برنامه پيتر آيزنمن در مركز طراحي و هنر آرونُف، سازماندهي مجدد 13،400 متر مربع فضاي موجود و اضافه كردن 12،000 متر مربع فضاهاي طراحي شده، از جمله كتابخانه، سالن تئاتر، فضاهاي نمايشگاهي، استوديو و محيط هاي اداري بوده است. اين طرح، اتحادي ميان مدارس طراحي، هنر، معماري و برنامه ريزي شهري ِ دانشگاه سين سيناتي در اوهايو بوده است.
در حقيقت، طرح پيتر آيزنمن، بخشي از طرح جامع و بلند پروازانه ي دانشگاه سين سيناتي همراه با معماراني چون فرانك گري، مايكل گريوز، پِي كاب فِريد و ونچوري اسكات براون مي باشد.
آيزنمن در دهه 70، همراه با مِير، هدوك، گريوز و گواتمِي، به عنوان عضوي از گروه " نيويورك فايو " در ميانِ عموم مردم شناخته شد. آيزنمن كه در درجه اول، يك نظريه پرداز محسوب مي گشت، به پيشتازي در صنعت ساخت و ساز بدل گشت و با استقبال طيف گسترده اي از آرا و عقايدِ گوناگون مواجه شد.
به نظر مي رسيد كه مردم اوهايو، وي را دوست مي داشتند و پروژه هاي سخاوتمندانه اي در كلمبوس و سين سياتي به او پيشنهاد كرده بوده اند. به هر حال، هنگامي كه شما نيز در شهري شبكه بندي شده با فضاهايي سنگين، غم افزا با رنگ هاي دلتنگ كننده ي ماسه اي بزرگ شده باشيد، از معماري كه از شبكه بندي ِ صحيح بگريزد و رنگ هايي چون مداد پاستل هاي كودكان را به كار گيرد، حمايت مي كنيد.
پاسخ آيزنمن به شكايت كنندگان فضاهاي " مغشوش و گيج كننده " در پلان هاي غير متوازن ِ وي چنين مي باشد: " اين دقيقا همان چيزي ست كه من همواره در پي ِ به دست آوردن آن مي باشم ؛ جابجا كردن موضوع و وادار نمودن آن در تبديل به معماري كانسپچوال. ما در حقيقت به تغيير روابط ميان بدنه اصلي معماري مي پردازيم. بدن در چنين مواجهه اي، پيامي به مغز مي فرستد و مي گويد : " يك دقيقه صبر كن، من به تطابق نياز دارم ؛ به چيزي كه درك كنم چه اتفاقي بر من افتاده است. "
جابجايي و جانشين سازي ِ موضوع در طرح مركز طراحي و هنر آرونُف به اوج خود رسيده است. هيچ برنامه ريزي و سازماندهي ِ خاصي در چيدمان فضاها به چشم نمي خورد. بازديدكنندگان ِ اين بنا، ناكام از پيدا نمودن موقعيت يابي ِ صحيح و يا محدوده اي مركزي در ساختمان، همچون دانشجويان تازه وارد به دانشگاه گيج و سرگردان، به گردش مي پردازند.
آيزنمن در وصف فرم هاي مركز آرونُف مي گويد : " الفباي اين طرح، از خطوط منحني ِ زمين اطراف آن و طرح V شكل ساختمان ِ موجود آن گرفته شده است ؛ رابطه اي پويا ميان اين دو فرم كه فضاي ميانشان را سازماندهي كرده بود و من آن را يافتم. "
طراحي منظرِ دانشگاه سين سياتي كه بر فراز تپه اي زيبا واقع شده است، توسط همكاران هارگريوز طراحي گشته و در اطراف اين مركز هنري، فضاهايي ساده اما جذاب همراه با درختاني ظريف و زيبا، شكل گرفته اند.