معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1436
معماری مجازی   - 23
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1428
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1074
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 993
معماری کوچک مقیاس   - 21
سازه های شهری   - 922
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 906
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 849
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 830
معماری و گیم   - 18
نظریه شهری   - 770
معماری و ادبیات   - 17
نگاه نو به سكونت   - 770
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 762
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری و سیاست   - 695
شهرهای در حرکت   - 15
کلان سازه   - 640
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 606
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 556
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 527
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 509
معماری و هوش مصنوعی   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 494
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 493
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 480
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری تندیس گون   - 475
معماری جنگلی   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 472
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 472
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری شمایل گون   - 435
بی ینال ونیز   - 10
آینده گرایی   - 414
درس گفتارهای اتووود   - 9
باز زنده سازی   - 413
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
هنر مدرنیستی   - 401
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 392
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 361
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 343
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماریِ توسعه   - 339
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 332
معماری بیابانی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 322
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 316
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 286
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 273
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 260
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 258
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 245
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 238
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 231
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 230
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 207
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 206
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
طراحی مُد   - 7
عکاسی   - 196
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ـ سینما   - 192
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر انتزاعی   - 189
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
گرافیک   - 169
طراحی و پناهجویان   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 164
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 147
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
طراحی مبلمان   - 139
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ژاپن   - 131
معماری خوانی   - 6
ترسیمات معماری   - 127
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 118
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 115
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 113
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 91
معماری مصر   - 5
معماری مذهبی   - 87
فرهنگ نفت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری فاشیستی   - 83
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اکسپو   - 79
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
اقتصادِ فضا   - 79
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 78
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 67
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 66
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 66
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 4
فیلوکیتکت   - 62
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
ویرانه ها   - 61
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 55
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری پراجکتیو   - 52
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
زاغه نشینی   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
پداگوژی   - 50
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 48
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری فضای داخلی   - 48
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 46
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و رسانه   - 44
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 42
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
باهاوس   - 41
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 36
پداگوژی انتقادی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
جهان علمیْ تخیلی   - 32
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری و روانشناسی   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و نقاشی   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 23

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 42
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 56
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 26
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 146
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 30
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 8
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 54
پییر ویتوریو آئورلی   - 11
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 30
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 6
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 6
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 31
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 191
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 16

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -800
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -393
گالری   -87
فرهنگی   -335
هتل   -76
پاویون   -267
ورزشی   -65
موزه   -255
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -163
ویلا   -8
تفریحی   -161
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -137
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -105
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
پائولو سولری، آرکوسانتی و هجمه پیروزمندانه یوتوپیا بر واقعیت
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/02/30
مـنـــــــبـع : www.archdaily.com
تعداد بازدید : 5406

در 70 مایلی شمال فونیکس، در اریزونای مرکزی، شهری غیرمعمول واقع شده است به نام آرکوسانتی، که پائولو سولری با هدف اسکان 5000 نفر طراحی کرد. ارکوسانتی عملا تحقق مفهوم آرکولوژی بود که ماحصل ترکیب دو عبارت اکولوژی و معماری است. نیت این باهم آد شکل دهی به گشتالتی بود تا مامنی باشد برای مناسبات و کنش های دو سویه ای که ارگانیسم های زنده در قبال یک دیگر و محیط طبیعی شان ایفاد می نمایند.

یکی از خیال ورزترین متفکران زمانه ما، پائولو سولری، تمام زندگی خود را صرف مشغله های اجتماعی و اکولوژیکی نمود که به واسطه اگزیستنس شهری مدرن برامده بودند. ماحصل کار سولری شامل دستاوردهای عظیم و موفقی در حوزه معماری و برنامه ریزی، نوشته های بی نهایت مهمی در مورد تجربیات حاصل از طراحی و ساخت ارکولوژی، هم حضوری و هم رسش معماری و اکولوژی و همچنین امکان جلب نظر جهانیان به پروژه ای کاملا خیالی است، که روی در واقعیت کشید.

پائولو سولری به سال 1919 در تورین متولد شد و اولین سال های اموزش معماری اش را غرق چشم انداز، فرهنگ و معماری اروپایی کرد. در 1946 مدرک دکترای خود در معماری را از دانشگاه پلی تکنیک تورین اخذ نمود، کمی پس از فراغت از تحصیل به ایالات متحده نقل مکان کرد تا در پروژه تالیسن فرانک لوید رایت در اریزونا با او همکاری کند.

سولری در سال 1950 به ایتالیا بازگشت و مشغول طراحی یک کارخانه سرامیک سازی گردید که اکنون تبدیل به یک اثر یادمانی در ایتالیا گردیده است، طی این پروژه او مشغول همکاری با هنرمندان سرامیک ساز گردید و به درک و دانشی در مواجه با سرامیک رسید که بعدها در بسیاری از اثارش به خوبی ان ها را متبلور ساخت، طی پنجاه سال پس از ان این زنگ های سرامیکی در کنار تبحرش در استفاده از برنز و اهن و پیکره تراشی تبدیل به عناصر و منابع الهامی گردید که عملا کمک کرد تا ایده های تئوریکش به محک تجربه خورند.

سولری در سال 1956 به همراه همسرش کُلی و دو دخترش؛ کریستین و دانیلا به اریزونا نقل مکان کردند، در ان جا بنیاد خیریه کوسانتی را تاسیس کردند و کار بر گروهی از ساختمان ها را شروع کردند که به همین نام خوانده می شدند و به واقع در همین کوسانتی بود که سولری اولین تجربیاتش در تکنیک های متنوع قالب گیری و کار با بتن را به دست اورد.

در سال 1970 گام مهمش برای تحقق بزرگگترین و جاه طلبانه ترین پروژه اش را برداشت. شهرک ارکوسانتی در اریزونای مرکزی به عنوان پیش نمونه ای از ارکولوژی بنیان نهاده شد. ارکوسانتی که شاید بتوان ان را کامیونیتی ای نامید که سولری به عنوان الترناتیوی برای شهر پایدار در سر می پروراند، عملا مانیفستی بود برای نظریه ورزی های ارکولوژی. این ایده تا سال 1970 که سال اغازین پروژه بود محور اصلی زندگی و کار سولری را تشکیل می داد.

آرکولوژی کانسپت پائولو سولری برای شهرهایی است که هم حضوری معماری و آکولوژی را مد نظر دارند. ایده آرکولوژی شهر سه بعدی فشرده و در هم ادغام شونده ای را پیش می کشد که محققا رو به روی هرزه روی حومه شهری می نشیند، الگویی که ذاتا با مصرف بی رویه منابع و منزوی ساختن مردم از یک دیگر و از کامیونیتی های پیرامونی گره خورده است. مینیاتوریزه شده محیط فیزیکی شهر در حفظ زمین، انرژی و منابع بی نهایت موثر است.

در یک رویکرد تاریخی، آرکولوژی مجموعه ای از شاکله های طراحی معماری است که هدفش طراحی کلان سازه های زیستی است که پذیرای تراکم انسان در مقیاس بالا می باشند. آرکولوژی تفاوت اساسی دارد با ساختمان های بلندمرتبه یا زیست گاه ها، چرا که مقرر گردیده تامین کننده پایدار تمام منابعی باشد که برای زندگی راحت مد نظرند، روندی که در قالب تولید مواد غذایی، تصفیه اب، برق، تنطظیمات اقلیمی و . . تحقق می یابد. شهر به نوعی تعریف شده است که تامین کننده تمام این موارد برای جمعیت های بالای انسانی باشد، ارکولوژی طبق تعریف هیچ نیازی به ارتباط با شهرداری یا زیرساخت های شهری جهت مدیریت ندارد.

ارکولوژی ها با هدف کاهش تاثیرات انسان بر منابع طبیعی طراحی شده بودند. ارکولوژی غالبا تکنیک های معمول ساختمان سازی و تکنیک های رایج مهندسی عمران را در قامت پروژه هایی بی نهایت کلان مقیاس ولی قابل اجرا به کار می گیرد تا شمول اقتصادی ای که در دیگر پروژه های با بن مایه های ایده ال گرایانه قابل حدوث نمی باشند را ممکن سازد، از این نظر این دیدگاه بی نهایت به انچه فرانک لوید رایت در بِراداِکـْـر سیتی یا شهر پهنْ دشتی مطرح می سازد نزدیک است. طرح سولری حمل و نقل، کشاورزی و نظام مالی و تجاری را بر قوام مناسبات اقتصادی تعریف کرده است.

طرح فرانک لوید رایت، درست به مانند طرح پائولو سولری با انتقاد منتقدانی مواجه شد که راه حل های ارائه شده را در مواجه با مشکلات واقعی برامده از تعریف یک زیست گاه با جمعیت بالا بی نهایت سست و غیر پاسخ گو می دانستند.

خود پائولو سولری در کتاب پاسخ زمین (1977) مشکل شهرهای امروز را این چنین بیان می کند:

"مشکلی که در حال حاضر من با ان مواجه هستم، الگوی طراحی حال حاضر شهرهاست؛ چند طبقه ارتفاع گرفتن از زمین و جهت گیری به سمت حاشیه های شهری و نهایتا بسط یافتن افقی و بدقواره بافت به اصطلاح شهری برای مسافت های طولانی. نتیجه ی این هرزه روی افقی، تغییر شکل اساسی زمین است و تبدیل مزارع به پارکینگ ها و عملا صرف میزان زیادی از زمان و انرژی است، برای حمل و نقل مردم، کالاها و ارائه خدمات متناسب با فاصله شان از مرکز.پیشنهاد من تمرکز بر درونْ کافت و درونْ ریزی شهری است و نه برون ریزی و بسط ان در افق."

در شهرهای امروز بیش از نیمی از زمین به کارکردهای اتومبیلْ مبنا تخصیص داده شده است، در ارکولوژی، اتومبیل ها از شمول اصلی شهر حذف شده اند و ماهیت چندْ منظوره ساختمان ها مکان های زیست، کار و حوزه عمومی را در دسترس یک دیگر قرار می دهد و عملا موجب می شود راه رفتن تبدیل به فرم اصلی حمل و نقل درون شهر گردد.

نزدیکی و هم جواری ارکوسانتی با زمین های غیر مسکونی دسترسی بی نهایت بی دغدغه و سریع به مناطق روستایی را برای ساکنین شهر فراهم می اورد و در عین حال این امکان را نیز برایشان ممکن می ساخت که فعالیت های کشاورزی شان را درست در نزدیکی شهر سامان دهی نمایند. این وضعیت کارایی لجستیک سیستم توزیع مواد غذایی را نیز به حداکثر می رساند. استفاده از تکنیک های معماری غیر فعال خورشیدی همچون تمرکز بر معماری گلخانه ای، تاثیرات نیم گنبدها و معماری به لحاظ سازه ای پوشاننده نیز راه کارهایی اند بر کاهش مصرف انرژی در شهر مخصوصا از نظر سرمایش، گرمایش و نورگیری. از همین روست که شاید بتوان ارکولوژی را جانشینی ناب برای مصرف و اسراف بیش از اندازه از طریق طراحی شهری هوشمند، کارامد و به لحاظ مالی کم مصرف در نظر اورد.

پائولو سولری در جای دیگری از کتاب "پاسخ زمین"(1977) اورده است:"آرکولوژی توان ارائه پاسخ صحیح به بسیاری از مشکلات تمدن شهری، از جمله جمعیت، الودگی، کمبود انرژی و منابع طبیعی، کمبود منابع غذایی و کیفیت زندگی را دارد. سازه شهر بایستی بتنی و مینیاتوری باشد تا بتواند حامی فعالیت های پیچیده فرهنگ پایدار انسانی قرار گیرد و بدان درکی نوین اعطا کند و اعتماد جامعه به اینده اش را نیز مقوم سازد. اصل عمده آرکولوژی در این گزاره خلاصه می شود که شهر ابزار الزامی دگرگونی نوع بشر است."

در سال 1970 پائولو سولری و موسسه ای که خودش تاسیس کرده بود؛ بنیاد کوسانتی، ساخت آرکوسانتی را اغاز کردند، یک ازمایشگاه شهری در دل صحرای مرکزی آریزونا. شهر مبتنی بر کانسپت آرکولوژی طراحی شده بود، هدف طراح این بود که شهر پس از تکمیل 5000 نفر جمعیت داشته باشد و راه نمایی باشد برای بهبود شرایط شهری در مقیاسی کلان و نمونه ای باشد اگاهی بخش برای پاسخ به تاثیرات منفی متبادر بر زمین. سازه های فشرده و بزرگش و همچنین گلخانه های خورشیدی کلان مقیاس اش صرفا 25 اکر از 4060 اکر مجموعه را متاثر می سازد و فضاهای طبیعی را در هم نشینی با ساکنان شهر تعریف می کند. بر اساس نظریه ارکولوژی سولری، در آرکوسانتی بسیاری از سیستم ها با هم کار می کنند این در هم گیری بر اساس سیرکولاسیون کارای مردم و منابع، ساختمان های چند منظوره، اپارتمان ها، تجارت، تولید، تکنولوژی، فضای باز، استودیوها، روی دادهای فرهنگی و اموزشی ای که همگی در دسترس همگان هستند تعریف می شود، با این حال محرمیت عنصر اساسی در تمامی لایه های طرح می باشد.

آرکوسانتی یک مرکز اموزشی است، برنامه کارگاه پنج هفته ای تکنیک های ساخت و ساز و فلسفه وجودی آرکولوژی را حین فرایند ساخت اموزش می دهد. داوطلبان و دانشجویان از اقصا نقاط دنیا به این شهر می ایند و ارکوسانتی را از طریق مشارکت در ساخت و نهایتا توسعه فضایی و فیزیکی تجربه می کنند. بسیاری از این ها دانشجویان طراحی هستند و برخی شان هم از طرف دانشگاه ها تاییدیه کاری دارند اما داشتن پس زمینه طراحی و معماری جز شرایط اصلی نیست.

در حال حاضر، آرکوسانتی، متشکله ایست از ده ها ساختمان چند منظوره، که ماحصل حدود 6000 کارگاه مسارکتی برگزار شده توسط مسئولین شهر است، این ساختمان ها هر کدام 60 تا 80 نفر را در خود جای داده اند که همگی شان بی وقفه خود را وقف ساختن و حفاظت از محیط ساخته شده پیرامونی نموده اند، این ساکنین که زنگ های با معروفیت جهانی سولری را می سازند و شاهد حضور سالانه 50000 توریست می باشند در حوزه برنامه ریزی، ساخت و ساز، طراحی منظر، حفاظت، پخت و پز، کار در کارگاه های اهن و سرامیک، باغ بانی و مدیریت و روابط عمومی مشغول فعالیت می باشند.

آرکوسانتی؛ فیگوراسیون کلی مجموعه


آرکوسانتی؛ برنامه ریزی فیزیکی


آرکوسانتی؛ جانمایی در سایت


تمرکز پائولو سولری بر بلندمرتبه سازی


تمرکز پائولو سولری بر زمین مبنایی معماری


ایده های پائولو سولری برای برج


ایده های پائولو سولری بر برج های مسکونی و حوزه عمومی تزریق شده در ان ها




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

دفترِ مخزن فکر شهر و مرکز محله ای در زاغه نشین گروتائو؛ عدالت فضایی برای اقلیت های ژئوپلیتیکی
رونمایی کوتاه از ترمینال هوایی تی دبلیو ای از ارو سارینن
 پل عابر پیاده سینوسی شکل؛ پلی برای  تسخیر بسترش
هنر گفت و گو ـ متالوکس با بئاتریس کلومینا . قسمت دوم
پل شناور بر روی آب؛ مارگو کراسوجویچ
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group