بیشرفته کامپیو تری استفاده کنیم.من با این نظریه خانم جمالی ( دید بصری که در ذهن ما میاید این است که نسبت به محیط احساس امنیت نمیتوان کرد) موافق نیستم.
ایمان درودی ( 1390/09/17 ) :
ضمن تشكر از نظر آقا پدرام عزيز من هم با نظرش در مورد فرمها و ساختار نظام گونه اش موافقم ولي با اين كه اين ايده رد نميشود مخالفم و احساس ميكنم زندگي در چنين شهري سخت است ولي در كل ايده طراحان اين شهر را به دليل استفاده از كامپيوتر و تواناييهايش دوست دارم و حذف گوشه هاي تند و تبديل آن به فرمهاي كرو و منحني ايده ي جالبي است.
مرضیه جمالی ( 1390/09/17 ) :
با توجه به نظر خانم عباسی که عرض کردند که گوشه ها تند وتیز و موجب توجه زیادی میشوند وگره ها سردرگمی را تداعی میکند کاملا موافق هستم چون فرم در هم بافته وجود دارد واز مسیرهای زیادی برخوردار است وحس گیج کننده ای را به انسان میدهد
حسين يزداني ( 1390/09/17 ) :
شهر در هم بافته شهري است سرشار از هرج و مرج به نظر من اصلا نميتوان در آن زندگي كرد.به هر حال اين نظر من است.بگذريم... به نظر من اين نوع شهر داراي تركيبي است مانند سلول.كه يك تك سلول تبديل به دو سلول و هر سلول به دو سلول ديگر.و همينطور به صورت تصاعدي افزايش مييابد.اين شهر ها همانند سلول ها ميباشند.خيابان هاي چند طبقه،ساختمان هاي چندين طبقه و همينطر آسمان خراش ها و...
مهدی توکلی ( 1390/09/17 ) :
با سلام.این طراحی حس خوبی به من می دهد به دلیل اینکه از خطوط منحنی و کرو طراحی شده است و از نظر شهر سازی ارتباط فضای داخل و بیرون را مبهم گذاشته است و فضا را بی هویت تعریف کرده است.از این نظر که بتوان چنین طرحی را با روش های قدیمی طراحی کرد به نظر من امکان پذیر نیست و باید حتما از کامپیوتر و از نرم افزارهای دقیق pc استفاده کرد.من با نظر خانم جمالی موافق نیستم به این دلیل که این طراحی باعث روند و کشند بستر و فضای پیرامون می شود به دلیل رمپ بودن فضا حرکت را آسان می کند.
حسين يزداني ( 1390/09/17 ) :
من با نظر خانوم حجازي كه این شهر یک شهر لبه ایست که پر از مسیرهای حرکتی پیچ در پیچ و گیج کننده است. در محل تقاطع بعضی از مسیرها حجم هایی به وجود امده که در انها هم پیچیدگی و ابهام وجود دارد موافقم...
مهسا حجازي ( 1390/09/17 ) :
اقای پورشمس با نظرتون در مورد اینکه از طبیعت الهام گرفته موافقم ولی خیلی اغراق امیز این موضوع را دارد نشان می دهد و حس نا امنی به ادم دست میدهد و من بر خلاف شما مثل خانم جمالی فکر میکنم که در این شهر حس امنیت نخواهیم داشت ...
حمید رضا مظفری ( 1390/09/17 ) :
اگر بخواهیم با دیدگاه شهری به ان نگاه کنیم یه شهر لبه ای را می بینیم که محدودهای ساختمان ها به من وجو یک میدان شهری را میدهد و از این که از بافت استخوانی استفاده کرده جالب است ولی از طرف دیگر بافت ریز استخوانی می تواند تراکم شهری را در خود جای دهد؟
من با نظریه اقای کریمی که بیان کرده اند خط اسمان را تحت تاثیر قرار داده موافقت می کنم از طرفی اگر از بالا به این کار نگاه کنیم به خودی خود یک شاخص یا المان را به وجود می اورد.
ولی از طرفی واقعا بافت استخوانی و در همی فضا بیشتر به چشم میاید تا خود شهر.
یاسمن سیف پور ( 1390/09/17 ) :
با سلام:
من با نظر آقای نصیری براساس اینکه این طرح برگرفته ازسلولهای استخوانی انسان است موافقم مبنی براینکه هیچ چارچوب خاصی دراین طرح وجود نداردو ساختار طرح اساسا درگیر نظم خاصی نیست ازاین لحاظ من به شخصه درچنین مکانی احساس راحتی میکنم به دلیل عدم وجود گوشه های تند واستفاده ازخطوط کرو و محنی اما تناسبات به نظر درمقیاس انسانی نیست وخیالی می نمایاند

وهمچنین طبق نظرخانم حجازی ازنظر من هم شهری ست لبه ایست
فاطمه فرجام ( 1390/09/17 ) :
یک شهر لبه ای را مشاهده می کنیم و در دیدگاه بعدی بافت استخوانی به چشم میخورد و پراکندگی فضای شهری به چشم میاید. تامل فضای با بافت استخوانی برای زندگی کمی سخت و غیر قابل تصور است. زیبای کار به مربوط کردن با بافت دو فضای شهری به هم است.
اسمان خراشی ساختمان با پیچش بسیار جالب است و از این که خط اسمان را زیر سوال برده کار جالبی است.
مهدی افسری ( 1390/09/17 ) :
سلام ..
من از همه معذرت میخوام .. من به نظرم امد که اول تعریفی از اکسپو داشته باشیم بعد در مورد این اثر نظر بدهیم..
نمایشگاه جهانی اکسپو چیست؟
نمایشگاه جهانی اکسپو ، صحنه ای برای نمایش دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و علمی کشورها و دورنمای توسعه آنها می باشد. شرکت کنندگان عمده آن ،کشورها و سازمان های بین المللی هستند. نخستین نمایشگاه اکسپو در سال 1851 میلادی در لندن برگزار شد و تا کنون 24 شهر این نمایشگاه را برگزار کرده اند. میزبانی نمایشگاه اکسپو برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور میزبان و تبادلات و همکاری های بین المللی بسیار مفید است. از این رو، تمام کشورهای عضو دفتر نمایشگاه های بین المللی بی آی ای (BIE) مایلند میزبانی این نمایشگاه را به عهده بگیرد.این نمایشگاه سومین رویداد بین المللی بعد از بازی های المپیک و جام جهانی است و کشورهای مختلف جهان،تاریخ،فرهنگ،هنر و دانش کشورشان را در غرفه هایی به نمایش می گذارند.

مهدی افسری ( 1390/09/17 ) :
معماری مجازی
اولین چیزی که با دیدن این اثر به ذهنم رسید معماری مجازی میباشد.معماری مجازی جامعه اطلاعاتی جایگزینی است که دگرگون می کند و درحال دگرگون سازی قوانین کلاسیک است. درواقع بهره از مجاز گرفتن بخاطر توسعه و گسترش حقیقت است. گسترش حوزه اندیشه و تفکر با ورود به مجاز و دنیای آن عملی به نظرمی رسد و امکانی جدیدرافراهم می‌سازد.شبکه (network) شخصی سازی (individualization)، پویایی (dynamism) و ارتباط (communication)ارکان جامعه اطلاعاتی فوق الذکرراتشکیل می‌دهند.
معماری انتقالی (transarchitecture) درجستجوی عبور از دنیای معماری فیزیکی به سمت معماری فضای مجازیست.پس می توان دریافت که حقیقت مجازی چه امکاناتی در اختیار طراحان و معماران گذارده است. حقیقت مجازی در اصل امکانی برای طراحی و رمزیابی تکوینی و پیدایشی (genetic code) یک اندیشه است؛ دراینجا می توان براین نکته توجه کرد که درواقع تمام معماران بالذات بر مجازواقفند ولی باید گفت که این مطلب رادرک می کنند اما قادر به ساختن و پرداختن به آن نیستند.
این اثر نمادی از پویایی آینده ی چین است این بنا نه تنها چین را به عنوان یک پیشرو در آینده و تغییر دهنده ی شکل شهرها معرفی میکند ، بلکه روح پویای چین را در خود خواهد داشت ؛ به نظر من در دنیا یکی از بی نظیرترین اثرها خواهد بود.
این بنا با گوشه هایی نرم به آسمان یورش می برد و با یک دهانه ی باز به پایان می رسد. این بنا در قد کشیدن منحنی وار و پوسته ای خود به سمت آسمان در بالا و کناره ها برای کنترل باد هایی که از بالا و اطراف به آن می وزند در جاهایی باز شده است.
پوسته ای بودن این بنا باعث می شود تا نور طبیعی به ساختمان نفوذ کند ، همچنین بر کیفیت روانی ساکنین بیافزاید.
محبوبه زارع ( 1390/09/17 ) :
شهر درهم بافته شهری انتزاعی می باشد . شهری فشرده ، از بیرون یک پارچه و در هم تنابیده شده به طوری که شیارها و حفره های ایجاد شده به روی پوسته از یکپارچه شدن آن کاسته . شهر فاقد مرکز و میدان می باشد . هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی طراحی شده . در این شهر فشرده (پست مدرن) به نظر می رسد عامل زمان بر مکان فائق آمده باشد . معماری معماری بدنه بوده . بافت کاملا مدولار است و فقط با تکرارهای ساده و پیچیده در قطعات بزرگ و کوچک طراحی شده . شهر کم ارتفاع به نظر می آید و در مقیاس انسانی طراحی شده . حرکت های اسپیرال در برج ها به نحوی نمایانگر حرکت و سرعتند .
استفاده ار کامپیوتر در طراحی هم می تواند خوب باشد و هم بد . خوب از جهتی که می توان فرم ذهنی خود را به طور برجسته پیاده کنیم وارائه دهیم و از جهتی بد چون در فرم هایی که با برنامه های کامپیوتری طراحی می شوند آزادی زیادی برای مانور روی کار وجود دارد که در واقعیت این طور نیست . به نظر من زندگی در چنین شهری سرسام آور است همه چیز از پیش تعریف شده و شلوغ . آزادی وجود ندارد و شهر دچار گرفتگی شده .

محمد سکاک ( 1390/09/18 ) :
سلام
به نظر من این نوع بافت شهری یک نوع بافت به هم پیوسته است و زیبایی شناسی را در اولویت قرار داده است.به نظر من کمی شبیه به شهرهای صنعتی شده،چون در این شهرها بافت به صورت عمودی و خیابان ها چند طبقه است.همچنین من فکر میکنم که یکی از دلایل عمودی بودن این شهر
تراکم زیستی بالا در آن منطقه که شهر در آن طراحی شده است میباشد.به نظر من شهر در تعامل بافت به خوبی تونسته خودش رو نشون بده و کاملا با بافت خود هم خوانی دارد.و اینکه تکنولوژی در فرآیند طراحی به خوبی به کار برده شده است.
با این همه من فکر میکنم که خوب شده اما کاش که ترکیب طبیعت رو هم با بافت میتونستم ببینم.
به نظر من بعد از کار با دست،کامپیوتر در طراحی می تونه باشه.اما حتما لازم نیست.اگر کامپیوتر باید باشد،پس آرمان شهر گراها در دوره قبل از 1950 میلادی چه جوری اتود میزدند؟ پس نتیجه میگیریم که کامپیوتر خیلی بر طراحی تأثیری ندارد.
دقیقا جایگاه انسان به خودش و فعالیت هایی که در این زمینه انجام می دهد دارد.
محمد سکاک ( 1390/09/18 ) :
سلام آقای کریمی
من با نظر شما در مورد پاویون شهری بزرگ موافقم،اما با نظرتون در مورد کامپیوتر مخالفم،چون:اول اینکه با دست هم میشه تصاویر چند بعدی کشید،دوم اینکه پله اصلی ترقی در طراحی کامپیوتر نیست،بلکه فکر و تفکر کردن در مورد یک پروژه درکنار آن تجربه و دانش است.
احسان شریفی ( 1390/09/18 ) :
با سلام
در ادامه نظر آقای نصیری که ایشان معتقدند این بافت برگرفته ازسلول های استخانی و به سازه مدولار رسیده است.در این بافت هر چه که به دنباله مفاهیم پایه شهری چیزی جز الگوی ساخت ساز در ارتفاع به چشم نمی خورد.این بافت از دیر باز وقتی از سایت به آن نگاه می کنیم بافت زیبایی به چشم می خورد ولی به درون بافت که می آییم باعث سر در گمی ناظر می شود. آنچه که از تصاویر به ذهن می رسد این است که شاخصه خاصی ندارد به طوری که وقتی در گوشه از بافت قرار بگیریم نشانه ای نیست که به ما کمک کند موقعیت خود را نسبت به سایت بیابیم .
وقتی که به این بافت نگاه می کنیم بدون مکث ذهن ما به سازه فضایی ختم می شود. بافتی با سازماندهی بی نظم در عین حال قانونمند و دیجیتالی به نظر می رسد .در این الگو کامپیوتر نقش مهمی را ایفا میکند ، جایگاه انسان در این الگو نادیده شده و ماشین بر این الگو حکم رانی می کند .
محمد سجادیان ( 1390/09/18 ) :
باسلام:
همان طور که دوستان گفتند وقتی در یک نگاه به این طرح نگاه کنیم.بیشتر شبیه به یک پاویون شهری که در ان خط اسمان وگره وحتی لبه و...
را میتوان دید.البته چون بافت شهری اطراف این طرح با با بافت داخلی دیده نمیشود نمی توان نظر کلی را دادواز نظر مقیاس انسانی ودید طراحی نسبت به شهر مورد دفاع است.جایگاه کامپیوتر در طراحی بسیار بالا به دلیل:طراحی با کامپیوتر به خصوص در طراحی هم چنین طرحی که دارای پیچ وخم زیاد هست بسیار تاثیر گذار است.چون میتوان ان را ذر بعدوجبهه های مختلف نشان داد وبهتر مفهوم طرح را رساند.
پس جایگاه کامپیوتر را جایگاه خاص مینامیم.
طرح به نظرم برای دید نسبت به بافت شهری وتعامل ان خوب طراحی شده است.
لیلا حیدری ( 1390/09/18 ) :
تحلیل فضای شهری:
به نظر من این طرح یک طرح متنوع و منحصر به فردی است که به نوعی زمان بر مکان فائق آمده ، به احتمال زیاد این طرح مرکز مشخصی ندارد و تحت تاثیر قوائد هندسی هم هست . مهمترین عنصر شهری این طرح برج های بلند مرتبه چرخشی است. شاید به نوعی عظمت ( که معماری و شهرسازی را به هم می رساند ) هم در این طرح بارز است.
به نظر می رسد که دسترسی همواره در این طرح از دسترسی پیاده بیشتر است.
اتود دستی مفهوم معماری را بارزتر نشان می دهد اما کامپیوتر برای طرح دو بعدی بی مفهوم است.
شهر باز آفرینی خود انسان است و انسان بر آنچه که طراحی می کند احاطه ندارد ، شهر چگونه بودن و چگونه زیستن انسان را تعریف میکند
هاجر برومند ( 1390/09/18 ) :
طراحی آن به صورت تکنو توپیا می باشد در واقع یک شهر یوتوپیایی که تحت تاثیر تکنولوژی شکل گرفته است یک بافت مناسب شهری بافتی است که در مقیاس انسانی طراحی شده باشد (انسان در انجا احساس تعلق به محیط را حس می کند ) این گونه طراحی شهری به صورت لایه لایه به ظاهر زیباست ولی به جزئیات و مباحثی که به نوعی به بحث های کالبدی و فیزیکی شهر ها مربوط می شود پرداخت نشده!
از دیگر خصوصیات طراحی این شهر بافت هرزه رویی بودن آن است .(مرزی ندارد)
بافت های مدولار توی افق خودشان را نشان می دهند که تصاویر نشان داده شده به خوبی گویای این مطالب می باشد . در این طراحی وضعیت فشرده شده را می توانیم ببینیم (یا درک کنیم) وضعیتی که عامل زمان بر مکان فائق آمده و می توان مسافت طولانی را در زمان کوتاه طی کنیم (که اینها تماما خصوصیات پست مدرن می باشد .)
نگار مختاری ( 1390/09/18 ) :
با سلام :
به نظرمن شهر درهم بافته شبیه ترکیب سلول های بدن به خصوص سلول های عصبی است . هرج ومرج و روابط بسیار زیاد وشلوغ ان حس ارامش وزندگی رو میگیره اما فرم کرو مانند ان مثل کره ز مین نشان زندگی است .اما در کل ایده جالب اما یجورایی دور ازمنطق برای یک شهر....
نگار مختاری ( 1390/09/18 ) :
درجواب خانم حیدری باید بگم که به نظرمن هرگونه تنوع ومنحصربه فردبودن جالب نیست وبه نظر من این طرح نمیتونه طرح یک شهر برای سکونت وزندگی باشه .ازخارج جالب ولی از داخل نشانه هرزه روی است.....
شبنم صادقی ( 1390/09/18 ) :

طراحی این بنا مرا بنا مرا به یاد سیستم های درونی بدن انسان می اندازد. به نظر می رسد که ایده اولیه این بنا از بدن انسان گرفته شده است .حرکت کردن در این شهر که برگرفته از خط های منحنی و کرو است یک حس آرامش و امنیت را به انسان القا می کند و در کنار این آرامش یک حس سردرگمی هم در طرح وجود دارد ،که بطور کلی این بنا می تواند احساسات متضاد را در درون شخص بوجود آورد (احساس سردرگمی و آرامش).درست است که ایده ی کلی این طرح برگرفته از ذهن خلاق یک انسان است اما در صورتی که از کامپیوتر در طراحی آن استفاده نمی شد کاری بسیار سخت و طاقت فرسا بود و این امر می تواند جایگاه مهم کامپیوتر را در طراحی نشان دهد و با اتود زدن دستی معمار این ایده شاید به نتیجه نمی رسید اما با کامپیوتر توانسته است کار خو را به خوبی طراحی کند.
زهرا علي شاهي ( 1390/09/18 ) :
به نظر من شهرسازی مدرن عکس العملی است نسبت به این پراکندگی نامنظم. همزمان با جنبش های رو به صعود میان معماران ولی این مجموعه بیشتر شباهت به اعضای بدن انسان دارد تا یک شهر برای سکونت در کل انسانی که می خواهد در این مکان زندگی کند احساس نا ارامی شدیدی در پی خواهد داشت. همچنین انسان دچار سر در گمی می شود چون این مجموعه بسیار گیج کننده است و از یک دید دیگر طرح بسیار یکنواخت و تکراری و شبیه به هم میباشد به انسان این حس را میدهد که انگار همه چیز در هم گره خورده است.
فرهاد سلظانی ( 1390/09/18 ) :
با سلام
به نظر من بافت شهری موجود کاملا با ساختار سهر ی تعامل دارد وبه خوبی این را می توان هم از نظر متریالی وهم زیبایی با شهر حس کرد وبه نظر می رسد تمام روند طراحی برای منظر در نظر گرفته شده.
نقش کامپیوتر بر خلاف نظر آقای سکاک نقش بسیار تاثیر گذاری است که تمام زواییای طراحی را نشان می دهد.
نقش انسان فوق العاده می تواند در شکل گیری محیط بر طرح اثر گذارباشد.
مرضیه زارعی ( 1390/09/18 ) :
به نظر من شهر در هم بافته زیبا و متفاوت است و نه قابل اجرا.
نظر من این است که شهر باید به انسان آرامش دهد اما با نگاه کردن به شهر در هم بافته آرامش از انسان سلب می شود. اصولاٌ خطوط کرو و منحنی به انسان آرامش می دهد اما در این طرح تراکم این خطوط باعث آشفتگی می شود.
این شهر برای من کمی مبهم است شاید به این دلیل است که این شهر مرکزیت ندارد. عناصر و خطوط چنان در هم تنیده اند که چشم دائم در حرکت است.
کامپیوتر مسیر جدیدی را برای طراحی محیا ساخته است و طراحی را ساده و زیباتر کرده، میتوان با اندیشه ای نو و نرم افزارهای تخصصی متفاوتترین طرحها را ارائه داد. کامپیوتر امکان تحلیل علمی را قبل از اجرا فراهم آورده.
اگر منظور جایگاه انسان در شهر در هم بافته باشد از نظر من جایگاهی برایش در نظر گرفته نشده.
مرضیه زارعی ( 1390/09/18 ) :
من با نظر خانم سیف پور که هیچ چارچوب خاصی دراین طرح وجود نداردو ساختار طرح اساسا درگیر نظم خاصی نیست موافقم اما در چنین مکانی احساس راحتی نمی کنم شاید به دلیل آشفتگیهایی که در طرح می بینم.
دوستانی که طرح را به سلولهای مرتبط با هم تشبیه کرده اند موافقم.
دانیال عابـــــدی ( 1390/09/18 ) :
این ساختار شهری انتزاعی, شهری فشرده می باشدکه از بیرون یک پارچه و در هم تنابیده شده .این طرح مرکز مشخصی ندارد در واقع این ساختار شهری یک شهر یوتوپیایی که تحت تاثیر تکنولوژی شکل گرفته است.به نظر من شهر در هم بافته با اتود زدن دستی شاید به نتیجه نمی رسید اما با کامپیوتر توانسته است کار خو را به خوبی طراحی کند. از ذهن خلاق یک انسان برگرفته شده است اما در صورتی که از کامپیوتر در طراحی آن استفاده نمی شد کاری سخت و طاقت فرسا بود هر چند این ساختار شهری انتزاعی فضا را بی هویت کرده است.
آرش راحمي ( 1390/09/18 ) :
با سلام

این شهر یک شهر متخلخل و اشفته می باشد که انسان در چنین مکانی احساس راحتی و ارامش نمیکند در کل با تمام نمونه های شهری فرق بسیاری دارد این بسیار خوب است که شهر از حالت خطی خارج شده و تبدیل به خطوط کرو و منحنی شده ولی این خطوط منحنی و کرو بسیار گیج کننده و اشفتگی را به همراه دارد اگر از این حالت خارج شود و خلوت تر شود ایده خوبی برای اینده خواهد شد.
مخمد رضا کرمی ( 1390/09/18 ) :
با سلام

من به شخصه باین نوع فرمها درگیری ذهنی زیادی دارم و در مورد این بنا باید بگم که یه لبه با پیچیدگی بسیار زیاد که هر فردی را درگیر
ان میکند همه ی بافتها بصورت مدولار تکرار شده وبه نظر شخص بنده احساس ناامنی به انسان دست میدهد

وبه توجه به خرف دوستان که گفته بودن اگر بافت مسکونی هم طراخی شده بود بهتربود باید بگم که منم موافقم البته جانمایی ان
در واقعیت نیز بسیار مهم است.

در مورد کامپیوتر هم باید بگم که دراین برهه از زمان بسیاری از کارهای نشدنی را میتوان با ان انجام داد طرخهای را میتوان

دران بوجود اورد که شاید هیچ گاه عملی نشود.
علیرضا بوستانی ( 1390/09/18 ) :
در جواب دوست عزیز(حمیدرضا کریمی)که گفته اند این این شهر به یک پاویون بزرگ شبیه است باید بگویم که نه تنها عیب نیست بلکه بسیار فوق العاده است.ما در یک پاویون به طور منطقی باید به آرامش برسیم مگر این که طراح آن ساختار شکنی کرده باشد.ای کاش تمامی شهر ها همچون یک پاویون ما را به سوی خود می کشید و جذب می کرد نه این که ما را برهاند.
در جواب خانم زارعی باید بگویم که مهم نیست که این طرح اجرایی باشد یا خیر.مهم ایده ی آن است و من به شدت با ایده ی طراحی موافقم.به نظر بنده طراح گاهی باید با ساختار شکنی مخاطب خود را جذب کند.
این شهر هم با بافت اطراف خود به خوبی ارتباط برقرار کرده و هم توانسته در بافت های هسته ی شهر مقیاس انسانی را رعایت کند.
علیرضا بوستانی ( 1390/09/18 ) :
امروزه نقش کامپیوتر در چنین طرح هایی بسار زیاد است.ما کامپیوتر را درست کردیم تا کارهایمان راحت تر انجام شود ولی خوب امروزه میبینیم که اگر کامپیوتر نبود ما نمیتوانستیم ایده و اتود اولیه ی خود را هم بیان نماییم.
بهنام دیداری ( 1390/09/18 ) :
نوعی در هم پیچیدگی احجام در پلان هم دیده می شود و در هم پیچیدگی نما است.شهر یک شهر متخلخل و اشفته می باشد.کامپیوتر توانسته است کار خو را به خوبی طراحی کند.با نظر جناب نصیری موافق هستم با نظر خانم زارعی که میگویند قابل اجرا نمی باشد مخالف هستم.چون می توان اجرا کرد.طراحی بسیار زیبا و به نظرم این خطوط اشفته زیبایی خاصی داده است.شاید اگر کامپیوتر نبود نمی شود به این زیبایی به تصویر کشید
محمد رضا امینی ( 1390/09/18 ) :
این شهر به ظاهر زیباست ولی باید دید که ایا توانایی اجرا ان وجود دارد یا نه!!! با نگاه کردن به این طرح اولین نکته که به ذهن میرسد ***هرنان دیاز النسو*** می باشد.النسو پیشرو در طراحی به ابن سبک می باشد و جوایز متعددی بابت ارئه اینگونه طرح هایی دریافت کرده است.
به نظر من می توان اجرا کرد چنین سازه هایی را، اگر ترم گذشته در خاطر دوستان باشد به یاد می اوریم که جناب بصیرت نمونه ای از این جور سازه ها که ساخت النسو بود (طراحی پارک) را نشان دادند.کامپیوتر تاثیر بسیاری بر نشان دادن ماهیت کار دارد و ما نیاز به کامپیوتر داریم برای پیشرفت.

ما باید پیش به سوی پیشرفت قدم برداریم و از خطهای صاف و مربعی شکل فاصله بگیریم.
من نظر جناب نصیری را تایید میکنم چون به نظر من شاید برای حل کردن مشکل سازه ای به شکل استخوان در امده(با ایجاد تراکم بافت) .ولی با نظر خانم زارعی که گفتند قابل اجرا نیست مخالف هستم .
محمد رضا امینی ( 1390/09/18 ) :
این شهر به ظاهر زیباست ولی باید دید که ایا توانایی اجرا ان وجود دارد یا نه!!! با نگاه کردن به این طرح اولین نکته که به ذهن میرسد ***هرنان دیاز النسو*** می باشد.النسو پیشرو در طراحی به ابن سبک می باشد و جوایز متعددی بابت ارئه اینگونه طرح هایی دریافت کرده است.
به نظر من می توان اجرا کرد چنین سازه هایی را، اگر ترم گذشته در خاطر دوستان باشد به یاد می اوریم که جناب بصیرت نمونه ای از این جور سازه ها که ساخت النسو بود (طراحی پارک) را نشان دادند.کامپیوتر تاثیر بسیاری بر نشان دادن ماهیت کار دارد و ما نیاز به کامپیوتر داریم برای پیشرفت.

ما باید پیش به سوی پیشرفت قدم برداریم و از خطهای صاف و مربعی شکل فاصله بگیریم.
من نظر جناب نصیری را تایید میکنم چون به نظر من شاید برای حل کردن مشکل سازه ای به شکل استخوان در امده(با ایجاد تراکم بافت) .ولی با نظر خانم زارعی که گفتند قابل اجرا نیست مخالف هستم .
محمد مهدی شفیعی ( 1390/09/18 ) :
با سلام
این شهر با پیچش و در هم بافتگی زیادی که دارد یک حس ابهام و سردرگمی را به انسان القا می کند و با خطوط کرو و پیچ در پیچ خود حس آرامش و سکون را از انسان گرفته است و ذهن انسان را درگیر یک سری مسائل کنجکاوانه برای شناخت محیط می کند که باعث می شود انسان نتواند به محیط اعتماد کند. از طرفی این شهر با سیستم متراکم و در هم بافته ای که دارد در مواقع بحرانی نمی تواند به خوبی به شهروندان خدمت رسانی کند و ممکن است هزینه های زیادی بر جای بگذارد.
با تشکر
فرید محبوبی ( 1390/09/18 ) :
امروزه مسابقات طراحی فضاهای شهری زیادی وجود دارند که موضوعات آنها ساخت شهر های آینده است مانند مسابقه evolo مسلما در آینده نه چندان دور سطح آب ها بالا آمده و زمین دچار دگرگونی هایی می شود و از طرفی با پیشرفت تکنولوژی حتما تغییراتی در سبک زندگی مردم روی می دهد. طراحی این گونه شهر ها ، شاید در آینده اتفاق بیفتد ، شهر هایی که ساختمان های آنها مانند تار و پود در هم تنیده ان و دارای فرم های خاص می باشند و همه شهرها به یک شهر خطی و عمودی تبدیل می شوند .
این گونه طراحی ها بر اساس سیستم های Parametric و Particle system ساخته می شود و من کامللا طرف دار این گونه طراحی ها هستم ، چون کم کم شکل زندگی ما انسان ها راتحت تاثیر قرار می دهد و کیفیت زندگی و شکل آنها عوض می شود و این تکرار های افتضاح و از این فرم های خشکی که هیچ گونه زیبایی در آن دیده نمی شود خلاص شویم .
کامپیوتر و برنامه های کامپیوتری تاثیر بسیاری درساخت این گونه فرم ها داشته اند ، نه که بدون آنها نمیشود ساخت اما بدون کامپیوتر واقعا سخت است و شاید در بعضی مواقع به دلیل سختی زیاد نشدنی باشد .
پریا فسایی ( 1390/09/18 ) :
به نظر من این شهر با فرم پیچیده و در هم رفته که میتوان گفت حسه یک جهان دیگر و دنیای دیگر را به انسان میدهد فوق العاده است .همین که انسان بتواند پس از قرن ها در همچین شهرهایی زندگی کند که از فرم مکعب مستطیلی شکل در امدند میتواند به انسان قدرت تفکر مدرنتر و پیشرفته تر را بدهد چرا که انسان هر چقدر در مکان ها و محیط های پیشرفته باشد میزان پیشرفتش هم به نسبت بیشتر میشود .
کامپیوتر با نرم افراز ها و برنامه های روز به روز پیشرفته اش به طراحان این قدرت و جرئت را میدهد که بتوانند استعداد هایشان را در هر زمینه طراحی نشان دهند و همینطور به زیبایی جلوه دهند .علاوه بر این که کامپیوتر با استفاده از راه های ارتباطی که دارد ذهن یک طراح را خلاقانه تر میسازد .
حسین ذوالفقاری ( 1390/09/18 ) :
از نظر من این شهر به وسیله شبکه هایی به هم متصل شده اند،که پر از مسیرهای پیچ در پیچ است.در شهر شاهد فرم ها و
بافت های در هم ترکیب شده ای هستیم که به صورت منظم در کنار هم قرار نگرفته اند.ولی از اینکه از خط های شکسته وتیز استفاده
نشده می تونه بیانگر حس خوب و آرامش بخش باشه.
به نظر من یکی از ریز الگوها بر گرفته از گل لوتوس است. شهر مملوء از شلوغی و هرج و مرج به نظر می رسد،
و زندگی کردن به شیوه ی امروزی بسیار سخت است.


ساخت و طراحی این بنا با توجه به تکنولوژی امروز می تونه بسیار راحت ،دقیق و سریع،اجرا شود.
فرید محبوبی ( 1390/09/18 ) :
در جواب صحبت های آقای شفیعی می توانم بگم که ، من با صحبت های شما مخالف هستم اتفاقا فرم ها نرم و منحنی احساس بهتری در انسان ایجاد می کند ، همیشه ما انسان های با فرم های منحنی راحت تر هستیم تا فرم های خشک ، طبق گفته ها انسان همیشه دنبال آرامش از دست رفته اش است ، آرامشی که زمانی که در رحم مادر داشته است و از او گرفته شده است به همین علت است که وقتی به حالت جنینی می خوابیم احساس خوبی داریم و به همین ترتیب در فضا های نرم و منحنی احساس بهتری به ما دست می دهد چون ناخداگاه به یاد دوران جنینی و آرامشی که در رحم مادر داشتیم می افتیم . از طرفی شاید این فرم ها اولش کمی گنگ و در آنها سر در گم شویم اما همین طور که به این نوع فضاهای شهری عادت کردیم به آنها هم عادت می کنیم .
پریا فسایی ( 1390/09/18 ) :
با نظر سرکار خانم زارعی عزیز که گفتند قابل اجرا نمی باشد مخالفم .چرا که در دنیای امروزه که انسان قادر به ساخت هر چیزی با هر سازه ای می باشد که انسان های بزرگ این را به جهان ثابت کرده اند .
محمد مهدی شفیعی ( 1390/09/18 ) :
با سلام مجدد
با توجه به توضیحاتی که در ارائه نظر خود دادم با نظر دوستانی که به عدم احساس امنیت و حس ابهام و گیج کننده بودن این شهر اشاره کردند موافقم.
با تشکر
حسین ذوالفقاری ( 1390/09/18 ) :
با سلام
من با نظر آقای حسين يزداني که بافته شهري است و سرشار از هرج و مرج و اصلا نميتوان در آن زندگي كرد هم عقیده هستم.
افشین شناوری ( 1390/09/18 ) :
با سلام
به نظر من زیبا سازی و زیبا بودن برای این نوع شهرها بسیار مهم است.اما اینکه چطوری میتوان ارتباط مردم با این نوع بافت شدید فشرده رو برقرار کرد،خوئش جای بحث داره.بافت شهری طوری طراحی شده که همه چیز با هم ارتباط دارد و این خود میتواند یک حسن برای چنین شهری باشد.
در مورد کامپیوتر باید گفت که امروز با دیروز تفاوت کرده و اگر ما با تکنولوزی پیش نرویم،عقب خواهیم ماند.پس کامپیوتر یکی از ارکان اصلی در طراحی محسوب می شود.
جایگاه انسان در این موارد را به نظر من خود انسان تعیین می کند.اما باز من فکر میکنم جایگاه انسان مشخص نیست،چون انسان وقتی خوب رو دارد،دوست دارد به خوب تر برسد.
نگار چاپی ( 1390/09/19 ) :
در ادامه بحث دوستان در دیدگاه مسیحیت در مورد درد ورنج مقدس همانطور که که اعتقاد دارن مسیح به بعد از به صلیب کشیده شدن به اوج آسمان رفت پس میشه گفت آنها سختی کشیدن که بر گرفته از زندگی مسیح روحانی و مقدس می شمارن.....
من فکر می کنم گذاشتن نورگیر در سقف نمازخانه هاشون هم به همین دلیل....... همون رسیدن به آسمان
یوسف هوشمندی ( 1390/09/18 ) :
به نظره من یک شهر فشرده و حرکت در ارتفاع البته لایه لایه در ارتفاع که بنمایه تکنولوژی دارد و یک بافت در هم تنیده دارد که کمربند تک مرکزه دارد و مرکز های درجه 2 و درجه 3 را احاطه می کند.
مقیاس عملکردی بنا با توجه به بافت شهری توان اتصال فضای اصلی به فضای پس زمینه خود را می دهد.
ایده ای که از پلانو ولومتریک گرفته کاملا مشهود است
نقش کامپیوتر:کامپیوتر یک وسیله کاملا حیاتی که وارد زندگی انسان شده بسیاری از کارهایی که انسان نیاز وقت بیشتری دارد این وسیله توانسته است سرعت دقت را بیفزاید.بخصوص در طراحی فضای شهری که نیاز به دقت ، حوصله دارد به خوبی این نیاز را براورده کرده است.
در رابطه با کامنت خانم جلالی مخالفم چرا که انسان خود را باید با محیطی که در آن زندگی می کند وقف دهد به خاطر این که انسان تبعیت از طبیعت مب کند.
امیر سلامی پور ( 1390/09/18 ) :
به نظر من این طرح واسه 1 شهر بیش از حد گیج کنندس! با این همه گره ها بین خطهای نرم و برخورد چند بار 1 خط با خودش در فاصله محدود و کاملاً خیالی، میشه در مواقع خاص و خیلی محدود از اینجور طرح ها استفاده کرد،،،یک مسافر اینجا گیج میشه،بیش از حد هم خسته کنندست چون بیش از حد به هم دوخته شده.
در جواب به جمله آقای : محمد رضا امینی : ما باید پیش به سوی پیشرفت قدم برداریم و از خط های صاف و مربعی شکل فاصله بگیریم.!!!!!>>> به نظرم این جمله اشتباهه! یعنی ما هر طرح منحنی بکشیم نشانه پیشرفته؟ شکست و شکل مربعی پس رفت؟ زاها حدید کسیه که میاد ایستگاه آتش نشانیشو از شکست استفاده میکنه پس رفت !!!!! بستگی به ایده و کاراییمون داره
فرم های منحنی جای خود و شکست جای خود ، اینکه بگیم انسان با فرم های منحنی راحت تره و احساس بهتری داره درست ولی پلان مسطح شهری حجم نیست که منحنی باشه بهتر میشه !
من که 90% طرح های بچه هارو بیشتر خطوط صاف و شکسته و بعضی مواقع ترکیبی دیدیم حتی در سایت پلانشون!!
در 1 صورت پذیرفته میشه که روابط شهری حل بشه نه اینکه موجب گیجی و پیچیدگی بی مورد بشه.
حمید رضا مظفری ( 1390/09/18 ) :
امیر ارسام
با گیج شدن در سطح همچین شهری موافقم
مهدی افسری ( 1390/09/18 ) :
با سلام
من به طور کامل با نظر آقای فرید محبوبی موافق نیستم.نظر ایشان در مورد فرم های منحنی این است که نشان دهنده آرامش واحساس راحتی است امافرم های منحنی فقط نشان دهنده آرامش نیستند بلکه می توان با فرم های منحنی اوج-حرکت-جنب وجوش و...که به طور کامل متضاد آرامش هستندرا نشان داد.درمورد نظر دیگه ایشان که فرم های خشک نمی تواند آرامش را نشان دهد هم مخالفم زیرا می توان به کمک ترکیب کردن همین فرم های خشک یا ترکیب کردن آن با فرم های منحنی نه تنها آرامش بلکه هر چیزی از عالم هستی را نشان داد.
رسول رضایی ( 1390/09/18 ) :
با سلام
به نظر من در طرح ارائه شده تنها یک سری کلیات در نظر گرفته شده و جزییاتی همچون درون گرایی و برون گرایی،خصوصی سازی تاثیرات مکمل این توضیحات از دیدگاه انسانی در نظر گرفته نشده است.
فاطمه موسوی مقدم (تحریریه اتووود) ( 1390/09/19 ) :
طرح بسیار پیچیده است ای کاش اطلاعات بیشتری در اختیار داشتیم..ولی به نظر من این خطوط خیلی خوب با یکدیگر همبند شده است.به نظر من تکرار زیادی که در طرح به چشم میخورد از ارزش خطوط کاسته است .واژه ی حرکت مدولار به خوبی توانسته خود را نشان دهد.در کل من این چنین طرح ها را میسندم و دوست دارم که معماران از این خطوط بیشتر در پروژه هایشان استفاده کنند.
به عقیده من کامپیوتر در طراحی معماری عصر جدید بسیار تاثیر گذار بوده و زمینه رشد را برای این گونه طراحی فراهم کرده است ، ولی 100در 100 در طراحی قوطی های کبریت تاثیری نداشته است.
امیر خلیلی ( 1390/09/19 ) :
احساس من از این پروژه این می باشد که شهر وزمان در هم گره خورده است.......
نگار چاپی ( 1390/09/19 ) :
در جواب خانم فسایی منظور بقیه از قابل اجرا نیست که نمی توان ان را ساخت در حال حاضر عظیم ترین سازه ها هم قابل اجرا است..... منظور ساختار آن با زندگی امروز انسان است که غیر منطقی به نظر می رسد.....
من هم با حس هرج و مرج موافقم....
فاطمه موسوی مقدم (تحریریه اتووود) ( 1390/09/19 ) :
خانم مرضیه زارعی و خانم سیف پور:
این شهر اصلا اشفته نیست و نظم در آن حاکم است و همچنین قابل اجرا.نظمی که طراح بیشتر از من و شما ازش خبر داره. من هیچ پیچیدگی ای در پلان نمیبینم ، شاید پوسته های کرو این احساس را به شما القا میکنه.
فرزانه پوررحمان ( 1390/09/19 ) :
مسیر ها گاهی خزیده گاهی مرتفع شده و بدور هم تنیده شده اند به گونه ای که گویا رشته ای از هم نا گسیخته می نماید .دقیقا این یک طرح فرامدرن میباشد حتی بسیار فراتر از آن ...یک شهر مرتفع به ظاهر در هم گره خورده و سر در گم دقیقا نمی دونم اما یک سئوال .... این شهر به واقع هم قابل سکونت هست همینطور قابل اجرا ؟؟؟
نگار چاپی ( 1390/09/19 ) :
شهر یک نوع بافت استخوانی شبکه ای به هم پیچیده دارد و حس در هم گمی و ویک ساختار به اجبار را دارد به نظر برای ما که در جایی زندگی می کنیم که مرکز ومیدان همیشه وجود داشته نبودنش می تونه غیر قابل تصور باشه...
در کل زیبا اما قابل اجرا نیست لااقل برای زندگی امروز بشر ایده ی خوبی نیست در آینده شاید......

محسن نظری ( 1390/09/19 ) :
با سلام و عرض خسته نباشید به استاد محترم اقای مهندس بصیرت
به نظر من بافت شهر کاملا خود را درگیر یک ارگانیزم درهم پیچیده کرده که این میتواند به طور کلی براساس زیر ساخت های چند منظوری تشکیل شود .در بافت این گونه شهرها فضای منفی به وفور یافت مشود و طراح تمام سعی خود را بر این داشته که از تمامی فضاها بهره کامل را ببرد ومیتوان بافت اینگونه شهرها را چند کارکرده نامید با تشکر
بهنام دیداری ( 1390/09/19 ) :
با احترام به نظر خانم زارعی.باید بگم که در زمانه ای که ما داریم زندگی میکنیم هیچ چیز غیر ممکن نیست.ما به کشور خودمون نگاه میکنیم میگیم نمیشه در صورتی که در کشورهای دیگه کارهایی میکنن که اگه ما ببینیم میگیم غیر ممکنه.همونطوری که مهندس بصیرت در درس تحلیل عکسی رو نشون دادن که در نیویورک پلی در ارتفاع و از بین ساختمانها عبور میکرد.پس هیچ چیزی غیر ممکن نیست.
یوسف فتحی ( 1390/09/19 ) :
پیچیدگی و در هم بافتگی یک نوع سر در گمی به وجود می اورد که انسان را جذب خود می کند ! آیا این سر در گمی در زندگی امروزه جایی دارد !!!یا وقتی وارد شهر می شویم آیا همین سر در گمی وجود دارد!!! به نظر من نیاز به پیشرفت و قدرت طلبی و... نیاز به چنین طراحی هایی داریم که باعث می شود انسان احساس به پیشرفت را در خود ببیند. طراحی بسیار زیباست .استفاده از خطوط کرو .استفاده از مصاتح و متریال های مناسب و ... این طرح را جالب نشان می دهد . من چنین طرح هایی را دوست دارم چون باعث درکیر شدن با طرح و حس کامل ام می شود.
از دوست خوبم اقای نظری تشکر می کنم اشاره به فضاهای منفی و استفاده کامل طراح از همه فضاه ها نکته جالب و قابل تاملی بود که ایشان بهش اشاره کرده است و من هم موافق هستم .