معماری مدرن نروژی به نظر نابود می رسید اگر کسی به کتاب های تاریخیِ رایجی همچون جوِدیک، بنوولو، تافوری یا فرامپتون می پرداخت . حتی در کتاب های چهارجلدی دانش نامه ی مَکمیلانِ معماران نوشته ی آدولف کِی . پلاتزک هم، سخنی از آثارنروژی به میان نیامده است . مسلما نروژ هیچ اعتبار اولیه ای را درمیان معمارانی همچون آلوارو آلتو در فندلاند، گونار آسپِلوند در سوئد و آرنه جاکوبسن در دانمارک نداشته است ولی معماران نروژی استحقاق و ارزشی بیش از این داشتند . در این کتاب، که اولین شرح درخور این موضوع به انگلیسی است، پروفسور نوربرگ – شولتز، بعد از مقدمه ی نسبتا کوتاه تاریخی، اولین دهه ی قرن بیستم را به شکل نقطه ی آغازین خود انتخاب می کند و این نوشتار را میان سبک های رومانتیسم ملی، نئوکلاسیسیم، کارکردگرایی و سال های پس از جنگ تا پست مدرنیسم در سال های 1980 دنبال می کند . این کتاب در سال 1986 با انتشارات دانشگاه اسکاندیناوی، اسلو اولین چاپ خود را به زبان انگلیسی داشت .
اتووود پیش از این مقاله معروف" تفکر هایدگر بر معماری" نوشته کریستین نوربرگ ـ شولتز را در سه بخش
بخش اول ـ جهان، چیزها و زبان هستی
بخش دوم ـ هستی شناسی مکان، شعروارگی سکونت، روح مکان و خاطره جمعی
بخش سوم ـ معماری و بود و باشِ متفکرانه هستنده ها
منتشر کرده است