یکی از حساس ترین جوانب طراحی توجه به بافت و سایت مربوطه برای طرحی می باشد. در خصوص خانه ی Dutch که توسط رم کولهاس طراحی شده، شرایط محیطی بسیار منحصر به فرد و بحث انگیز، و نقشه برداری از آن محل منجر به طراحی در شرایطی بسیار جالب شد که نه تنها محدودیت ارتفاعی تا حداکثر 4 متر را داشت، بلکه باید در موقعیتی که از لحاظ توپوگرافی ناهموار بود، اجرا می شد.
با در نظر گرفتن این شرایط دشوار کولهاس خود را درگیر طراحی خانه ای هم بر روی زمین و هم در زیر زمین کرد، که شامل چهار اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق مطالعه و دو بالکن می شد. این پروژه متعلق به والدین، برای اقامت و دیدار با سه دختر بزرگ آن ها بود. هنگامی که دخترها حضور نداشتند خانه در یک بعد مدیریتی از طریق یک شکاف و یک باریکه ی متحرک برنامه ریزی شده، قابل تغییر نگه داشته می شود. فضاهای داخلی به صورت حداکثر فضای ممکن از کل فضای خانه به نحوی که شکل ظاهری آن به صورت حداقل در می آیند، حفظ می شوند. در پایین ترین تراز، دیواری وجود دارد که در اطراف حرکت می کند و به عنوان تداوم فضاهای داخلی محسوب می شود، و ایوانی که نقش اقامت برای دخترها را بر عهده دارد، همگی به سمت پایین و درون زمین کشیده می شوند. این دیوار تمام عناصر نقش آفرین خانه را که اجازه ی آزاد بودن فضای اطراف را با دیوارهای شیشه ای فراهم می آورند، دربرمی گیرد. قسمتی مشابه عرشه ی کشتی که به نظر شناور می رسد به نگهدارنده ی ساختار طراحی شده برای محل زندگی والدین تبدیل می شود.
اتصال این دو طبقه در واقع از طریق پلی لولا شکل و درهای افقی برقرار می شود. هنگام استفاده از کاربری متفاوت شیشه و استفاده از سایه پردازی طبق این طرح و جهت گیری، این رابطه ی دو گانه بیشتر مورد تاکید و توضیح قرار می گیرد. ایجاد پل ارتباطی به صورت مجازی، یک مسیر شیب دار مرکزی است که ارتباط دیداری و کاربردی میان دو سیستم برنامه ریزی شده ی مجزا را فراهم می آورد.
این مکان در مجموع 5000متر مربع است که در شن های ساحلی طلایی در جنگل کاج واقع در هلند بنا شده است. محدودیت ها و موانع به سایت دشوار آن محدود نمی شود، بلکه علاوه بر محدودیت ارتفاعی و حفظ فاصله از جاده ی مجاور "که هر دو معادل 4متر بودند"، تفاسیر و توضیحات مربوط به قانوت یک چهارم بنیادی را برای کولهاس تعیین کرد، که وی را مجبور به رعایت مرزها و محدودیت ها در زمینه ی طول و ارتفاع ممکن کرد. به عبارت دیگر این بنا همانند گردش با وسیله ی نقلیه مثل رانندگی در جاده و خارج شدن از جاده ی پر پیچ و خم و دستیابی به موفقیت و دستاوردهای کافی و ملزوم، و هیجان بود.
برای اشنایی با نگره کلی رم کولهاس نسبت به معماری و شهر ببینید نوشتار رم کولهاس؛ لیبدویِ معاصر بودن با شهر نوشته رافائل مونئو با برگردانی از ایمان رئیسی و حسام عشقی صنعتی
برای اشنایی با مفاهیم پایه ای گفتمان کولهاس می توانید مشاهده فرمایید نوشته رِم کولهاس؛ آیکـُـن[سندرم]امپراتوری
محمد رضا هل فروش در نوشتار رم کولهاس؛ بازْتدقیق تمدنیِ فضا و زمان رویکرد کولهاس در طراحی را متناسب با مفاهیم پایه ای معماری تدقیق نموده و تاثیر کولهاس بر بازنگری در این مفاهیم را مد نظر می اورد
انتونیو نگری در نوشتار رم کولهاس و زیست پس ماندی شهرـ نشین عمیقا تلاش می کند مفاهیمی همچون فضای پس ماند و بزرگی را در گفتمان کولهاس واکاوی نماید
مازیار مظلومی در نوشتار رم کولهاس و نبوغ معمارانه در دو اثر مکتوب تغییر نگره کولهاس حین نگارش دو اثر مهمش را مد نظر اورده است
رم کولهاس در درسْ گفتار جهان مسطحِ مابعد امریکایی بر مفاهیمی همچون جهانی شدن، شرق شناسی و تاثیر ان ها بر الگوواره هایی همچون اسمان خراش ها می پردازد
برای مشاهده نوع نگاه رم کولهاس به مدرنیته، نحوه کارکرد ان در معماری، میزان انحراف از اصالتش، ظهور مجدد جریان های نومدرن و چگونگی اوج و فرود ان می توانید ببینید نوشتار رم کولهاس و پروژه اتمام مدرنیته را به قلم محسن نطنج و همچنین نوشتار رم کولهاس و هستی شناسی معماری؛ پاردایم بازگشت و بازخوانی مدرنیسم متقدم